De mobiele werkbank groeit: MFTC-XL

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Yup met een forstnerboor lukt het ook. Maar je moet wel met een kolom boren. Uit de hand is tricky om recht te boren.
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Hehe, heb het teruggevonden...
http://www.copaindescopeaux.fr/videos-formation-bois-2011/etabli-2ieme-partie.html

Het is wel in het Frans, maar als je naar het filmpje kijkt begrijp je het wel. De "benchdogs" ed kan je vanaf minuut 7 ongeveer zien, kijk je vroeger, dan zie je een manier om de gaten te boren die hier nog niet te sprake is gekomen ;)

Dat is een leuk filmpje, heb het net helemaal bekeken, incl. het melige slot ;)

Interessant idee om 'horizontale' klemmen voor de gatenplank te maken met wat kitspuitonderdelen. Ik heb zo'n kitspuit ook al eens verbouwd tot een hulpstuk voor mijn vrouw d'r keramiekwerk. En benchdogs met electriciteitspijp is ook een slim idee. De man heeft leuk gereedschap: Festool, Lee Nielsen, Incra. En dan maakt hij een werkblad met geplastificeerd spaanplaat met een 'gelamineerde beuken look'. Dat vind ik dan weer een beetje jammer, al past het wel in de serie lowbudget oplossingen die hij in z'n filmpje laat zien.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ekko, ik ben benieuwd... Wanneer ga je de haaksheid testen?? Heb deze namiddag aan een metaalbewerker gevraagd om zo'n mal te maken met 5 op 5 gaten, die stond natuurlijk niet te springen voor zo'n werkje, hij ging eens bellen om te zeggen wat het zou kosten... Als ik jouw werkwijze zie denk ik dat jij wel een goeie haaksheid zult bekomen, zonder mal!
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
zou je kunnen kijken of de gaten nu echt haaks op elkaar zijn?

ik ben benieuwd... Wanneer ga je de haaksheid testen??

Moest nog 2 gaten boren en toen... was de accu alweer leeg... :mad: :mad: Maar, inmiddels zijn de laatste gaten geboord en zit het paneel op zijn plek (zie foto).

Helaas had ik vandaag geen tijd meer om te kijken of het een beetje haaks is geworden. Morgen ga ik dat zeker uitproberen.
Ben zelf ook erg benieuwd wat het effect van het boren is geweest, vooral ook omdat het uitmeten met uiterste precisie gedaan...

Project 13017 MFTC_XL 33.jpg
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Dat is een heel mooi werkstation geworden. Vloek dat niet rood bij groen ;) ? Toevallig jl. zaterdag een mafell in mijn handen gehad, kwaliteit straalt er vanaf.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ben nog even benieuwd hoe je de klemmogelijkheid in de dragers van het blad gaat maken rondom gaat maken (het u profiel)
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ben nog even benieuwd hoe je de klemmogelijkheid in de dragers van het blad gaat maken rondom gaat maken (het u profiel)

Er komen T-tracks type B in. Het frezen van de benodigde ruimte daarvoor wordt nog een behoorlijke uitdaging, maar ik denk dat ik de gleuven voor de T-tracks zo ga maken (zie foto, met dank aan onze metrisch ambassadeur :eek:)

Het maken van het handvat wordt ook nog een uitdaging: over de wijze waarop ik die ga construeren ben ik nog niet uit... :confused:

Frees idee.jpg
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Na alle tips en discussies over de zin en onzin van perfect haakse gatenrijen bedacht ik mij: laten we de proef op de som eens nemen en proberen het met de meest eenvoudige middelen voor elkaar te krijgen.

En dus... een rest-stuk gegrond MDF uit de 'voorraad' gehaald, een kader gemaakt met een tussenafstand van 96 mm (altijd een leuke uitdaging met een rolmaat :rolleyes:), daarna met een schroef met zéér scherpe punt een reeks centreerpunten aangebracht en nu druk doende met het boren van 77 (!!!) gaten. Gewoon met een 20mm speedboor en met de accuboormachine los in de hand. De accu van de Makita is niet meer de beste, en dus tussen het boren door even tijd om deze post te plaatsen ;)

Eens kijken hoe dat uitpakt; opschalen naar een beter (maar meteen ook véél duurder) systeem kan altijd nog... toch ??


