Hoekaanslag Lineaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remrof

Nieuw lid
15 apr 2015
11
0
Nog beter zou een scharnierende aanslag zijn zoals op de MFT-tafel van Festool?
tracksaw-mft-cutting.jpg

Wordt het ontwerp dan niet onnodig gecompliceerd? Het idee lijkt me toch een betaalbare aanslag zonder veel extra functies.

Ik vraag me ook af of je dan veel goedkoper uit bent dan de Festool FS KS.
 

Schipper

Actieve deelnemer
22 sep 2014
27
1
Wat mij betreft steekt er zo min mogelijk onder de aanslag uit. Hoe vlakker het is hoe makkelijk het voor mij werkt
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik vrees dat we onszelf een beetje aan het overgalloperen zijn...

De bedoeling van de woodpeckers aanslag, en die van RDE, is om snel en herhaaldelijk te kunnen afkorten met een (korte) geleiderail. Denk meer in de richting van de HK(C)55 zagen met hun aangepaste rails: https://youtu.be/i4xwxJEeGhA

Wanneer ik een lange balk/plaat in meerdere stukken van 40cm wil zagen, wil ik gewoon met men plooimeter om de 40cm een streepje zetten, en dan met de aanslag de ene snede na de andere maken. Dankzij het handvat kan ik de aanslag goed tegen men werkstuk (haaks) aanduwen, en op zen plaats houden.
Ik wil dus niet twee merkstreepjes per stuk van 40cm trekken, men geleiderail juist positioneren tov. deze merktekens, de geleiderail vastzetten met klemmen, en dan pas zagen.

Dat is voor mij de toepassing waarvoor ik deze aanslag wil gebruiken. Misschien hebben anderen een ander gebruik voor ogen, maar dan kan je beter naar een ander product op zoek gaan denk ik.

Feit blijft ook dat Nico het ontwerp maandag wil binnendoen, dus om er een volledige Transformer van te maken is er nu gewoon geen tijd.

Zoals het er nu uitziet kan je:
- met 3 puntsbevestiging afkorten op 90°, met een slot voor een lijmklem
- met 3 puntsbevestiging afkorten op -45°
- met 3 puntsbevestiging afkorten op +45°
- met 2 puntsbevestiging vrij afkorten over 180° (zal ontwerp nog aanpassen hiervoor, nu 170°)

Ik denk dat we hiermee wel al heel wat extra aanbieden tov. het Woodpeckers alternatief, zonder heel veel in te boeten in nauwkeurigheid.

Wat betreft de te gebruiken bouten/moeren: hier ben je zelf vrij in, Nico levert standaard zeskantbouten mee, je kan ook kiezen voor vleugelmoeren. Bij je lokale ijzerwarenwinkel kan je voor een paar €c de moeren van je dromen aanschaffen.

Ik zal straks nog eens een nieuwe versie doorsturen (met boog van 180°).
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Ik volg SereN. KISS: Keep it smart & simple. Ik had indien mogelijk wel graag iets of wat dikte van materiaal gehad voor de aanslag, zodat je bij planken met bvb afgeronde / gebroken kantjes ook nog makkelijk de aanslag kan gebruiken. Maar als 5mm de enige optie is, ook prima.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Mee eens met SereN,
Een nieuw ontwerp en dikker aluminium kan ik nog wel regelen. Op zoek gaan naar welke t bouten of moeren in elke rail passen etc. wordt misschien weer meer werk. Dus inderdaad, dit is de basis versie.. en je kunt hem zelf verder aanpassen met andere bouten of moeren.

Ik verwacht wel dat hij iets duurder wordt, ik ga er vanuit dat niemand daar bezwaar op heeft? Zal niet veel zijn.
Wordt een beetje omslachtig als ik voor 70 man (jaja, ondertussen al weer zoveel) weer op antwoord moet gaan wachten.
Dus ik hoop dat jullie me vertrouwen dat ik de prijsverhoging eerlijk toepas?
 

Johanvdw

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
28
0
Regio Gent O-Vl.
Ik vrees dat we onszelf een beetje aan het overgalloperen zijn...

De bedoeling van de woodpeckers aanslag, en die van RDE, is om snel en herhaaldelijk te kunnen afkorten met een (korte) geleiderail. Denk meer in de richting van de HK(C)55 zagen met hun aangepaste rails: https://youtu.be/i4xwxJEeGhA

Wanneer ik een lange balk/plaat in meerdere stukken van 40cm wil zagen, wil ik gewoon met men plooimeter om de 40cm een streepje zetten, en dan met de aanslag de ene snede na de andere maken. Dankzij het handvat kan ik de aanslag goed tegen men werkstuk (haaks) aanduwen, en op zen plaats houden.
Ik wil dus niet twee merkstreepjes per stuk van 40cm trekken, men geleiderail juist positioneren tov. deze merktekens, de geleiderail vastzetten met klemmen, en dan pas zagen.

