bouwverslag juwelenkistje

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Mooi stukje meubelmaken, als ik je een tip mag geven: zet een spouwmes op je tafelzaag.

Die moet ik inderdaad weer opzetten, paar maanden geleden eraf moeten halen voor een zaagsnede. Ik heb nog nooit iets van kickback gehad en ben daar ook heel voorzichtig mee maar het gaat een keer fout natuurlijk. Maar wel zeer oplettend moet ik zeggen:)



Update:
Toch besloten om geen notenwortel te gebruiken. Ik ben bang dat het dan toch niet helemaal tot zn recht komt. Het zijn maar kleine stukjes dus je moet dan wel een goede tekening hebben om het er mooi uit te laten zien. Daarom maar besloten om alleen palissander en wenge te gebruiken. Tot nu toe alleen 4 ruitjes gesneden, gaat meer tijd in zitten dan je denkt!
SAM_4764.jpg
Eerste maar even zoeken in de ''rest'' voorraad fineer om palissander en wenge te vinden. Een nieuw vel aanbreken kan altijd nog! Ik bewaar veel fineer omdat het voor marqueterie kleine stukken altijd wel van pas komen.
SAM_4768.jpg
Uiteindelijk dit maar dan zonder de notenburl
SAM_4769.jpg
Om toch een beetje hetzelfde idee te krijgen met de notenburl wil ik het midden een scheidingslijn hebben van het donkere en het licht. Op de foto zie je al 2 snedes zodat het idee wat duidelijk wordt.
SAM_4770.jpg
Wel even afplakken met tape aan de andere kant. Ik gebruik van dat bruine inpak tape. Blijft meestal goed genoeg kleven en het is dun:) Het is wat amateuristisch (dat ben ik eigenlijk ook) maar het werkt voor mij prima:)
SAM_4773.jpg
Eerste hoekjes eruit.
SAM_4776.jpg
Niet de allerbeste foto maar het idee is wel duidelijk.
SAM_4777.jpg
Ik gebruik het vormpje als mal voor de andere 3
SAM_4781.jpg
Bijna te klein voor mijn vinger!
SAM_4783.jpg
Ik snij deze kant op omdat je anders toch kans krijgt dat je een hoekje mee trekt omdat het vel daar eindigt.
SAM_4780.jpg
En dat is nummer 2
SAM_4786.jpg
nummer 3.
SAM_4789.jpg
En de laatste. Tot nu toe tevreden:) kosten best veel tijd om ook een goed stuk fineer te vinden met de juiste tekening. Nu nog even de wenge snijden, daarna komt eigenlijk het moeilijkst namelijk in de esenburl gaan snijden....
 
P

Pel

Guest
Heel mooi Lars dat je op die details let, rustig aan, en ga op het einde niet jagen dat het af moet. Een beetje mensen kennis heb ik onderhand wel:D

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
@Pel je hebt helemaal gelijk, als je gaat jagen kan het eigenlijk alleen maar fout gaan en al je werk verpesten:p

Kleine update:
Ik heb net de wenge stukjes gesneden. Ik denk wel een van de kleinste stukje die ik ooit gesneden heb:p
SAM_4790.jpg
Eerst even de boel tapen en wegsnijden voor de volgende stap.
SAM_4791.jpg
De 'ster' op het wenge liggen zodat de hoek altijd aan sluit, met een mesje sneetjes maken en dan verder uitsnijden.
SAM_4793.jpg
Dan krijg je dus ongeveer dit.:)
SAM_4795.jpg
En dan nog de juiste lengte en de tweede andere zijdes bepalen en uitsnijden.
SAM_4798.jpg
En dan krijg je ongeveer dit.
SAM_4799.jpg
Alle vier de stukjes af.
SAM_4804.jpg
En dan past het allemaal vrij goed:)

