De bouw van mijn Mancave...

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Dat en je was te lui om al die planken kaal te schuren en de vandiktebank doet dat sneller dan jij ooit zal kunnen schuren ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Man hout op, ik moet er niet aan denken dat allemaal te schuren.

De stand van zaken is......

Met een hammer past alles, nu was mijn hamer die zwaar genoeg was zoek geraakt dus een nieuwe gekocht (1250 gram) dat werkt lekker en met gemak konden de planken er tussen geklopt worden
P1080633.jpg

Tijd om weer wat spullen te verplaatsen want er moest ook nog een stukje muur geschilderd worden en dat is inmiddels gedaan
P1080634.jpg

P1080635.jpg

Voila, ,en zo staat een groot deel alvast aan de andere kant
P1080636.jpg

Omdat het schaven toch wel een beetje rommel geeft leek het me beter eerst een stapel hout klaar te maken zodra de van dikte bank even niet meer nodig is
P1080637.jpg

P1080639.jpg

Nu is het vandaag mooi weer, de verf moet drogen, het is valentine én ook nog es weekend dus ik zeg
Deur op slot en BBQ aan... (morgen weer een dag)
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Mooi hoe die eiken vloer weer opknapt van een kort ritje door de vandiktebank. Ga je het nog behandelen?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zal eens kijken of ik 2 knappe close ups kan maken, het is verbazend hoe mooi het hout is geworden

Het idee is om het een soort van White Wash te maken
Nu heb ik (toevallig) nog 2,5 liter witte beits staan, hiermee wil ik een stukje experimenteren, als ik dat goed verdun en dan in laagjes opbrengen tot het de gewenste dekking/transparantie heeft
op die manier hoef ik geen extra materiaal te kopen, dat scheelt weer....
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Drums please......

De vloer zit er in, werd wel tijd ook, telkens op je knieën merk je dat je geen twintig bent
Eerst maar eens de boel leeggehaald en folie + panlatten op zijn plek gelegd

P1080644.jpg

Het tempo zat er lekker in tja en dan wordt je overmoedig en dan heb je zomaar een 'je grootste blunder' momentje te pakken :eek:
P1080646.jpg
Gelukkig niet in het midden maar op 80cm van het uiteinde, er kan dus een stukkie af

De inkopen zijn aardig geslaagd, er is bijna niks teveel en zeker niets te weinig
Van sommige dingen had ik wat extra meegenomen, zo ook van de panlatten
Omdat die niet meer nodig zijn heb ik die extra geplaatst op een stuk waar eventueel een zware machine kan komen te staan op een gebied van ca 2 meter liggen dus elke 10 a 12 cm een panlat
P1080648.jpg

En dan gaat het hard, planken leggen gaat lekker en al snel krijgt het geheel een beetje smoel
P1080649.jpg

Tijdens het schaven is een stapel van verschillende lengtes uitgezocht om zo de beste lengtes uit te kunnen zoeken zodat er weinig weggegooid hoeft te worden
P1080651.jpg

Dat werpt vruchten af, telkens zijn de stukken die afgezaagd moeten worden tussen de 2 en 10 cm, zeer weinig zaagverlies dus
P1080652.jpg

Bijna dicht...
P1080653.jpg

Applaus voor jezelf, de vloer zit helemaal dicht, hehe... wat een klus
Niet alleen met de lengtes zat het enorm mee, maar ook de hoeveelheid planken die geschaafd waren was exact goed, buiten de zaagresten niet 1 plank over
P1080656.jpg

En dan... tsja, bij sommige zal nu het glazuur van de tanden springen door het verbijten bij het zien van deze afbeelding
Maar toch een laag beits er over
Het is een dekkende buiten beits die ik 800 ml beits op 1000 ml terpetine heb gemengd.
P1080657.jpg

En als ik het zo bekijk is het resultaat SPOT ON, vooralsnog zeer tevreden
WEL moet ik bekennen dat die naturel vloer ook érg mooi was...
P1080660.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ach, ik hoef er niet te werken.. :p

Geweldig man, ik vind het een inspiratie om naar te kijken, temeer ik ws. in de nabije toekomst zo'n zelfde project ga uitvoeren. Hij staat dan ook in m'n favorieten opgeslagen!
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
De vloer is mooi geworden. Dacht bij de foto van de laag beits dat hij te wit zou worden.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat dacht ik eerlijk gezegd ook
Ik had eerst 500ml terpetine, dat was duidelijk te weing op het proefstuk
toen 700, dat was ook te weinig, toen had ik geen proefstukken meer (al het geschaafde hout was spot on)
Dus heb ik de hele fles er in gegoten en een kruisje geslagen dat dit het zou doen

Toen ik begon te rollen vond ik hem wel wat wit maar kon toch wel de hout structuur zien, eenmaal alles gerold (waar ik bij kon) was de beits al lekker aan het intrekken en zag het er steeds mooier uit

