Meld hier je nieuwste hand gereedschap aanschaf !

WR1944

Oud hout
@ Timmertje, Harbour Freight is nu niet direct een bedrijf met hoogstaande producten. Ze hadden vroeger een goede naam maar sinds er Chinees spul voor waanzinnig lage prijzen worden aangeboden hebben veel bedrijven er voor gekozen het geld te laten spreken.
Voor een beetje precisie en degelijkheid zou ik toch voor een beter merk gaan.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik ben net terug uit Berlijn, natuurlijk in heel veel kledingwinkels geweest(moeders). Ik ben ook naar Dieter Smid geweest voor wat inkopen. Op advies van Houthasses een trekzaag gekocht, een neo.cut 240 grof en fijn. Vier plastic bench dogs en 2 hold down's Ook zag ik er een apart model hold down in het model plaattang. Zo'n tang heb ik al en werkt perfect maar als hold down was het voor mij helemaal nieuw. Voor 7,50 kon ik hem niet laten liggen. Voor mijn te bouwen werkbank kan die nog wel eens van pas komen.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
die hold-down zien er wel interessant uit. momenteel gebruik ik nog afgezaagde lijmklemmen en dat gaat goed. een bezoekje aan berlijn lijkt me steeds interessanter worden. mmmm misschien mijn vrouw toch maar zien te overtuigen :D
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Langzaam aan begin ik een "tools snob" te worden. Zojuist gearriveerd, een setje handgemaakte beitels uit Japan. Ze waren al prijzig, maar toen de douane ook nog eens zijn handje op kwam houden, kreeg ik helemaal een hartverzakking. Maar ze zijn wel erg mooi. Als ik met mijn huidige klusje klaar ben ga ik ze eens met zorg in gebruik nemen.

Attached files
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
@rickkoorman: Anders rijdt je toch even via de digitale snelweg naar Berlijn. Heb ik ook al vaak gedaan.

@Seek: Ik heb hetzelfde gevoel als jij...toolsnob. Wat ik het afgelopen jaar heb gekocht aan gereedschap is eigenlijk zorgwekkend..maar ik heb het allemaal nodig zeg ik dan, wat ook klopt. Mooie beitels.

Er is bijna wekelijks een pakketje naar me onderweg...love to track en trace. Op de valreep vorig jaar (31 december) nog een jaarafsluit pakketje ontvangen, nml:

- een pro grip straightedge clamp (zie foto). Ik kreeg voor Kerst een bovenfrees, dus vond ik dit wel handig.
- 2 C-clamps.

Nu nog onderweg naar me:

- 2 houten parallel klemmen (die ouderwetse, erg handig)
- De eerder genoemde tafelboor van Huvema...daar zit ik echt om te springen).

Als ik kijk naar wat ik gekocht heb de afgelopen tijd en wat ik aan werkstukken opgeleverd heb....oeps....scheve verhoudingen. Maar alles kom goe.

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.075
1.709
Terkaple
www.woodworking.nl
ironmikie zei:
Als ik kijk naar wat ik gekocht heb de afgelopen tijd en wat ik aan werkstukken opgeleverd heb....oeps....scheve verhoudingen. Maar alles kom goe.

Toen ik een paar jaar geleden met gereedschap verzamelen begon, vroeg mijn vrouw ook wel een:"Wat ga je allemaal maken?" familie en buren namen dat over, maar ik 1 standaard antwoord:" Ik heb geen idee, ik werk bij inkoop!".

jaap
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
LOL @Jaap...die ga ik binnenkort uitproberen.

Mijn uitleg is ook dat alle tools die ik gekocht heb en nog ga kopen behoren tot de basis uitrusting. En om hout te kunnen bewerken heb je de basis nodig ;)
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
ironmikie zei:
@dries: die combinatiehaak kun je maar beter gelijk weggooien. Ik heb hem ook, maar gebruik hem niet meer. Controleer maar eens de haaksheid ervan....not even close. Uit de hand een lijn zetten is nog nauwkeuriger. En ik weet nu uit ervaring dat een nauwkeurige layout erg belangrijk is. Ik zou doorsparen voor de versie van Starrett. Ik heb nu de 6" double square van Starrett en die is gewoon dead square en robuust.

