De mobiele werkbank groeit: MFTC-XL

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hey Okke,

Hoe zit het ondertussen met de mftc-xl? Heb je de freestafel al af? En... als ik vragen mag... hoe zit het nu met die ladegeleiders, blijven die dicht bij het verplaatsen?
Ik heb 2 weken geleden (ongeveer) de plannen van Benchworks gekocht, vandaag vind ik deze topic... Ik denk dat de mijne ook de xl- versie word!!! (het hout is toch nog niet besteld)
Ik heb er ook aan gedacht er een freestafel bij te maken, maar ik dacht ze te maken in 1 van die bijzettafels, zodat ik kan frezen op de bijzettafel en in elkaar steken op de mftc zef... heb jij de bijzettafels al gemaakt? Zouden die sterk genoeg zijn?
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ha die Seb !

De voortgang van het "project MFTC-XL" verloopt langzaam... té langzaam.

Niet alleen ben ik erg druk met allerlei opdrachten (wat natuurlijk een goed teken is...:eek:), maar helaas werden we eind vorig jaar ook onaangenaam verrast met de komst van een tweetal blauwe enveloppen (je weet wel, die van "leuker kunnen we het niet maken...") met daarin wat minder goed nieuws over de jaren 2012 en 2013 :mad: :mad:. Door deze forse financiële tegenvaller was ik genoodzaakt de bestelling van de T-tracks en de Triton in de ijskast te plaatsen.

Gister wel (heel even...) tijd vrij gemaakt om de laatste hand te leggen aan de pootjes. Zoals eerder al geschreven was versie 1.0 mij optisch niet naar het zin. Deze versie 1.0 heb ik derhalve verzaagd en hergebruikt t.b.v. het rollend casco.

Ik heb het plaatmateriaal voor de bijzettafels al wel binnen, maar moet nog met de bouw ervan beginnen. Omdat ik de T-tracks nog niet heb, weerhoudt het me om met die dingen te beginnen. Maar, een voorzichtige inschatting: ik denk zeker wel dat het sterk genoeg zal zijn. Zolang je freesmachine maar goed stabiel onder de tafel gehangen kan worden...

Succes!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dank je Ekko, sorry, weer een blunder, de vorige keer je naam verkeerd getypt. Ik denk binnen een 2-tal weken te kunnen beginnen aan de bouw. Het zal mijn Hitachi zijn die onder de tafel zal komen. De Triton, da's een mooie machine, zou die ook willen, maar... bij mij zit die ook nog voor een tijdje in de koelkast:eek:.
 

Jurjen

Actieve deelnemer
19 aug 2012
90
0
Dag Ekko en andere houtbewerking fanaten. Een beginners vraag. wat voor frees gebruiken jullie om de 20mm gaten te boren in het werkblad, ik probeer het nu met een sleuvenfreesje maar dat is zeker geen succes. En waar kan ik z'n freesje kopen?

Alvast dank voor de reacties

Gr, Jurjen
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Dank je Ekko, sorry, weer een blunder, de vorige keer je naam verkeerd getypt.

No worries, mate!

Een beginners vraag. wat voor frees gebruiken jullie om de 20mm gaten te boren in het werkblad, ik probeer het nu met een sleuvenfreesje maar dat is zeker geen succes. En waar kan ik z'n freesje kopen?

Zeker geen beginnersvraag (en ook al was het wel zo, dan nog...). Ik moet je eerlijkheidshalve zeggen dat ik het zo 1-2-3 niet weet. Ik ben nog (nét...) niet op het punt dat ik met het blad bezig ga. Zoeken we verder uit, derhalve...


Nog even een foto van de situatie nu. De stelpootjes zijn geplaatst en alles staat nu stabiel op de grond.

