De mobiele werkbank groeit: MFTC-XL

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ergens op één van de foto's zag ik dat er een splitpen werd gebruikt om de as van de wielen te fixeren. Die splitpen zat direct tegen het hout aan. In de "metaal" wordt er tussen een splitpen en de vaste wereld altijd een ring geplaatst zodat die splitpen geen beschadiging kan veroorzaken en zijdelings een goed draagvlak heeft. Het is geen onoverkomelijk probleem maar als metaalfreak viel het me direct op.

Kopt Wim! Het was aanvankelijk wel mijn bedoeling om daar nog ringen tussen te plaatsen. Echter, achteraf bleek dat ik de gaten in de as nét iets te dicht bij elkaar geboord had :eek:. Hierdoor was er simpelweg geen ruimte meer om ze er nog tussen te wurmen. Aangezien de wielen niet vast aan de as zitten en dus onafhankelijk van de as draaien, heb ik het maar gelaten voor wat het is. Maar je hebt gelijk; in een eventuele versie 2.0 wordt dat anders ;)
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
?? Waarom maken jullie het toch altijd moeilijker dan nodig?

Mijn doel is om precieze 90 graden cross-cuts te kunnen maken. Het is daarom van belang dat alle gaten exact in lijn liggen, zowel op de X-as als op de Y-as. Ik vrees dat werken met een slangenboor uit de losse hand onnauwkeurigheden met zich mee gaat brengen; de punt van de boor wil wel eens gaan 'zoeken' alvorens daadwerkelijk te gaan boren. We dwalen een beetje af van het topic, maar... hoe heb jij dat opgelost, JvdMolen?
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Heb het op een cnc frees laten frezen, het is gewoon haaks. Was eerst van plan om het zelf te maken maar krijg het nooit 100% haaks. Er zal altijd wel wat aan mankeren, ook al is het een halve of een kwart milimeter.
Heb eventueel nog wel een plaat over. Hij is volgens de maat van de mftc
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
CNC zo ook mooi zijn, maar dan zou het heel mooi zijn om een forum sjabloon te ontwikkelen. Bijvoorbeeld een 9 bij 9 gaten raster van alu waar een D24 kopieerring precies in past. Verder twee pegs/dogs met een 24mm kop en een 20mm pin om het sjabllon te vergrendelen op reeds gefreesde gaten.

Kan het sjabloon met de 2 bijbehorende dogs gewoon verhuurd worden voor een zacht prijsje aan forum leden.

Iemand die zich geroepen voelt met CNC machines (frees en draai)? Om zoiets te maken? Uitgangspunt is een alu plaat van 1cm dik of zo (even uitzoeken hoe hoog die kopieerring D24 ring precies is). Verder 9 gaten bij 9 gaten met hart op hart 64mm als ik mij niet vergis.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Netjes Ekko!
Ik volg het op de voet, ben ondertussen alles al aan het bestellen en halen voor de mijne (wel volgens plan Timothy). Natuurlijk wacht ik nog wat tot de jouwe af is om te zien hoe jij alles aangepakt :eek:;) hebt. Vooral dat doorboren voor de benchdogs, perfect haaks intrigeert me een beetje. Moest het een tip zijn, ik weet niet of je de Festool toebehoren zult kopen of zelf een en ander in elkaar zult steken, maar ik ben al surfend op een filmpje gebotst waarbij die persoon met behulp van pvc-elek buis van 20mm allerhande blokkeermiddeltjes en opspanmiddeltjes maakte voor in de gaten. Er werden gaten van 20mm geboord in stukjes hout, waarin een stuk pvc buis van 20mm gelijmd werd waarmee je een soort benchdog bekwam, ook gelijkaardige manier van werken met onderdeel van een siliconespuit om opspanners te maken die in de gaten passen (zoals die opspanpompjes van Festool, om je werkstuk op te spannen tegen een benchdog). Ik zal nog eens kijken of ik het filmpje kan terugvinden en de link posten, misschien heeft er daar nog iemand baat aan.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Slim bedacht van die klemmen. ik heb nog wel geen gatentafel, maar idee voor de klemmen is er in ieder geval nu al wel!! Ik hou wel van zulke oplossingen.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik heb een boorstandaard gebruikt en een 20 mm speedboor van goede kwaliteit (Irwin). Zolang je de onderkant van het materiaal ondersteunt werkt dat prima.

