epoxy gieten op onbehandeld eiken, maar zonder verkleuring?

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Beste houtwerkers,

Mijn naam is Ralph en ik ben nieuw hier op het forum.
Hobbymatig stoei ik zo af en toe eens wat met hout en mdf voor het maken van bijv m`n eigen meubels.

Binnenkort ga ik samenwonen en ik heb gezegd een mooie eettafel te bouwen. Hiervoor heb ik mooie eiken planken in huis gehaald van ca 6cm dik:
DSCN2506.jpg

De tafel zal er zo uit gaan zien:
eetkamertafel1.jpg

Nadien wil ik de tafel helemaal vlak afgieten met epoxy, maar zonder dat de tafel een donkerbruine (beetje oudbollige) kleur krijgt.

Hier een paar voorbeelden van wat ik bedoel:
onbehandelt:
barbini-table-3.jpg


epoxy:


Barbini-rustic-oak-table-base-with-threshing-floor-top.jpg


onbehandeld:
hand-hewn-reclaimed-Elm-unfinished-close.jpg


epoxy:


Hand-hewn-reclaimed-Elm-harvest-table-matte-epoxy-finish.jpg



Heeft iemand een idee hoe ik dit aan moet pakken? Dien ik de tafel eerst in een soort olie te zetten o.i.d., of misschien een lichte "wash" te geven, voordat ik hem in de epoxy giet?

Of iemand tips of ideeen voor een totaal andere afwerking?

Onze smaak is redelijk modern. Hier een filmpje ter impressie van m`n huidige huisje en zelfgemaakte meubels e.d.:


Alvast dank voor enige input!
Ralph
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Wat betreft de verkleuring naar een donkere tint kan ik je alleen als advies geven, om een proefstukje te proberen.
Maar ik reageer vooral even om je te attenderen op het gegeven, dat het gebruik van epoxy op eikenhout niet onproblematisch is. Het looizuur in eikenhout tast de hechting aan. Voor meer info hierover zou je contact kunnen opnemen met Polyservice (A'dam / Nieuwerkerk ad IJssel).
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb zelf al eens een eiken stam waarin een gat zat gevuld met epoxy. Het koste me heel wat dagen vullen, want uit elk gaatje komt het spul zetten, maar het resultaat mocht er wezen. Heb alles naderhand afgeschuurd tot korrel 400 en afgelakt, ik was er dik tevreden mee. En hij had ook niet die oubollige kleur gekregen.
Dus koop een beetje van dat spul en maak een proefstuk.
Ik heb het spul trouwens bij mr.boat gekocht. http://www.mrboat.nl
Is me goed bevallen.
succes ermee.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
In principe is elke pure epoxy transparant, de ene is iets geler dan de andere.
Dat is goed te zien als het in een tank zit maar niet in een laagje van 1 of 2 mm

Als je epoxy aanbrengt zal het iig dezelfde uitstraling krijgen als het krijgt wanneer je het lakt (of nat maakt)
Wil je echt precies dezelfde look houden qua kleur als je nu hebt zou ik het volgende doen

breng eerst 2 lagen skylt ultra matte lak aan, dan veranderd er niets aan de kleur al dat uitgehard is dan je epoxy aanbrengen

De skylt voorkomt dat je tafel een andere kleur krijgt, is 2k dus kan zo goed als zeker ook de epoxy verdragen (een 1k lak zal worden opgevreten door de epoxy)

Wil je echt een retestrakke tafel hebben, dan zou ik fotohars gebruiken, deze verwarm je een aantal malen na het aanbrengen waardoor eventuele kleine luchtbelletjes er uit komen en de hars supermooi vloeit en echt transparant is
mooier dan dit zal je het niet krijgen
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Enige waar ik aan kan denken is, let op voor verkleuring,

bestaat er iets zoals UV stabilised epoxy?

Skylt ultra matt lijkt me inderdaad een goe didee, ik heb dat ook op een eiken tafel gezet, had eerst een lichte whitewash erop gezet, dan Skylt,

Skylt is een beetje wit, bijna onzichtbaar wit, maar dat is wel de truuk om eik zijn origineel kleur te laten behouden.
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Dank voor alle snelle en hulpvolle reakties!

