bouwverslag juwelenkistje

Lars.

Post veel
26 nov 2014
854
65
Thuis
Kleine update: ik heb nog wat fineer gesneden voor de voorkant, tussenbodem en achterkant. Ik wil de vorm van het palissander fineer van de voorkant door laten lopen in de bodem en achterkant....
333.jpg
Op deze manier dus:)
SAM_4939.jpg
Als eerste de gevoegde delen uit elkaar gesneden. Hieruit wil ik de voorkant snijden. Daarna moet er van elk vel een reep worden afgesneden.
SAM_4940.jpg
Hier zijn de 2 repen klaar. Maar waarvoor zijn deze? De voorkant bestaat uit 2 ronde stukken.... Omdat het geheel uitklapt (zie pagina 1) moet er aan de kant waar de laatjes uitkomen ook nog gefineerd worden. Dit is een smal randje van enkele millimeters maar het is toch wel mooi als de tekening klopt met de voorkant.
SAM_4941.jpg
De mdf mal kan goed gebruikt worden om de ronding te snijden. Zo is de ronding ook precies hetzelfde als de deurtjes. Met een afbreek mes gaat dit erg goed.
SAM_4944.jpg
Op deze manier snij ik er dus langs. Het voordeel van een afbreek mes is dat het blad erg lang is, met een gewoon stanley met gaat dit niet omdat het blad te kort is.
SAM_4945.jpg
De twee stukjes voor de voorkant zijn klaar:)
SAM_4946.jpg
Nu wil ik de achterkant fineren met dezelfde boog als de voorkant, even uitmeten tot hoever ik de ronding moet snijden op het vel. Dit teken ik af op de mdf mal.
SAM_4947.jpg
Er is een potlood lijn te zien, de lijn staat net zo ver als de lijn in bovenstaande afbeelding.
SAM_4948.jpg
Hier is het stuk gesneden. en moet eigenlijk weer een soort van worden gevoegd...
SAM_4949.jpg
Hier ligt de mdf mal op het fineer, tot aan het streepje is voor de achterkant de rest komt dus op de tussenbodem.
SAM_4950.jpg
Zo gebruik ik dus het afbreekmes:) Het ''probleem'' was dat de tussenbodem, de achterkant en voorkant totaal gezien langer zijn dan de mdf mal. Als je dus een stuk uit zou snijden net zo groot als de mal is het dus te kort voor de achterkant. Ik besloten om in het midden van de tussenbodem een stukje recht te snijden om dit op te lossen.
SAM_4951.jpg
Dit stukje komt op de tussenbodem, als je goed kijkt zie twee snedes zitten.
SAM_4952.jpg
1 kant is hier af. Maar hoe lijn je dat nou uit?
SAM_4953.jpg
Met behulp van het eerder gezette streepje en een streepje in het midden van de mal kwam het helemaal goed:)
SAM_4954.jpg
Dit stukje komt dus op de tussenbodem. Het lijkt op de foto raar scheef maar gelukkig is het in echt wel allemaal kloppend. Alleen had ik beter gelijk nog een stukje moeten snijden voor de achterkant van de voorkant.

Dat was weer de update, misschien vandaag nog wat meer en bedankt voor het lezen.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
854
65
Thuis
nog een mini update:
SAM_4955.jpg
Dit worden de stukje voor de achter kant (bovenste 2) en de tussenbodem.
SAM_4956.jpg
Dan moet ik dus de 2 coromandel stukken er uit snijden.
SAM_4957.jpg
Het stuk voor de achterkant is gedaan, het leek allemaal goed te passen. Het is altijd lastig om met burl te werken omdat dat slecht plat te krijgen is. Inmiddels zit dit stuk in de pers.
SAM_4958.jpg
Het stuk van de tussenbodem. Het is nu nog wat oversized. De tussen bodem is net zo diep als het coromandel lang is. Er kan dus nog redelijk wat worden weggesneden.

dit was de update, niet heel veel gedaan vandaag, soms heb ik ook andere dingen te doen;) morgen weer meer nieuws!
 
P

Pel

Guest
Het wordt steeds gewaagder Lars, ben echt benieuwd naar het eind resultaat?

