De nieuwe werkplaats van Richie

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Precies dat, ik heb ook zo'n lamp, dan wel voor een knaak bij de kringloop vandaan, met een felle lamp. Ondanks de hoeveelheid licht boven mn werkbank heb ik toch af en toe puntverlichting nodig. De leeftijd begint een beetje een rol te spelen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Studiosophiehoutenbos

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
@Rizz & @Wim Kluck dank voor jullie reacties. Zal eens een plannetje gaan maken en inlezen over hoe je elektra doortrekt. Mijn garage is nagenoeg gelijk aan jouw ruimte Wim dus wat jij hebt is een mooie indicatie!
Ik dacht dat ik 4 armaturen op had er zitten maar drie op het plafond en een staat ergens in een hoek. Zoiets heb ik er op zitten. https://www.elektramat.nl/led-panee...WAQHzcS2lSxBBHRgG6GC3YAZKC2QPkJAaAtmREALw_wcB
En dus boven de werkbanken ook elk een.
 
  • Leuk
Waarderingen: Studiosophiehoutenbos

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ook weer wat aan het fröbelen geweest. Weer een zijprojectje: het maken van mn eigen meubelwas.

De kookplaat is een professionele, ooit 's van mn werk meegenomen, uit het chemisch lab. Hij ging eruit, want hij zag er niet meer uit en met de verbouwing, alles nieuw, kon dit natuurlijk niet blijven. Technisch perfect en met een goede thermostaat. Wist wel dat hij een keer van pas zou komen..
20230627_160451.jpg
Wat rvs potten en siliconen bakvormen gescoord bij de kringloop en prutsen maar
20230627_160235.jpg
Terwijl ik nog wacht op de terpentijn, eerst maar een hard blok maken, in twee versies: 50/50 gekookte lijnolie/bijenwas en 50/50 rauwe lijnolie/bijenwas
20230627_160030.jpg
Dat gaat natuurlijk perfect, duurt een half uurtje bij deze hoeveelheden (150 gr totaal), gieten in de vorm en wachten maar. 1 is al klaar, de ander staat nu af te koelen in de schuur

20230627_215423.jpg

En dan kijken wat het verschil is, wat prettiger werkt.. Ik denk met de rauwe lijnolie, die verhard niet of nauwelijks en dus blijft het blok langer goed. Dit is vooral voor het gereedschap snel even glad maken van een oppervlak.

Als de rest binnen is, wat experimenteren. Het mooie hiervan is dat mocht het niet helemaal zijn wat ik verwacht had, kan het terug de pan in en aanpassen maar..
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Hightower en mink

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Na wat gevloek van de baas over dat ik weer 's lijm op mn goeie kleren had zitten (Bisonkit deze keer), toch maar 's gekeken naar een werkplaatsschort. Het is deze geworden, van Amazon af geplukt voor niet al teveel geld. Direct een opmerking van mn neefje: Nu ben je echt een ouwe man:ROFLMAO:

81VkqaPxPaL._AC_SX679_.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Hightower en mink

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ok, dit is toch wel echt te gek. de uitvoertafel gemonteerd en dan wordt het ineens wat! Het blad voor de freestafel er ook maar opgelegd, dus dit is hoe het gaat worden in vol ornaat! Moet nog een hoop gebeuren, maar moest dit even doen..

Uitgeklapt:
20230713_232602.jpg

En terug op z'n plek aan de kant:
20230713_232741.jpg
Nu is hey wachten op wat onderdelen,en ik moet mn schouder echt laten rusten na de barbotage (wegpeikken van kalk op mn pezen) van vorige week..
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
Die tekeningen van de heer Paoson heb ik ook gekocht en op die manier mijn nieuwe werkbank gebouwd.
Bij mij duurt het al een flinke tijd om de werkbank af te ronden, maar ik kan ook niet steeds alles laten liggen in de garage, aangezien daar ook nog allerlei andere spullen staan (fietsen, koel- en vrieskast, voorraadkasten, etc.). Als ik wqil verder werken, moet ik de garage voor de helft uitruimen en alles naar de inrit verplaatsen. Verder ben ik ook geregeld erg druk met mijn werk als zelfstandig ICT'er, dus ik moet het hebben van de spaarzame vrije tijd en dan ook nog eens hopen dat het niet te heet is om op de inrit te werken.... en ook weer niet regent...

