Je grootste blunder

WR1944

Oud hout
Ik ben op dit moment bezig een bureau te maken. Daarvoor heb ik verschillende diktes en breedtes in hout nodig. Sinds kort kan ik met m'n lunch box planer zelf het hout op dikte maken. Dus voor de diverse onderdelen moet ik geschikt hout kopen. Nu had ik gedacht het ei van Columbus gevonden te hebben door op een gelinieerd vel papier op schaal de standaard lengte, 2m40, uit te zetten en daar de onderdelen met een bewerkingsmarge op af te passen. Dat werkte perfect.

Tot dat ik weer wat nieuwe planken nodig had en ze weer op schaal langs de lijntjes van 2m40 ging afzetten. Thuis gekomen ging ik de planken verzagen in de gewenste lengten. En ineens bleek dat ik tekort kwam. Na enig puzzelen kwam ik er achter dat ik voor het uitzetten van de 2m40 schaal 1:15 had gebruikt en voor het afpassen schaal 1:20. De volgende keer toch maar zoals het hoort de schaal bovenaan vermelden.
Met wat sprokkelen heb ik de missende lengten weer kunnen aanvullen.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Geen mooier vermaak dan leedvermaak... Het gevalletje van de airco is een klassieker.

Beetje off-topic... In het filmpje van Wim kom ik bij 0:47 een gevalletje tegen dat me erg herkenbaar voorkomt. In mijn jonge jaren zat ik met mijn klasgenoten op het plein voor school. De RSG was toen nog gelegen in het centrum van Leeuwarden. Onder dat plein was de parkeergarage gesitueerd. Een Duits echtpaar met kids komt aanrijden met een volgepakte auto met 2 kinderfietsen en 2 grote-mensen-fietsen op het dak... En toen... nah ja... kijk het filmpje nog maar een keer zou ik zeggen... ;) ;)
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Eerste blunder in de eerste 5 min van een houtbewerking-hobby: ik was zelfstandig in de bouw: metselen, vloeren, opritten en terrassen leggen... Ik wou zelf een kast maken voor in onze berging. Niets wetende van houtbewerking een brads-nagelaar gekocht en na wat zoeken leek een bovenfrees ook handig. Nu ja, die bovenfrees... nooit 1 handen gehad, nooit zien mee werken, voel je de bui al hangen? Typisch aan de haakse slijpers die ik gewoon was te gebruiken is dat de bevestigingsmoeren zich aanspannen bij gebruik, dus niet te heel hard vastzetten om nog gemakkelijk te kunnen wisselen van zaagblad ed... Wel dat dacht ik dus ook van de bovenfrees. Heb een Hitachi gekocht, dat zwaar model met schachtopname 8 en 12mm.
Uit de ervaring met de haakse slijpers freesje erin gedaan en niet te hard aangespannen... tja, het zal zich dan nog wat aanspannen bij het werken toch!? Wel nee, niet dus! Een proefstukje willen frezen in de garage, en na 40 cm frezen en trekje gevoeld in de handen, de machine gaf een slagje en dan... ping...ping...ping zeker 4 keer hoorde ik iets tegen de muur voor mij, dan tegen de muur achter mij, dan weer tegen de muur voor mij, nog eens tegen de muur achter mij kletsen om dan iets met een metallisch geluid op de vloer te horen vallen. Met klamme handen het toestel afgezet en bleek dat het freesje verdwenen was.
Dan gaat er zoiets door je hoofd van "voel ik ergens pijn?", je weet als je iets tegen komt dat het vaak enkele seconden duurt tegen dat je het voelt, of de pijn breekt uit bij het zien van de wonde... Enkele seconden getwijfeld om te kijken, je kent het, de dikke zweetdruppels staan dan al op je voorhoofd, klaar voor de paniekaanval... Dan toch durven kijken, handen ok, armen ok, niets te voelen in het gezicht...
Dan maar onmiddellijk de stekker uitgetrokken, deur van de garage op slot en naar huis... 2 weken later heb ik dan een nieuwe poging gedaan. Sindsdien wordt het freesje altijd keihard aangespannen!!!!!!

