Hoekaanslag Lineaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik heb mij keuze gemaild Nico, dank voor alle tijd en moeite die je in dit project stopt. Dat geld natuurlijk ook voor de anderen die mee helpen / ontwerp beschikbaar stellen en het ontwerp hebben aangepast. Super zo.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Ik heb iedereen een mail gestuurd, (die nog niet had gereageerd) graag zo spoedig mogelijk een reply. Ik wil op iedereen wachten voordat ik ga bestellen. Dan loop ik niet het risico dat ik met onverkochte exemplaren thuis zit.
Je kan ook nog mee doen door je adres en je keuze te mailen naar contact@nicobubberman.nl. Dan kom je als nog op de lijst!
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Mooi! Is direct het ontwerp ook een beetje getest, ziet er goed uit.

Lukt het een (t-track) lijmklem in die groef te krijgen bij gebruik op 90°?

Ik ben bang dat ik die klemmen niet heb. Niet getest dus.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
De gaten zijn er om: 90°, +45° en -45° te maken. Waarbij de boog steeds als middelste gat fungeert. Voor deze 3 hoeken kan je dus 3 bouten gebruiken, je fixeert de aanslag dus op 3 punten op de rail.
De boog gebruik je, samen met 1 gat, om vrij hoeken in te stellen van -45° tot +60°. Fixatie van de aanslag op de rail dus op 'slechts' 2 punten.

Bedank voor de uitleg.
 

Mrten

Nieuw lid
7 nov 2013
6
0
Voor de mensen die wel een volledig afgeronde versie van aluminium willen: ik vond op twee plekken (hier en hier) iemand die met een handbediende bovenfrees en een freesje van de ecotools de mooiste dingen maakt. Is dus altijd nog een optie.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Voor de mensen die wel een volledig afgeronde versie van aluminium willen: ik vond op twee plekken (hier en hier) iemand die met een handbediende bovenfrees en een freesje van de ecotools de mooiste dingen maakt. Is dus altijd nog een optie.

Zo dat zijn ware kuntstwerken. Maar was al zoiets van plan inderdaad. Even een mooi freesje bij ecotools bestellen en afronden maar.
 

WR1944

Oud hout
Zoals ik eerder al had aangegeven heb ik m'n eigen versie gemaakt in 12 mm multiplex. Bij Woodcraft heb ik een plaatje berken ply gekocht en ben ik aan de slag gegaan.

Uitgangspunt voor mij was quick and dirty wat ik vertaalde naar zo simpel mogelijk met toch alle functionaliteit van het origineel.

Ik begon met een stuk af te tekenen van 420 bij 120. Met m'n hand als voorbeeld bepaalde ik de gatmaat, 120 bij 50. Omdat je toch met een blokhaak of een gradenboog de juiste hoek moet instellen besloot ik alleen twee gaten te maken voor 90 graden. Dat zal het meest gebruikt worden. Voor de overige hoeken, van -60 graden tot +60 graden was een cirkelvormige sleuf voorzien. Van m'n boutencollectie bleken slotbouten van 5/16" te voldoen als de kop smaller gemaakt zou worden.
Het handgat en de boog heb ik met een figuurzaag (coping saw) gedaan.

P1010593q.jpg
Dit is het resultaat.

P1010594q.jpg
In de 90 graden stand. Ik had geen korte rail maar ik kreeg toch wel de indruk dat er goed mee te werken valt. Met de hoeklineaal breng je de rail in positie en de rubberen strips onder de lineaal fixeren alles. Zodra de zaag op de rails komt moet je met het handvat alles in balans houden en zorgen dat het gewicht van de zaag de lineaal niet opwipt.

P1010595q.jpg
Zo ziet het er van onderen uit.

P1010596q.jpg
60 graden naar links.

P1010597q.jpg
60 graden naar rechts. Zo extreem zal het wel niet worden want het werkt erg ongelukkig. Ook het balanceren van de lineaal wordt lastig.

P1010598q.jpg
Door het afgezaagde hoekje heb je vrij baan voor de zaag.

