eiken binnendeuren

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Is het zo dat lijm voor houten constructies van de last 50 jaar zijn echt verbetert? Ik weet een ding zeker, dat is telkens herhaald, zo veel zelfs dat het voor mij een beetje banaal is alsof het achterliggende gedacht gaat zoiets als, " Goh,gelukkig nu hoef ik geen gedoe met al dat nauwkeurig uitlijnen, aftekenen, zaag en beitel werk, want dat neemt zo veel tijd en tijd is geld... blah, blah, blah." Bovendien wat betreft het lijmen van houtenconstructies slaat het nergens op. De gewoon lijmen, houtlijm ofwel wit lijm mits goed gedaan is al sterker zelfs dan hout, beenderlijm ook en dan ook flexibele, hoe veel sterker moet je hebben? Wat is de bedoeling dat lijmsoorten van nu anders zijn dan die van eerder? Dat je nu in deze tijden niks meer hoeft te maken met de principes van het natuurlijk werken van hout, Zijn de zogenoemde nieuw lijmen dan dampdoornlettende zo dat er geen vocht ophoping ontstaat bij de gelijmd oppervlakten?

In plaats van principes en tradities, wat veel te moralistische woorden zijn, kunnen je ook kijken meer vanuit het standpunt van logica. Wat zijn de toepasselijk krachten die een constructie onderhevig is? Wat zijn de kenmerken van het materiaal? En wat de oplossingen?
 
Laatst bewerkt:

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik zal nooit beweren dat de netheid van werken, het nauwkeurig uitlijnen, aftekenen etc niet meer belangrijk is, das is het en zal het ook zeker altijd blijven anders wordt je project schots en scheef. desalniettemin, hoe de draagconstructie is opgebouwd kan wel worden veranderd, ook al is de constructie zwakker kan dat worden opgevangen door "sterkere" lijmen. waar vroeger de manier van constructie een groot deel van de krachten opving omdat de lijm dit niet kon zal sommige soorten lijm van tegenwoordig wel de volledige kracht kunnen opvangen (mits uiteraard het oppervlakte van de het gelijmde stuk groot genoeg is)
Op het moment dat ik 2 latten dosse gezaagd eiken langs lijm (zeg 8cm2) en daar flink aan ga rukken knap het vanzelf weer los, maar vrijwel 9 van de 10 keer is het hout geknapt en niet het verlijmde gedeelte. dus de stelling dat lijm tegenwoordig sterker is dan hout, ja daar geloof ik in. heeft dit invloed op afwijken van traditionele constructies absoluut.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Tja, dan wordt het toch een gevalletje steenstrips op een stacaravan. Als je constructiedetails wilt omdat het zo 'authentiek' lijkt, doe het dan ook goed. Misschien gebruik je de sterkte van de constructie niet meer, met foute namaak val je door de mand zodra een ter zake kundige het product ziet. En dan is het de vraag voor de vakman: 'Wil ik mijn naam aan dergelijke kitsch verbinden'. Ik denk dat een ambachtsman, als hij niet aan de geeuwhonger ligt v.w.b. opdrachten, voor origineel en goed moet gaan. Eerlijkheid duurt het langst.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
De discussie dwaalt misschien wel af van de originele vraag, maar ik vind hem wel interessant.
Ik ben namelijk ook van mening dat als je iets authentieks wil, je het ook 100% moet doorvoeren. Uiteraard kan je wel gebruik maken van moderne middelen, maar zoek dan naar een modern authentiek design.
Een eiken deur maken die zogenaamd 100 jaar oud is, beperkt je in de moderne middelen. Maar een eiken deur naar een 100 jaar oud ontwerp, aangepast aan de moderne middelen moet ook kunnen. Maar laat dan wel zien dat je die middelen gebruikt hebt.

Bijvoorbeeld:
In geval van deze deur met moderne lijm en deuvels of domino's zou je dat terug kunnen laten komen door ergens een moderne vingerlas verbinding in te maken. Daarmee laten zien dat de deur nieuw is.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Leuke discussie en interessant topic.
eerst wil ik zeggen dat we hier rondhangen om iets van elkaar te leren. ik ben erg fan van de site http://www.lowtechmagazine.be/
waarom niet lekker luieren ipv het wiel opnieuw uitvinden en en na een tijdje er achterkomen dat het wel een mooi wiel is maar niet helemaal rond.
je hebt theater cq theatrale deuren en deuren de honderden jaren open en dicht moeten kunnen. Ik kies voor de laatste.

Ontopic , je kunt kiezen voor messing spijkertjes, eik en ijzer is een slechte combinatie, maar dit vooral in een vochtige omgeving.
Deze week ben ik een buitendeur en kozijn aan het repareren, met een luik hiervoor, ik hoopte dat er nog iets te redden was van het luik maar er zit een plank (de laatste) zo erg vast gelijmt dat het bijna hopeloos is.
 

bulkje

Nieuw lid
10 nov 2013
10
0
Dat is echt een dom deur, zelfs de onder en boven regels zit verkeerde.
DE onder en boven klamp zitten niet verkeerd dit is een opgeklamte deur en geen deur met stijlen. Normaal wordt zo'n deur opgeklamt door middel van nagels die van af de plank zijde door worden genageld en dan worden om geslagen de klampen in. Dit is een beproefde methode. ps een nagel is veel sterker dan een schroef.
 

bulkje

Nieuw lid
10 nov 2013
10
0
O en messing spijkers is een slechte combi omdat, messing oxideert niet waardoor de messing nagels zich uit het eiken werken. dit zal natuurlijk wel kunnen met zo geneomde draai spijkers dit geld ook voor rvs spijkers. Een gewone ijzeren nagel is op zich geen probleem alleen zou het eiken rond de nagel wat blauw uitslaan door de looistoffen in het eiken.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik ben ook geinteresseerd hierin. Uit Benchworks zijn uitleg meen ik te verstaan dat het zo moet: (en dat lijkt me ook logisch)
Bekijk bijlage 37442
Zo vorm je een schoor tussen de 'vaste' stijl die aan de scharnieren is bevestigd, en de regels waarop de deur 'hangt'.

Ik zal de onder en bovenkant van de schoorklamp ook horizontaal afzagen zodat deze dan ook ongeveer 5cm op de regels rusten.

Kijk zo worden ze toch verkocht zoals het begin van dit topic http://nubuiten.nl/opgeklampte-deur-enkel
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Voordeel van de "foute" schoren is natuurlijk dat je één type deur links en rechtsdraaiend kunt hangen.
 

PBT

Actieve deelnemer
De deuren zijn inmiddels klaar. Ik heb uiteindelijk bison polymax cristal gebruikt om de planken te verlijmen aan het kader. Helaas kwam ik er niet onderuit om hier en daar een nageltje in het zicht te schieten.

Alles is gemaakt uit 2e keus eiken. De kaders zijn 23mm dik en de planken zijn 17mm om aan een totale deurdikte van 40mm uit te komen. Binnenkort worden ze afgehangen.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Ivm uploaden vanaf mijn iphone staan de fotos helaas op hun kant.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Dat is een mooie deur geworden, eigenlijk vind ik 2de keus eiken ook meestal mooier dan eerste keus. Vind dat dat hier ook goed is uitgepakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.