Maar goed, mijn werkbank is inmiddels gelukkig bijna klaar, afgezien van de ladefrontjes, deurtje en achterzijde (met stofafzuiging) van de freestafel.

Enkele aanpassingen heb ik ook al op het oog, zo wil ik een eigen langsgeleider maken die tegelijk voor de zaagtafel als voor de freestafel te gebruiken is, dus met stofafzuiging voor de freestafel ingebouwd. En verder kan ik nog een extra lade inbouwen onder mijn freesmachine, is het midden wil ik ook twee lades inbouwen, waarvan 1 voor de zaagslede (wat meer een uittrekbare plaat met een frontje zal zijn, maar dan is wel alles netjes afgewerkt.

Hierbij een aantal foto's van mijn versie van de mobile workbench van Paoson:

IMG_3797.JPG
IMG_3800.JPG
IMG_3798.JPG

En inmiddels ook begonnen met de lades:

IMG_3855.JPGIMG_3856.JPG

Ik (in tegenstelling tot de originele bouwtekening) wel alle lades bevestigd met rolgeleiders (incl. softclose).

Voor mijn glijtafel heb ik overigens ook afgeweken van de originele tekening en rollagers gebruikt ipv de mitertracks die in de tekeningen stonden. Dit werkt makkelijker en er is geen steun nodig van de bovenste lade voor het uittrekken van de tafel.
IMG_3635.JPG
IMG_3574.JPG
IMG_3722.JPG

En voor de freestafel heb ik uiteindelijk besloten om een AUKTools freesmachine aan te schaffen icm een Incra freeslift:

B2789FB1-471A-4E07-9AF9-F80454198916.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
@jvdheuvel Mooi hoor, hele nette oplossingen. De glijlagers had ik ook bedacht, maar vond ik te prijzig op het moment. Ik heb een beperkt budget en ik wil nog zoveel. Ook een mooie lift staat nog op het verlanglijstje, maar zoals ik het nu doe werkt ook, zij het wat omslachtiger
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Weer wat aan mijn zaagmeubel gedaan. Nadat het eindelijk gelukt was om een mooi glijdend geheel te maken kon de zaagtafel gericht worden. Hoogte met vulplaatjes en uiteindelijk ook parallel aan de glijtafel, de referentie. vastgemaakt met m6 bouten in rampamoeren
20230730_144031.jpg

Daarop kon ook de freestafel gericht worden en de t-tracks ingefreesd
20230730_202327.jpg
En de stand voor nu:

20230730_212519.jpg
Nog te doen: Uitvoertafel richten, freestafel infrezen, glijtafelgeleider en freesgeleider maken. Het einde is in zicht!
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Ziet er netjes uit hoor👍🏼.
Eind vorig jaar heb ik dezelfde gemaakt maar bij mij staat hij wat te verstoffen omdat ik er niet helemaal blij mee ben en dus wat aanpassingen moet gaan doen, wanneer ik tijd heb…
Als ik de geleider vd tafel naar links schuif, dus richting zaagblad, komt de achterste rail tegen het uitstekende deel van het linker blad van de tafel en wordt mijn minimum zaagbreedte best beperkt. En als ik het lange blad aan de achterzijde naar beneden kantel, komt hij tegen de aansluiting van de afzuigslang vanuit de ruimte onder de frees te rusten waardoor dat blad schuin blijft staan. Heb jij dit ook?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
@Miko eerste probleem herken ik, staat ook nog op de planning om in te frezen. Een vrij eenvoudige oplossing dus. Het andere probleem niet, maar dat kan aan mijn aansluiting liggen, die is maar 5 cm diep.

