De mobiele werkbank groeit: MFTC-XL

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
ik vroeg me af, welke ladegeleiders u heeft gebruikt?

Beste Mark,

Allereerst: s.v.p. geen "u" gebruiken. Voel ik me zo'n oude bok bij ! ;) ;)

Inhoudelijk: ik heb ladegeleiders gebruikt die in gesloten toestand geklemd zitten. Bij het openen van de lade moet je dus even door een bepaalde weerstand heen trekken. Hiermee voorkom je dat de lades open en dicht gaan tijdens het verrijden of tijdens vervoer in bijvoorbeeld een ahw. De klemmen zijn goed te zien op de onderstaande foto (links, de zwarte kunststof delen).
ladegeleider 757.jpg
http://www.ijzerwarenwinkel.org/gel...t-50-kg-757-45-kg-250-700-mm-c-22_34_178.html

Het type dat ik heb gebruikt is de 757-300 (waarbij 300 in dit geval staat voor 300 mm lengte). Helaas openen ze net niet ver genoeg om de deksel van de systainer geheel te kunnen openen. In een volgende versie van de MFTC-XL zou ik dat dus anders doen! (bijv. een ladegeleider die 110% opent of zoiets...)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hoi Ekko, hebben die geleiders een slot-systeem dat ze mechanisch toe houd, of gewoon een soort rem?
ik krijg regelmatig vragen van waar je zulke geleiders kan vinden, maar bij de gewone mftc moet dat een mechanisch slot zijn dat je indrukt om het open te krijgen.

In de plannen zeg ik toch dat je 350mm geleiders moet hebben! :p
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Hey Tim,

Nee, het is geen mechanisch slot systeem. Ik vrees met grote vrezen dat deze geleiders voor jouw MFTC dus niet zullen gaan werken...
Omdat de laden in mijn variant aan de zijkanten zitten hoop ik dat de remmen het goed genoeg houden.
Maar... ik heb het systeem nog niet kunnen testen (het project ondervind nogal wat hinder van de diverse onderbrekingen... :().
Deze week druk met afmaken van een ander project #deadline. Daarna een week druk met voorbereidingen op survival weekend in de Ardennen... Maar daarna kan ik toch echt weer mee verder :D

In de plannen zeg ik toch dat je 350mm geleiders moet hebben! :p

Ja ja ja... die eigenwijze Ollanders ook ! ;) ;) ;)
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mag ik een hele afwijkende vraag in dit draadje stellen (juist omdat er hier nogal wat festool knutselaars zitten)

Ik heb in de werkbank een CMS-OF gefreesd, dat ging perfect en past prima

20131209_110823.jpg

Nu heb ik ook de CMS TS-75 gekocht en helaas is het blad daarvan wat dikker, met als gevolg dat deze te hoog ligt
Ik kan de boel aanpassen zodat deze goed komt te liggen maar dan ligt de CMS-OF weer te diep :(

Ik overweeg om de 2e dragers van de CMS tafel te kopen en die ik mijn werkbank te plaatsen.
Echter heb ik geen of ken iemand met een CMS tafel om te kijken

Dus mijn vraag is, weet iemand of deze dragers op een beetje fatsoenlijke wijze in te bouwen zijn ?
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Mag ik een hele afwijkende vraag in dit draadje stellen (juist omdat er hier nogal wat festool knutselaars zitten)

Ik heb in de werkbank een CMS-OF gefreesd, dat ging perfect en past prima

Nu heb ik ook de CMS TS-75 gekocht en helaas is het blad daarvan wat dikker, met als gevolg dat deze te hoog ligt
Ik kan de boel aanpassen zodat deze goed komt te liggen maar dan ligt de CMS-OF weer te diep :(

Ik overweeg om de 2e dragers van de CMS tafel te kopen en die ik mijn werkbank te plaatsen.
Echter heb ik geen of ken iemand met een CMS tafel om te kijken

Dus mijn vraag is, weet iemand of deze dragers op een beetje fatsoenlijke wijze in te bouwen zijn ?

Ik zat ook altijd met dat idee te worstelen maar ik heb het nog nooit gezien. Maar ff een ander pntje over de dikte van de CMS TS 75. Als deze echt dikker is dan zal hij op de CMS tafel ook hoger zijn toch? Dus wat gaan die profielen dan nog helpen? Wellicht maandagochtend model van de CMS TS 75? In principe moet het blad altijd even dik zijn anders klopt het systeem niet.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
er is ook internationaal belangstelling voor je XL uitvoering. Misschien een kleine teaser posten op de FOG?? Niet-leden kunnen hier geen plaatjes zien...

OK dan... ik heb het gezien inderdaad. Zal ik me daar ook maar eens aanmelden en wat foto's plaatsen?!!

Voor wat betreft de voortgang: ik had de MFTC-XL al lang klaar willen hebben, maar door de aanhoudende drukte ligt het werk al veel te lang stil... :( De dagen glippen als los zand door de vingers...

Ik heb in de werkbank een CMS-OF gefreesd, dat ging perfect en past prima

Grappig om te zien toxiq! Dit is namelijk ook nog een van de dingen die ik in de MFTC-XL wil verwerken: een eenvoudig verwisselbaar werkblad... één met de bekende gatenrijen en één met daarop alle benodigdheden voor een freestafel. Bron van mijn idee komt overigens uit dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=Cepg2DAkKQE&feature=youtu.be&t=5m34s
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Er is een ander draadje geopend, daar zal ik het verder oppakken (en foto's plaatsen) dat zal voor anderen wellicht ook handig zijn
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Er is ook internationaal belangstelling voor je XL uitvoering. Misschien een kleine teaser posten op de FOG?? Niet-leden kunnen hier geen plaatjes zien...