Het is vrij koud in de garage omdat de hele dag de kanteldeur heeft open gestaan, de beits zal dus niet snel drogen en maximaal in kunnen trekken, zeker omdat deze goed verdund is
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De vloer is niet 100% egaal, het is best moeilijk om met die ernstig verdunde beits alles even dik gedekt te krijgen maar dat heeft wel een beetje charme, het ziet er niet té steriel uit
Zeker als de spullen straks op zijn plek staan leeft het wat meer.
P1080664.jpg

Vanochtend maar eens een emmertje wit open getrokken.
Naarmate het witte gedeelte groter werd zag je het gewoon lichter worden in de garage, helaas geen foto met dezelfde belichting in voor/na situatie
P1080662.jpg

Daarna tijd om wat lampen op te hangen, ziet dat er lekker uit of ziet dat er lekker uit...
P1080666.jpg
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Volg dit draadje al een tijdje! Erg leuk dat je dit met ons deelt! Erg mooie werkplek krijg je!

Succes nog even en daarna lekker genieten in je eigen cave! :)

Gr G.A.V.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Nog een vraagje mbt de elektriciteit.
Hoeveel groepen heb je in je cave dit ivm meerder zware machines die tegelijk aanstaan.
En hoe heb je deze groepen verdeeld in de muur.
is alles 1 groep of zit het om en om ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
John/g.a.v bedankt voor de complimenten
3d, alles wordt zo aangelegd dat het in principe 3 groepen kunnen zijn MAAR het wordt als 1 groep aangesloten
Dit omdat er maar 1 groep naar de garage gaat.

Ik wil wel graag 400V in de garage hebben, is ook aangevraagd maar daarvoor moeten nog wat voorzieningen getroffen worden.
Als dat er is zou in kunnen overwegen de boel in 3 groepen te splitsen.

Voor wat betreft de zware machines.
Er komen veel stopcontacten, dit is slechts omdat ik graag dichtbij wil kunnen inprikken en niet overal lange kabels heb lopen
Maar als je alleen bent zul je nooit meerdere machines tegelijk aan hebben staan (toch ?) een zaag, freesmachine, schaafbank icm. een afzuiger + een paar lampen, dan heb je het wel gehad denk ik ?!
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
John/g.a.v bedankt voor de complimenten
3d, alles wordt zo aangelegd dat het in principe 3 groepen kunnen zijn MAAR het wordt als 1 groep aangesloten
Dit omdat er maar 1 groep naar de garage gaat.

Ik wil wel graag 400V in de garage hebben, is ook aangevraagd maar daarvoor moeten nog wat voorzieningen getroffen worden.
Als dat er is zou in kunnen overwegen de boel in 3 groepen te splitsen.

Voor wat betreft de zware machines.
Er komen veel stopcontacten, dit is slechts omdat ik graag dichtbij wil kunnen inprikken en niet overal lange kabels heb lopen
Maar als je alleen bent zul je nooit meerdere machines tegelijk aan hebben staan (toch ?) een zaag, freesmachine, schaafbank icm. een afzuiger + een paar lampen, dan heb je het wel gehad denk ik ?!

klopt maar als ik een 2400 watt bovenfrees en 1500 watt stofzuiger aanzet wordt het toch wat veel met 3900 watt.
wat voor voorzieningen moet je hebben voor 400v?
en wat kost die aanvraag en inbouw?

ps, wat een prachtig hok is het geworden.
Die vloer is erg mooi in whitewash
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Voorheen geen problemen gehad met die combi, daar ging het altijd goed
Er moet in de meterkast een 3fase voorziening gemaakt worden (stop/aardlek) en dan komen ze het aansluiten
Kost iets van 200 euro
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Mooie verlichting over de volle lengte zo! Die 400V heeft dat ook nog een ander maandbedrag of is dat eenmalig aansluitkosten?

is de maat van 750X300 binnenmaats?
 
Laatst bewerkt:

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Vastrecht voor 1 fase (40A) of 3 fase (3x25A) heeft hetzelfde vastrecht.

Doet pijn aan mijn ogen om zo'n mooie vloer geverfd te zien worden. Idem als de OSB trouwens. Vind het juist prachtig om het hout in de houthokken te laten ''spreken'' Maargoed, smaken verschillen!
Blijft wel mooi natuurlijk om de vorderingen te blijven zien!:D
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nee is hetzelfde bedrag tot 25a, 40a is duurder
En woldenga, dat het pijn doet aan je ogen geloof ik best, de vloer was naturel ook zeer mooi, osb daarentegen vindt ik ongeschilderd niet zo heel mooi en zeker niet als het overal rondom zit, dan wordt je wel een beetje kierwiet van al die vlokken :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.