Project 13017 MFTC_XL 27.jpg

Volgende items die op stapel staan: de legplank, het MDF werkblad en de zij-tafels. Hiervan heb ik de materialen al in huis. Als dadelijk de T-tracks besteld kunnen worden dan schiet het ineens al mooi op... #positiefblijven ;)
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hey Ekko, nog es den seb met zijn rare vragen...
Gezien ik las dat je al aan 400 euro zat voor het maken van de mftc, waarvan ik nogal schrok, ben ik zelf ook een kostenplaatje gaan maken vooraleer ik eraan begin om niet voor verrassingen te staan, maar die T-Tracks, ben ik de enige die dit ongelooflijk duur vind?
Voor 15 à 20euro heb je 1m T-Track, valt mee, maar als je begint met rondom de mftc loopt dat toch al op, ik dacht om er ook te voorzien op de bijzettafels om zo niet alleen de bijzettafels aan de mftc te kunnen verbinden, maar ook een bijzettafel haaks op een andere te verbinden, en dan begint het toch wel op te lopen.
Het nut ervan is niet te betwisten, maar zouden de T-Tracks niet evengoed kunnen vervaardigd worden uit hardhout, met een T-frees? Ik denk daarbij aan bvb een lat in padouk, voorzien van T-gleuf die in een uitsparing in het blad vastgeschroefd kan worden zodat bij eventuele schade aan de T-track gemakkelijk een nieuw kan geplaatst worden?
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Hey Seb,

Vergeet niet, dat bij het klemmen van werkstukken er forse krachten op de T-tracks kunnen komen te staan. Dit wordt nog eens extra versterkt op het moment dat je de ingeklemde werkstukken daadwerkelijk gaat bewerken met bijvoorbeeld een zaag of een schaaf. T-tracks zijn inderdaad aan de prijs, maar vergeet niet dat het super handige en bovenal erg sterke dingen zijn.

Om voornoemde redenen zou ik persoonlijke het zelf maken uit hout afraden, maar het staat je natuurlijk vrij om een poging te wagen. Overigens, bij Baptist in Arnhem betaal je voor T-tracks type B iets meer dan € 15,= voor 1,2m. Omgerekend zit je dan op iets meer dan € 12,50 per meter. Voor dat geld zou ik niet de benodigde lengtes uit stroken padouk gaan frezen. Immers, dat gaat je uiteindelijk ook een freesje kosten. En T-freesjes zijn ook niet gratis...

Nog even ten aanzien van de door mij genoemde kosten: van de eerder vermelde € 400,= gaat ruim € 275,= op aan hout/plaatmateriaal en aan ladegeleiders. Van laatstgenoemde heb je maar liefst 9 (!) paar nodig. Omdat het oog ook wat wil heb ik voor € 36,= lak en twee blikjes verf in de Festool-kleuren laten maken. Ook hier valt dus wel wat te besparen... Je kunt het zo duur maken als je wilt.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hey Seb,

Vergeet niet, dat bij het klemmen van werkstukken er forse krachten op de T-tracks kunnen komen te staan. Dit wordt nog eens extra versterkt op het moment dat je de ingeklemde werkstukken daadwerkelijk gaat bewerken met bijvoorbeeld een zaag of een schaaf. T-tracks zijn inderdaad aan de prijs, maar vergeet niet dat het super handige en bovenal erg sterke dingen zijn.

Om voornoemde redenen zou ik persoonlijke het zelf maken uit hout afraden, maar het staat je natuurlijk vrij om een poging te wagen. Overigens, bij Baptist in Arnhem betaal je voor T-tracks type B iets meer dan € 15,= voor 1,2m. Omgerekend zit je dan op iets meer dan € 12,50 per meter. Voor dat geld zou ik niet de benodigde lengtes uit stroken padouk gaan frezen. Immers, dat gaat je uiteindelijk ook een freesje kosten. En T-freesjes zijn ook niet gratis...

Nog even ten aanzien van de door mij genoemde kosten: van de eerder vermelde € 400,= gaat ruim € 275,= op aan hout/plaatmateriaal en aan ladegeleiders. Van laatstgenoemde heb je maar liefst 9 (!) paar nodig. Omdat het oog ook wat wil heb ik voor € 36,= lak en twee blikjes verf in de Festool-kleuren laten maken. Ook hier valt dus wel wat te besparen... Je kunt het zo duur maken als je wilt.


