Hoekaanslag Lineaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.276
169
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ook hier zeker voorstander van de 10mm dikte en voor mij is die 120 gr boog voldoende, hoe vaak moet je een hoek vanuit de kant zagen die kleiner is dan 30 gr? meestal heb je dan al een langere rail nodig en moet je over de lengte meerdere afteken punten maken om te zorgen dat je goed uitkomt.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Voorstander van 10mm en als er variabele hoek dan max boog 120
stijfheid is het belangrijkste !
 

WR1944

Oud hout
Wat mij nog steeds verbaasd is het grote gat bij het "handvat." Als werktuigbouwkundig ingenieur ben ik erg geïnteresseerd in het ontwerpproces. Hoe verder je hand van de aanlegkant af zit hoe groter het moment dat je op het geheel kunt uitoefenen. Puur uit interesse ga ik een net stukje 12 mm multiplex scoren en m'n eigen idee er op los laten. Volgens mijn idee zou een rechthoekige strook met een veel kleinere opening zelfs beter moeten werken.
 

Remrof

Nieuw lid
15 apr 2015
11
0
Wat mij nog steeds verbaasd is het grote gat bij het "handvat." Als werktuigbouwkundig ingenieur ben ik erg geïnteresseerd in het ontwerpproces. Hoe verder je hand van de aanlegkant af zit hoe groter het moment dat je op het geheel kunt uitoefenen. Puur uit interesse ga ik een net stukje 12 mm multiplex scoren en m'n eigen idee er op los laten. Volgens mijn idee zou een rechthoekige strook met een veel kleinere opening zelfs beter moeten werken.

Omdat het gebaseerd is op onderstaande:
http://www.woodpeck.com/tracksquare.html
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Vandaag sluit de inschrijving! Dus wil je er nog 1? nu is je kans. Dit is ook een beetje een Woodworking.nl onetime tool haha.
Dus stuur een mailtje met je adres naar contact@nicobubberman.nl, dan kom je op de lijst erbij!

Ik wil best nog meer tools laten maken.. maar nu er al zoveel mensen meedoen zullen er vast niet genoeg aanslagen worden besteld voor een scherp bedrag.
Wel lijkt het me leuk om in de toekomst meer tools te laten maken en te verzenden naar jullie.
1 keer per kwartaal?? Dan hebben we kwartaal tools :)

Nu nog even beslissen welke boog we willen!?..
Als er echt een verschil zit tussen 120 en 180 graden qua stijfheid stel ik voor als kartrekker de 120 graden versie te doen. Dan is dat een compromis voor beide kanten. De meest stijve versie waar toch een gradenboog op zit?
Ik ga sowieso voor de 10mm versie!
 
Laatst bewerkt:

Johanvdw

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
28
0
Regio Gent O-Vl.
Nu nog even beslissen welke boog we willen!?..
Als er echt een verschil zit tussen 120 en 180 graden qua stijfheid stel ik voor als kartrekker de 120 graden versie te doen. Dan is dat een compromis voor beide kanten. De meest stijve versie waar toch een gradenboog op zit?
Ik ga sowieso voor de 10mm versie!

+1
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Nico,
goed plan 1x per kwartaal woodworking tool.

ik ga vast zoeken :)

Menno
 

RobvA

Nieuw lid
30 dec 2012
21
0
Hoi Nico,

Na alle updates weer doorgelezen te hebben sluit ik me graag aan bij jouw besluit. De 10mm versie met 120 graden lijkt me meer dan voldoende om het functioneel te kunnen gebruiken.


En meer van deze projecten kan ik alleen maar toejuichen!!:D
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Vandaag sluit de inschrijving! Dus wil je er nog 1? nu is je kans. Dit is ook een beetje een Woodworking.nl onetime tool haha.
Dus stuur een mailtje met je adres naar contact@nicobubberman.nl, dan kom je op de lijst erbij!

Ik wil best nog meer tools laten maken.. maar nu er al zoveel mensen meedoen zullen er vast niet genoeg aanslagen worden besteld voor een scherp bedrag.
Wel lijkt het me leuk om in de toekomst meer tools te laten maken en te verzenden naar jullie.
1 keer per kwartaal?? Dan hebben we kwartaal tools :)

Nu nog even beslissen welke boog we willen!?..
Als er echt een verschil zit tussen 120 en 180 graden qua stijfheid stel ik voor als kartrekker de 120 graden versie te doen. Dan is dat een compromis voor beide kanten. De meest stijve versie waar toch een gradenboog op zit?
Ik ga sowieso voor de 10mm versie!

helemaal top!
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Klein akkefietje met het ontwerp:

Bij in één richting naar 60° zwaaien komt de aanslag zelf over het snijvlak van de geleiderail:
Probleem - versie 5 - 60gr plus - bovenaan.jpgProbleem - versie 5 - 60gr plus - onderaan.jpg

Bij het instellen op 45° naar dezelfde kant hebben we iets gelijkaardigs. Ik zag al dat RDE die rechterbovenhoek harder had afgerond, nu weet ik waarom...
Probleem - versie 5 - 45gr plus - bovenaan.jpgProbleem - versie 5 - 45gr plus - onderaan.jpg

Bij naar 60° en 45° zwaaien in de andere richting is er geen probleem:
Probleem - versie 5 - 45gr min - bovenaan.jpgProbleem - versie 5 - 45gr min - onderaan.jpgProbleem - versie 5 - 60gr min - bovenaan.jpgProbleem - versie 5 - 60gr min - onderaan.jpg

