Je grootste blunder

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Tsja hier een mooie ontwerpblundertje....


Ik ben bezig met het maken van een spoelbak blad op de voorzolder. het idee is als volgt een zijde van het blad rust op een gording en de andere zijde op een massieve poot gelijk aan de diepte van het blad (een soort omgekeerde L dus).

Spoelbak mooi ingefreesd etc. Nu ben ik bezig ook de lade te maken die onder de spoelbak moet komen. de bodem va de lade moest precies onder de spoelbak doorlopen zodat ik nog wat verband uit die bodem kan halen en links en rechts van de spoelbak nog opbergruimte kan maken. Ik alles netjes uitgemeten om te bepalen hoe hoog het lade front moest worden en uiteraard de plank die aan de gordingzijde bevestigd moest worden onderaan het blad om later een ladegeleider aan te kunnen zetten. Ik alles precies opgemeten (met een speling van een halve centimeter). En de boel gezaagd, gelakt en de plaat voor onder het blad gemonteerd. Van de week had ik mijn geleiders binnen. Even de boel monteren. Geleider links aan de plank onder het blad opgehangen, even testen hoe het uitkwam met een stuk hout en waterpas. En jawel hoor hier komt de blunder! Ik was vergeten de dikte van de bodem van de lade mee te rekenen. Ik moest de geleider dus minstens 1,5 cm nog lager ophangen. Nu ging dat nog net op die plank onder het blad. De geleider steekt nu wat uit onderaan. En de lade front is dus ook niet hoog genoeg. Ik houdt nu een flinke spleet over tussen blad en ladefront. Maar goed je hoeft nu tenminste geen lade greep er op te zetten. je kan 'm gewoon opentrekken met je vingers tussen die spleet steken. Maar echt supermooi is het niet geworden. Ach tsja het is maar een washok.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Nou, vooruit, dan toch maar mijn meest recente blunder. Echt stom!

Afgelopen week een bed aan het maken uit geschaafd vuren (jajaja, steigerhout, ook goed). Dat moest een lichtblauwe, verschoten, matte, poederachtige kleur krijgen, duidelijker gespecificeerd kon niet, voorbeeld er bij en alles. Dat kan, geen probleem, krijtverf is er goed voor. Wel duur. Alternatief bedacht, whitewash met kleurpigment er door! Testje, helemaal geweldig, ziet er echt trendy uit (let op, ik gebruik heel zorgvuldig niet het woord "mooi" hier :rolleyes:) Enfin, kleur laten goedkeuren en met de kwast opgebracht. Schitterbaar!

Maar. Echter. Doch.

Er moest wel nog een laagje of twee, drie lak overheen, ter bescherming. Dat doe ik meestal buiten, maar gezien het rotweer maar binnen gedaan deze keer. En binnen grijp ik automatisch naar watergedragen lak. Stom, want het pigment lost in die whitewash niet helemaal op..... In water wel..... Ik had dus een knalblauw bed met dieppaarse pikkeltjes.... Gelukkig had ik dat na één kant door, dus die eerst goed laten drogen. Zag er niet uit. Na een paar knetterende vloeken maar naar de bandschuurmachine gegrepen, het is niet anders...... Na veel geklungel ook weer de juiste kleur blauw teruggevonden (want dat is allemaal een kwestie van een beetje uitmikken bij mij en vooral niks opschrijven want ach, die verhoudingen zijn toch niet zo spannend.......

Geleerde lessen: voortaan pigment eerst oplossen in een beetje alcohol en dan die oplossing bij de whitewash gieten en geen watergedragen lak er over. En voortaan opschrijven in welke verhouding ik mijn papjes maak!

Groet, Rob.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
En de lade front is dus ook niet hoog genoeg. Ik houdt nu een flinke spleet over tussen blad en ladefront. Maar goed je hoeft nu tenminste geen lade greep er op te zetten. je kan 'm gewoon opentrekken met je vingers tussen die spleet steken.

Kan je geen vaste strook aan het blad monteren, boven het ladefront? Dan is het net of het zo hoort ;) Heb ik ook gedaan toen onze inbouwmagnetron vervangen moest worden.

