De nieuwe werkplaats van Richie

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Even een zijprojectje: Ik had moeite om het HPL fineer goed aan te drukken met de beschikbare middelen. Had het hier over met een oom van mn vrouw die voor zn pensioen technische dienst op een machinefabriek was met 45 jaar ervaring. Die suggereerde dat ik een PVC buis vol beton ook kon gebruiken, die oplossing hadden zij gebruikt toen hun roller stukging waarmee ze bedrijfswagenvloeren beplakten. Dan gaan bij mij gelijk de raderen draaien

Zo gezegd...
100mm pvc buis. Met de bovenfrees en een simpele cirkeljig twee mulitplex doppen uitgefreesd en op de schuurmachine pas gemaakt. Twee simpele handvaten gemaakt van vuren met 12mm koperen buis erin, dat past nl precies over M10 draad, wist ik toevallig.
20230616_113430.jpg
20230616_113821.jpg
20230616_175011.jpg
20230616_195059.jpg
1 dop er tijdelijk opgeschroefd. Helaas geen foto's van de stortopstelling en het storten zelf. Beton was wel een beetje te nat (als betontechnoloog een beetje hmm), dus tijdens de verharding kwam er wat water uit zetten, maar goed, zelfs al krimpt t wat en zorgt het teveel aan water voor wat scheurvorming, lekker belangrijk.

Het resultaat: Het ding weegt 9 kg, binnenkort maar 's proberen, eerst nog een paar dagen uitharden
20230617_093102.jpg
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Oh, wat komt dat bekend voor! Bij mij is het weliswaar een iets groter harig wit beest van dik 70 kilo, maar het idee is helemaal hetzelfde. Die gaat ook altijd precies liggen waar ik bezig ben. En dan maar kijken met een kop van "Kijk eens hoe lief ik ben... Ik lust best iets lekkers, hoor. En anders is een kroel ook goed genoeg.". :p

Maar zodra er machines aan gaan moet hij weg uit de werkplaats. Dat risico neem ik maar niet. Hoe gezellig het ook is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Hier hetzelfde, al istie gelijk weg als er een machine aangaat. Hij wil het liefst de garage in en dan naar boven. Moet altijd het luik gesloten houden, anders krijg ik m er niet meer uit... Maar het is een schatje en hij luistert ook nog een soort van
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Nou, met deze hond is helpen er niet echt bij. Mocht ik willen. Nee hoor, die laat mij gewoon zwoegen terwijl hij toekijkt. Wat dat betreft is hij meer een kat.

Vroeger had ik een Leonberger en die vond het wel geweldig om te "helpen". Ik moet ergens nog een foto hebben van hem met een stuk hout in zijn bek. Op zich niet zo bijzonder zou je zeggen, maar dit was een boomstam van bijna 4 meter lengte en een diameter van zo'n beetje 20 cm waar hij vrolijk mee door de werkplaats liep! Ik vond dat ding zelf nog aardig zwaar, maar hij vond dat hij het wel even naar een andere plek kon brengen voor me. :love::LOL:
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Oh, die van ons sleepte met van alles en nog wat. Hij heeft bijvoorbeeld een hele tijd de gewoonte gehad om ieder plastic flesje dat hij onderweg tegenkwam mee naar huis te nemen. Dat was nog leuk. Maar als pup deed hij dat ook een (gelukkig!) korte periode met bananenschillen. Dat was een stuk minder... 😱

Geweldige honden hè, Leo's. Als de 2 rescues die we nu hebben er niet meer zijn gaan we weer terug naar een Leo. Ons hart blijft toch een beetje in die hoek steken.

@Rizz : sorry dat het beestengebeuren een beetje uit de hand loopt!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Geen probleem, is best grappig.. knal er van de week wel weer wat bouwgerelateerds in.. ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: hdv

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Hier twee dames van de inspectiedienst.
Van de herrie van een van de machines moeten ze niks hebben, dan zijn ze heel snel weer buiten.
1687096213121.png
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Als jullie het niet erg vinden, plaats ik weer wat van mezelf.. :ROFLMAO:

De basis voor de glijtafel pas gemaakt en gesteld en met de tafelzaag de sleuven voor de tracks ingezaagd. Daarna met zaag en beitel de sleuven doorgetrokken in het frame.
20230618_120026.jpg
Vervolgens daar het laminaat op. M'n nieuwe deegroller doet het echt heel goed, erg blij met de tip. Heb er ook een filmpje van, maar niemand zit te wachten op mijn witte en harige buik..🥸

20230618_125115.jpg20230618_144202.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK en Wouterst
16 jun 2023
8
5
Weesp
Wat leuk om zo het hele proces van je nieuwe werkplaats te lezen. Ik ben net begonnen met houtbewerking en wil mijn garage omdopen tot werkplaats. Waar heb je de inspiratie voor je licht plan opgedaan of zelf bedacht?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
@Studiosophiehoutenbos Zelf bedacht. Veel licht op de plekken waar ik veel dacht bezig te zijn. Dus idd 2 bakken boven mn werkbank en de rest verspreid. En ook al lijkt de ledstrip in de betimmering in het midden van de ruimte niet veel te doen in vergelijk met de sloten licht uit de bakken, heb ik er toch veel profijt van..
 
  • Leuk
Waarderingen: Studiosophiehoutenbos

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Wat leuk om zo het hele proces van je nieuwe werkplaats te lezen. Ik ben net begonnen met houtbewerking en wil mijn garage omdopen tot werkplaats. Waar heb je de inspiratie voor je licht plan opgedaan of zelf bedacht?
Maak het jezelf niet te moeilijk. Doe er een paar op het plafond en daar waar je meer licht wil hang je er een boven. In mijn schuurtje hangen er 4 ( 2.75mtr x 6.5 mtr) aan het plafond en boven de werkbanken hangen ze ook. Je hebt nooit te veel licht. Alleen als je heel specifieke dingen wil zoals kleurbeoordeling of extreem kleine dingen wil maken dan heb je meer licht nodig. Normaal heb je aan 500 lux op werkhoogte voldoende. Bedenk wel dat er ook een vervuilingsfactor is. Dat wil zeggen dat je lamp na verloop van tijd minder licht gaat geven. Dan niet door de veroudering maar door vuil en stof. Vroeger moest ik rekenen met een factor van 0.6 voor een tl achter een witte kap. Met andere woorden je verliest door die kap 40 %. Dat was in de tijd dat de halogeen lamp nieuw was. Hoe dat nu is met led weet ik niet. Maar dat er in mijn werkplaats vervuiling is door stof is wel zeker. Ik zal weer een keer schoonmaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Studiosophiehoutenbos

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
@Rizz & @Wim Kluck dank voor jullie reacties. Zal eens een plannetje gaan maken en inlezen over hoe je elektra doortrekt. Mijn garage is nagenoeg gelijk aan jouw ruimte Wim dus wat jij hebt is een mooie indicatie!
Voor lokaal licht, op je handen, is de IKEA Tretial, of iets vergelijkbaars, een handige. Vroeger kon je daar een 60W gloeilamp in kwijt. Nu kun je er een ledlamp met een hele hoge lichtopbrengst in stoppen, die minder verbruikt. Hier een vergelijkend lijstje
 
  • Leuk
Waarderingen: Studiosophiehoutenbos

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.