Gr, seb
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.063
109
de machine gaf een slagje en dan... ping...ping...ping zeker 4 keer hoorde ik iets tegen de muur voor mij, dan tegen de muur achter mij, dan weer tegen de muur voor mij, nog eens tegen de muur achter mij kletsen om dan iets met een metallisch geluid op de vloer te horen vallen.
Gr, seb
vooruit ik geloof je 1 keer, je had cabaretier moeten worden.:rolleyes:
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
vooruit ik geloof je 1 keer, je had cabaretier moeten worden.:rolleyes:

Tja, ik weet dat het raar klinkt, maar zo is het wel gebeurd, met een sierfrees met kogellager schacht 8mm. Mijn garage is ook niet van de breedste, is slechts 3.2m breed. Nou ja, dat was mijn eerste ervaring met de bovenfrees.
Je moet het anders ook eens proberen, gewoon de spanmoer zonder sleutel aanspannnen. Oké, was wel dom, maar daarom was het ook een blunder.
Kan er ook niet aan doen dat mn blunder cabaretier waardig is.
Zal maar geen blunders meer posten, zie dat je inspiratie krijgt voor een show :eek:
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
en ik altijd maar die spanmoeren van haakse slijpers met de sleutel extra hard aandraaien...:eek:

Zuma, pas op, de spanmoeren voor de haakse slijper die ik gebruikte waren niet met sleutels, deze met sleutels moet je net als de bovenfrees (weet ik nu) ook heel goed aanspannen!!! De spanmoeren die op mijn haakse slijpers staan zijn van bosch, quick-click als ik het goed voor heb. Dit is een soort snelspanmoer, en als je deze te hard aanspant krijg je die heel moeilijk los!!!!!
Die spanmoeren met sleutel moet je dus WEL goed aanspannen é, anders kom je met je slijpschijf hetzelfde tegen als ik met mijn bovenfrees!!!:(
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb trouwens nog zo'n blunder met de bovenfrees:
Ik wou een groef maken voor panelen met een groeffrees met kogellager. De frees in de machine, in de freestafel. Beginner zoals ik ben, met kogellager dacht ik, geen geleider nodig, dus beginnen frezen. Ik weet eigenlijk nog steeds niet goed wat er fout ging, ben ik in de verkeerde richting gaan frezen ofzo of te geweldig in het hout gegaan, ik weet het niet, maar het stukje hout dat ik wilde frezen werd gewoon van onder mijn vingers weggeslingerd. Het resultaat is dat ik geen groeven meer probeer te maken op die manier en dat het stukje hout dat ik wou frezen niet meer bruikbaar was.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
De benaming groeffrees klopt waarschijnlijk niet, het is zo'n frees met een schijfje op net zoals een mini-zaagblad dat ik bedoel, weet niet wat de correcte benaming is.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Kogelagers zijn alleen nuttig voor kopieren en profileren. Groeven maken doe je alleen met geleiding anders gaat het zeker mis verder altijd zorgen dat de geleiding zit aan de zijde waar de frees naar toe draait. Dan wordt het hout niet van de geleiding afgetrokken door het draaimoment of happen in wild hout. en je maakt ze ook niet in één gang maar werkt netjes per een paar mm tegelijkertijd. Je voelt zelf wel hoe ver je kan gaan. begin voorzichtig altijd (eerste gang bijv. 5mm of bij harder hout misschien zelfs maar 3mm)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
De benaming groeffrees klopt waarschijnlijk niet, het is zo'n frees met een schijfje op net zoals een mini-zaagblad dat ik bedoel, weet niet wat de correcte benaming is.

Ik vermoed dat je een schijffrees bedoeld.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Kogelagers zijn alleen nuttig voor kopieren en profileren. Groeven maken doe je alleen met geleiding anders gaat het zeker mis verder altijd zorgen dat de geleiding zit aan de zijde waar de frees naar toe draait. Dan wordt het hout niet van de geleiding afgetrokken door het draaimoment of happen in wild hout. en je maakt ze ook niet in één gang maar werkt netjes per een paar mm tegelijkertijd. Je voelt zelf wel hoe ver je kan gaan. begin voorzichtig altijd (eerste gang bijv. 5mm of bij harder hout misschien zelfs maar 3mm)

Het was een schijffrees dat ik bedoel, maar ik heb inderdaad wel gezondigd tegen wat je zegt. Ik heb helemaal geen geleiding gebruikt en tja, zag er het nut niet van om stapsgewijs te werken, gezien de kogellager en geen geleider... maw direct op volle diepte in eik.
Bedankt voor de tip!!! Volgende keer plaats ik een geleider en frees ik het in meerdere keren tot ik op de gewenste diepte ben!!!!
Dank je voor de tips!!!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.591
Gaanderen
Ik gebruik mijn schijffrezen veel voor het maken van groeven. Afhankelijk van de diepte frees ik tot 10 mm diep in een gang. Nu heb ik een zware triton. Hiervoor met een 500 w Bosch deed ik het wel in drie keer.
Ik heb wel een goede geleiding op mijn freestafel.
 

