bouwverslag juwelenkistje

P

Pel

Guest
Lars als je het met tape afplakt dan kan je de lijm ook makkelijk verwijderen.

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
854
65
Thuis
Zo, en dan is lijm alweer droog!
SAM_4989.jpg
SAM_4990.jpg
SAM_4991.jpg
SAM_4992.jpg
Er zitten een paar schoonheidsfoutjes in maar daar kan ik nog wel mee leven. Nu zijn de ziricote randjes aan de beurt:) later vandaag meer
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
854
65
Thuis
Weer een faal momentje... wilde de uitschuiflaatjes maken.... hieronder de foto's
SAM_4993.jpg
Nu denk je hier is niets mis mee.
SAM_4996.jpg
past aardig goed in elkaar.
SAM_4997.jpg
Nog geen vuiltje aan de lucht...
SAM_4998.jpg
En dan is het ineens een centimeter te laag voor de opening... in ieder geval weer wat brandhout voor de open haard die we niet hebben:p
Dadelijk weer opnieuw met wel de juiste hoogtes:) (hoop ik)
 
P

Pel

Guest
Lars, kop op, met passen en meten wordt veel tijd versleten, het komt allemaal goed. Ik denk, maar dat is mijn bescheiden mening en vooral positief bedoeld, dat je te vaak van plan veranderd. Je hebt een plan in je hooft maakt er een plaatje van in sketchup zonder de exacte maten. Eigenlijk begint het met enkele tekeningen vooraanzicht, zijaanzicht, doorsnee enz. en een houtstaatje met hetgeen je allemaal nodig hebt. Daarna in een opgeruimde werkplaats beginnen te werken, maar ik kan mij ook vergissen.

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
854
65
Thuis
@Pel, in dit geval was een beetje van ''ik meet 21,4 en ik schrijf 20,4 op...'' de tekeningen gebruik ik meer als richtlijn, ik probeer zoveel mogelijk in het werk maten op te nemen zodat het altijd past en kleine foutjes kunnen dan weggewerkt worden:)

kleine update: nieuwe plaatjes gezaagd en was bijna nog 2 strookjes aan de bovenkant vergeten, verder nog een aantal stukjes coromandel gesneden.

SAM_4999.jpg
De nieuwe en nu wel goed op maat gezaagde onderdelen:)
SAM_5003.jpg
Opnieuw de plaatjes en wat stukken coromandel. Omdat de laatjes in de behuizing vallen zie je de binnenkant van het multiplex. Deze ga ik bekleden met coromandel. Je ziet maar ongeveer 1cm dus een strookje is al genoeg. Dit is een vaag verhaal:p zie onderstaande afbeelding:)
123.png
Het blauwe is het multiplex bekleedt met burl en coromandel, de grijze stukken zijn de laatjes en de stukken coromandel van hierboven moet dus op de groene plekken.
SAM_5000.jpg
Foto van de twee bovenste randen. Het gaat om de twee stripjes die boven op het multiplex liggen. De illusie dat het massief burl is, ziet er niet slecht uit:)
SAM_5001.jpg
Het sluit nog niet eens zo slecht aan ondanks het een andere gedeelte van een vel was.
SAM_5002.jpg
Met opzet heb ik het stripje gespiegeld en dat pakte ook wel goed uit.


Dadelijk ziricote verlijmen en het begin maken voor de behuizing van de laatjes.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
854
65
Thuis
mini update, de plankjes voor de behuizing eruit gehaald en 3 stukjes ziricote gelijmd.
SAM_5008.jpg
Nog even bijsnijden en schuren en dan kunnen de behuizingen gelijmd worden.
SAM_5009.jpg
Onder de lijmklemmen zijn 3 latjes ziricote gelijmd. Dit was behoorlijk tricky. Het paste allemaal redelijk goed maar omdat het zo smal is het moeilijk goed vast te klemmen. Op het oog lijkt het er allemaal wel goed uit te zien maar het is nog even afwachten en over een paar uur zullen we het zien...
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
854
65
Thuis
de foto's van na het lijmen....
SAM_5010.jpg
SAM_5011.jpg
SAM_5012.jpg
Verlijmen ging aan de ene zijde erg goed, de andere kant ging wat minder. Daar pas ik de zaagsel met houtlijm methode toe:)
SAM_5014.jpg
Dat geeft ook al wat meer een idee van het geheel.

