bouwverslag juwelenkistje

P

Pel

Guest
@Lars, vraagje, waarom doe je de afwerking tussendoor, normaliter zou ik de afwerking met olie doen als het in elkaar is gezet?

Groet Pel.

PS het wordt mooi.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
@Lars, vraagje, waarom doe je de afwerking tussendoor, normaliter zou ik de afwerking met olie doen als het in elkaar is gezet?

Groet Pel.

PS het wordt mooi.

Eigenlijk omdat ik heeeel nieuwsgierig was en omdat je op geolied hout wat makkelijk de lijmresten kan verwijderen. Verder kan je het blad niet zo fijn schuren door randen die wat hoger liggen. Of het echt de moeite is weet ik eigenlijk niet... moet na het lijmen sowieso weer schuren en opnieuw oliën :p
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Gaat er mooi uitzien Lars.
Ik bespeur toch enige tevredenheid in de laatste update.:)

Tevreden ben ik nooit maar het komt bij sommige elementen redelijk in de buurt:)


Update, het blad is afgerond en met een klassiek freesje bewerkt, nu is er nog veel schuurwerk te doen...
SAM_4879.jpg
Ik had per ongeluk mijn kartonnen mal weggegooid dus dan maar een nieuwe maken, gelukkig heb je de vorm al dus dat is zo gedaan:)
SAM_4880.jpg
20 seconde later en de mail is klaar.
SAM_4881.jpg
Op de afbeelding is radius wat beter te zien. Voor de scherpe leden onder ons die het al hebben gezien, de binnen en buiten ronding is dus hetzelfde, er wordt dus met de kwart cirkel hiervoor gecompenseerd.
SAM_4882.jpg
Er makkelijk dadelijk met het frezen omdat de mal precies past.
SAM_4883.jpg
De mal gezaagd met de figuurzaagmachine. Ging prima:)
SAM_4884.jpg
Het eerste stuk gedaan.
SAM_4885.jpg
En hier is de ronding af. Het hout is een klein beetje verbrand maar dat gebeurt al redelijk snel.SAM_4886.jpg
Hier alweer bijna op de helft. Belangrijk is om de tijd te nemen hiervoor.
SAM_4887.jpg
Hier is het werk bijna gereed. Ik heb maar een kleine flush trim bit dus dan kun je per keer maar weinig afhalen het duurt dus relatief lang maar dat is niet erg, ik vind het best wel leuk om dit werk te doen:)
SAM_4888.jpg
Hier ligt het ding op de grond (en ja dat is allemaal zaagsel...) Van de vorm is misschien niet iedereen fan en dat kan ik ook zeker begrijpen maar ik vind het wel wat hebben.
SAM_4891.jpg
Zeker geen slechte snedes van de frees:)
SAM_4892.jpg
De bovenzijde is afgerond, kun je alleen niet zo goed zien op de foto.
SAM_4896.jpg
Dit lijkt een beetje op een roman ogee bit maar dan net wat anders. Beetje lastig om goed op de foto te zetten. Aan de onderkant van de foto is wat beter zichtbaar. Ook hier geld dat leden het misschien zonde vinden, misschien is dat wel zo maar ik ben een liefhebber van klassieke profielen :p
SAM_4900.jpg
Nog veel schuurwerk te doen en dat komt denk ik vanavond. Voor zover weer de update, ik hoop zo snel mogelijk weer wat meer te kunnen laten zien en bedankt voor het lezen:)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Natuurlijk ga ik gewoon verder, ik ben niet zo van dingen die er alleen voor de looks zijn, er moet iets van functionaliteit in zitten.

Kleine update: Verder gegaan met de zijkanten (niet de deurtjes) hiervoor 2 plaatjes gezaagd en een groef in het ziricote gemaakt. De update over een paar uur zal zijn dat de plaatjes zijn gefineerd met essenburl.
SAM_4910.jpg
Groefje voor de zijkant. Hier past een plaat multiplex in van 6mm. Ik heb rekening gehouden dat er aan beide kant nog gefineerd moet worden. Indien nodig kan ik de groef altijd nog dieper maken.
SAM_4911.jpg
Close up, hier is het groefje wat beter te zien. Frezen ging redelijk, op sommige stukken vlieg je er doorheen en andere gaan wat moeizaam. Je hebt ook niet zo veel grip op zo'n klein latje. Maar ik ben tevreden.
SAM_4913.jpg
Nog even een droge passing met het plaatje van de zijdeur.
SAM_4916.jpg
Dit zijn de gegroefde ziricote latjes, ik ben heel nieuwsgierig hoe het eruit komt te zien na de afwerking...
SAM_4917.jpg
De eerste snede voor de zijkanten. Het is standaard 6mm multiplex van de lokale bouwmateriaal handel. Goed genoeg voor dit werk, ik ben ook bij de Hornbach geweest maar daar vinden ze het een goed idee om 6 en 4mm multplex rechtop te zetten. Het gevolg was dat al de platen meer leken op hout golfplaten....
SAM_4918.jpg
2 mooie plaatjes, nog even afwachten of het echt allemaal wel zo goed past... De ene kant is volledig zichtbaar (hier vallen de platen in) de andere kant is alleen het bovenste zichtbaar dus daar moet het precies kloppen...
SAM_4919.jpg
Dat past prima:) Heb nog wel een paar keer een mini stukje in de lengte af moeten zagen maar het past nu prima.

