De bouw van mijn Mancave...

sankatommy

Nieuw lid
26 aug 2012
20
0
Supertof! Geweldige werkplaats inmiddels al! Ik heb een zelfde soort garage (7,5 x 3,**) die ook ooit een dergelijke metamorfose zal ondergaan.. Ooit... Eerst nog de nieuwe voordeur+kozijn afmaken, dan terras leggen, dan de rest van de tuin, tuinhuis met overkapping, houthok enz enz.... Oh boy. Tegen de tijd dat ik 80 ben is de garage ongeveer aan de beurt:rolleyes::rolleyes:
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Rhynix, dat komt goed, die platen staan nog te wachten, maar omdat tijdens de bouw alles steeds verplaatst moest worden én ik hier niet handig bij kon heb ik dit even open gelaten
Dit wordt zeker nog afgewerkt

Tommy, dat is ind. dezelfde maat, je hebt vast een draadje voor ideeen ;-) (en waarschijnlijk straks ook wel welke dingen beter anders hadden gekund, want die ga ik vast en zeker ook tegen komen)

Renault, die dozen zitten er ook, dus dat komt goed, ik doe iedere keer een stapeltje, de tegenover liggende muur moet ook nog voorzien worden van stopcontacten, dus voorlopig ben ik nog wel ff zoet met stopcontacten plaatsen
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Niet gedacht om de muren ook te schilderen?
Lichte kleur maakt er een stuk lichtere werkplaats op.
Je hebt natuurlijk genoeg lampen maar alle beetjes helpen.

Ziet er goed uit. Al zou ik zelf voor inbouw dozen gaan.
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
beste toziq

een beetje late reactie wat die deur betreft dat was een stuk van 40 x 60 cm wat op die 7 mm diepte niet verlijmd was, het was een buitendeur ik durf het niet aan om er lijm tussen te doen, ben bang dat dat niet goed gaat komen. Gelukkig was de leverancier het er mee eens en kregen we een nieuwe.

gr peter
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vieptert, ik snap je
De eerste muur heb ik 2x gerold en is dekkend
Echter vond ik het eigenlijk mooier toen het maar 1x gerold was, dan zie je her en der nog de houtkleur er doorheen

PeterL, duidelijk...mooi dat de leverancier het er mee eens was
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Ik mis eigenlijk nog een computertje in de cave... altijd handig om zaken op te zoeken of een muziekje af te spelen
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ik mis eigenlijk nog een computertje in de cave... altijd handig om zaken op te zoeken of een muziekje af te spelen

Je haalt me de woorden uit de mond :D
Ben net een pc'tje aan het maken van me overgebleven spullen.
Wordt me Sketchup pc en NAS tegelijk. Altijd aan, dus snel bij de tekeningen.
Als je wat zoekt Toxiq, geef maar een gil ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Daar heb ik wel over nagedacht maar ik weet het niet, speelde vroeger veel met pc's
Mijn laatste workstation is een octocore machine met 32gb werkgeheugen, een zeer zware machine (inmiddels 4 jaar oud) en een 27" scherm
aan de andere kant, hij staat al lang stil, de laptop gebruik ik het meeste
Voor storage heb ik 3 nas stations in het netwerk staan, alles netjes weggebouwd in een 1/4 rackkast die op zolder staat

Ik heb nog een Medion ultra mini pc, een perfect ding en zeer klein
Áls ik al iets zou plaatsen dan zal het zoiets worden

Muziek luisteren doe ik tegenwoordig alleen nog maar radio, te lui om iets op te zoeken en als ik dat wel doe dan speel ik dat af op 1 van de 3 Squeezeboxen die ik heb

Zoals je ziet zit ik niet om bits & bytes verlegen :)

Maar toch bedankt voor het meedenken ;-)

Ps. tegen de tijd dat ik een leiding ga graven tbv van oa.. krachtstroom en water etc dan leg ik er ook wel 2 netwerkkabels doorheen, je weet tenslotte maar nooit)
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ow kijk aan.
Heb toendertijd mijn zelfbouw NAS weggedaan, maar ik begin steeds meer tekeningen (Sketchup/CAD) te verzamelen dat een centrale opslag weer zin heeft. Gewoon FreeNAS op een pc gooien en je hebt genoeg. Zit er zelf aan te denken om een remote touchscreen in de garagewand te bouwen zodat je geen ruimte nodig heb voor muis en toetsenbord.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een remote touchscreen is zeker fraai, toch heeft op 1 of andere manier een toetsenbord/muis(pad) mijn voorkeur

De nas(sen) ben ik ooit eens mee begonnen
toen deze flink vol raakte kocht ik een tweede, de ene voor media (films/muziek) en de andere voor (prive) foto's/filmpjes en belangerijke documenten
Beide staan in een mirror, dus als er een schrijf crashed is er niks aan de hand

