bouwverslag juwelenkistje

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Weghalen bijlage is zoiets als:

Edit bericht
Geavanceerd
Bijlages
foto welke weg moet aanvinken
verwijderen

Maandje of anderhalf geleden dat ik dit een keer moest doen, maar dat zijn geloof ik de stappen ongeveer.

Bedankt! Het heeft gewerkt:)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
maar een paar foto's vandaag, dit weekend heb ik ook niet zo heel veel tijd dus waarschijnlijk maandag pas weer een nieuwe update.
SAM_5043.jpg
De andere kant is nu ook beplakt met coromandel. De fout waar ik het eerder over had is nu wel redelijk zichtbaar helaas. Verschrikkelijk erg is het gelukkig ook niet.
SAM_5045.jpg
De bedoeling was om de onderkant van wenge te maken, maar dit wordt ziricote:) ik had vorig jaar van Masave ''reststukken'' gekocht en die zijn nu droog genoeg om te gebruiken, past wat beter bij het andere ziricote en is gewoon mooier:)
SAM_5046.jpg
Er zitten foutvrije stukken in maar ook wel een paar defecten. Ondanks dat is er meer dan genoeg hout waar je wat mee kan. Ik ben blij dat ik de partij vorig jaar heb gekocht, toen had ik geen idee wat ik er mee ging doen maar nu dus wel!
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
helemaal mee eens klaas
het blijft een leuke topic om te volgen
het word nog mooi ook !!!!
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Bedankt voor de reacties, het zal wel weer even duren voor de volgende update, ik heb het nu best wel druk met andere dingen:( wel zijn de meubelknopjes binnen gekomen:)
SAM_5064.jpg
Precies de meubelknopjes die ik zocht. Ze zijn klein en dat moet ook, verder weet ik dan mijn vriendin deze stijl wel mooi vindt en het past goed bij de rest denk ik. De prijs is 75 cent per stuk inclusief de schroef dus dat was ook nog wel te overzien.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Het is alweer bijna 2 maanden geleden sinds de laatste update! Er zijn allerlei andere hout projecten tussen gekomen. Nu weer wat tijd om verder te gaan. Voor iedereen die is vergeten hoe het eruit moet komen te zien kun je even spieken op pagina 1.
Ik hoop dit weekend te kunnen beginnen met de onderkant, daar kijk ik wel naar uit omdat het van massief ziricote wordt gemaakt! Maar eerst nog wat fineren voor de zoveelste keer... moet zeggen dat ik blij ben dat dat gedeelte bijna klaar is. Fineren is leuk maar soms wat het wat eentonig. Hieronder nog wat foto's misschien is het lastig te zien wat nu de vooruitgang is geweest, en ik moet zeggen dat het nog niet heel veel is maar de voorkant is gefineerd en nu hoeft alleen de bovenkant van het achterste uit schuif kastje te fineren. Hieronder de foto's:
SAM_5140.jpg
Hier is de voorkant gefineerd, er zit nog veeeel schuurwerk aan maar dat doe ik pas als al het fineerwerk klaar is.
SAM_5134.jpg
Op deze foto zie je wat beter dat de voorkant gespiegeld is.
SAM_5135.jpg
Deze bovenkant moet dus nog gefineerd worden.
SAM_5137.jpg
Zo komen de delen bij elkaar, het is dus de bedoeling dat het enigszins overloopt, ik moet dus een vel zoeken met dezelfde tekening als het voorste stuk.
SAM_5132.jpg
Uit deze berg moet haast wel een goed velletje tussen zitten....
SAM_5138.jpg
Dit fineer ziet er grandioos mooi uit! Kan er eigenlijk geen genoeg van krijgen.
SAM_5139.jpg
Het lijkt nu of er een vermogen aan fineer ligt, en op een bepaalde manier is dat ook zo. Gelukkig heb ik een tijd geleden 100m2 fineer voor 100 euro kunnen kopen. Er zat van alles bij van beuken tot eiken, grenen, palissanders, mahonie, noten, teak en dus ook dit!

Tot zover de update, ik hoop vanavond het bovenste fineer gedeelte af te hebben:)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
@Lars, lees ik dat goed 100 vierkantenmeter?

Groet Pel.

