De nieuwe werkplaats van Richie

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Op die latten kan je een hele bult materiaal overzichtelijk kwijt. Zonde van de ruimte om dat dicht te schroeven. Even wit schilderen voor het licht en je hebt een mooi materiaal rek.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Heb je helemaal gelijk in. Ik stook me echter helemaal klem op deze manier. Het is echt binnen een half uur van 18 naar 12 graden zodra ik de verwarming uitzet, Alles verdwijnt naar boven, door dat dunne vloertje. Daarnaast zit er nog een garage naast en zit er dus nog een verdieping op, ik heb echt geen ruimte tekort, al denk ik dat altijd wel🤣
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Ik zou tussen de balken gewoon een plaat piepschuim stoppen en er een dunne plaat multiplex plaat tussen schuiven.

Beetje isolatie en je kan er nog steeds een hoop latten kwijt tussen de balken. Scheelt een berg warmte die verdwijnt
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ik zou tussen de balken gewoon een plaat piepschuim stoppen en er een dunne plaat multiplex plaat tussen schuiven.

Beetje isolatie en je kan er nog steeds een hoop latten kwijt tussen de balken. Scheelt een berg warmte die verdwijnt
Te laat.. :)20221230_152554.jpg

Verder ook nog leuke dingen, moet ook gebeuren.. Geen foto's van het proces helaas. Vergeten...

Eiken, purperhart en meranti hamer


20230108_151332.jpg
20230108_151342.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Tv meubel in een ander topic afgesloten, nu dan eindelijk mn nieuwe zaag-freestafelmeubel. Ik mis ernstig een goede uivoermogelijkheid voor de zaagtafel, maar ook de mogelijkheid om langere stukken zuiver af te korten.

Deze wordt het:

Alles gezaagd, tenminste, alles 18 mm, moet nog 15 en 9 mm zagen, is voornamelijk voor de laden..
20230428_213231.jpg
Ik had nog een 40 mm MP plaat, die ik als montage tafel op mn tijdelijke zaagtafelmeubeltje heb gelegd.

Met de festool rails en de Bosch FSN-OFA adapter 20mm gaten gefreesd, de rest met de hand uitgeboord met een forstner boor. 20mm alu buis en ik heb een aanslag om meerdere delen meer zuiver op elkaar te krijgen. Haaks is het wel:
20230505_210220.jpg

20230505_210437.jpg
Helaas geen foto's van het lijmen van de afzonderlijke framedelen. Ik ben hier een goeie dag, verspreid over 2 dagen mee bezig geweest. En dan hier de droge passing:
20230507_142105.jpg

20230507_145614.jpg
E.e.a. is nog niet helemaal zuiver. Ik heb de lange rails onder perfect gematched, dat ga ik met de rest ook nog even doen. Voordat het frame in elkaar kan, zijn er nog enkele bewerkingen te doen. Uiteindelijk wordt het met de kasten wel haaks getrokken. Ook ben ik helaas vergeten om op de zichtzijdes van de platen te letten, dus het is helaas niet 100% mooi. Maar goed, dat is dan wat het is..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
wat gaaf om te zien Rizz gebruik je dat oude onderstel nog of is die inmiddels de schroothoop op gegaan :)
Ha Hans, dat bouwwerk is van eigenaar veranderd. Heb een andere zaagmasjien gekocht en besloten deze te bouwen.. die andere is me een paar jaar goed van dienst geweest!
 
  • Geweldig
Waarderingen: hstraat

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Dit vordert intussen ook gestaag:

20230526_220047.jpg

Morgen in Rotterdam 3 nieuwe platen Formica 0,7mm ophalen. Niet dat ik er zoveel nodig heb, maar die drie kosten bar weinig... (van MP) Daar ga ik alle liggende oppervlakken mee beplakken..

Er komen nog verhogingen onder. Ik heb geen rekening gehouden met het feit dat Ik andere wielen gebruik.. nog even bedenken of ik mp ga lagen of een massief blok grenen gebruik
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Wielen eronder, deurtje opnieuw gemaakt, moest even leren hoe met potscharniertjes om te gaan, of ik had de verkeerde gekocht, dat kan ook. Hoe dan ook, nu werkt t wel. Die moet nog wel in de verf.

Toen kon eindelijk de zaagtafel erop, nog wel los, hij zal er weer vanaf moeten voor wat andere zaken. Maar het noodmeubel kon uit elkaar, weer wat ruimte in de tent, gelijk maar even geveegd en opgeruimd, want nucleair rampgebied.

Ben nog niet zeker van deze wielen, heb al een paar keer mn voeten gestoten, het voegt wel erg veel breedte toe. Ik heb de wielen nog van het noodmeubel, erg heavy duty en met 2 geremde wielen aan de voorkant werkt het ook..

Nu is het wachten op een paar gelagerde ladegeleiders om aan de roltafel te kunnen beginnen.

20230529_225323.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Niet veel gedaan, tenminste, zo lijkt t. Er zitten veel dingen bij die niet direct resultaat opleveren, maar (mij) wel een hoop tijd kosten.

De boel zoveel mogelijk waterpas gezet en de bovenkanten met de elektrisch schaaf 2 kanten waterpas geschaafd, dit ging echt vele malen beter dan ik verwacht had. Nu nog met de invalzaag alle kanten gelijk zagen. Daarna kunnen de tafels erop en kan de zaagtafel ook beter uitgelijnd worden. Ik had de tafel met de rails (of eigenlijk t-tracks) erop voor de roltafel (eigenlijk glijtafel) al helelmaal ingezaagd en met een kleine correctie een meetfout gemaakt, die moet weer opnieuw.. Uithuilen en opnieuw beginnen dus.

20230604_132625.jpg
20230604_132543.jpg
Ook op de uitvoertafel het laminaat geplakt. Het kleine proefje wat ik eerder gemaakt had was goed gelukt, maar op wat grotere schaal heb ik toch nog wel het eea geleerd, zoals dat de lijm echt veel gelijkmatiger moet worden uitgesmeerd. Gelukkig is deze minder kritiek en kon ik mooi oefenen voor degenen die wel helemaal vlak moeten zijn. Klein vellingkantje aan gefreesd, want dit spul (HPL) breekt snel als het zo dun is

20230604_124212.jpg


20230604_132053.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: PVG555, L.N. en JochemK

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Elektra aangelegd, met een mooie grote knop voor de freesmasjien en een robuust stekkerblok. Die gaat weer in de wcd die op de inschakelautomaat is aangesloten.
20230611_121843.jpg
20230611_121849.jpg
Laatste lade gemaakt. Deze loopt wel op gelagerde ladegeleiders, zonder softclose, want de "roltafel" steunt hierop bij de achterwaartse beweging. Ook is het deurtje in de verf gezet, raampje erin en het geheel afgemaakt met de matchende komgreepjes. Tot slot andere wielen, waardoor het geheel gelijk op een lekkere werkhoogte komt
20230612_205832.jpg
En dan is deze upgrade van de werkplaats met dit weer erg welkom:
20230612_205841.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Hightower en JochemK

Jos.

Nieuw lid
27 mrt 2023
12
8
Wijk bij Duurstede
Hey Rizz, heel gaaf om de vooruitgang te zien! Mooi dat je zo hard hebt nagedacht over de ideale indeling en deze dan zelf kan verwerkelijken! Ik vind vooral het plafond met de belichting mooi gelukt, ziet er netjes uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.