Meld hier je nieuwste hand gereedschap aanschaf !

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Zo ook ik heb nieuwe speeltjes binnen.

een japanse king slijpsteen korrel 6000, ik had al een 1000/3000 maar wilde nog één voor het fijne werk. Meteen een mooi japanse afschrijfmesje meebesteld.
en een schaafje van Dick. Annette zegt dat dat goede schaafjes zijn voor de prijs. En ik geloof dat Annette zeker iemand is die weet waar ze het over heeft. En inderdaad, het schaafje ziet er erg secuur gemaakt uit, is mooi vlak, en schaaft heerlijk. in een totaal ander segment als mijn stanly blokschaafje, en een stuk betaalbaarder dan een vergelijkbare lie nielsen


Attached files
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
janvandijk zei:
Zo ook ik heb nieuwe speeltjes binnen.

een japanse king slijpsteen korrel 6000, ik had al een 1000/3000 maar wilde nog één voor het fijne werk. Meteen een mooi japanse afschrijfmesje meebesteld.
en een schaafje van Dick. Annette zegt dat dat goede schaafjes zijn voor de prijs. En ik geloof dat Annette zeker iemand is die weet waar ze het over heeft. En inderdaad, het schaafje ziet er erg secuur gemaakt uit, is mooi vlak, en schaaft heerlijk. in een totaal ander segment als mijn stanly blokschaafje, en een stuk betaalbaarder dan een vergelijkbare lie nielsen

wel prettig dat het mes helemaal tot de zijkant gaat, dat mis ik nu wel met de mijne.
Maar heb je nooit dat ie met de zijkant "hapt"? ;)
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Deze is speciaal voor in de randjes. De reden dat ik deze haalde was dat ik dat miste. verder hapt hij niet meer dan een andere schaaf, alleen als de schaaf scheef zit hapt hij maar dat is niet anders als met een andere schaaf.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Inderdaad, een hele bijzondere kist! Je ziet ze niet vaak in zo'n mooie complete staat.

Wel opvallend vind ik altijd dat onze vaderlandse voorouders schijnbaar alleen houten schaven gebruikten. Je ziet zelden een Stanley in zo'n kist.
 

tuoh

Oud hout
Hallo Steven,

een tipje van de sluier kan ik wel lichten,

Foto 1: zijn steunblokken die je gebruikt aan de werkbank, in combinatie met de bankschroef kan je lange smalle delen ondersteunen bij het bewerken. In één van de poten van de werkbank word van onder tot boven een rij gaten geboord (om de 5cm) waar de pin van het blok inpast, je krijgt dan een verstelbare steun. Heb er zelf ook een paar in gebruik :D

Foto 2: toont een zelfgebouwde fineerhamer, vermoedelijk gebruikt om kanten te fineren.

Foto 3: toont twee verschillende schraapblokken, hier werd een geprofileerd schraapstaal ingespannen om een mouluur bij te werken, of een nieuw deel te maken. Het is een heel flexibel systeem om snel een profieltje te trekken. ( in het pre bovenfrees tijdperk)

Foto 4 & 5: hier moet ik raden, het is geen schaaf of iets dergelijks, er zijn er meerdere van zo te zien.
Werden blijkbaar met de wiggen vastgeklemd op twee kwartronde latten, maar waarom? geen idee.

Mvg,

André
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Hartelijk bedankt voor de verduidelijkingen!

Heb het raadsel van foto 4 en 5 ook opgelost, het zijn geleiders die in combinatie met idd kwartronde latten gebruikt worden om sponningen te schaven.

Fotootje ter verduidelijking.

Echt tof om die gereedschappen te kunnen bestuderen, ik wil ze ook daadwerkelijk gaan gebruiken, dus nog redelijk wat werk aan de winkel ;)

Heb al twee sponningschaven met schuine beitel zo goed als klaar, schaaft als gek!
Verdere foto's volgen.

Groeten,
Steven

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Mijn Record 044 body is binnen. Dit was waar ik eerst mee geprobeerd heb te werken. Twee miskopen", let op de afgebroken schaatsen in beide bodies:

IMG_0663.jpg


En nu heb ik dus dit:

DSC01445.jpg


Een setje beitels is nog onderweg. Het enigste wat er dan nog ontbreekt is de diepte aanslag. Op zich is die zo gemaakt, maar ik kan het schroefje niet meer vinden....
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
mathieu zei:
Ik heb maandag mijn kapzaag van Thomas Flint binnen gekregen. Ik heb een tijdje geleden een Japans zaagje zonder rug gekocht, maar nu weet ik het wel. Het is dan wel zeer geschikt voor kleine werkjes, maar die Japanse zagen zeker wat uitzicht betreft niet tippen aan deze prachtige Westerse zaag.

Hoe zaagt die Pax?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Geert Schoonhoven zei:
Mijn laatste aankoop!!!!!
Een klauwhamer van estwing met een leder gepolijst handvat. Ligt super in de hand.
Het enige probleem was dat de kop zo spiegel glad was dat je er geen spijker mee weg kreeg.
Dit was gelukkig met behulp van een simpel schuurpapiertje verholpen.

Persoonlijke ervaring met Estwing.
Ik heb ook een Estwing, maar gebruik nu toch weer een Stanley Steel Master.
De hamers zijn even zwaar, de Estwing is wat korter.

Nadeel Estwing:
Slecht houvast met zweterige handen.
De klauwen zijn dikker, in sommige sitiaties onhandig.
Langdurig tegels bikken met een klezoorbeitel, geeft tintelingen in de pols, de hamer trilt.
De Stanly Steel Master geeft die tintelingen niet.
Ik gebruik hem dus ook niet meer.
Ik hoop voor je dat je er meer plezier van hebt als ik.




Attached files
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Tormek T7 + messenslijp hulp+ bijlenslijphulp + hoes.
Onderdelentray pas gemaakt in een Festool Systainer I.

Grr bij het thuis uitpakken niet kompleet, het slijpboek en klemschroeven misten.
Winkel gebeld, zouden zo snel mogelijk na leveren, dit was al de tweede keer bij hun dat dingen niet goed geleverd werden.

Werd een beetje ontkennend op gereageerd eerst.
Toch redelijk terleurgesteld gezegt dat ik niet blij was, omdat het alweer mis ging.
De zaak zit nl net buiten Groningen in Roden.
Na lang vijven en zessen zou ik een minisystainer van hem krijgen als compensatie.

Telefonisch nog wel een blokhaakje bij besteld.
2 dagen later kwam hij dit bij me thuis brengen, en was snel weer weg.
te snel in mijn ogen, kreeg amper de tijd om het te kontroleren.
10 min. later kom ik er achter dat de blokhaak, een afwijking heeft van 1,5 graad, grr.
Ik heb hem maar niet meer gebeld, haal mijn gereedschap in het gevolg wel ergens anders.

Inmiddels flink wat beitels geslepen op de Tormek, wel een fijn ding.



Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.