Groet, Karel
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik denk dat ik gewoon over de volledige breedte van de ladefront een alu greep ga zetten om de spleet op te vullen. Bij Hettich al wat gezien....
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
plaatjes zeggen meer dan woorden :) . zucht.

een van mijn eerste zwaluwstaartverbindingen, was om te oefenen. blijven oefenen jongen! :)
 

Bijlagen

  • tmp_IMG_20140127_200032599166675.jpg
    tmp_IMG_20140127_200032599166675.jpg
    69,1 KB · Weergaven: 534

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Roekie, Ik vind het een doortastend ontwerp. Je mist nog een zijde maar een la maken die van twee kanten benaderbaar is vind ik echt een geniaal ontwerp!
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.204
566
Is geen blunder hoor, zet hem maar overeind. Blijk je opeens te werken aan een kruising tussen Rietvelds Zigzag en Mart Stams buisstoel.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Het massief eiken blad op het kookeiland was een opknapbeurt nodig. Weer mooi glad maken en een nieuwe laag whitewash.
De rand was saai rechthoekig. In overleg met mijn vrouw de bovenfrees gepakt voor een fraaie afronding.

Heel bezorgd zei ze: dat gaat toch wel goed, natuurlijk schat.:eek:

Simpel karweitje. Hoogte instelling proberen op een proefstuk, goedkeuring vragen (waarom zou ik het beter hebben dan een ander....) Het gelagerde wieltje loopt keurig langs de rand, kan niet fout gaan tot........
wieltje van de frees af en een jaap in het blad:mad:

Gelukkig maar een paar mm. Invalzaag mmet lineaal gepakt, 4 mm van het blad afgezaagd en opnieuw gefreesd.

pfew, resultaat is prima, had thuis minder vredig kunnen aflopen,
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Niet mijn grootste blunder maar wel de meest recente: Bij het badkamermeubel zat ook een spiegel, gewoon een simpele spiegel. Om het wat op te leuken besloten om een lijst te maken voor de spiegel. Spiegel mee naar de werkplaats. Meten, zagen, lamello's, lijmen, klemmen, schuren, grondverf, schuren, plamuren, nog maar een laagje grondverf, schuren, aflakken, schuren, laatste keer aflakken (dat alles verspreid over aan aantal avonden). Na de laatste laag verf de werkplaats maar eens aan kant maken. Vegen, vegen, vegen....pats!!!....de spiegel stond op de grond en is tijdens het vegen omgevallen. Nu heb ik een mooie lijst en heel veel spiegels..
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Vorig weekend een slangenboor gekocht 19mm (40 eurootjes).
Ik dacht gisteravond laat ik is een gaatje boren (als test) in een stuk afval hout.
Nu was ik even vergeten om de boorkop goed aan te draaien.

Floep en precies op het puntje gevallen en ook nog een stukje van het snij gedeelte

$#%$%&^^%&#$#@$ waarom valt ie nou nooit op de achterkant?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Logisch toch, al vele jaren een bekend probleem dat goed omschreven werd door ene Murphy

Anything that can go wrong will go wrong"
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
De fout die ik altijd maak met slangenboor is vergeten dat ze zich naar voren trekken. Ben je precies diep genoeg (voor een slot in een deur te plaatsen ofzo) en wil je de boor al draaiend terugtrekken.. Niet dus die boor schiet nog enkele centimeters de deur in
 

WR1944

Oud hout
In de familie van m'n vrouw zitten een paar uiterst onhandige types. Voor die figuren heb ik Murphy's Law moeten aanpassen.

Dingen die niet verkeerd kunnen gaan, gaan verkeerd.

Gelukkig vallen die blunders volledig buiten het houtbewerkingsgebied zodat ik ze niet wereldkundig hoef te maken.

Nou, vooruit, eentje dan. Het komt voor in een commercial zodat ik het hele verhaal niet hoef uit te leggen. Het start op ongeveer 20 seconden.
http://www.youtube.com/watch?v=BQr8bkuPZDs

Voor de goede orde, alleen dat geval met de airco is van toepassing, de andere zaken (nog) niet.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.