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
854
65
Thuis
Het wordt steeds gewaagder Lars, ben echt benieuwd naar het eind resultaat?

Groet Pel.

Ja ik ook! Ik hoop dat alles er zo uit komt zoals ik hoop anders is wel behoorlijk balen!



Nog een paar foto's van alle onderdelen tot nu toe:
SAM_4960.jpg
SAM_4961.jpg
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
854
65
Thuis
Kleine update: wat gefineerd een een droge passing gedaan:)
SAM_4965.jpg
De enige foto van vandaag. De achterkant en de tussenbodem is gefineerd. Van de bodem moet nog een stukje af want die is nu te lang. Nu wordt het pas echt duidelijk hoe groot alles ongeveer wordt. Alles moet nog wel geschuurd worden en dat kost erg veel tijd... maar de droge passing zat al erg goed en dat viel me weer mee:). Waarschijnlijk maandag weer een update, ik heb morgen namelijk andere dingen te doen.:p
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
854
65
Thuis
Kleine update: er is iets ''mis'' gegaan:( er is een plaatje gebroken, die moet ik dus opnieuw maken en fineren:( zie hieronder de foto's. Ook nog een paar kleine dingen gedaan.
SAM_4966.jpg
Hier nog even de achterkant gefineerd, in principe zie je dit alleen als je de achterkant bekijkt. Toch maar even gedaan als je toch bezig bent...
SAM_4967.jpg
Klaar voor de pers:)
SAM_4968.jpg
Dit stukje is voor de voorkant aan de achterzijde, lijkt op het stuk hierboven en dat moet ook:)
SAM_4969.jpg
Dit was even een faal momentje... Had de boel even uitgestald en toen ging ik op een plaatje staan wat half ergens op lag.... Toen was het knap:( Geen wereldramp maar wel irritant dat je hetzelfde werk weer opnieuw moet doen. Gelukkig is dit het makkelijkste stuk uit heel het kistje dus het had erger gekund.

Verder heb ik nog wat geschuurd, dat is niet echt interessant om te laten zien. De voor en na foto's verschillen amper:p Toch hoop ik vandaag het een en ander in elkaar te zetten:)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
854
65
Thuis
Persoonlijke mening ik zou het iets hoger maken als 36 cm omdat breedte en lengte maat maar weinig verschillen, maar dat is een persoonlijk mening.

Groet Pel.

Pel hierin had je wel enigszins gelijk, het kastje oogt wat breed. Heeft ook te maken met het blad wat dan net te klein oogt. Het blad blijft gelijk alleen het gedeelte tussen de onderkant en het blad wordt wat smaller. Bij de droge passing met blad erop was ik niet geheel tevreden. Het zag er net niet goed genoeg uit. Gelukkig is dit makkelijk op te lossen door de bodem, achterkant en voorkant een stukje af te korten:)
 
P

Pel

Guest
Lars, wat jammer dat er een stuk is gebroken, maar laat je er niet door uit het veld slaan. gewoon op dezelde voet verder gaan zoals je bezig was, niet gaan jagen om het af te krijgen, om snel het eind resultaat te zien. Wat de verhoudingen betreft, een vierkant kastje is in principe niet mooi omdat het plomp oogt lengte tegenover dikte, een slank kastje daar in tegen oogt wel mooi. Mits de verhoudingen natuurlijk redelijk aan de maat zijn, maar daar komt het in principe niet op enkele centimeters aan, langer of korter daar kun je altijd mee schuiven, succes met de werkzaamheden Lars.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Er zijn betere manieren om aan brandhout te komen :rolleyes: Jammer, wss een goed gesprek met onze lieve heer gehad ? en toen weer verder

Je gaat lekker, ziet er goed uit
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
854
65
Thuis
. Wat de verhoudingen betreft, een vierkant kastje is in principe niet mooi omdat het plomp oogt lengte tegenover dikte, een slank kastje daar in tegen oogt wel mooi. Mits de verhoudingen natuurlijk redelijk aan de maat zijn, maar daar komt het in principe niet op enkele centimeters aan, langer of korter daar kun je altijd mee schuiven, succes met de werkzaamheden Lars.