Dit was weer de update, vanavond ga ik denk ik in de burl snijden dus dat wordt nog spannend!
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
update:
Nog een paar dingen gedaan met het blad, een paar groefjes en het blad zelf:)
SAM_4805.jpg
Dit plaatje wordt het bovenblad, 5,5mm dik multiplex. Niet super dik maar stevig genoeg waarvoor het wordt gebruikt.
SAM_4806.jpg
Met behulp van de randen kan er met potlood een lijn worden gezet waar materiaal weg moet worden gezaagd. Als je goed kijkt zie je op deze en de vorige een potlood lijn staan.
SAM_4809.jpg
Even de figuurzaagmachine aangeslingerd en dit is het resultaat:) Het had ook met een mal en frees gekund alleen moet ik die mal nog maken en wat oefening met de figuurzaag kan ook nooit kwaad.:)
SAM_4810.jpg
Zo zou het ongeveer moeten passen:p
SAM_4812.jpg
Zo moet het ongeveer worden, alleen de buiten rand moet nog rond worden gemaakt. Het lijkt zo net of het af is maar dit is gewoon op elkaar gelegd en van boven een foto gemaakt:p

Dit was het weer, moet nog even kijken of ik vanavond het nog haal om de burl te snijden anders wordt het morgen.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Bedankt voor de reactie, een verstekstans kende ik nog niet. Dat is misschien wel een goede tip! Ik ga even zoeken op marktplaats en wie weet. Op dit moment nog niet echt budget voor maar je weet nooit wat je tegen komt voor een leuke prijs:)
He Lars,
Als je een keer echt heel strak moet zagen mag je natuurlijk altijd langskomen.
Noord Limburg is nog te overzien van jou uit.
Verder ziet het er prachtig uit, ga zo door.

Succes,
Hans
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
He Lars,
Als je een keer echt heel strak moet zagen mag je natuurlijk altijd langskomen.
Noord Limburg is nog te overzien van jou uit.
Verder ziet het er prachtig uit, ga zo door.

Succes,
Hans

Hans, bedankt voor het compliment en reactie, noord limburg is zeker te overzien. Als het ooit nodig is houd ik het in gedachten:)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
De laatste update van vandaag: ik heb de essenburl kunnen snijden en ligt op dit moment in de pers:) Morgen kan die eruit en kan ik ook de andere kant bekleden.

SAM_4813.jpg
Plankje met de essenburl, dit heeft bijna dezelfde tekening als de zijkanten. Zat nog te denken om iets te gaan spiegelen maar dat werd misschien iets teveel van het goede.
SAM_4814.jpg
Met potlood het plankje overgetrokken en daarna wat vochtig gemaakt zodat het snijbaar is.
SAM_4815.jpg
En dan blijft er zo'n vel over:) Ik heb het vel iets groter gesneden zodat ik dalijk na het persen de randen er makkelijk af kan snijden.
SAM_4817.jpg
Geen fancy middelen om het fineer snijbaar te krijgen, gewoon water en een oude poetsdoek:)
SAM_4819.jpg
Middellijnen op het fineer gezet met potlood, wel zo handig natuurlijk om de windroos in het midden te krijgen.
SAM_4822.jpg
Het eerste begin.
SAM_4824.jpg
stapje verder
SAM_4825.jpg
en nog een stapje verder...
SAM_4827.jpg
Natuurlijk vaak proberen of alles wel past:)
SAM_4828.jpg
net iets over de helft (eindelijk?)
SAM_4829.jpg
klaar!
SAM_4830.jpg
Dat past niet slecht:) Hier ligt de roos nog los in het fineer vandaar de kieren.
SAM_4831.jpg
Met mijn vertrouwde inpak tape de achterkant tapen.
SAM_4833.jpg
De windroos is klaar!
SAM_4834.jpg
Het plaatje besmeren met lijm:) Ben er achter gekomen dat je best goed kan schrijven met lijm :p
SAM_4835.jpg
Maar uiteindelijk wordt het altijd wit!
SAM_4836.jpg
Plankje op het fineer gelegd en klaar voor de pers.
SAM_4837.jpg
In de pers en wachten tot morgen... dan natuurlijk weer een update:)
 
Laatst bewerkt:

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Goedemorgen Lars,
Prachtig!
Ik heb nog nooit met fineer gewerkt, voor mij heel leerzaam om jouw uitgebreide verslag te volgen.
Dus nogmaals (ik val in herhaling:p): Ga zo door!

