Je grootste blunder

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Das een behoorlijke domper Wilco.

Mintip(waarschijnlijk overbodig): In Baarle-Nassau staan er twee te koop zag ik laatst....
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Een echt grote blunder is het niet... of juist wél (op dit forum althans...). Want: onderschat nimmer de kracht van hout !!

Ik zou vandaag - eindelijk - weer eens wat verder met mijn 'project' MFTC-XL. Tussen de bedrijven door wil ik nu toch echt die pootjes eronder hebben. Eigenwijs als ik ben zaag ik wat stukjes hout op lengte, draai de speedboor in mijn accuboor-machientje en ga aan de slag. Diepte moet ca. 40 mm worden. Met een nieuwe, scherpe boor van 28mm moet dat zo wel even lukken. Niks geen gedoe met ingewikkelde constructies op het plateau van de kolomboor. Nee hoor, gewoon "even" uit de losse hand.

Zo gezegd, zo gedaan... Beide pootjes voorzien van een mooi gat... even passen... uhm... niet klaar! De houtnerf heeft duidelijk het boortje een bepaalde kant uit gestuurd... Need I say more ??

DSCN2209.jpg
 

WR1944

Oud hout
Dat is een bekend probleem. Voor dit soort van lastige gaten maak ik meestal hulpblokjes als ik met een slangenboor werk. Ik neem twee stukjes afval met buitenmaten van ruim 3 maal de diameter van de boor. Hier boor ik de gaten in op de tafelboormachine waarbij het gat op dezelfde afstand zit van een zijkant als bij het te boren object. Dan klem ik de blokjes op de werkbank met het te boren object in het verlengde van de gaten. Het object sluit aan op één blokje en het andere blokje zit zover weg dat het als aanslag dient voor als het gat op diepte is.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Precies Wim. Zo zou het ook moeten.

In tweede instantie het op een soortgelijke manier aangepakt: de twee te doorboren balkjes stevig ingeklemd tussen een aantal dikke reststukken hout, vervolgens goed haaks op de tafel van de kolomboor geklemd en rustig (lees: met beleid) de twee gaten geboord. Nu zitten ze zoals het hoort: precies in het midden en het ziet er niet langer uit als de toren van Pisa ;)

Moraal van dit verhaal: haastige spoed is zelden goed !
 

Houdiofiel

Nieuw lid
23 mrt 2014
2
0
NL, Marum
2 weken geleden ... stukje van mijn vingertop afgezaagd op mijn zaagtafel. Het gaat zo snel en geeft veel rommel. Daar komt nog bij dat ik vanaf mijn geboorte maar 8 vingers heb. Dit maakt voor mij een heele wijze les en ga dus me hier eens goed inlezen van 'hoe het WEL moet!' ;)

sorry, is niet zo'n stimulerende eerste post van me op dit interessante forum
 

Topklus

Nieuw lid
23 mrt 2014
13
0
Over een blunder gesproken.. ik moest een keuken monteren en aangezien daar alle handgreepjes nog aan moesten, besloot ik een malletje te maken voor de te boren gaatjes,
Ik heel wijs met mijn rolmaat de maat opnemen, dus ik leg het getal 1 van mijn rolmaat bij het eerste gaatjes op het hart en meet naar het volgende gaatje op het hart van de handgreep.
12,4 cm las ik af,, ik heel braaf een malletje gemaakt alle gaatjes geboord en zou de handgrepen erop zetten, toen kwam ik dus tot de conclusie dat alle gaten 1 cm te ver uit elkaar zaten...
Ik domme olifant was effe vergeten dat ik mijn rolmaat bij de 1 had gehouden.... dus had even 1 cm van de maat af moeten trekken..

Conclusie, 13 nieuwe frontjes moeten bestellen en een wijze les rijker...

Meten is weten.... mits men weet wat men moet meten... lol
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Een blunder die al bij al nog goed uitgedraaid is ...

Zucht, 3 jaar geleden.

Dus ik ben bezig met spantjes te maken voor m'n tuinhuis. Lekker wat zagen ... natuurlijk heb ik nog geen zaagmachine, dus gebruik ik die van m'n oom. Zo'n dewalt toestel die zaag/afkort combinatiemachine is.
Natuurlijk 0,0 veiligheden er meer op ... Geen beschermkap voor erboven, etc. Dat zat blijkbaar allemaal in de weg voor m'n oom.
Er is niets anders, geld heb ik niet genoeg voor een nieuwe machine. Dus deze zal het worden.

Enkele balkjes verder (in de afkortzaag-modus) leg ik perongeluk ergens m'n hand verkeerd en kom ik met m'n pink bij het zaagblad dat erboven uitsteekt, waar dus die bescherming weg is.
Ik trek m'n hand weg ... een klein kapje in m'n pink. Ik had niet mogen denken als m'n pink in het zaagblad zou getrokken zijn ... *brrrr* de rotatie van het zaagblad liep namelijk zo dat hij makkelijk verder in de zaagmachine kon getrokken worden. Zucht ... toen maar eventjes gestopt ...