Harjon, Mr boat en polyservice had ik reeds gevonden en offertes aangevraagd. Ik twijfelde toen nog vooral over het gebruik van polyester (goedkoper) of epoxy giethars, zaken waar ik me druk om maakte waren krimp, scheuren en droogtijd.... Tot ik dus die plaatjes tegen kwam van van die verkleurde tafelbladen...

Die Skylt ultra matte blanke lak klinkt wel als een aannemelijke oplossing.

@bartg en roeliepoelie:
Hebben jullie ook foto's van deze projecten?

Ik kwam nog iets ERG mooie tegen op internet, deze plaatjes zal ik vanaf de pc thuis even uploaden straks.

@nerflander: geen van alle zaken waar ik offertes heb aangevraagd heeft hierover gesproken, heb je die info uit eigen ervaring? Neem aan dat dat probleem zoiezo niet meer aan de orde is wanneer er eerst die 2k lak opgezet wordt...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Als je het originele (onbehandelde) karakter van hout wilt bewaren gaat er niks boven een lak zoals skylt ultramat. Ik heb het o.a. gebruikt op een eikenhouten tafel. Vooraf wat proeven gedaan om het effect en de uitstraling te testen. En proeven gedaan om vast te stellen of het bestand is tegen "normaal" gebruik van een tafel, zoals kopjes met heet water, gemorst water, thee, koffie, rode wijn, jenever ( andere dranken vond ik te jammer om te morsen). Geen blijvende effecten.
Bij het opbrengen lijkt het een wittig effect te hebben. Geen zorg, trekt weg tijdens het drogen.

Voor een hoogglansafwerking heb ik geen advies.

Wat epoxy betreft: ik heb horen beweren dat het een effect heeft alsof het hout is nat gemaakt en op langer termijn zou het vergelen. Maar ken het in deze toepassing niet uit eigen ervaring.

mvg
Klaas
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
@nerflander: geen van alle zaken waar ik offertes heb aangevraagd heeft hierover gesproken, heb je die info uit eigen ervaring? Neem aan dat dat probleem zoiezo niet meer aan de orde is wanneer er eerst die 2k lak opgezet wordt...

Ik had dit ergens opgepikt, en desgevraagd bevestigde mijn epoxyleverancier (Polyservice Nieuwerkerk) dat de combi eiken-epoxy riskant is. Eigen negatieve ervaring heb ik zodoende vermeden :)

Als contact met het eiken verhinderd wordt door een grondlaag zal het probleem zich wel niet voordoen, inderdaad.

Hou je er overigens rekening mee, dat epoxyhars niet UV-bestendig is, en dat je dus moet afwerken met een Uv-filter, bv DD-lak?
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Jaap,

ik ga straks wat fotos maken,

heb mijn voordeur ermee behandeld(oude eiken deur, terug blank geschuurd, dan Skylt erop zonder meer,

en een tafel, met een whitewash er eerst op.
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Mooi, mooi!

Bedankt weer voor de info!
Beetje jammer van polyservice dat ze dat niet tegen mij gezegd hebben...

Ook merk ik dat er nogal wat tegenstrijdige info is als het gaat om epoxy, ook bijv mbt de UV stabiliteit. Hier in het topic lees ik het nu ook weer...en heb het hier en daar op internet ook al gelezen.
Terwijl als je de eerder gegeven link van Harjonpolyester kijkt, dan staat er bij de productomschrijving:

"EPOXYHARS GLASHELDER MET UV STABILISATOR LE1070
Een twee komponenten, oplosmiddelvrij en glashelder epoxysysteem met een hoge chemische resistentie. Hoge transparantie, helderheid en krasvastheid.
Voor het transparant afwerken van uw produkt. Het syteem bevat een UV stabilisator, zodat uw produkt beschermt is tegen UV licht."

Denk dat het gewoon per epoxyhars zal verschillen...