FYI

Ik heb er eentje gekocht bij Axminster een jaartje terug en die bevalt super hoor :)
zo recht als ie maar zijn kan :cool:
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Dat impliceerde ik ook niet. Maar je zei dat ie recht is, dus daardoor dacht ik dat je alleen de "lineaal" bedoelt. Die goedkope modellen van rond de 10 euro zijn absoluut niet haaks. Waarom zou je anders ruim 80 euro betalen voor een starrett.
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Gisteren een Veritas zwaluwstaart zaagje gekregen, erg mooi dingetje!
Wel zwaar en die kunststof rug is wat apart, maar ik ben er blij mee!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Da's een heel fijn zaagje, kan ik je vertellen. Het gewicht is misschien even wennen, maar juist ook heel prettig. Je hoeft eigenlijk geen druk op de zaag uit te oefenen, gewoon heen en weer pompen en hij zaagt zichzelf het hout in.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Goeie keus Sjoerd, is inderdaad een top zaag!
Zaagt als een tierelier, laat een mooie zaagsnede achter en blijft lang scherp.
Persoonlijk vind ik het gewicht nogal meevallen,ik heb enkele grotere kapzagen met een messing rug en die wegen volgens mij bijna het dubbele.
Maar het voordeel van een topzware zaag is dat je het meeteen voelt als je uit het lood raakt.

Veel plezier ermee!
 

tuoh

Oud hout
Deze week mijn laatste aankoop binnen gekregen, een draaibeitel met hardmetalen tip, die je niet moet (of niet kan) slijpen, legering te hard. Standtijd tot 100 maal langer dan de betere HSS beitel, daarna weggooien( :( ) en een andere snijkant plaatsen.

Voornamelijk voor het draaien van schalen in weerbarstig hout, of waar je met een klassieke bowlguts niet bij kan. Al even getest en :D :D verspaand fantastisch, zowel in langshout als kopshout.
De naam van het ding: Hunter tool nr. 5, zal komende vrijdag eens wat actiefoto's posten, maar hier al een impressie.

Mvg,

André

Attached files
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Mijn nieuwste aanwinst: een DMT DuoSharp X/C, een diamantslijpsteen. De extra grove kant (X) is erg fijn als je oude beitels wilt vlakken en de grove kant (C) is dan een mooie overgang naar waterstenen. Die waterstenen kan je dan ook mooi vlakken met de X-kant, werkt perfect. Ik had vandaag voor het eerst een steen en schaafbeitel zo vlak dat de beitel bleef plakken :D

In principe kan je hetzelfde ook wel doen met schuurpapier op een glasplaat en met een keramisch vlakblok, maar dat was voor mij net iets teveel gehannes. Dit werkt makkelijk: aanrader!

Arthur
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Net met de post gearriveerd.

15 cm ingenieurs winkelhaakje.

5342453142_bfc1d0b79e_z.jpg


Eerst even ontvet en dan met kamille olie ingesmeed. De flip-test gedaan en is aan de binnen- en buitenzijde mooi 90°. Kan ik eindelijk m'n klein crown aanpasbaar winkelhaakje op vroegtijdig pension sturen.
 

Marc

Nieuw lid
25 jan 2009
22
0
woodie zei:
Net met de post gearriveerd.

15 cm ingenieurs winkelhaakje.

5342453142_bfc1d0b79e_z.jpg


Eerst even ontvet en dan met kamille olie ingesmeed. De flip-test gedaan en is aan de binnen- en buitenzijde mooi 90°. Kan ik eindelijk m'n klein crown aanpasbaar winkelhaakje op vroegtijdig pension sturen.


Hoi Woodie,

Kun je mij uitleggen wat de fliptest inhoudt.

Marc.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Fliptest hmmm als ik even nadenk zal dat wel zoiets zijn als:

Men trekke een lijn langs de langste zijde. Vervolgens slaat men de haak om over de kortste en dikke zijde (niet verschuiven). Dan trekke men weer een lijn langs de langste zijde. Na het weghalen van de haak kan gecontroleerd worden of de getekende lijnen precies in elkaars verlengde lopen of dat er tenminste geen knikje in zit (overdereven een soort V vorm).

Tenminste dat is wat ik erbij kan bedenken (mijn nooitgedacht ook eens controleren)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.