OK heren, daar zijn dan: de resultaten van de 'budget-test gatenrijen maken voor het werkblad van de MFTC en de MFTC-XL'.

De term "budget" heb ik nog eens verder versterkt door de eigengemaakte bench-dogs: een 4-tal stukjes 3/4 buis, waarvan twee doorboord en voorzien van een spijker zodat ze niet door het blad vallen. En - ik moet bekennen - het valt me zowaar niet tegen...

Nadat ik de dogs had gemaakt even een basic test-opstelling gemaakt: twee dogs langs de lange kant en daar een plank tegenaan. Vervolgens twee dogs ergens halverwege op de korte kant geplaatst en daar een geleiderail tegenaan geplaatst.

Project 13017 MFTC_XL 33.jpg

Het werkstuk heb ik vervolgens voorzien van een tweetal lijnen.
Lijn nummer 1 is de lijn die werd gemaakt met een schrijfhaak; lijn nummer 2 is vervolgens getrokken langs de geleiderail.
Het resultaat van deze eenvoudige test lijkt veelbelovend :eek:. Binnenkort maar eens even wat teststukken zagen en kijken wat de resultaten daarvan zijn...

Project 13017 MFTC_XL 34.jpg
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Je test maar over een korte lengte en je werkt met potloodstreepjes daar zie je heel weinig aan. En ook een punt van aandacht is of je schrijfhaak wel haaks is, ik kwam er eigenlijk pas laatst achter dat die van mij niet echt 100% haaks was.....

Wat je wel kan doen is twee planken met rechte zijdes haaks op de tafel leggen mbv je dogs en dan met de winkelhaak controleren. Als je aan een zijde een papiertje tussen winkelhaak en plank kan schuiven is het niet haaks.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
En ook een punt van aandacht is of je schrijfhaak wel haaks is, ik kwam er eigenlijk pas laatst achter dat die van mij niet echt 100% haaks was.....

Mee eens. Ik heb de mijne onlangs nog weer getest (rondom een vierkante tafelpoot van 100mm lijnen getrokken en kijken of de laatste aanzet aansluit op de eerste aanzet) en hij is nog steeds goed.

Wat je wel kan doen is twee planken met rechte zijdes haaks op de tafel leggen mbv je dogs en dan met de winkelhaak controleren.

Ga ik proberen !
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Wat je wel kan doen is twee planken met rechte zijdes haaks op de tafel leggen mbv je dogs en dan met de winkelhaak controleren. Als je aan een zijde een papiertje tussen winkelhaak en plank kan schuiven is het niet haaks.

Of een lijn langs de liniaal trekken en de plank omdraaien, dezelfde kant boven, maar de andere lange zijde tegen de benchdogs. Nu de lijn langs de liniaal controleren. Een eventuele afwijking wordt verdubbeld en is makkelijker te controleren. Dan is het natuurlijk wel van belang dat de lange zijden exact evenwijdig zijn. En hoe breder de controle-plank, hoe beter de controle zelf.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Of een lijn langs de liniaal trekken en de plank omdraaien, dezelfde kant boven, maar de andere lange zijde tegen de benchdogs. Nu de lijn langs de liniaal controleren. Een eventuele afwijking wordt verdubbeld en is makkelijker te controleren. Dan is het natuurlijk wel van belang dat de lange zijden exact evenwijdig zijn. En hoe breder de controle-plank, hoe beter de controle zelf.


Of in plaats van je plank om te draaien, gewoon je lineaal spiegelen. Dan heb je maar 1 rechte zijde aan de plank nodig....
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Je liniaal spiegelen? Dan ligt die toch nog steeds tegen dezelfde benchdogs aan? Die ontgaat mij even...

Je kan ook de plank met dezelfde zijde aan de andere kant tegen de benchmarks aanleggen. Ook dan maar 1 rechte zijde nodig.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Nice Ekko, Nice!!!
Persoonlijk vind ik dat jouw haaksheid er toch wel goed uitziet, uiteindelijk is het toch niet de bedoeling dat je op zo'n werkblad hele grote stukken gaat gaan zagen, denk ik. Ik ben benieuwd naar de volgende stappen!!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.