 

JordyW

Actieve deelnemer
4 mei 2020
52
10
Weer wat aan mijn zaagmeubel gedaan. Nadat het eindelijk gelukt was om een mooi glijdend geheel te maken kon de zaagtafel gericht worden. Hoogte met vulplaatjes en uiteindelijk ook parallel aan de glijtafel, de referentie. vastgemaakt met m6 bouten in rampamoeren
Bekijk bijlage 133908

Daarop kon ook de freestafel gericht worden en de t-tracks ingefreesd
Bekijk bijlage 133909
En de stand voor nu:

Bekijk bijlage 133910
Nog te doen: Uitvoertafel richten, freestafel infrezen, glijtafelgeleider en freesgeleider maken. Het einde is in zicht!
Ziet er erg goed uit!
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
Ziet er netjes uit hoor👍🏼.
Eind vorig jaar heb ik dezelfde gemaakt maar bij mij staat hij wat te verstoffen omdat ik er niet helemaal blij mee ben en dus wat aanpassingen moet gaan doen, wanneer ik tijd heb…
Als ik de geleider vd tafel naar links schuif, dus richting zaagblad, komt de achterste rail tegen het uitstekende deel van het linker blad van de tafel en wordt mijn minimum zaagbreedte best beperkt. En als ik het lange blad aan de achterzijde naar beneden kantel, komt hij tegen de aansluiting van de afzuigslang vanuit de ruimte onder de frees te rusten waardoor dat blad schuin blijft staan. Heb jij dit ook?
Dit zijn inderdaad een beetje de minpunten van dit ontwerp. Ik ben zelf dan ook van plan om een andere zaag-geleider te maken, een zgn T-geleider, die alleen aan de voorzijde van de tafel klemt. Hiervan zijn meer dan genoeg voorbeelden te vinden op YouTube en op het internet. Voor de uitgang van de afzuigiong heb ik helaas nog niet echt iets gevonden.... maar als je de uitvoertafel al niet meer steeds naar beneden hoeft te klappen om de zaaggeleider te verstellen of er vanaf te halen, dan is dat probleem ook niet echt meer een probleem.

Verder zit ik er aan te denken om in de zaaggeleider ook gelijk T-track op te nemen en eigenlijk ook gelijk de afzuiging in te bouwen voor de freestafel. Hoe dat vorm moet krijgen weet ik nog niet goed, daar ben ik nog over aan het brainstormen, maar ik zou het liefst gewoon 1 geleider hebben die voor zowel de zaagtafel als de freestafel gebruikt kan worden en niet voor de freestafel een aparte geleider hoef te monteren.
 

JordyW

Actieve deelnemer
4 mei 2020
52
10
Even een zijprojectje: Ik had moeite om het HPL fineer goed aan te drukken met de beschikbare middelen. Had het hier over met een oom van mn vrouw die voor zn pensioen technische dienst op een machinefabriek was met 45 jaar ervaring. Die suggereerde dat ik een PVC buis vol beton ook kon gebruiken, die oplossing hadden zij gebruikt toen hun roller stukging waarmee ze bedrijfswagenvloeren beplakten. Dan gaan bij mij gelijk de raderen draaien

Zo gezegd...
100mm pvc buis. Met de bovenfrees en een simpele cirkeljig twee mulitplex doppen uitgefreesd en op de schuurmachine pas gemaakt. Twee simpele handvaten gemaakt van vuren met 12mm koperen buis erin, dat past nl precies over M10 draad, wist ik toevallig.
Bekijk bijlage 132381
Bekijk bijlage 132382
Bekijk bijlage 132383
Bekijk bijlage 132384
1 dop er tijdelijk opgeschroefd. Helaas geen foto's van de stortopstelling en het storten zelf. Beton was wel een beetje te nat (als betontechnoloog een beetje hmm), dus tijdens de verharding kwam er wat water uit zetten, maar goed, zelfs al krimpt t wat en zorgt het teveel aan water voor wat scheurvorming, lekker belangrijk.