WR1944

Oud hout
Nu het meer een lopend verslag is geworden van verse blunders en bloopers kan er nog wel eentje bij, toevallig ook met een schijffrees.
Voor het maken van een groef en messing heb ik een Woodriver frees gekocht. Je krijgt twee schijffrezen en twee lagers. Voor de groef gebruik je twee lagers en één frees en voor de messing twee frezen en één lager. Met shims kan je de breedte van de messing bepalen. Dus moet je halverwege de klus de frees uit de freesmachine halen, het geheel demonteren en in de juiste configuratie weer monteren. Ik deed eerst de groef. Daarna de messing en bij het even testen voor de juiste hoogte-instelling was de onderste rand zwart verkoold en stonk het naar bos en heidebrand. Nog maar een stukje geprobeerd maar het resultaat was identiek. Ik bekeek de snijkanten om te zien of er misschien iets afgebroken was. Maar alles zag er goed uit. Nu werd het raadselachtig. Weer goed gekeken en toen pas viel het me op dat de onderste frees achterstevoren op de as zat. Toen dit gecorrigeerd was freesde de frees weer als een zonnetje. In een paar dagen is het St Patrick's Day dus ik denk dat het de schuld is van Murphy.
Maar je vindt jezelf wel een sukkel. Aan de andere kant zijn dit leermomenten en zal ik het niet snel weer verkeerd doen (hoop ik).
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Ik betwijfel of het mijn grootste blunder is :)

men is nieuw in houtbewerking en koopt diverse machines als daar zijn, freestafel , zaagmachine, afzuiginstallatie, vierkante gatenboor enzovoorts , alles netjes op 230V.

komt buurman langs, eens kijken naar wat die rare buurman allemaal aan het doen is.
ziet nieuwe machines , reactie "amaai netjes, zware machines, handig als je drijfkracht hebt hè "

mijn reactie : nee hoor is allemaal op 230 gekocht want heb geen 400V 3fase
buurman loopt naar verdeelkast ..... DOH DOH , blijkbaar heb ik toch 400V :eek:
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb zaterdag ook een enorme blunder meegemaakt! Geluk bij een ongeluk is wel dat ik niet de eerste veroorzaker was van deze blunder, maar ik had er zeer zeker wel mee te maken en ben er nog steeds narrig om;

Voor mijn 'gereedschap-maak'activiteiten ben ik al jaren op zoek naar een goede, betaalbare en 'handzame' vlakslijpmachine, om zo de productie naar een hoger niveau te tillen. Ik heb al zeker 2 jaar marktplaats en aanverwante sites in de gaten gehouden, totdat ik hem vond. Een oude Jung vlakslijpmachine, massief gietijzer met zeker een ton aan gewicht, compleet met grote magneetplaat en semi-automatisch. De machine stond 200 km van huis af, maar dat is te overbruggen. Na hem bezichtigd en geprobeerd te hebben, wilde ik hem afgelopen zaterdag ophalen. Alles geregeld, een mobiel kraantje, hijsblok, aanhangwagen, grote auto enz enz. De verkoper, een particulier, had wel een pompwagen om de machine uit de schuur te rijden. Ik was helemaal happy dat het eindelijk gelukt was om een machine te vinden en zag mijzelf er al achter werken om zo de mooiste gereedschappen te maken.

Totdat: een van de klinkers van de oprit bleek los te liggen, de wielen van de pompwagen zakten daarin weg, de machine kantelde en klapte op de oprit met het bed en de kop tegen de punt van de muur. En dat is voor een dergelijke machine die een nauwkeurigheid van 1/1000ste mm moet kunnen halen natuurlijk funest. Één zo'n losliggende klinker degradeert zo'n prachtige, perfect werkende machine praktisch tot oud ijzer. En wat daarna? Ik had me al schrap gezet voor de discussie wat nu te doen, maar de verkoper had zelf al zoiets van dat hij de machine niet zo meer wilde verkopen. Dus dat scheelde alweer. Desondanks met een zware kater de terugreis aangevangen, op naar de volgende vlakslijper. ;-( Ik baal er nog steeds van, het was echt een prachtige machine...
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Arrgh... Het enig positieve voor jou is dat het bij de verkoper gebeurde en niet op jouw oprit. En dat er geen gewonden zijn gevallen, want dat kan ook makkelijk als er een ton gietijzer aan de haal gaat.

Zonde man!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.