Groet, Karel

Eerder vandaag mij aangemeld op FOG en foto's van het ontwerp en de huidige status geplaatst. Inmiddels al reacties uit Ierland en Zweden... #grappig.

Bedankt Karel voor je opmerkzaamheid en dat je me hierop attendeerde... Heeft hopelijk ook een positief effect op het afbouwen van het ding ;) ;)
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Zou je niet het gat wat dieper kunnen frezen zodat de TS 75 erin past en dan op een aantal plaatsen rampamoeren erin kunnen draaien, waarin je dan een Mx stelboutje zet, die dan het verschil met die andere cmsplaat opvult?
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
ik lees met veel bewondering dit draadje maar heb een aantal vraagjes:
is de mftc XL nu helemaal af?
wat zijn de totale kosten van de werktafel?
zou je ( je had liever dat ik geen u zei dus dat doe ik dan maar niet.) de sketchup plannen willen delen?
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Hallo Paulo,

Je had liever dat ik geen u zei dus dat doe ik dan maar niet.

Heel goed ! :eek: Maar ik besefte me later pas dat je mogelijk uit België komt waar het gebruik van "u" ook onder jongeren de normaalste zaak van de wereld is... :rolleyes:

wat zijn de totale kosten van de werktafel?

Op dit moment zit ik tegen de € 400,= aan. Het enige wat daar qua kosten nog bij op moet komen zijn de T-tracks en wat klein materiaal.
De grootste kostenposten betreffen het plaatmateriaal en de ladegeleiders.

Maar, de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat in het genoemde bedrag bijv. ook een blik grondverf zit en twee blikken verf (gemengd in de Festool-kleuren).
Die smeer ik natuurlijk nooit in hun geheel op één MFTC-XL.

is de mftc XL nu helemaal af?

Nee, nog niet. Toevallig heb ik er vandaag voor het eerst sinds maanden weer wat aan kunnen doen: de opklapbare werktafel zit sinds vanmiddag aan het rollend chassis ;)
Morgen wil ik een aanvang maken met de opklapbare poten. Om te beginnen moeten hier de reeksen domino-gaten in gemaakt worden.
Zodra er weer een nieuw gedeelte klaar is, zal ik de nodige foto's posten. Wordt vervolgd...

Zou je de sketchup plannen willen delen

Ik stuur je een PB'tje... ;)
 
Laatst bewerkt:

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
bedankt voor je reactie!
Ik kom overigens niet uit België maar zag het bij een reactie staan van een ander forumlid.
ben erg benieuw naar de volgende foto's.
ik wacht met smart op je PB'tje

Paulo
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Ben zelf druk bezig met de mftc, heb je ook een tip om de gaten in het werkblad te maken?
Zat zelf te denken om ze met de bovenfrees en de geleider te frezen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heb ik ook gedaan werkt prima
op de frees zitten voor en achter precies een groefje (streepje) hier heb ik een naald ingeplakt om zo goed te kunnen zien of ik telkens op het streepje zat
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ben zelf druk bezig met de mftc, heb je ook een tip om de gaten in het werkblad te maken?
Zat zelf te denken om ze met de bovenfrees en de geleider te frezen.

Als je de gaten niet gaat gebruiken met bench dogs om exact op te zagen, dan kan je die gewoon boren met een lat.
Om de 96mm een streepje trekken op de lat, en daarop je middenlijn van de bovenfrees afstemmen. Na de rij te hebben geboord, de lat evenwijdig 96mm naar voren schuiven. het helpt om aan de uiteindes latjes te schroeven om de grote lat parallel te houden.


@Ekko,
via mijn website kan ik zien waar er overal links zijn naar mijn website met de MFTC, het staat op forums uit zowat alle ontwikkelde landen. Regelmatig kijk ik die eens na en gelukkig is het steeds positief na vertaling met google. Gisteren nog een mij onbekend forum bekeken uit de US waar ze het ook over de MFTCXL hadden.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
op de frees zitten voor en achter precies een groefje (streepje) hier heb ik een naald ingeplakt om zo goed te kunnen zien of ik telkens op het streepje zat

Da's een handige tip Toxiq !

De methode uit BenchWorks' plan is ook een goede. Hij gebruikt daarvoor - volgens mij - de Festool gatenrijboorset en de bijpassende liniaal. Da's alles bij elkaar een beste investering voor een rij gaten in een MDF blad. :eek:

Ikzelf maak maatwerk meubelen en heb daarom in 2013 die liniaal al aangeschaft. De gatenrijboorset volgt medio dit jaar (onder het mom: pas als ik het nodig heb schaf ik het aan...). Er zit een kastenwand aan te komen waarop ik het wil gaan toepassen. Waarschijnlijk zal ik pas dan de gaten in het werkblad van mijn MFTC-XL gaan maken (denk ik nu, maar niets veranderlijker dan de mens... ;))
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Ben inderdaad van plan om de bench dogs te gebruiken, dan zal frezen wel de enige en beste oplossing zijn.
altans mijn zwager kan op het werk watersnijden, maar lijkt me geen goed idee met mdf. Of kan je dit ook impregneren op een of andere manier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.