Hoekaanslag Lineaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Brug is niet handig inderdaad. Denk dat we het gewoon zo moeten houden. Ze zullen er bij woodpeckers best over nagedacht hebben .-)
en dan zo snel mogelijk de order de deur uit zodat we in het echt kunnen gaan testen. :))
 

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
Ik kan alleen maar uit eigen ervaring zeggen dat het onwerp zoals ik hem heb gemaakt voor mezelf zeer prettig in de hand ligt , persoonlijk zou ik het dus ook simpelweg zo terug maken...Maar hey , ik ben wel geen werktuigbouwkundig ingenieur ook natuurlijk...
Wat ik wel zie aan het ontwerp die hier in de maak is dat ook de randen aan de aanslagzijde ( die dus tegen het te zagen stuk aanligt ) ook voorzien is van een afronding , persoonlijk heb ik dit bij de mijne niet gedaan om een zo groot mogelijk draagvlak te hebben. Ook als je heel dunne zaken moet zagen lukt dit probleemloos, dat zou met een afronding ( als die redelijk groot is ) al eens een probleem kunnen worden.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Dat is een hele goeie inderdaad. Beter is denk ik om het metaalbedrijf de aanslag kant gewoon haaks te laten houden en daarna zelf met een schuurpapiertje het scherpe er af te halen. En mocht je toch ronde kanten willen kan je altijd nog even de bovenfrees er langs halen.

- - - Updated - - -

Dat is een hele goeie inderdaad. Beter is denk ik om het metaalbedrijf de aanslag kant gewoon haaks te laten houden en daarna zelf met een schuurpapiertje het scherpe er af te halen. En mocht je toch ronde kanten willen kan je altijd nog even de bovenfrees er langs halen.

- - - Updated - - -

Dat is een hele goeie inderdaad. Beter is denk ik om het metaalbedrijf de aanslag kant gewoon haaks te laten houden en daarna zelf met een schuurpapiertje het scherpe er af te halen. En mocht je toch ronde kanten willen kan je altijd nog even de bovenfrees er langs halen.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Prachtig!!!
graag zie ik nog wel een screenshot van het final ontwerp, puur ter verduidelijking welke het nou is geworden.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
<Image>

Zelfde als de laatste versie eigenlijk, maar dan met niet afgeronde bovenzijde waarmee je tegen het werkstuk drukt.

Mooi, dankjewel!

ik denk idd dat dit de meest veelzijdige versie is met de minste nadelen. zeker in 10mm dikte verwacht ik dat zolang Festool en Maffel hun standaard behouden deze aanslagen ook wel meegaan.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, wie gaat hem nameten op nauwkeurigheid? (ik heb hier helaas de tools niet voor)
 

Mrten

Nieuw lid
7 nov 2013
6
0
nameten? ik dacht dat je dat bij elk opnieuw instellen zelf moest doen? bij die van woodpeckers is dat in elk geval so...
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Klopt ja, er zit als t goed is een beetje speling in :) dus haaks zetten.. Goed aandraaien.. Proefje.. en zagen maar :)

ik verwachtte juist dat die voorgeboorde gaten er voor zorgde dat je niet meer na hoeft te meten., wat is daar dan nog het voordeel van tegenover de boog waar je sowieso moet nameten?
 

Mrten

Nieuw lid
7 nov 2013
6
0
hetzelfde als een klik op 90 graden op bijvoorbeeld een afkortzaag, minder onzekerheid? meeste gebruik zal toch met 90 graden zijn.

je zou nog een geul van een of anderhalve millimeter kunnen frezen bovenop, waar het plaatje waarmee je de liniaal klemt in valt, maar speling blijf je houden vanwege toleranties op de liniaal en dan gaat de algemene toepasbaarheid van de tool wel achteruit.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Hebben jullie deze versies van TSO wel eens gezien?
De sluiting heft een deel van de eventuele speling in de groef op.
Helaas alleen te koop in USA.
Lid Miekol heeft er een aangeschaft.

DSCN0379__11937.1468159454.500.659.JPG
GRS-16_PE_Parallel_Edge_Guide_Rail_Square_from_TSO_Products_Compatible_with_Festool_Makita_and_Tri__13533.1471124626.500.659.JPG
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Die had ik op de FOG gezien, maar toch ook ongelooflijk duur he...

Voor een volgende keer zou iets van parallel aanslagen mischien wel interessant kunnen zijn...

De festool FS-PA is ook heel duur.

Er zijn alternatieven, steeds ism. Incra T-track profielen:
Van Seneca
Van op e-bay
En van Precisiondogs

(prijs is steeds excl. de Incra T-track rails!)
 
Laatst bewerkt:

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Dat zou inderdaad een mooie volgende tool zijn waar ik zeker interesse in heb. Dus ben benieuwd .-)

top trouwens dat de aanslagen besteld zijn, ben benieuwd waneer ik een plof op de mat hoor.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Dit is de Herfst tool :) (begin van de herfst..
Dus ik zeg begin van de winter de volgende??
Al ideeen wat we dan gaan maken?

Of volgende ronde van deze tool??
Eigenlijk is deze nu wel klaar :) Ook een soort onetime tool.

mocht er iemand uitvallen en je hebt er een over.
Zet mij maar op de reserve lijst.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb dit topic helaas te laat opgemerkt :(

Heb de versie van Woodpeckers dan maar eens doorgestuurd naar mijn schoonbroer.
Hij werkt dagdagelijks met metaal en hij ging er eentje proberen te maken, hij heeft nog veel restjes liggen :)
Als het moest lukken om er meerdere te maken dan laat ik hier nog wel iets weten.
Kan wel even duren want momenteel heeft hij zeer veel werk.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.