De nieuwe werkplaats van Richie

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Tijd voor de freestafel. Zit een oepsie in, malletje schoot los. Het is wat t is. Nadat de plaat gemonteerd was, kon eindelijk het hele blad bevestigd worden. Met wat vulplaatjes en glasband voor een betere seal.

20231013_205224.jpg

20231015_124737.jpg20231015_195614.jpg

Poor man's freeslift. Hier nog in de test fase. Moet nog bevestigd worden, al staat alles er zo strak in, dat het niet echt nodig is.
20231015_195622.jpg

En als laatste: de steun voor de roltafel in de bovenste lade gemonteerd. Lekker dagje💪

20231015_221817.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Vandaag het grootste deel van de freestafelgeleider gemaakt, er moet alleen nog stofafzuiging op. Moet nog ff verzinnen hoe, ik denk echter dat t deze wordt:

1698763910804.png
Aluminium hoekprofiel, eerst op de zaagtafel op 45 graden weerszijden van de opening voor de stofafzuiging gezaagd en daarna met de decoupeerzaag afgemaakt.
20231031_135626.jpg

En verder is het niet zo spannend, paar gaatjes geboord.. 😅
Ook het zwarte extrusieprofiel onder 45 graden doorgezaagd.

Hier dan in vol ornaat:

20231031_152023.jpg
20231031_152046.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Dat is alweer een tijdje geleden, zie ik..

De lintzaag had wat rotte geleiders, daar viel echt niet mee te werken. Nieuwe geleiders besteld. Onder was geen probleem, moest alleen een paar nieuwe gaten in het frame boren om de beugel een stukje te verplaatsen..
1000014717.jpg
boven was meer een uitdaging. Dit is iteratie 3, deze werkt erg goed. Verdient geen schoonheidsprijs, ik zou 'm liever volledig uit metaal maken, maar ik kan geen metaal frezen.
1000014716.jpg
Ik maak deze ws nog een keer, iets accurater. Ook de alu rail kan nu een stuk ingekort worden, ik heb nu bijna 5 cm minder zaaghoogte. Wilde eerst proof of concept hebben.. Ook dat wordt wat uitdagend, hij kan er niet vanaf, zit vastgeklonken.. Alu zaagblad voor mn multitool gekocht en met wat geleiding en beleid moet het lukken...

Ook een leuk kerstkado van mn vrouw gekregen, een mini metaaldraaibankje.
1000014718.jpg
Motor eerst gesoldeerd, maar die klapte van de week weer, de motor die er nu bij ligt gaat 't worden.. hij is na 65 jaar nog steeds zuiver en spelingsvrij.. Leuk speelgoed iig!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mink en jaap

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
@Wim Kluck als boter. Herzagen ging al goed, daar heb geen geleiders voor nodig. Het spanmechanisme stond veel te slap afgesteld, toen ik dat eenmaal doorhad ging het goed. Ik kan zelfs met dat enorme brede lint wat erbij zat, zagen. Niet ideaal, heb t idee dat ik 'm veel te zwaar belast, maar het kan wel
 

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
De eerste keer dat in die zaagtafel van Pasoan woodworking zie. Ziet er strak uit! Kan niet wachten tot ik de mijne ga bouwen dit jaar. Nog tips :) ?

P.s. leuke draaibank eerste project al in zicht?
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
@jaap Dank je. Ik zou niet weten waarom niet. Ik zal even een lijstje maken met benodigdheden. De afzuiging is het helaas niet geworden, dus daar moet ik nog wat op verzinnen, de adapter hierboven is te groot voor het hoekprofiel. Niet heel goed over nagedacht dus. Niet zo'n probleem verder, maar moet even wat aandacht hebben. Nog niet aan toe gekomen..

Dus laat maar weten wat je van me verwacht hierin, werk er graag aan mee..
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
De eerste keer dat in die zaagtafel van Pasoan woodworking zie. Ziet er strak uit! Kan niet wachten tot ik de mijne ga bouwen dit jaar. Nog tips :) ?

P.s. leuke draaibank eerste project al in zicht?
Wb de zaagtafel, lekker beginnen. Mijn grootste tip is om eerst 1 helft van het frame te bouwen en daarna de 2e helft direct te matchen. Klinkt heel logisch en je gaat er vanuit dat het allemaal goed moet gaan, maar omdat ik daar te laat mee ben begonnen, moest ik nog wel een hoop schaven en bijwerken om het allemaal recht, haaks en parallel te krijgen. Is gelukt en de boel is zuiver, heeft wel wat moeite gekost. een lange waterpas is onontbeerlijk en een vlak oppervlak om de boel op samen te stellen is een must.

Draaibankje is voor de lol. knopjes, drip tips voor mn dampgebeuren, Wat ik ws voor mn lintzaaggeleiders nog wil is messing busjes om schroefdraad in te tappen om de kunststof houder niet teveel te belasten, al is het heel mooi kunststof en van goeie kwaliteit.
 

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Als ik het goed zie op de foto's heb jij een DeWalt 7492? Heb zelf de 745 maar vind hoek/diepte verstellen echt een drama. Diepte kun je sowieso niet vast zetten en de hoekverstelling verspringt altijd een beetje bij het vastzetten. Jij hier geen problemen mee?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
@Zerox Ik heb nog niet ervaren dat de hoogte verspringt tijdens het zagen. Wat de hoek betreft: ik herken dat ook niet, het is dan ook wel een tweehandsoperatie. Ik zet 'm half vast en geef zonodig nog een tikje met een zachte hamer.
 

