Zoals ik eerder al had aangegeven heb ik m'n eigen versie gemaakt in 12 mm multiplex. Bij Woodcraft heb ik een plaatje berken ply gekocht en ben ik aan de slag gegaan.
Uitgangspunt voor mij was quick and dirty wat ik vertaalde naar zo simpel mogelijk met toch alle functionaliteit van het origineel.
Ik begon met een stuk af te tekenen van 420 bij 120. Met m'n hand als voorbeeld bepaalde ik de gatmaat, 120 bij 50. Omdat je toch met een blokhaak of een gradenboog de juiste hoek moet instellen besloot ik alleen twee gaten te maken voor 90 graden. Dat zal het meest gebruikt worden. Voor de overige hoeken, van -60 graden tot +60 graden was een cirkelvormige sleuf voorzien. Van m'n boutencollectie bleken slotbouten van 5/16" te voldoen als de kop smaller gemaakt zou worden.
Het handgat en de boog heb ik met een figuurzaag (coping saw) gedaan.

Dit is het resultaat.

In de 90 graden stand. Ik had geen korte rail maar ik kreeg toch wel de indruk dat er goed mee te werken valt. Met de hoeklineaal breng je de rail in positie en de rubberen strips onder de lineaal fixeren alles. Zodra de zaag op de rails komt moet je met het handvat alles in balans houden en zorgen dat het gewicht van de zaag de lineaal niet opwipt.

Zo ziet het er van onderen uit.

60 graden naar links.

60 graden naar rechts. Zo extreem zal het wel niet worden want het werkt erg ongelukkig. Ook het balanceren van de lineaal wordt lastig.

Door het afgezaagde hoekje heb je vrij baan voor de zaag.
Voor mij is de operatie geslaagd en gaat dit plankje ergens stof liggen vergaren in een donker hoekje.