Voor mij is de operatie geslaagd en gaat dit plankje ergens stof liggen vergaren in een donker hoekje.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Zoals ik eerder al had aangegeven heb ik m'n eigen versie gemaakt in 12 mm multiplex. Bij Woodcraft heb ik een plaatje berken ply gekocht en ben ik aan de slag gegaan.

Uitgangspunt voor mij was quick and dirty wat ik vertaalde naar zo simpel mogelijk met toch alle functionaliteit van het origineel.

Ik begon met een stuk af te tekenen van 420 bij 120. Met m'n hand als voorbeeld bepaalde ik de gatmaat, 120 bij 50. Omdat je toch met een blokhaak of een gradenboog de juiste hoek moet instellen besloot ik alleen twee gaten te maken voor 90 graden. Dat zal het meest gebruikt worden. Voor de overige hoeken, van -60 graden tot +60 graden was een cirkelvormige sleuf voorzien. Van m'n boutencollectie bleken slotbouten van 5/16" te voldoen als de kop smaller gemaakt zou worden.
Het handgat en de boog heb ik met een figuurzaag (coping saw) gedaan.

Voor mij is de operatie geslaagd en gaat dit plankje ergens stof liggen vergaren in een donker hoekje.

Jij kan mooi zagen met je coping saw :) Boor je dan eerst een gaatje, en maak je dan het zaagblad los om het door het gat te steken?

Denk je dat het een nadeel is dat de aanslag (in 90° stand) niet op de splinterguard rust, maar enkel op de twee rubberen strips? Is dat een bron voor 'gewiebel' en onnauwkeurig zagen?

Dat die grotere hoeken niet praktisch gaan zijn, en moeilijk om nauwkeurig te zagen in zo'n onhandige positie, had ik ook al wel gedacht.
 

WR1944

Oud hout
@SereN, ik heb voor de gaten eerst de gaten aan de einden/in de hoeken geboord. Omdat het blad van de coping saw wat breder is dan de figuurzaagjes heb je ook meer rechtuit-stabiliteit. Als laatste heb ik het handgat even nabehandeld met de oscilerende spilschuurmachine.
Het is onbelangrijk waar het plankje op rust zolang de hoek maar klopt en behouden kan blijven. Ten eerste trekken de boutjes het plankje stevig tegen het aluminium van de lineaal. Ten tweede rust de lineaal op het te bewerken materiaal en heeft verder geen last van het plankje.
De tactiek van het gebruik van de hoekaanslag is om de lineaal iets schuin omhoog met de aanslag tegen het hout aan te leggen. Dan schuif je het geheel tot dat je de juiste plaats hebt bereikt en laat je de lineaal langzaam zakken terwijl je de aanslag tegen het hout aangedrukt houdt. Door de lineaal een ietsje te lichten aan het andere einde kun je nog wat corrigeren. Zoals bij alle gebruik van dit type lineaal zorgen de zachte rubberen strippen aan de onderkant voor een stabiele ligging. Daarvoor hoef je de aanslag niet strak tegen het hout aangedrukt te houden.
Ook de grotere hoeken kunnen moeiteloos gezaagd worden als de lineaal eenmaal met de aanslag in de juiste positie op het hout is geplaatst. Door het maken van mijn versie ben ik ook beter in staat om alle ins and outs te onderkennen. M'n aanvankelijke neutrale standpunt is omgeslagen in een erg positieve voor de basisgedachte. M'n mening over de Woodpecker versie blijft ongewijzigd: veel te duur voor het uiteindelijke gebruik. De op dit forum aangeboden exemplaar scoort iets hoger maar ik blijf het een beetje overkill vinden.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
De facturen zijn verzonden. (ik had van de week ook nog een meubeldeadline, vandaar dat t niet binnen een dag geregeld is allemaal)
Kijk goed of je adres en je bestelling goed is! En stuur maar terug als t niet klopt.. dan ga ik daar morgen weer even voor zitten.
Ik heb veel van t proces geleerd.. dit was alles behalve handig haha.
Volgende keer ga ik dit beter/professioneler doen!
Heb je nou wel besteld maar geen factuur gekregen? Stuur dan even een mailtje! Dan kijk ik waar het niet goed is gegaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.