Ik ga de rechterbovenhoek dus ook sterker afronden, zodat de 45° instelling voor beide kanten kan. Ik ga wat spelen met de boog, maar misschien begrens ik die aan één kant dus ook op 45°, en de andere kant wel tot 60°, voor in totaal dus 105°...
 

tuoh

Oud hout
Wat mij nog steeds verbaasd is het grote gat bij het "handvat." Als werktuigbouwkundig ingenieur ben ik erg geïnteresseerd in het ontwerpproces. Hoe verder je hand van de aanlegkant af zit hoe groter het moment dat je op het geheel kunt uitoefenen. Puur uit interesse ga ik een net stukje 12 mm multiplex scoren en m'n eigen idee er op los laten. Volgens mijn idee zou een rechthoekige strook met een veel kleinere opening zelfs beter moeten werken.

Ben het volkomen eens met WR1944, ergonomisch lijkt het (originele) ontwerp nergens op, het dwingt je als gebruiker in een onlogische houding. Via de "greep" zou je als gebruiker ook het werkstuk moeten kunnen voelen, zo kan je tezelfdertijd controleren of er iets verschuift tijdens het zagen.

Ik zou in het midden van de opening nog een brug laten staan van een 30à 35mm breed, evenwijdig met de langste zijde. Tijdens het werken haak je hier je duim achter, je vier vingers kunnen dan plat op zowel de voorrand van de aanslag als het werkstuk komen te liggen, dat geeft een veel stabielere grip op het ding denk ik.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als er echt een verschil zit tussen 120 en 180 graden qua stijfheid stel ik voor als kartrekker de 120 graden versie te doen. Dan is dat een compromis voor beide kanten. De meest stijve versie waar toch een gradenboog op zit?
Ik ga sowieso voor de 10mm versie![/U]

Ik zou voor de 120 graden boog gaan (als je überhaupt een boog erin wilt). En voor 10 mm...
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Nieuwste versie:

3D - versie 5.jpg

Rechterbovenhoek afgeschuind om genoeg plaats te hebben bij de verschillende hoeken. Boog weer verplaatst voor gebruik ism. het onderste gat van één van de 45° instellingen. Boog dus in totaal 105°, 45° naar één kant, 60° naar de andere kant. Door er nog langer mee te spelen kan dit eventueel nog verder geoptimaliseerd worden, maar ik heb niet veel tijd meer vandaag...

Waar ik ook nog naar heb gekeken: Is er wel genoeg plaats tussen de aanslag en de splinterstrip wanneer je zaagt onder 45° (47°)... Bij de festool TS55 invalzaag kantelt je zaagblad mooi over de onderkant van je splinterstrip (= je kan die blijven gebruiken als aanduiding van je snede). Dus bij een 10mm dikke aanslag moeten we horizontaal zeker 10mm tussen splinterstrip en aanslag hebben wanneer we onder 45° willen zagen (iets meer bij 47°).
Het 3D model van de FS rail die ik heb gaat uit van een splinternieuwe, dus eentje waarbij de splinterstrip nog niet is ingezaagd. Ik heb even mijn rails nagemeten, en die zijn allemaal een 3mm korter dan het 3D model.
Hieronder opgemeten voor 90° en 45° hoeveel spatie we hebben, daar moet je dus 3mm aftrekken, komen we steeds op een dikke 11mm uit. Het counter-plaatje/strip is ook iets smaller dan de T-slot, dus dat mee in rekening brengend hebben we steeds minstens 10mm overschot, en kan je in theorie dus niet in de aanslag zagen.
detail - afstand aanslag en strip bij 90gr.jpgdetail - afstand aanslag en strip bij 45gr.jpg

Zo, dat zou het dan ongeveer moeten worden denk ik... Nico: in welk formaat had het metaalbedrijf die files graag?
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Dit ziet er mooi uit zo, maar ik vraag me wel ook af of het "handgat" zo groot moet zijn. Dat zal de stijfheid ook niet ten goede komen lijkt me en volgens mij is zo'n groot gat niet echt nodig toch?
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Het gat van het handvat is nu 115mm hoog en 138mm op zen breedst. Ikzelf heb eerder kleine handen, dus voor mij mag het ook wel kleiner. Maar voor de collega's met handen in de variëteit "kolenschoppen", is dit misschien geen optie?

Hier een foto van RDE:
14xlye8.jpg

Het handvat lijkt inderdaad groot, maar dit laat ook meer handposities toe. Zoals RDE het op de foto vastheeft is ook mijn erste intuitieve idee: onderaan vastnemen met de duim op het schuine stuk. Dat lijkt me solide.
Maar ik kan me ook inbeelden die rechter korte kant verticaal vast te nemen, of de aanslag bovenaan met men duim tegen het werkstuk aan te drukken en men andere vingers op het werkstuk zelf te leggen. Ik denk dat je hiermee veel opties hebt, en de praktijk zal uitwijzen welke het handigst werken.

Edit: ik zie nu pas tuoh zijn edit: een brug in het midden maken, en het handvat in tweeën splitsen is ook een optie = nog meer mogelijkheden?
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
396
Dordrecht
Een brug lijkt me niet handig, dan kun je de grip aan de zijde van het hout niet gebruiken omdat je je hand niet lekker vrij kunt positioneren
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.