Yep, de krachten bij het bewerken van het stuk..., natuurlijk heb ik enkel aan de kracht van het klemmen gedacht en niet aan de extra belasting! Dank je voor het advies! Zal es gaan kijken wat ik kan vinden van T-tracks, Benchworks spreekt over Brico ed, dit is op een paar km van de deur, zodus ga ik even gaan neuzen! De verf, tja, als je zoiets maakt wil je toch wel zeker het bijpassende kleur é, zal die ook gebruiken hoor :eek:.
Bedankt voor je advies en succes nog verder met de bouw!
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Timothy maakt de T-tracks van gordijnrails, heb ik begrepen. Nu is dat dunwandig materiaal, maar als de bovenkant gelijk ligt met de bovenkant van de sleuf waarin-ie wordt verzonken oefen je geen trekkracht uit op de rails. Immers, het werkstuk zelf duwt op de bovenkant van de tracks. Als je vervolgens de T-tracks in een iets te ruime sleuf (0,5-1mm) plakt met epoxy, wordt het profiel perfect omsloten en versterkt. Ik denk dat het met de krachten dan wel meevalt, met 1 of 2 klemmen het werkstuk vastklemmen levert een fors oppervlak op waarop het werkstuk op basis van wrijvingskrachten niet zomaar heen en weer schuift. Alleen als je het werkstuk rechtstreeks blootstelt aan grote krachten die het van de klem willen trekken komt er meer kracht op de bovenkant van de rail. Ik kan me zo even geen gangbare bewerking voorstellen waarvoor dat van toepassing is.

Edit: in de zevende post van deze pagina staat het bewijs: Gordijnrails van de Brico
 
Laatst bewerkt:

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Dag Ekko en andere houtbewerking fanaten. Een beginners vraag. wat voor frees gebruiken jullie om de 20mm gaten te boren in het werkblad, ik probeer het nu met een sleuvenfreesje maar dat is zeker geen succes. En waar kan ik z'n freesje kopen?

Ik heb een boorstandaard gebruikt en een 20 mm speedboor van goede kwaliteit (Irwin). Zolang je de onderkant van het materiaal ondersteunt werkt dat prima.
 

Jurjen

Actieve deelnemer
19 aug 2012
90
0
Ik wil graag gebruik maken van het 32mm systeem alleen lukt het mij niet een goede frees te vinden / ik twijfel over welke frees te gebruiken.
 

Jurjen

Actieve deelnemer
19 aug 2012
90
0
Hoi CivixX,

De ecotools frees heb ik gebruikt, echter slaat het gigantisch uit mijn werkstuk en de gaten worden zwart.
Vandaar de twijfel ik moet er nog een aantal boren :) Misschien moet ik eens met het toerental gaan spelen

Groet,

Jurjen
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
?? Waarom maken jullie het toch altijd moeilijker dan nodig?

Voor 4 euro heb je een slangenboor van 20mm. Die is normaal bedoeld om door zware balken en baddings te boren.

Ik heb die gebruikt om mijn 20mm gaten te boren en werkt perfect, snel en nauwkeurig!

243.jpg
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Heb zelf voor de gewone mftc 4 platen laten frezen op een cnc frees, even een dwg opsturen en klaar.
100% nauwkeurig! kost wat geld maar klopt wel
 

WR1944

Oud hout
Ergens op één van de foto's zag ik dat er een splitpen werd gebruikt om de as van de wielen te fixeren. Die splitpen zat direct tegen het hout aan. In de "metaal" wordt er tussen een splitpen en de vaste wereld altijd een ring geplaatst zodat die splitpen geen beschadiging kan veroorzaken en zijdelings een goed draagvlak heeft. Het is geen onoverkomelijk probleem maar als metaalfreak viel het me direct op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.