Groet,
Hans
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Tsjonge Lars, je hebt er zin in, de updates vliegen ons om de oren.
Leuk ook zo met veel foto's.
M'n complimenten trouwens, het gaat er keurig uitzien zo met die windroos, echt heel mooi. (wel een gepriegel)
Je kan misschien ook nog een fineerhandel beginnen als ik het zo zie.;)
Ben heel benieuwd hoe het kistje zal zijn als het klaar is.
Succes verder.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Bedankt voor de reacties, dat is leuk om te horen:) Het leuke van fineer is eigenlijk dat het best wel makkelijk is als je wat geduld hebt. Het geeft weinig rommel, geen herrie en ondertussen kun je nog een film kijken terwijl je op de bank zit bijvoorbeeld:p

update: net het plaatje uit de pers gehaald, blijft altijd spannend of het nu echt zo goed gelukt is. Het viel een beetje tegen en een beetje mee. Ik denk dat ik dit een jaar geleden bijna perfect vond maar je wordt natuurlijk steeds kritischer op je werk... Op naar de foto's!
SAM_4838.jpg
Zo kwam ie uit de pers, nu kun je eigenlijk nog niet zien of het echt goed gelukt is.
SAM_4840.jpg
Een stapje verder en ik had er wel een goed gevoel bij.
SAM_4841.jpg
Voorzichtig het tape eraf halen.
SAM_4842.jpg
Alle tape eraf, dat ziet er niet slecht uit. Met schuren komt het er nog wat mooier uit te zien.
SAM_4844.jpg
Sommige ruiten zaten zo goed als perfect. Ik heb hier redelijk ver ingezoomd en het ziet er strak uit. Dit was wel na het schuren. Ik begin meestal met korrel 240, dat is grof genoeg voor fineer en fijn genoeg dat je er niet doorheen gaat.
SAM_4845.jpg
Hier zit het dan wat minder... Met wat schuurwerk is dit natuurlijk weg te krijgen. Officieel moet je het fineer onder een hoek snijden zodat het aan de bovenkant altijd aansluit. Dit is lastig en rottig om te doen en daarom doe ik dat ook niet maar het is eigenlijk wel beter.
SAM_4848.jpg
Na wat schuurwerk zijn bijna alle stukjes goed:)
SAM_4847.jpg
Eerste schuursessie is gedaan, nu volgen er nog een paar. Er zijn nog een paar kleine plekjes die ik nog moet doen. Het lastige is dat je bij alle stukjes met de nerfrichting mee moet schuren omdat je anders schuurkrasjes ziet. Om het echt mooi te maken ga ik tot korrel 1000 denk ik maar dat zien we later nog wel :p

Dit was de update en bedankt voor het lezen, misschien vanavond meer:)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ach Lars, het is voor ons allemaal altijd een compromis tussen perfect en tevreden maar ik vind het er netjes uitzien hoor.
Als je je tevreden stelt met het idee dat perfectie niet bestaat in ons universum dan kom je vanzelf bij tevreden uit.....
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Mooi project en tof om te zien dat er zo wat minder courante technieken worden bovengehaald en vooral: worden gedocumenteerd. Trouwens vind ik het nog met een behoorlijk tempo gaan! Veel success nog.
 
P

Pel

Guest
Lars, dat ziet er prachtig uit, als het straks afgewerkt is dan zie die kleine hoekjes echt niet meer, ik vind dat je nu toch wel een beetje aan het mieren...... bent op jezelf:D

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Lars, dat ziet er prachtig uit, als het straks afgewerkt is dan zie die kleine hoekjes echt niet meer, ik vind dat je nu toch wel een beetje aan het mieren...... bent op jezelf:D

Groet Pel.