Dat was het weer, ik ga nu de zijkanten fineren. Dat proces hebben we nu wel gezien en daarvan laat ik alleen het resultaat zien. Als dat af is kan ik verder met de achterkant en de bodem van het klep idee. Later op de dag meer hoop ik:)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Gelukkig Lars, ik was even bang dat je het voor gezien zou houden... ;)

Maar lekker bezig weer, ik blijf aandachtig je voorgang bewonderen! :)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Gelukkig Lars, ik was even bang dat je het voor gezien zou houden... ;)

Maar lekker bezig weer, ik blijf aandachtig je voorgang bewonderen! :)

Dat is leuk om te horen:)

Er komt misschien nog een verassing in... ik heb er met alles rekening mee gehouden dat het kan. Maar het wordt waarschijnlijk te moeilijk, het is geïnspireerd op een van mijn favoriete meubelen:
https://www.youtube.com/watch?v=MKikHxKeodA

IK vind dit echt een briljant ding, hoe alles openklapt vind ik echt geweldig. Het is misschien wat pompeus maar het heeft wel wat. Vraag me echt af hoe lang je daar mee bezig bent om te maken... Maar goed ik wil dus ook iets uitklapbaars hebben. Het idee is er, alleen de uitvoering nog. Wordt waarschijnlijk ook een van de laatste dingen die worden gemaakt als het uberhaupt lukt... Ik verklap verder niks en wie weet over een paar weken...
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Lars, jij hebt toch wel wat met geheime vakjes lijkt mij zo? Als je zulke laadjes wilt maken is het uit denken van het mechanisme o.a. veertjes en magneten en zelf gemaakte scharniertjes heel wat werk, maar is altijd wel weer verrassend mooi. Beschrijvingen van hoe het e.a. werkt zijn m.i. schaars verkrijgbaar, maar zelf uit dokteren is wel zoveel mooier.

Groet Pel.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Een paar weken voor het meubel uit het filmpje? Phoe, als je het binnen een half jaar af krijgt vind ik het al knap! Of wil je delen in je ontwerp passen?

(en het is inderdaad best een pompeus meubel.. ;) )
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Weer een kleine update: de plankjes uit de pers gehaald, wat gefreesd en gezaagd, de vorm begint nu een beetje te komen:)

SAM_4930.jpg
De plaatjes met een groef erin, eigenlijk had ik de boel iets langer in de pers moeten laten. Lijm was nog niet 100% droog maar er kwam gelukkig niks los. De groeven zijn voor een soort tussen bodem (hoe leg je dat uit?)
SAM_4931.jpg
Hier is de groef wat beter te zien, de diepte was misschien onhandig omdat je nu net wel net niet op een laag van het multiplex zit. Ondanks dat ging het soepeltjes.
SAM_4932.jpg
Dit is de tussenbodem om het zo maar te noemen. Dik keer 9mm multplex voor wat extra stevigheid en de dikte valt eigenlijk nergens op.(het meeste is namelijk 6mm)
SAM_4933.jpg
Dit is de achterkant, tussen de potloodstrepen moet nog een groefje worden weggefreesd zodat de tussen bodem er in kan. Dit is ook 9mm multplex. Ik wil het eerst fineren en daarna frezen omdat het tricky is om fineer af te snijden bij een groef, grotere kans dat het afbreekt. Frezen gaat meestal vrij goed als je genoeg lijm gebruikt.
SAM_4935.jpg
Een poging gedaan om de hoek los tegen elkaar aan te zetten. Ik miste een extra paar handen maar het idee is wel duidelijk. De bodem en achterkant moeten natuurlijk nog worden gefineerd.
SAM_4936.jpg
Van iets verder weg genomen. Ik kwam er wel achter dat de tussenbodem aan de voorkant moet worden verkort omdat deze in de voorkant moet vallen. Anders wordt het lastig fineren namelijk.

Zo dat was het weer. De zijkanten liggen inmiddels in de pers voor de andere kant. Deze zijn over een paar uur klaar dan moet er nog driftig geschuurd worden en dan kunnen de plaatjes en ziricote verlijmd worden:) Verder wil ik morgen ook de voorkant zagen de bodem en achterkant fineren:)
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Mini update: in de voorkant zou wortelnoten komen maar daar stap ik van af. Ik denk dat het dan iets teveel van het goede wordt.
022.jpg
Het was dit en wordt het dus:
011.jpg


Wortelnoten komt verder ook nergens terug. De uitkomst is coromandel! Waarschijnlijk is dit ook het hout waarvan een aantal delen zijn gemaakt dus dat past beter in het geheel.
SAM_4938.jpg
Mooi velletje coromandel wat ooit door iemand is gevoegd. Komt goed uit aangezien ik dan weet dat de vellen bijna symmetrisch zijn.

Dit was de mini update:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.