Veiligheidsbeschermingen zitten er voor een reden ...

Nog een.
Dus na de spantjes moesten die dingen gemonteerd worden. Zware bouten leken mij ideaal. Dus zogezegd zogedaan, boormachine vader gehaald ... zwaar toestel, waarschijnlijk wel 40 jaar oud, nog zo sterk als iets ... gaatjes voorgeboord, nu de bout erin ... had die machine natuurlijk geen slipkoppeling. Snok ... pols verzwikt ... amper nog iets kunnen doen de komende week. Ergste was dat het de laatste bout was die ik moest doen en toen kon ik verder ... aargh! :)

Ben ik blij dat ik nu zelf veilige spullen heb met veiligheden en slipkoppelingen en al het nodige erop ...
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.440
693
Emst
40 jaar geleden.
Lekker aan het zagen op het werk met een kettingzaag.
Zaagkleding en gehoorbescherming, wat is dat.
Ik zagen, grote takken in een container klein zagen, kon er meer in.
Zaag komt mijn knie tegen, broek kapot en mijn knie gelukkig een schram.

Heb ondertussen meerdere keren een (verplichte) zaagcursus gedaan en bomen gezaagd en gelukkig geen brokken.
Gebruik tegenwoordig wel PBM,s
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Vandaag is me de blunder van de maand, zelfs jaar overkomen, hoewel overkomen?
Van het weekend had ik eindelijk weer eens de standaard zaagbladen van mijn zaagtafel en de invalzaag geslepen. Mijn balkon was af, ettelijke meters Azobé waren er doorheen gegaan, je voelde aan het zagen dat de scherpte er van af was.
Vanmorgen, dinsdag dus, op de ark, eerst een latje afgekort met de invalzaag. merkwaardig, er zaten wat zwarte vlekken op het latje. Kan gebeuren, ik heb ooit in het dak van de ark door wat teer gezaagd, goed dat dat dit eens van mijn zaagblad afkomt.
Vervolgens een stuk 15 mm multiplex afgekort, iets van 30 cm, ik kwam er nauwelijks doorheen, halverwege rook ik al een schroeilucht, merkwaardig, hoe is dat mogelijk met het door mijzelf perfect scherp geslepen zaagblad?
Dan is er maar één mogelijkheid, hoewel, dat kan toch zeker mij niet overkomen: De klep open van mijn verder perfect werkende Mafell invalzaag, en ja hoor, het zaagblad verkeerd om er in gezet.
Enfin, ik ben op een leeftijd dat ik ook voor mijn stommiteiten uit kan komen, dus mag iedereen meegenieten.
Joep
 

WR1944

Oud hout
Troost je maar, je bent niet de enige met dit soort van grappen en grollen. Kijk maar bij mededeling #136. Daar heb ik bij een samengestelde frees één element achterstevoren gemonteerd.
Het voordeel is wel dat je de komende periode extra oplet als je weer een zaagblad wisselt.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
658
49
Bilzen, BE
Vandaag is me de blunder van de maand, zelfs jaar overkomen, hoewel overkomen?
Van het weekend had ik eindelijk weer eens de standaard zaagbladen van mijn zaagtafel en de invalzaag geslepen. Mijn balkon was af, ettelijke meters Azobé waren er doorheen gegaan, je voelde aan het zagen dat de scherpte er van af was.
Vanmorgen, dinsdag dus, op de ark, eerst een latje afgekort met de invalzaag. merkwaardig, er zaten wat zwarte vlekken op het latje. Kan gebeuren, ik heb ooit in het dak van de ark door wat teer gezaagd, goed dat dat dit eens van mijn zaagblad afkomt.
Vervolgens een stuk 15 mm multiplex afgekort, iets van 30 cm, ik kwam er nauwelijks doorheen, halverwege rook ik al een schroeilucht, merkwaardig, hoe is dat mogelijk met het door mijzelf perfect scherp geslepen zaagblad?
Dan is er maar één mogelijkheid, hoewel, dat kan toch zeker mij niet overkomen: De klep open van mijn verder perfect werkende Mafell invalzaag, en ja hoor, het zaagblad verkeerd om er in gezet.
Enfin, ik ben op een leeftijd dat ik ook voor mijn stommiteiten uit kan komen, dus mag iedereen meegenieten.
Joep

Ik heb zo ook enkele weken lopen zagen met een lintzaagblad dat er foutom op stond. Ik had er namelijk niet bij stilgestaan dat je die dingen door ze fout te ontrollen in de verkeerde richting kan "openplooien", waardoor ze dus foutom op je zaag komen te liggen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.