Dat is inderdaad correct:p de auto lag vol en in mijn kamer kon je haast niet meer lopen, gelukkig kan je het meeste goed opstapelen maar ik heb bijna een levensvoorraad aan fineer....
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Tijd voor de update, helaas gingen er een aantal dingen mis:( Als eerste de camera die niet wilde scherpstellen... Oftewel alleen foto's van naderhand, op zich niet heel erg maar foto's tijdens het proces zijn meestal wat leuker.
Ik wilde beginnen met de onderkant van ziricote, had al wel een aardig idee hoe ik dit wilde doen maar zat nog wat te denken over de details. Hieronder een kort verslagje, de ''ruwbouw'' is af maar moet nog wel worden afgewerkt....
0228.jpg
Zo moet de onderkant ongeveer worden, ik twijfel welke ronding ik wil hebben aan de onderkant en aan de zijkanten.
SAM_5152.jpg
Uiteindelijk een beetje gaan klooien en van karton een malletje gemaakt voor de helft, aangezien het toch symmetrisch wordt spiegel ik het aan de andere kant.SAM_5153.jpg
Daarna een stukje 6mm multiplex gepakt en met een zwarte stift de boel ''overgetrokken'' op het multiplex. En daarna natuurlijk even spiegelen op de andere kant.
SAM_5154.jpg
Met de figuurzaag machine de boel uitgezaagd. Hoe preciezer je dit doet hoe minder schuurwerk je hebt. Elk oneffenheid op de ronding zal je terugzien als je later gaat frezen.
SAM_5155.jpg
De is voor de korte zijde, ik heb geprobeerd de ronding enigszins hetzelfde te maken als het lange deel aan de voorkant.
SAM_5156.jpg
Daarna met de figuurzaag zo veel mogelijk weggezaagd uit het ziricote, dat veel niet mee met een veeel te fijn zaagje... maar het lukte uiteindelijk wel.
SAM_5157.jpg
Nog meer stukken uitgezaagd ziricote...
faal.png
De bedoeling was op hierboven een actie foto te plaatsen van het frezen van de ziricote met daarop de multiplex mal, maar helaas camera werkte niet dus hier geen foto's van.
SAM_5165.jpg
En hier ging het mis:( Ondanks dat ik voorzichtig aan het frezen was vloog er een ''pootje'' weg. Eigenlijk geen verassing aangezien hier al een scheur zat.
SAM_5166.jpg
Daarna gelijmd en maar een schroef in geramd via de onderkant.
SAM_5168.jpg
En toen ging het weer fout bij een pootje... opnieuw gelijmd met een schroef.
SAM_5167.jpg
En toen ging het natuurlijk weeeer 2x fout dus opnieuw 2 schroeven:( Uiteindelijk zie je er eigenlijk niet veel van aan de zichtkant dus heel erg is het gelukkig niet. Hoe het komt, tja 1x duidelijk mijn eigenlijk fout, 1x bij voorbaat een duidelijke scheur, en die andere 2x waren pech?
SAM_5160.jpg
Nog een poging gedaan om alles haaks te zagen.
SAM_5162.jpg
Ik heb de onderkant en bovenkant onder 10 graden gezaagd zodat de hoek tegenover de grond niet 90 maar 100 graden wordt. Zo valt alles een beetje naar binnen wat mij mooier leek.
SAM_5158.jpg
De lange is klaar!
SAM_5159.jpg
De lange en korte zijde, ik heb er nog een klein hoekje af gefreesd zodat het wat minder lomp oogt, en daar heb ik zeker geen spijt van.
SAM_5163.jpg
Hier is het wat beter te zien.
Al met al toch best wel tevreden, hoewel het schuren en afwerken net zo lang gaat duren waarschijnlijk:p Ik was daarna wel benieuwd hoe het geheel er nu ongeveer uit ziet:
SAM_5147.jpg
SAM_5148.jpg
Het begint nu ergens op te lijken, overigens helpt de flitser niet echt mee voor mooie foto's :p Misschien begin ik morgen met het schuren van een aantal dingen. Niet mijn favoriete onderdeel omdat het altijd vrij lang duurt:p

To zover de update bedankt voor het lezen en ik hoop morgen met weer een update te komen.
 
P

Pel

Guest
Ziet er goed uit Lars, jammer dat het met frezen fout ging, kopshout frezen met zo'n fragiel stukje hout is toch al erg delicaat, dat kun je beter door iedere keer ietsje meer eraf te frezen, dus niet het profiel in een keer. Dan gaat de frees happen met het bekende gevolg, maar je hebt het goed opgelost door er een schroef in te zetten daar zie je toch niets meer van.

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
@Klaas, haha ja dat klopt:p Misschien moet ik overal maar de pootjes van af halen om de boel helemaal symmetrisch te krijgen:p
@Pel, ik heb zo rustig mogelijk gefreesd per keer ongeveer een halve millimeter maar alsnog ging het niet:( 1 keer zelf de fout gemaakt en toen hapte de frees en dan is het al een verloren zaak:p
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Begint al erg mooi te worden zo. Jammer van de pootjes maar gelukkig niet je eigen 'pootjes', goed opgelost en met een beetje zorg is daar niets van te zien. Ondanks dat ik zelf ook een hekel heb aan schuren is het belangrijk hier niet te overhaast te werk te gaan want dat ga je uiteindelijk zien.