Na alle tips en discussies over de zin en onzin van perfect haakse gatenrijen bedacht ik mij: laten we de proef op de som eens nemen en proberen het met de meest eenvoudige middelen voor elkaar te krijgen.

En dus... een rest-stuk gegrond MDF uit de 'voorraad' gehaald, een kader gemaakt met een tussenafstand van 96 mm (altijd een leuke uitdaging met een rolmaat :rolleyes:), daarna met een schroef met zéér scherpe punt een reeks centreerpunten aangebracht en nu druk doende met het boren van 77 (!!!) gaten. Gewoon met een 20mm speedboor en met de accuboormachine los in de hand. De accu van de Makita is niet meer de beste, en dus tussen het boren door even tijd om deze post te plaatsen ;)

Eens kijken hoe dat uitpakt; opschalen naar een beter (maar meteen ook véél duurder) systeem kan altijd nog... toch ??

Project 13017 MFTC_XL 31.jpg
.
Project 13017 MFTC_XL 32.jpg
.
Project 13017 MFTC_XL 33.jpg
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Dat kan mooier en VEEEEEEL sneller met een slangenboor ;)

Ik heb het ook eerst met een speedboor geprobeerd, maar dan ben je al snel een uur bezig voor (in mijn geval) 91 gaten te maken.

Met de slangenboor duurde het een kwartier. Enkel bij MDF is de onderkant iets gerafeld, dus kan je er beter een stuk afvalplank onder je werkvlak leggen.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Het is wel in het Frans, maar als je naar het filmpje kijkt begrijp je het wel. De "benchdogs" ed kan je vanaf minuut 7 ongeveer zien, kijk je vroeger, dan zie je een manier om de gaten te boren die hier nog niet te sprake is gekomen ;)

Interessante aanvulling op de filmpjes die hier al eerder op het forum voorbij zijn gekomen. Ook de diagonale sleuven voor het plaatsen van wat zwaardere lijmklemmen vind ik wel een idee...

En zo leren we steeds weer wat bij hier op het forum. Bedankt Seb, voor het plaatsen!
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Dat kan mooier en VEEEEEEL sneller met een slangenboor ;)

Ik heb het ook eerst met een speedboor geprobeerd, maar dan ben je al snel een uur bezig voor (in mijn geval) 91 gaten te maken.

Met de slangenboor duurde het een kwartier. Enkel bij MDF is de onderkant iets gerafeld, dus kan je er beter een stuk afvalplank onder je werkvlak leggen.

Precies! Maar laat ik die nu net niet hebben in die maat... En - zoals gezegd - dit is een test om te kijken wat het resultaat is als je eens niet gebruik maakt van standaards en/of andere dure oplossingen. Ga zo weer verder, zal inderdaad nog wel even duren voor ik klaar ben... :confused: :rolleyes:


EDIT:
Na weer een accu leeg geboord te hebben begint het er al op te lijken. Totaal onbelangrijk, maar wel leuk, zijn de effecten die je ermee kan creëren... Maakt het iets minder geestdodend ;) ;)

Project 13017 MFTC_XL 32.jpg
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Interessante aanvulling op de filmpjes die hier al eerder op het forum voorbij zijn gekomen. Ook de diagonale sleuven voor het plaatsen van wat zwaardere lijmklemmen vind ik wel een idee...

En zo leren we steeds weer wat bij hier op het forum. Bedankt Seb, voor het plaatsen!

Graag gedaan, iedereen leert graag bij!;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.