Groet Pel.

Ik hoopte door de gebogen vorm meer de illusie te creëren dat het wat smaller leek dan dat het was, maar dat valt een beetje tegen. Inmiddels zijn de stukken afgekort en oogt het geheel wat beter:)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
854
65
Thuis
zoek de naad! dit stukje coromandel bestaat uit 2 gespiegelde delen maar de naad is spoorloos...
SAM_4970.jpg
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
854
65
Thuis
Nog een paar foto's:
SAM_4975.jpg
De kwam net uit de pers gerold:) De achterkant van de voorkant. Ook over dit stuk ben ik tevreden:)
SAM_4976.jpg
Nu nog even de andere kant fineren. De twee stukken had ik eerder al gesneden, moet nog wel even 2 mooie vellen burl zoeken want dit is zichtbaar aan de voorkant. Ook bij het snijden moet je opletten omdat ik een aanzicht wil hebben dat de voorkant uit 2 gespiegelde vellen bestaat. Een groter vel erop plakken en de randjes wegsnijden zal dus niet gaan... Later op de avond de update hierover:) ik ga weer aan de slag!
 
P

Pel

Guest
Lars, het is mooi om te zien hoe je de ultieme perfectie in je werk na streeft, dat maakt de vakman.

Groet Pel.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ha Lars,
Gaaf om te zien hoe creatief jij bent met fineer.
Ik raak een beetje het overzicht kwijt, maar dat komt vast wel weer goed:)
Succes,
Hans
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
854
65
Thuis
@Pel, bedankt voor de reactie, moet ook wel toegeven dat ik het beste laat zien, niet alles is zo strak als op die foto:p
@Chenak, ik denk dat de meeste het overzicht kwijt zijn:p en dat is niet gek aangezien het nu nog een bult aan onderdelen is. Ik denk dat het na de eerste lijmsessie weer wat overzichtelijker wordt:)

Nog een mini update: Een beetje wat we al meerdere keren hebben gezien maargoed:p

SAM_4978.jpg
mooi velletje burl, ik ga het deel dat het meest gevlamd is gebruiken.
SAM_4979.jpg
De delen gespiegeld, het kan bij burl best wel essentieel zijn dat je 2 opeenvolgende vellen pakt omdat er veel verschil kan zitten tussen het laatste en eerste vel.
SAM_4980.jpg
het idee van de voorkant wordt hier uitgebeeld.
SAM_4981.jpg
de coromandel stukken heb ik in tweeën gesneden. Die je ziet op de foto heb ik weer aan elkaar getapet (is toch met een t op het einde?) en zijn voor de voorkant die niet uitklapt.
SAM_4983.jpg
De burl gesneden en de het stukje paste goed, op naar de pers! (alweer en er zullen er nog veel volgen!)


Over een paar uur kan de boel uit de pers nog even schuren en dan eindelijk een gedeelte verlijmen...
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
854
65
Thuis
Weer tijd voor de update: Laatste dingetjes geschuurd en daarna gelijmd!
SAM_4986.jpg
Dit zijn de onderdelen die nu verlijmd gaan worden:)
SAM_4987.jpg
Een aantal delen alvast in de olie gezet, waarom? omdat ik het idee heb dat houtlijm er makkelijk vanaf glijd. In de hoeken kun je er niet altijd goed bij en kan je juist de houtlijm in het hout duwen. Met schuren kun je er dan ook niet altijd meer bij:( Dus even afwachten of het echt wel zo is.
SAM_4988.jpg
De boel is gelijmd! De lijmresten zijn inmiddels verwijderd. Gaat het nu beter dan zonder de olie? Ja goeie vraag eigenlijk:p het voordeel is wel dat je de lijmresten goed afsteken tegen de rest. Verdere vraag is of ik nog lijmklemmen over had? Nee, van deze maat heb ik ze allemaal gebruikt, in geval van nood kan ik die van mijn vader gebruiken.

Dadelijk nog 2 randjes fineren en dan de ziricote erop plakken, dan lijkt het al wat meer:) de volgende stappen zijn dan het binnen werk....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.