Nu weet ik niet hoe de fouten liepen bij het frezen maar wellicht was het beter geweest om het verstek pas later te zagen, zo heeft het hout meer body. Maar ja als er al een scheur zit, dan heeft dat ook geen zin.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Nu weet ik niet hoe de fouten liepen bij het frezen maar wellicht was het beter geweest om het verstek pas later te zagen, zo heeft het hout meer body. Maar ja als er al een scheur zit, dan heeft dat ook geen zin.

Achteraf gezien was dat wel heel wat slimmer geweest, grote kans dat het dan wel heel was gebleven. In ieder geval onthouden voor de volgende keer:)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Dat is toch het mooie aan een project; het bloed, zweet en tranen wat er in gaat zitten als een soort basis mengsel voor je afwerking. Maar wat een voldoening zul je straks hebben als het af is! Over een tijdje lees je met plezier het verslag terug. Ik zou hem straks inbinden enbij het kistje bewaren als aandenken!
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
@ Hunto dat is misschien geen slecht idee, hoewel ik denk ik nooit vergeet hoe ik alles heb gemaakt:p

Nog een mini update, een gedeelte is tot 240 geschuurd, waarschijnlijk ga ik morgen de rest doen. Verder stukjes ziricote gezaagd voor de frontjes van de lades.

SAM_5169.jpg
Uit deze plaat heb ik een aantal frontjes gezaagd, de plaat is ongeveer 7-8mm dik. Er zitten wel een aantal scheuren wat geen verassing is omdat het ziricote is maar er is nog genoeg om mee te werken. De achterkant is wat minder mooi omdat de plaat hiermee aan de fineersnij machine zat gelukkig zit het aan de achterkant en zie je het niet.
SAM_5170.jpg
Deze stukje heb ik eruit gezaagd. De laatjes worden steeds hoger, het begint bij 3,5 en dan 4,5 , 5,5 en als laatste 6,5cm. Zo past het precies in de kastjes.
SAM_5171.jpg
Zo komt het er ongeveer uit te zien. Uiteraard moet er nog veel gescheurd worden (verassing!)
SAM_5172.jpg
Vanaf de voorkant genomen, aan de zijkanten en onder en bovenkant komt nog een sierrandje op de frontjes. Dit vind ik zelf altijd wel mooi staan en er komen nog kleine meubelknopjes op en dan zie je de zijkanten van het kastje wat minder wat ik ook wat beter vind staan.

Dit was het weer, niet verschrikkelijk veel gedaan. Nieuwe update komt waarschijnlijk donderdag weer!
 
P

Pel

Guest
Rustig aan Lars, nu niet gaan jagen om het af te krijgen, het vorderd immers gestaag en dat is prima zo.

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Tijd voor een update, helaas heb ik tijdelijk geen camera om fatsoenlijke foto's te maken en moet ik het dus doen met een vrij oude mobiele telefoon :( Oftewel slechte en wazige foto's op komst:p ik heb er ook maar een paar gemaakt omdat het eigenlijk drie keer niks is.

Ik heb de onderkant gelijmd en ik ben bezig geweest met de laatjes. Ging allemaal redelijk goed eigenlijk. Hieronder een aantal foto's...

2016-04-19 14.00.10.jpg
Alvast een 'sneak preview' hoe er ongeveer uit komt te zien. Ik moet zeggen dat ik wel tevreden ben:)
2016-04-21 19.51.32.jpg
Alle stukjes voor de laatjes. In totaal komen er 12 laatjes in en 4 moet ik er nog maken. Frontje is van ziricote en zijkanten en achterkan van indisch palissander. Valt eigenlijk een beetje uit de toon met de rest maar ik had het nog liggen. Uiteindelijk zal het nog wel mee vallen denk ik.
2016-04-21 19.53.07.jpg
Een in elkaar gezet laatje. Ik had een paar maanden geleden nog een paar stukken ziricote gekocht bij Rick, toen eigenlijk meer uit het idee van "dat komt nog wel een keer van pas'' ik ben blij dat ik dat toen heb gedaan.
2016-04-21 19.53.32.jpg
Hier is het wat duidelijk te zien hoe het in elkaar zit. Eigenlijk niks bijzonders maar het is wel makkelijk te maken wat ook weer een voordeel is. De bodem is 4mm multiplex. Best wel dun maar als je kijkt hoe klein de lades eigenlijk zijn kom je er wel mee weg denk ik. Ik wil de bodems bekleden met essenburl zodat het bij de rest past.
2016-04-21 19.54.05.jpg
Ik heb alvast aan de zijkanten een randje gefreesd zodat hier een houten latje tussen kan die gaat dienen als geleider. Maar zo ver zijn we nog niet... er moet als verassing nog meer geschuurd worden!!!

Dit was het weer, ik hoop binnenkort weer een update te kunnen geven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.