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
De 7492 stelt toch ook de hoogte in met het handwiel of niet? Op de 745 wordt deze niet geblokkeerd dus stel mijn handwiel staat met handwiel + hendel omhoog dan zie bij het aanzetten en tijdens het zagen het handwiel gewoon verdraaien naar de ene of andere kant totdat de hendel in de onderste positie staat. Hiermee is dus de ingestelde hoogte om zeep geholpen.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Op de 745 wordt deze niet geblokkeerd
Op de 7492 ook niet, bij mij blijft de hoogte gewoon staan.
Heb jij soms een zaagblad wat trillingen veroorzaakt waardoor de hoogte instelling verloopt, kijk eens met een ander blad wat er gebeurt, of kijk eens zonder blad (trilling uit de motor)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
De 7492 stelt toch ook de hoogte in met het handwiel of niet? Op de 745 wordt deze niet geblokkeerd dus stel mijn handwiel staat met handwiel + hendel omhoog dan zie bij het aanzetten en tijdens het zagen het handwiel gewoon verdraaien naar de ene of andere kant totdat de hendel in de onderste positie staat. Hiermee is dus de ingestelde hoogte om zeep geholpen.
Ik heb ook een 745 gehad en herken het niet, kan je niet iets vastdraaien? Er zit een moer die de hendel op zn plek houdt. Maar het is wellicht een idee om even een check op alle bevestigingen van de hoogteverstelling te doen. Maar van model tot model verschilt er niet heel veel. De verstelling is hetzelfde in ieder geval
 

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Heb hier nog eens verder naar gekeken maar er kan op de 745 niks aangedraaid of vastgezet worden. Zowel met als zonder zaagblad "trilt" de hoogte verstelling gewoon los. Wordt ook meerdere keren online vermeld:
. Toch eens zoeken naar een oplossing en @Rizz excuses voor het kapen van je topic.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Onlangs onze eettafel een opknapbeurt gegeven. Hij was vlekkerig, te licht voor het interieur en echt toe aan een nieuwe laag afwerking.

Ik heb helaas geen foto's gemaakt van het kaalmaken, omdat het een behoorlijk "rustieke" tafel is, zit er bijna geen vlak stuk op. Ik wilde wel het karakter van het hout bewaren, dus ff de bandschuurmachine erover was geen optie. Dus ik hen een restorer gekocht, met een extra nylon rol. Binnen 10 minuten de tafel kaal... ff de bandschuurmachine alleen om de scherpe randjes eraf te halen
1000011404.jpg

Omdat er toch iets tijdelijk voor in de plaats moet komen, een gratis tafel van marktplaats opgehaald. Eis was massief hout om later weer te kunnen verwerken. Daarover later meer.
1000011399.jpg
De tafel netjes gemaakt en aan de onderkant 5 vlinders aangebracht. Niet echt nodig, maar wel een goeie oefening en erg leuk om een keer te doen.
1000011866.jpg
Tafel in de kleur (Rustin's wood dye, medium oak).
1000011916.jpg
En het eindresultaat met 3 lagen Danish oil van de Cokerije:
1000012301.jpg
Heel erg tevreden met het eindresultaat! Hij kan weer jaren mee..

En dan de tijdelijke teak tafel? Die aan stukken gezaagd, poten waren niet samengesteld, dus mooie 8x8 massieve balkjes voor in de verzameling. De oude schoenenkast was ook aan vervanging toe, dus daar ook iets voor gefabriekt. Zo gemaakt dat het lijkt alsof er aan de rechterzijkant alles zwevend lijkt te zijn.
1000012679.jpg
Door het ontbreken van een (vlak- en )vandiktebank was het een uitdaging om ook dit rustieke hout op z'n plek te krijgen, maar het sloot mooi aan met het meubel in de keuken. Mock-up:
1000012742.jpg
Het eindresultaat:
1000016256.jpg
Meubel keuken (niet zelf gemaakt):
1000016257.jpg
 

Bijlagen

  • 1000011916.jpg
    1000011916.jpg
    101,9 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
@Rizz en @jvdheuvel : zijn jullie tevreden over de werkbank/zaagtafel/freestafel combinatie? Ik overweeg die ook te maken maar vraag me af of je er precies genoeg mee kan werken. Ik wil (hobbymatig) kleine meubeltjes gaan maken (formaat dubbele keukenkast) en zie een echte tafelzaag als alternatief, maar dat kost behoorlijk wat geld en dan ben je nog beperkter qua afmetingen als deze paoson werkbank. En ik heb al een Dewalt 7492. Dus voor de prijs van een 'echte' tafelzaag kan ik deze werkbank maken en hou ik nog geld over voor een frees en lift. Graag jullie mening na toch al ettelijke maanden gebruik...
@jvdheuvel : ik zie dat je in je werkbank gebruik gemaakt hebt van lineaire geleiders voor de schuiftafel. Krijgen die geen last van het stof in de werkplaats? Wordt die schuiftafel eigenlijk vaak gebruikt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.