Het mooie van de Synology's nas is dat ze heel veel andere dingen kunnen
Zo draait er een plugin voor de squeezeboxen, de tv's streamen media daar vandaan en zo nog wat andere zaken

Doordat deze apparaatjes zo prettig en handig werken heb ik een derde gekocht (tweedehands zijn ze niet duur) en die is voor in de caravan (vakanties) daar staat van alles op, wordt veilig achter een kast geplaatst en zal dus niet snel gestolen worden mocht er ooit ingebroken worden (je ziet hem niet) en daar kan ik alles op zetten (camera's legen) filmpje kijken en heb ik belangrijke zaken binnen handbereik (indien gewenst)
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ja, Synology werkt mooi, maar te duur voor mijn budget. Van alle pc spullen wat ik nog heb liggen (kasten vol) flans ik een pc in elkaar met FreeNAS. Werkt ongeveer hetzelfde als een "echte" NAS, is alleen ff meer werk om op te zetten in het begin. Voordeel is wel weer dat het een stuk goedkoper is. Als je ruimte genoeg in je pc kast heb kan je "eindeloos" schijven bijvoegen. PCI raid kaartje erin en dan kan je weer 4 schijven kwijt.
Maar voor all in one en gebruiksgemak is Synology natuurlijk heel mooi.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ja, Synology werkt mooi, maar te duur voor mijn budget. Van alle pc spullen wat ik nog heb liggen (kasten vol) flans ik een pc in elkaar met FreeNAS. Werkt ongeveer hetzelfde als een "echte" NAS, is alleen ff meer werk om op te zetten in het begin. Voordeel is wel weer dat het een stuk goedkoper is. Als je ruimte genoeg in je pc kast heb kan je "eindeloos" schijven bijvoegen. PCI raid kaartje erin en dan kan je weer 4 schijven kwijt.
Maar voor all in one en gebruiksgemak is Synology natuurlijk heel mooi.

Ff offtopic, ik kan je vertellen dat het echt niet goedkoper is, juist oude pc hardware kost meer stroom dan welke nas van huidige tijd, ik heb zelf ook een lange periode getwijfeld maar met de tijd haal je het er echt uit, mijn nas (Synology DS213) vraagt in gebruik 18,5 watt. Daarbij heb ik 2 maal een 3 terrabyte WD RED a 4,5 wat dus in totaal 27,5 watt per uur kost. ik denk dat alleen je processor al meer vraagt laat staan je gehele opzet. het jaarbedrag wat je kwijt bent voor je desktop nas inclusief licentiekosten en onderhoud zal veel duurder zijn dan een kant en klare NAS. natuurlijk kan je een eigen nas naar eigen wensen en eisen bouwen waardoor je er meer mee kan, maar hoe meer je er in stop hoe duurder die in aanschaf, onderhoud en stroom kost. mijn opstelling: Synology DS213 met 2 maal WD RED 3TB, en een HP Probook 6360B voor het tekenen en verder gebruik, 2 chromecasts en een Ipad voor muziek en video streaming.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Dat valt echt wel mee hoor, cpu vraagt 45w in load. Met de schijven zal ik op een +/- 75w uitkomen. Dat scheelt hooguit €10/15 op jaar basis, afhankelijk hoe vaak je hem aan hebt staan natuurlijk.
Er zijn dagen bij dat ik hem niet benader en dan zet ik hem gewoon uit. Streamen doe ik dan via de HTPC die ik er apart bij heb.
Licensie, wat is dat?? :D en onderhoudskosten heb ik ook niet. Heb hier nog zat spullen liggen dat ik jaren vooruit kan zonder wat erbij te moeten kopen.
Maar voor iemand die niet de spullen al heeft liggen en/of er niet veel verstand van heeft is een kant en klare NAS natuurlijk veel beter.
Maar weer ontopic, tis hier geen Tweakers :D
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ok, nog een liefhebber van de synology, vergeet kissie 2, op naar een woodie-synology ;)

Tis dat je het zegt, maar heb er zelf ook over zitten nadenken om een houten Full-Tower te maken.
Maar toch tot de conclusie gekomen dat ik het liever in 1x goed doe.
Volgende aankoop is een CaseLabs SMA8 (google maar ;) )
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Zeker een stoer ding maar niet aan mij besteed, Was Toxiq zegt spreekt mij wel weer erg aan, een Woodie-Synology aka Woodynology met een bijpassenden woodie-tower :eek:. Ik heb ooit een keer een big-tower van MDF gemaakt waar ik jarenlang plezier van heb gehad. Tevens heb ik nogsteeds de drang om nog een keer een design houten pc kast te maken. strakke uitstraling, geen tierelantijntjes en lampjes, stevig en robuust en van duurzaam en kwaliteitshout.

Iemand zin om ideeën en tekeningen uit te wisselen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.