Het resultaat: Het ding weegt 9 kg, binnenkort maar 's proberen, eerst nog een paar dagen uitharden
Bekijk bijlage 132385
Top ding! Moet ik ook maar eens gaan maken.
Moet een toekomstig keukeneiland van 85x85 gaan fineren, slim!
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
Die tekeningen van de heer Paoson heb ik ook gekocht en op die manier mijn nieuwe werkbank gebouwd.
Bij mij duurt het al een flinke tijd om de werkbank af te ronden, maar ik kan ook niet steeds alles laten liggen in de garage, aangezien daar ook nog allerlei andere spullen staan (fietsen, koel- en vrieskast, voorraadkasten, etc.). Als ik wqil verder werken, moet ik de garage voor de helft uitruimen en alles naar de inrit verplaatsen. Verder ben ik ook geregeld erg druk met mijn werk als zelfstandig ICT'er, dus ik moet het hebben van de spaarzame vrije tijd en dan ook nog eens hopen dat het niet te heet is om op de inrit te werken.... en ook weer niet regent...

Maar goed, mijn werkbank is inmiddels gelukkig bijna klaar, afgezien van de ladefrontjes, deurtje en achterzijde (met stofafzuiging) van de freestafel.

Enkele aanpassingen heb ik ook al op het oog, zo wil ik een eigen langsgeleider maken die tegelijk voor de zaagtafel als voor de freestafel te gebruiken is, dus met stofafzuiging voor de freestafel ingebouwd. En verder kan ik nog een extra lade inbouwen onder mijn freesmachine, is het midden wil ik ook twee lades inbouwen, waarvan 1 voor de zaagslede (wat meer een uittrekbare plaat met een frontje zal zijn, maar dan is wel alles netjes afgewerkt.

Hierbij een aantal foto's van mijn versie van de mobile workbench van Paoson:

Bekijk bijlage 133740
Bekijk bijlage 133743
Bekijk bijlage 133741

En inmiddels ook begonnen met de lades:

Bekijk bijlage 133744Bekijk bijlage 133745

Ik (in tegenstelling tot de originele bouwtekening) wel alle lades bevestigd met rolgeleiders (incl. softclose).

Voor mijn glijtafel heb ik overigens ook afgeweken van de originele tekening en rollagers gebruikt ipv de mitertracks die in de tekeningen stonden. Dit werkt makkelijker en er is geen steun nodig van de bovenste lade voor het uittrekken van de tafel.
Bekijk bijlage 133748
Bekijk bijlage 133749
Bekijk bijlage 133746

En voor de freestafel heb ik uiteindelijk besloten om een AUKTools freesmachine aan te schaffen icm een Incra freeslift:

Bekijk bijlage 133747
mag ik vragen waar je de rollagers besteld hebt? komen die met een volledig frame of heb je die alu latten zelf nog moeten regelen?

thnx
Wim
 

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
mag ik vragen waar je de rollagers besteld hebt? komen die met een volledig frame of heb je die alu latten zelf nog moeten regelen?

thnx
Wim
Die heb ik via AliExpress besteld.... je kan setjes kopen van rails inclusief rollagers.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
Gaaf richie, ik heb me Inca nog. Geen ruimte voor nog groter :) maar ja je hebt mijn 'mega' schuur gezien lol.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ook niet stilgezeten, de opslag opnieuw ingedeeld, helaas geen foto's van genomen, maar ik kan er weer lopen en ik heb alles uitgezocht, weer twee vuilniszakken aan shit weg.

Lintzaag heeft een nieuw plekje gekregen en daarbij heb ik gelijk maar de afzuiging aangelegd. Ik heb ooit 's hier op het forum wat buizen en hulpstukken gekocht. Dat had in eerste instantie een ander doel, maar dat is niet doorgegaan, dus kon ik het toch voor de schuur gebruiken. Ik moet nog een Y-stuk en nog een blastgate aanschaffen, dan heeft de lintzaag z'n eigen punt en de lange flexbuis is dan voor de zaag- en freestafel.
20231012_213800.jpg

20231012_213810.jpg
De spindelschuurmachine heeft z'n eigen stofzuiger, zo heeft het jaren in mn andere werkplaatsje gestaan en dat werkte prima, ik heb nu toch twee stofzuigers en de grote unit.
 
  • Leuk
Waarderingen: JordyW en mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.