Meld hier je nieuwste hand gereedschap aanschaf !

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Re:

Marc zei:
Kun je mij uitleggen wat de fliptest inhoudt.

Je neemt een stuk hout of multiplex waarvan 1 zijde recht is. Je trekt een lijn en dan draai je de winkelhaak om en trekt opnieuw een lijn, dicht tegen je eerste aan. Ik gebruik een 0.3 mm loodjespotlood, maar je kan bv. ook een scherp markeermes gebruiken. Als er afwijking op haaksheid in je winkelhaak zit, wordt die snel duidelijk want op deze manier wordt de afwijking verdubbeld.
5342419775_d6f9e7fee7_m.jpg
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Re: Re:

ArtHarg zei:
woodie zei:
Je neemt een stuk hout of multiplex waarvan 1 zijde recht is.
Doordenkertje voor de paranoïde lezer: hoe controleer je of die ene zijde recht is? ;-)

Arthur


Persoonlijk gebruik ik dit, http://www.axminster.co.uk/ice-bear-japanese-stainless-steel-straight-edges-prod364270/

Maar je kan ze ook makkelijk zelf maken.

Je neemt 3 latten en nummert ze 1, 2 en 3. Je kiest een lange zijde bij alle 3 en gaat die onderling met elkaar vergelijken, 1 t.o.v 2 en 1 t.o.v. 3. Je roteert ze ook om hun as. Je kijkt waar er hoge en lage punten zijn, dit kan je meten met voelermaten. Nu schaaf of schuur je die hoge punten en gaat ze weer onderling vergelijken. Uiteindelijk gaan je 3 latten bekomen met een rechte rechte kant aan.

Als je ze van hout wil maken, gebruik dan kwartiershout voor de stabiliteit.

Wat je ook kan doen is een fabriekskant van een MDF plaat gebruiken, die zijn meestal vrij recht.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Juistem, je mag door voor de wasmachine ;-) De truc is het gebruik van drie latten in plaats van twee. Als drie latten allemaal precies op elkaar aansluiten moeten ze alledrie recht zijn. Anders zou tenminste één paar niet aansluiten.

Maar een rechte ijsbeer is natuurlijk wel een stuk makkelijker...

Arthur
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Hoewel het niet echt onder handgereedschap valt, is het toch een handig stuk gereedschap :lol:

Aanschouw: mijn tekentafel !


De tekentafel is geschikt om op A0 te tekenen (16 * A4). ter vergelijking heb ik een A4tje op het liniaal geplaatst.
De tafel is in alle mogelijke manieren verstelbaar, er zit een tekenmachine op (die witte balk) en natuurlijk de linialen (met gradenkop).
Verder is het duidelijk de bedoeling dat het niet verplaatst wordt, het heeft aardig wat gewicht...
Als iemand nog een tekening nodig heeft, stuur me een PB ! (ik doe het graag).

Attached files
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
ArtHarg zei:
Juistem, je mag door voor de wasmachine ;-) De truc is het gebruik van drie latten in plaats van twee. Als drie latten allemaal precies op elkaar aansluiten moeten ze alledrie recht zijn. Anders zou tenminste één paar niet aansluiten.

Maar een rechte ijsbeer is natuurlijk wel een stuk makkelijker...

Arthur

Zoals ik zei, 3 latten. Waar haal je die 2 vandaan ? :?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Straight edge... Mijn waterpassen van alu kokerprofiel. Mijn festool 1400 lijmklem profielen. Een festool lineaal (minder betrouwbaar als ze krom zijn) etc.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
woodie zei:
Zoals ik zei, 3 latten. Waar haal je die 2 vandaan ? :?
Jij zei het ook goed! Maar veel mensen zullen in eerste instantie iets pakken waarvan ze denken dat het recht is, een lineaal ofzo, en daarmee het stuk hout controleren. Die mensen kunnen de mist in gaan als toevallig hun lineaal niet helemaal recht is. Daar komt de 2 vandaan: lineaal plus hout. Zoals jij het beschrijft sluit je uit dat er een kromme zijde tussen zit.

Arthur
 

WR1944

Oud hout
Clips voor schilderijlijsten

Ik vind het na jaren nog steeds lastig de vooral kleinere schilderijlijstjes goed in elkaar te zetten. Door de groef voor het glas en de afbeelding heb je niet altijd een goed steunpunt op een ondergrond. Ook is de achterkant meestal niet haaks op de onderkant van het profiel. Met blokjes kan je de delen iets omhoog brengen. Dan moet je de delen insmeren met lijm en netjes haaks samenklemmen. Dat deed ik veel met een spanband en hoekjes. Maar ik vond dat nog steeds teveel gepruts.
In Amerika vond ik bij Woodcraft clips die je met een tang op de hoek van een lijstje kan klemmen. Het maakt wel putjes in het hout maar met vloeibaar hout en een donkere beits zie je daar niets meer van.

Attached files
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
Vanmiddag binnengekomen: kleine Starret, watersteen 8000, spokeschaaf en wat klemmateriaal voor de werkbank. Vooral die grote haken werken lekker, meteen uitgeprobeerd. Spokeschaaf gaat ook lekker. Van mij mag het morgen regenen.

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Mijn trotse aanwinst!
Ik zat als een kind tijdens sinterklaas al dagenlang onrustig te kijken of die postbode nou eindelijk kwam.. Mijn nieuwe Silky Kamisorime 375-6.5 zaag, een monster dat bijna onder de wapenwet valt. :cool: Meer dan 60cm lang, flexibel blad met geharde tanden, 6.5 per 3 cm (zeer grof) met elk 3 snijhoeken. Het heft loopt door in het tweehandig rubberen handvat die een zware aluminium kern heeft. Een stevig holster met broek of beenriem is meegeleverd. Zaagt zoals ik gewend ben fantastisch, door het gewicht hoef je niet te drukken en de licht gebogen vorm trekt de zaag vanzelf door het hout heen.

Ik heb toch meer lol aan dit soort dingen dan aan elektrisch gereedschap.. Dat is ook leuk, maar dit is Japanse perfectie in functie en vorm. Ik gebruik hem naast groot tuinwerk voor het in stukken verdelen van grote stammen zodat ik er schalen e.d van kan maken. Mijn huidige Silky zaagje is daar veels te klein voor.

IMG_7978Large.jpg


 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
@haasjetik: die klemmen heb ik ook. Reuze handig. Maare die veritas spookschaaf, is dat de large versie of de "normale"? En is de bek recht, hol of bol? Deze schaaf staat zeer hoog op mijn verlanglijstje.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
@ironmikie Als jij er laatst hier over geschreven hebt, dan heb ik daar het idee van.
De spokeschaaf is de normale variant met een bolle bek. Werkt erg lekker.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ok, geen idee meer of ik het vermeld heb. Is dat formaat spookschaaf (met name de hendels) een beetje hanteerbaar? Ik heb redelijk grote handen, dus vandaar. Heb je ook een rechte en/of holle spokeschaaf?
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
De bolle is mijn enige spokeschaaf. Hij was kleiner dan ik had gedacht, dus met grote handen wordt het misschien lastig. Ik zal morgen een foto met maten posten.

edit: foto's toegevoegd

(doorsnee handvat op breedste punt: 23 mm)

Attached files
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Tnx voor de foto's. Zeer handig overigens dat je ook nog een rolmaat bijgehouden hebt. Waarom heb je al eerste een bolle gekocht? Is een rechte niet iets veelzijdiger of schaaf je veel holle vlakken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.