Enorm verschil bij gebruik van Tormek T8 en Veritas Honing guide op 25 graden

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Dag houtmakkers,

Is er misschien iemand die me kan vertellen welke monumentale "F"-up ik maak bij het wetten van mijn schaafbeitel?
Bijgevoegd zijn 6 foto's waarop je kan zien wat ik heb gedaan en wat het gevolg was.
Mijn doel was om mijn LN No 4 1/2 schaafbeitel te wetten op de Tormek T8. Vervolgens wilde ik de micro vouw honen op de shapton Glass HR met behulp van een Veritas honing guide.
Ik heb de hoek op de T8 ingesteld door de WM200 mal te gebruiken ingesteld op de juiste steen diameter (250) en de juiste hoek (25 graden).
Dit kan je zien op de eerste twee foto's.
Vervolgens heb ik na het wetten de hoek gecontroleerd mbv een Veritas angle-finder die ik normaal ook gebruik en daarbij zag ik een flink verschil tussen de 25 graden die de beitel nu zou moeten zijn en wat ik er met de T8 van had gemaakt.
Ter controle heb ik daarna de schaafbeitel in de honingguide gedaan en met gebruik van de bijbehorende hoekmeter wederom 25 graden ingesteld.
Als ik daarna de beitel op een plat vlak plaats zie je weer de enorm kier bij de vouw tov de ondergrond.
Vwb de honing guide kan ik zeggen dat de microbevel instelling niet "aan" stond, of wel dat deze in de normale stand stond en dus op 25 graden zou moeten wetten.

Nu begrijp ik dat een reeds bestaande hoek gekopieerd kan worden door de schaafbeitel op de steen te zetten in ongeveer de juiste hoek en dan de vouw te zwarten met een stift om te zien waar de steen materiaal verwijderd.
Dit heb ik gedaan nadat ik op de hand met de honing guide en zelfklevend schuurpapier de primaire vouw weer terug had geslepen in 25 graden.
Daarmee kreeg ik inderdaad de vouw zoals ik m wilde (en zoals de angle finder aangeeft).
Maar als ik in die setting de WM200 mal tegen de schaafbeitel zette zag je wel weer dat enorme verschil in hoek.

De vraag heb ik ook gesteld bij Tormek inmiddels maar in de tussentijd vroeg ik me af of iemand onderkend wat ik niet goed doe of waarom er zo'n groot verschil zit tussen de 25 instelling op de tormek en de Veritas honingguide?

Alvast bedankt

mvg
 

Bijlagen

  • IMG_3655.jpeg
    IMG_3655.jpeg
    97,1 KB · Weergaven: 136
  • IMG_3654.jpeg
    IMG_3654.jpeg
    105,2 KB · Weergaven: 135
  • IMG_3656.jpeg
    IMG_3656.jpeg
    90,1 KB · Weergaven: 124
  • IMG_3657.jpeg
    IMG_3657.jpeg
    42,9 KB · Weergaven: 122
  • IMG_3658.jpeg
    IMG_3658.jpeg
    35 KB · Weergaven: 133
Laatst bewerkt:

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Hoe groot is het verschil in graden? Heeft steen nog zijn oorspronkelijke diameter?

Klaas
Hoi klaas, de steen is nieuw.
een keer gevlakt. Het verschil in graden weet ik niet maar wel flink zoals je ziet op de foto waar de vouw op de tafel staat.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik zou kiezen voor een minder wetenschappelijke aanpak en meer pragmatisch kijken naar het instellen van de tweede microvouw op de beitel door deze op het oog zo in te stellen dat je deze verkrijgt.

Succes! Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
paar graden is nooit een probleem. zeker niet als je de micro er nog aan kunt maken.
Dat zou kloppen als ik van 25 graden nog omhoog kon in graden maar hij zit onder de 25 graden dus dan zou ik met mijn micro nog niet een op 25 komen.....
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Ik zou kiezen voor een minder wetenschappelijke aanpak en meer pragmatisch kijken naar het instellen van de tweede microvouw op de beitel door deze op het oog zo in te stellen dat je deze verkrijgt.

Succes! Fons
Hi Fons,
dat is wat ik heb gedaan als oplossing maar ik wil gewoon wel graag begrijpen waarom dat verschil zo groot is. Tormek heb ik hoog zitten zeg maar, maar dat geldt net zo goed voor veritas. Beiden zijn in mijn ogen nauwkeurig...
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi,
Ik denk op de foto's te zien dat je met de rechter aanslag van de anglefinder WM200 van tormek gedeeltelijk op de steen, dus niet helemaal op de beitel steunt.
Ik denk dat de ingestelde hoek dus anders is dan je denkt.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Die schaalaanduidingen zijn een benadering. Als je alles op een machine doet werkt het prima. Maar als je twee meetsystemen gaat gebruiken, dan zie je dat ze van elkaar afwijken. Dan moet je dus de uitsteeklengte op de veritas corrigeren. Een serieuze hoekmeter met een lensje kost zo'n 300 euro. De digitale uitvoering er van begint bij 1000 euro. Even om aan te geven dat je verwachtingen van de nauwkeurigheid van je machines misschien wat te hoog zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier en Athanor

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Op zich zijn die afwijkingen geen probleem als je het weet. Dan moet je de instellingen gewoon een beetje aanpassen. Een ervaren gebruiker kent de afwijkingen en kuren van zijn machines en gereedschap. Het is aan de gebruiker om dit te compenseren om zo het beste resultaat te bereiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: nelus

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
De wm200 is geen nauwkeurig meet instrument.
en hij staat volgens mij ook op 25,2 graden
je kan de beitel in je wet hulp beter op het oog stellen
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Op zich zijn die afwijkingen geen probleem als je het weet. Dan moet je de instellingen gewoon een beetje aanpassen. Een ervaren gebruiker kent de afwijkingen en kuren van zijn machines en gereedschap. Het is aan de gebruiker om dit te compenseren om zo het beste resultaat te bereiken.
Klopt helemaal, een foutje /afwijking in je gereedschap is meestal geen probleem, als je maar weet hoe je dit kan corrigeren.
Maar ja, daaraan herken je de vakman :cool: 😛
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Hoi,
Ik denk op de foto's te zien dat je met de rechter aanslag van de anglefinder WM200 van tormek gedeeltelijk op de steen, dus niet helemaal op de beitel steunt.
Ik denk dat de ingestelde hoek dus anders is dan je denkt.
hoi thomas, bedankt voor t meedenken, maar juist daarin ben ik zeer nauwkeurig geweest. Eerst de mal op de steen en dan langzaam omhoog rollen tot aan vouw. Dus daar zit het hem niet in helaas.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.