Dat is voor mij de toepassing waarvoor ik deze aanslag wil gebruiken. Misschien hebben anderen een ander gebruik voor ogen, maar dan kan je beter naar een ander product op zoek gaan denk ik.

Feit blijft ook dat Nico het ontwerp maandag wil binnendoen, dus om er een volledige Transformer van te maken is er nu gewoon geen tijd.

Zoals het er nu uitziet kan je:
- met 3 puntsbevestiging afkorten op 90°, met een slot voor een lijmklem
- met 3 puntsbevestiging afkorten op -45°
- met 3 puntsbevestiging afkorten op +45°
- met 2 puntsbevestiging vrij afkorten over 180° (zal ontwerp nog aanpassen hiervoor, nu 170°)

Ik denk dat we hiermee wel al heel wat extra aanbieden tov. het Woodpeckers alternatief, zonder heel veel in te boeten in nauwkeurigheid.

Wat betreft de te gebruiken bouten/moeren: hier ben je zelf vrij in, Nico levert standaard zeskantbouten mee, je kan ook kiezen voor vleugelmoeren. Bij je lokale ijzerwarenwinkel kan je voor een paar €c de moeren van je dromen aanschaffen.

Ik zal straks nog eens een nieuwe versie doorsturen (met boog van 180°).

Ik kan mij hier volledig in vinden....... Niet te ver gaan zoeken aub. Nauwkeurigheid primeert.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Sluit me hier volledig bij aan, enige waar ik wel waarde aan hecht is de dikte. Verder vindt ik dat we met het huidige ontwerp al een hele mooie tool hebben. En moeten we inderdaad oppassen niet over de top te gaan.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Heb de boog even doorgetrokken tot volledig 180°:
3D - versie 3.jpg
Hiervoor heb ik 'de bult' onderaan dan helemaal doorgetrokken tot de linker onderhoek. Ik wil hier nogmaals bij opmerken dat bij de grotere hoeken het handvat voor een (zeer) groot gedeelte onder de geleiderail gaat vallan, en dus quasi onbruikbaar wordt.

Ik heb nog een ander alternatiefje getekend:
3D - versie 4.jpg
Hierbij heb je een centrale boog (in combinatie met onderste gat 90° aanslag) van 120°. De 'bult' blijft hiermee ook kleiner (als dat iets uitmaakt).

Zijn er nog opmerkingen over het slot voor de lijmklem? Ik heb deze nog aangepast, ik had dit slot eerst foutief laten eindigen op een afgerond gat van 8mm, maar de lijmklem heeft een platte achterkant. Nu heb ik een rechthoekig slot voorzien van 8mm breed en 16mm diep. Voor de FSZ lijmklemmen lijkt dit voldoende, geen idee of de FS-HZ snelspanklemmen, en anderen... er ook in passen.
slot lijmklem.jpg
 

Bijlagen

  • 3D - versie 3.jpg
    3D - versie 3.jpg
    20,5 KB · Weergaven: 230
  • 3D - versie 4.jpg
    3D - versie 4.jpg
    20,4 KB · Weergaven: 230

Mrten

Nieuw lid
7 nov 2013
6
0
Aww, sip gezichtje op de aanslag zo :)
Moet zeggen dat ik al heel blij zou worden van de aanslag zonder boog, zal toch vooral 90 graden zagen. Mocht de boog er toch op komen, dan zou de 120 graden variant mijn voorkeur hebben maar dan met de dikke kont van de andere tekening. Heb namelijk net naar het woodpeckers behind the design filmpje gekeken, daar hadden ze prototypes gemaakt met een sleuf om gewicht te besparen, maar dat is uit het ontwerp gehaald vanwege de stijfheid. En die gebruiken 3/8" materiaal, 9.5 mm! Als wij dan 8 of zelfs 5 doen dan zou ik eigenlijk die boog helemaal er uit laten...
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
399
Dordrecht
Zolang het alu 10mm of dikker is en er 90 en +/-45 graden mee gezaagd kan worden is het mij best. De rest is al snel weer veel te ingewikkeld en ga ik zo goed als nooit gebruiken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
5mm alu is zeker te dun, er valt natuurlijk wel eens een keer iets op de grond en dan is het krom, 8mm komt al in de buurt maar foolproof zou ik zoch zéker voor 10mm gaan, dit is een mooi hulpstuk waar je lang plezier van wil hebben
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.