Hier nog de plaatjes van de afwerking die ik ook erg gaaf vind (zou dan zelf voor een wit pigment kiezen):

flattable_web_13.jpg


flat1.jpg


Zowiezo wel een kunstenaar deze Japanner. Niet mijn smaak, maar wel knap:

MI_IMG_5356-530x434.jpg


 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Wat ik me nu afvraag bij die laatste foto's, hoe krijg je het oppervlak zo mooi strak vlak? Kwestie van bekisting maken en dan het tafelblad ondersteboven in de epoxy leggen en laten uitharden? Of rondom de tafel een randje klemmen en dan daar de boel in gieten, dat werkt misschien beter. (zoals je merkt, geen ervaring, wordt graag wijzer...)

groet,

Glen
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Als ik mij enigszins mag baseren op opgezochte info ivm epoxy vloeren (bijv in een garage), kan een opstaande rand tape rondom het blad volstaan...
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
hallo,
Hout en epoxy is geen goede combi, maar het kan wel. Het is vrij arbeidsintensief. (epoxy en carbon vezelmat is een ideaal composiet)
Dikkere lagen zijn mooier.
Het bovengeposte filmpje is een goede leidraad, maar ik zou wat minder morsen.
zorg voor een verwarmde stofvrije ruimte, epoxy moet lekker warm uitharden.
wees creatief !
IMG_3074.jpg

groet
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Mooi, mooi!

Hier nog de plaatjes van de afwerking die ik ook erg gaaf vind (zou dan zelf voor een wit pigment kiezen):

[/SIZE]
flattable_web_13.jpg
Wat een ontzettend gave tafel is dat :eek:
Hoe zouden ze dat gemaakt hebben? Tafelblad schilderen, ligt opschuren en dan die laag epoxy eroverheen ofzo?
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Bij die laatste tafel is het een beetje moeilijk te zeggen, of het turqoise ook op het hout zit, of dat het hout gewoon vergrijsd is...
Volgens de informatie op internet zijn zowel de rose als de turcoise tafel gegoten met een homogene (=het hele gietsel dezelfde kleur) epoxyhars. Het verschil in kleurdiepte zou komen doordat er op het blad dieper liggende delen zijn gecreeerd, waar de epoxylaag (met toegevoegd pigment) er dus dikker op ligt...en dus dieper gekleurd is.

In het geval van de rose tafel zou je dan dus kunnen zeggen dat de 2 linker planken iets onder een hoek staan met de 2 rechter planken (als een X) en dat het blad dan in zijn geheel weer "waterpas" is gelegd. Als je dan gepigmenteerde epoxy gaat gieten (die strak uitvloeit dmv zwaartekracht en goede vloeieigenschappen), zou je dat resultaat kunnen krijgen. Ik vind het verschil met de transparante stukken echter wel erg groot en ben toch geneigd te denken dat er met zowel transparante als gepigmenteerde epoxy is gewerkt.

Die witte tafel met fel geel en blauw, dat lijkt me wel een kwestie van verschillende verflagen die daarna bloodgeschuurd worden.

@Glen:
Voor een hele strakke/ vierkante rand maak je een bekisting (van bijv schilderstape idd), maar er zijn ook mensen die het doen zonder bekisting. Zonder bekisting worden de zijkanten ook meteen meegegoten, de hoeken zullen dan iets minder vierkant zijn.
Een strook schilderstape aan de onderkant van het blad voorkomt dat je je na uitharding helelemaal suf moet schuren op de druipers.

Nog een hobbeltje in het project gekomen ondertussen:
Met het acclimatiseren van de planken in de woonkamer, is er een plank die aan beide uiteinden ca 15mm omhoog staat, krom getrokken dus. Wanneer de rest van de planken wel recht blijft, mag ik de kromme plank dan rechttrekken bij de verlijming? (dus onder spanning).
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
@Toxiq; Waarom persee fotohars eigenlijk? Dat advies heb ik van geen van de zaken gekregen. Meestal werd een hars als deze voorgesteld: https://polyestershoppen.nl/Epoxy+coating+-+transparant-p-1238.html

Voor een laag van ca 3mm op de buitenkant van het blad en poten, + het rollen van de binnenkant poten en onderkant blad, ga ik ongeveer 15kg epoxy nodig hebben, dus dat gaat al aardig in de papieren lopen. Met fotohars komt daar nog eens 30% ofzo bovenop...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
hallo,
Hout en epoxy is geen goede combi

groet

Je bedoeld misschien epoxy en eiken? Als het eiken goed droog is, dan heeft het looizuur niet veel invloed. Als je ooit met epoxy werkt, en je krijgt het in de kleren of aan je handen (eigenlijk altijd verplicht handschoenen dragen), of in je haar, dan laat het zich goed verwijderen met azijn, zolang het niet uitgehard is.



jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.