Dadelijk nog de achterste behuizing van het uittrek gedeelte zagen en daarna kan het fineren weer beginnen:)
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Mooi mooi mooi.

Daar moeten straks een paar knappe juwelen in willen ze nog in het oog springen. Het mooie hout slokt waarschijnlijk alle aandacht op :)
 
P

Pel

Guest
Lars, de burl lijkt inderdaad of het massief hout is, mooi.

Groet Pel
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
854
65
Thuis
Bedankt voor de complimenten! We zijn er nog lang niet en er kan natuurlijk nog van alles fout gaan maar vooralsnog gaat het goed. Nog een kleine update:
SAM_5016.jpg
Dit wordt het achterste stuk van het uittrek gedeelte. Aan de binnenkant is wat burl geplakt. De zijkanten komen en daarna en als laatste de kopse randjes.
SAM_5017.jpg
De laatjes worden ongeveer 2x breder dan de andere zodat er ook langere dingen kunnen liggen.
SAM_5019.jpg
Dit is een van de andere twee uitrekkastjes. Deze is al verlijmd met de binnenkant en kopse kant gefineerd met coromandel.
SAM_5022.jpg
Redelijk hoog en redelijk smal maar daar passen wel mooie laatjes in denk ik:)
SAM_5025.jpg
De hoekjes moeten natuurlijk wel haaks worden gesneden:) Overigens heb ik eerst de twee stripjes over de lengte zijde gelijmd en daarna de twee korte zijdes. Het is best wel lastig om alles in 1 keer te doen. Grote kans dat de boel gaat schuiven enzo.
SAM_5027.jpg
Zo komt het dus eigenlijk uit de klemmen. Als je niet te lang wacht is de lijm nog niet volledig droog en kan je er nog een hoekje afsnijden.
SAM_5029.jpg
Na het bijsnijden is het dus zo en kan je makkelijk de korte zijdes op maat snijden.

Ik hoop vanavond nog een update te geven over het uitschuifgedeelte ik hoop dat ik vandaag het geheel kan fineren.
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
854
65
Thuis
Bedankt voor de reacties:)


We zijn weer een stapje verder. Moet wel zeggen dat het fineren wel een beetje een eentonig proces is. Daarom wat minder foto's van het proces zelf.
SAM_5032.jpg
Dit is de bovenkant van het uittrekkastje. Ik wil ook hier dat het coromandel hier doorloopt. Alleen al omdat je anders een rare aansluiting krijgt van 2 verschillende soorten fineer op elkaar en ik moet het principe natuurlijk doortrekken:)
SAM_5034.jpg
Het resultaat. Past best wel goed:)
SAM_5035.jpg
Zo lijkt het nog een beetje massief ook nog:) Ik heb erover zitten te denken om dit ook massief te maken maar dan moet je dunne plaatjes zagen en die passend krijgen op het multiplex met essenburl. Misschien iets voor de volgende keer om te proberen.
SAM_5036.jpg
Het achterste gedeelte van het uittrekkastje. Eigenlijk wel dun spul dat 6mm multiplex:p Voordeel is wel dat het een slank beeld geeft.
SAM_5039.jpg
De zijkanten heb ik al wel gefineerd. Weet ik nog steeds niet weet is wat soms handiger is, naderhand fineren of zoveel mogelijk van te voren doen.

Ik hoop vanavond nog een update te hebben:) Hoe krijg je die afbeelding hier beneden eigenlijk weg?
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
854
65
Thuis
Zo dan de laatste foto van vandaag:
SAM_5040.jpg
Er moet nog veel geschuurd worden, het ziet er nu nog wat rommelig uit, overigens helpt de flitser ook niet echt mee:p Maar dit begint er echt op te lijken:)
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Weghalen bijlage is zoiets als:

Edit bericht
Geavanceerd
Bijlages
foto welke weg moet aanvinken
verwijderen

Maandje of anderhalf geleden dat ik dit een keer moest doen, maar dat zijn geloof ik de stappen ongeveer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.