De mobiele werkbank groeit: MFTC-XL

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Thnx Tim!

Wel leuk om zo her-en-der de discussies te zien. Vooral ook de vraag waarom je zou gaan voor de MFTC-XL. Is immers veel te groot en lomp om mee te nemen op locatie. Ik denk dat men daar wel een punt heeft, maar voor de man die weinig plaats in zijn werkplaats heeft en/of die de ruimte moet delen voor ander gebruik denk ik dat de XL-versie wel degelijk nut heeft. Immers, opgeklapt neemt 'ie minder dan 1 m2 aan ruimte in. Wellicht dat ik dat binnenkort toch maar eens op de diverse fora ga vertellen...

Omdat de laden in mijn variant aan de zijkanten zitten hoop ik dat de remmen het goed genoeg houden.
Maar... ik heb het systeem nog niet kunnen testen

Nu ik eindelijk weer verder kan met deze klus bemerk ik dat de poten van de werktafel in ingeklapte toestand er automatisch voor zorgen dat de laden niet open kunnen. Dus bij vervoer in een bestel- of aanhangwagen zullen de laden niet open gaan. #gunstig

Foto's die e.e.a. verduidelijken volgen binnenkort ;)
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Ben inderdaad van plan om de bench dogs te gebruiken, dan zal frezen wel de enige en beste oplossing zijn.
altans mijn zwager kan op het werk watersnijden, maar lijkt me geen goed idee met mdf. Of kan je dit ook impregneren op een of andere manier.

als je zwager het wil doen laat hem het dan gerust doen.
die straal is zo "scherp" dat de plaat niet eens nat wordt
ze snijden ook papier een stoffen met dergelijke apparaten.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Nu ik eindelijk weer verder kan met deze klus bemerk ik dat de poten van de werktafel in ingeklapte toestand er automatisch voor zorgen dat de laden niet open kunnen.
Dus bij vervoer in een bestel- of aanhangwagen zullen de laden niet open gaan.

Hier bleek ik iets te enthousiast... gaandeweg het proces kwam ik erachter dat ik hier een denkfoutje heb gemaakt. Dit heeft tevens tot gevolg dat ik wat zaken zal moeten gaan aanpassen.
Leuk om zo bezig te zijn met het verder verbeteren van de XL-versie. Af en toe wel met een :mad: en een :(

Wordt - wederom - vervolgd...
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Het heeft even geduurd, maar nu toch eindelijk weer wat nieuw beeldmateriaal.

Ben de afgelopen week begonnen met het maken van de werktafel. Aanvankelijk was het werkblad breder - het had een soort van 'overhang'. Dat vond ik esthetisch niet zo'n geslaagd concept en bovendien waren daardoor de bovenste systainers niet goed bereikbaar. En dus de zaag erin en alles wat smaller gemaakt. Omdat de randen al verlijmd waren kon ik niet opnieuw pocket holes boren. Vandaar dat je op de foto's deels hoekijzers ziet...

Eenmaal smaller gemaakt liep ik tegen een ander probleem aan: de poten die voorheen langs beide zijden van het casco kwamen te liggen, kwamen er nu tegenaan en gingen daardoor klem zitten. En dus moest ik weer even terug naar de spreekwoordelijke tekentafel om dat op te lossen. Tevens de poten op lengte gemaakt. Daar waar nu strookjes hout zitten om de poten op hoogte te brengen komen later houten klosjes van 4 x 4 met daarin de Camar pootjes.

E.e.a. zit nu "koud" in elkaar (letterlijk en figuurlijk trouwens, het is nog geen 5° C in de werkplaats...:p). Ik denk dat ik hem maar even in de woonkamer plaats alvorens de diverse delen te kunnen gaan verlijmen...

Project 13017 MFTC_XL 20.jpg
.
Project 13017 MFTC_XL 21.jpg
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Na lang zoeken, veel mailen en een hoop gezeur de handdoek in de ring gegooid: via Van Opstal Benelux gaat het niet lukken de gewenste Camar pootjes te bestellen. :mad:

Maarrrr.... lang leve het Woodworking forum !!! :D

Gister - vanuit België - een pakketje ontvangen met... inderdaad... dé gewenste Camar pootjes. En dus met frisse zin weer verder. E.e.a. staat (ligt...) nu klaar om geboord te worden. Blijk ik tussen al die boortjes nou net níet het speedboortje in de maat 28mm te hebben... :( :( Het regent pijpestelen, dus zoooooo geen zin om er een te kopen. Maar ja, wil wél verder... maar even door de zure appel heen bijten.... ;)

Project 13017 MFTC_XL 022.jpg
 
Laatst bewerkt:

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Komt me bekend voor....
Wil je de gaten boren en je weet zeker dat je er een hebt, en nergens kunnen vinden.
Heb ook maar een nieuwe gekocht
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Weer een stapje verder...

De diverse houten poten zijn onderling verlijmd en aan het casco bevestigd. Eerder vandaag de Camar stelpootjes gemonteerd. Esthetisch gezien is het me nog niet helemaal naar het zin, maar voor nu vind ik het wel prima zo...

Overigens, voordat u allen bedenkelijk de wenkbrauwen fronst over het werkblad op de foto... Deze dikke plaat zal - naast de 'normale' MDF plaat met de gatenreeksen - de basis vormen voor de freestafel die ik ook nog op stapel heb staan.

De MFTC-XL (multi function tool cart extra large) gaat zijn naam zo al aardig eer aan doen ;)

Project 13017 MFTC_XL 24.jpg
.
Project 13017 MFTC_XL 26.jpg
.
Project 13017 MFTC_XL 25.jpg
 
Laatst bewerkt:

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Ziet er goed uit! Als ik vragen mag, waarom heb je de (felbegeerde!) stelpootjes niet rechtstreeks in de poten ondergebracht? Vanwege wat extra "clearance" bij het opklappen?
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ziet er goed uit! Als ik vragen mag, waarom heb je de (felbegeerde!) stelpootjes niet rechtstreeks in de poten ondergebracht? Vanwege wat extra "clearance" bij het opklappen?

Aanvankelijk was het werkblad breder - het had een soort van 'overhang'. Dat vond ik esthetisch niet zo'n geslaagd concept en bovendien waren daardoor de bovenste systainers niet goed bereikbaar. Eenmaal smaller gemaakt liep ik tegen een ander probleem aan: de poten die voorheen langs beide zijden van het casco kwamen te liggen, kwamen er nu tegenaan en gingen daardoor klem zitten. (...) En dus moest ik weer even terug naar de spreekwoordelijke tekentafel om dat op te lossen.

Dat heb ik dus op deze manier opgelost, al ben ik nog niet zo tevreden met hoe dit eruit ziet. Ik ga nu eerst verder met functie, daarna ga ik wel wat energie steken in beauty... :D

 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.