Nou er is eigenlijk iets anders niet goed gegaan wat je op de foto eigenlijk niet kan zien:p en daar ben ik echt niet tevreden over. Over de windroos inmiddels wel die ligt er nu mooi geschuurd bij. Nog even de achterkant fineren en het blad kan volledig gelijmd worden.:)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
de laatste update van vandaag: Ik heb de andere kant van het blad gefineerd met wortelessen. En bijgesneden verder heb ik geschuurd en geschuurd, tot korrel 1000 en toen geloofde ik het wel, moet ook zeggen dat je het verschil soms amper meer voelt:p En daarna een van mijn favo dingen namelijk oliën!
SAM_4849.jpg
Toen kwam het plaatje net uit de pers, even bijsnijden en dan schuren.
SAM_4853.jpg
Er zit hier een scheurtje, geen idee wanneer is dit gekomen, gelukkig geen probleem omdat het grootste gedeelte wordt weggesneden.


Oke nu heb ik een poging gedaan om het oliën te filmen... Probleem is dat ik alleen een digitaal fototoestel heb en totaal niet geschikt is om mee te filmen. Ik heb ook geen statief dus vasthouden en oliën tegelijk is geen goede combi! Hieronder het resultaat, het belichten valt ook nog niet mee:p


Het is lekker knullig maarja het was beste wat ik kon doen:p Misschien valt het op dat er donkere plekken zijn terwijl er geschuurd is tot korrel 1000. Het lijkt of dat er nog houtlijm aan de oppervlakte zit. Dit is haast niet weg te schuren en na het oliën zie je geen verschil meer. Dus geen paniek als er na het schuren nog donkere plekken aanwezig zijn. Als het net zo glad is als de rest komt dat helemaal goed:)
SAM_4859.jpg
Deze foto is eigenlijk beter:) Zit nu een glansje van de olie op, deze verdwijnt en dan wordt het weer dof. Waarom eigenlijk schuren tot korrel 1000? Dat hoeft eigenlijk helemaal niet, schuren tot korrel 240 is ook prima. De tekening wordt er niet bijster veel mooier door. Maar in dit geval wilde ik geen krasje in de windroos hebben door het schuren. Verder kost het lakken en afwerken wat minder tijd omdat de bovenkant een stuk gladder is. Dus over een tijdje het lakproces!

Dat was het weer en zo snel mogelijk weer een update.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Weer een kleine update: eigenlijk niet zo veel gedaan:p Het was wel tijd om het blad te verlijmen en dat is ook het enige wat nu te zien is:p
SAM_4860.jpg
met behulp van dit blok wil ik de boel verlijmen...
SAM_4862.jpg
een groef ingefreesd, misschien gaat er nu een belletje rinkelen?
SAM_4864.jpg
Stop blokje om de slee gezet om allemaal dezelfde blokjes te zagen.

SAM_4865.jpg
En dan komt er zoiets uit.
SAM_4867.jpg
Wat reststukken mdf gezaagd.
SAM_4868.jpg
Ik denk dat het idee nu wel duidelijk is:)
SAM_4869.jpg
De plankjes even tegen de blokjes schroeven met een paar torx schroeven. Die boormachine die er staat is van topcraft en is al behoorlijk afgeragd maar werkt nog steeds top! Zelfs mijn vader af kunnen troeven met zijn nieuwe haakse slagschroefmachine Makita BTL061ZJ. Op zich ook niet gek maar toch:)
SAM_4871.jpg
Oke.. boterham zakjes?!? Je kan je werk niet direct op het hout leggen dus dan maar dit. Mijn folie was op dan maar boterham zakjes:)
SAM_4874.jpg
Wat ductape zodat het er niet afwaait.
SAM_4875.jpg
De droge passing, de beste passing die ik ooit heb gehad? Groefjes zitten perfect met het bovenblad:) De haaksheid is ook niet slecht.
SAM_4878.jpg
Hier in de klemmen, voor de zekerheid vanaf boven de boel ook nog samen geperst. Uiteraard de folie ook hier niet vergeten.

Dit was het weer, morgen weer wat interessanters omdat ik dan het bovenblad verder ga ronden:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.