Anoniem project

tuoh

Oud hout
Oef, dat was best een moeilijke "bevalling" te noemen maar het is uiteindelijk gelukt:p De winnaar mag binnenkort gratis en voor niks een volle dag aan dat wiel komen draaien:D

Mijn trapdraaibank is bij demonstratie's meestal zo populair dat ik van de bezoekers geen minuut de tijd krijg om even op adem te komen van al dat trappen:eek: Daarom was ik al even op zoek naar een alternatief type aandrijving welke toch het authentieke karakter van de bank niet te veel geweld zou aandoen. Met wat ik nu aan het bouwen ben word de trapdraaibank deels omgevormd naar iets wat de Angelsaksen een "Big wheel woodlathe" plegen te noemen.

Toen Leonardo Da Vinci omstreeks 1480 de eerste schetsen op papier kraste van een draaibank met vliegwiel en krukas, welke de draaier een continu roterende beweging van het werkstuk in één richting zou opleveren, ontstond er ook een alternatief. Dit alternatief behoefde geen krukas, enkel een (groot) alleenstaand wiel dat met de draaibank verbonden was door een snaar, zorgde eveneens voor die continu roterende beweging van het werkstuk. Hier waren wel altijd minimaal twee personen nodig, terwijl voor niet te groot draaiwerk op de trapdraaibank één man volstond.
In de loop der jaren zijn beide types naast elkaar blijven bestaan, met dien verstande dat de trapdraaibank veel populairder was dan het wiel, omdat dit laatste nu eenmaal altijd twee personen nodig had.

Big wheels werden meestal in de US gebruikt, de Amish gebruiken ze nu nog trouwens, ze zijn wel ontstaan in Europa, maar hier waren ze snel uitgespeeld eens de trapdraaibank volwassen werd. De diameter van de wielen liep uiteen van 1m tot wel 4m, sommige licht gebouwd, andere zeer zwaar van uitvoering, de aard van de constructie is ook zeer uiteenlopend van poepsimpel tot ware meubelstukken.
Het kon ook niet anders of in de loop van de tijd ging men experimenteren met kruisingen tussen trapdraaibanken en groot wiel draaibanken, dat leverde soms heel rare constructie's op, waarbij het niet altijd duidelijk is wat de bouwer nu feitelijk wilde bereiken:confused:

Zoals hier bijvoorbeeld:

Model van een Franse trap- (vlieg)wiel- draaibank
French-Lathe-2014-1.jpg

Of the real stuff.
French-Lathe-wheel-2014.jpg

En dat die Amerikanen de zaken altijd iets groter zien blijkt hier wel:p

Dit alles dus om even te laten zien waar ik de mosterd heb gehaald om mijn trapdraaibank aan te passen. Zoals gezegd wil ik de draaibank in de toekomst dus ook op motor kunnen laten werken, die moet dus ergens ingebouwd worden waar ie niet opvalt maar toch zijn werk kan doen. Ik moet ook nog altijd snel kunnen omschakelen naar het trapmechanisme, dat gedeelte moest dus absoluut ongemoeid blijven.
Verder MOET de hele toestand nog altijd vlot op- en af te bouwen zijn, en wil ik geen verhuiswagen moeten huren om alles te verplaatsen. Eens de keuze gevallen op een "wiel" was de autolaadklep de bepalende factor voor de diameter van dat wiel, en dus ook voor de rest van de constructie.
De constructie die ik voor ogen heb gaat van de trapdraaibank een dubbele machine maken, trapstel uitschakelen(= trapper uit de krukas haken) aandrijfriem verleggen, en ik heb een big wheel lathe (met motoraandrijving) Omschakelen van de ene machine naar de andere gaat hoogstens 1min duren:D

Die grote houten schroefspindel die ik al gemaakt heb gaat de verbinding vormen tussen de groot-wiel constructie en de bestaande trapdraaibank en dient om de snaar komende van het wiel en lopende naar de bank op te spannen. In tegenstelling tot veel wielen is er bij mijn toepassing dus een (schroef)koppeling tussen stoel voor het wiel en de draaibank. De motor gaat onderaan de stoel van het wiel komen te zitten en drijft door middel van een tweede snaar het grote-wiel aan.

Veel tekst om te zeggen dat ik twee machines in één ga krijgen zo (eigenlijk drie als je de elektrische motor meetelt)
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hahaha, ik zat er ZO ver naast in gedachten dat ik niet eens durf te zeggen wat ik dacht (hoewel iemand anders het volgens mij ook dacht, las ik ergens in dit draadje)

Maar het blijft een erg mooi project André!!

Groet, Rob.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.455
543
Dat had ik ook niet geraden. Weer een mooi bouwwerk.

Er komt een vraag in mij op, sorry. Ik wil geen pretbederver zijn, maar 't komt op in m'n kop:

Riemen moeten tegenwoordig afgeschermd zijn voor de veiligheid. Ben je niet bang dat er bij de demonstraties, iemand uit het publiek ( eventueel een kind) een hand tussen de snaar van de motor en het wiel steekt?

Groeten,
Ornament
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Goed punt Ornament, maar daar zal Tuoh toch wel aan gedacht hebben neem ik aan.

Had stiekem gehoopt op zo'n rose engine, misschien iets voor een volgend project? Hint, hint, nudge, nudge :p
 

tuoh

Oud hout
Dat is inderdaad een punt waar ik ook bij stil gestaan heb tijdens het overdenken van deze uitbreiding. Dat draaiend wiel gaat een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefenen op sommigen met ondernemende vingers:p Om alle mogelijke "stokken" in de wielen te vermijden komt er tijdens de demo's een touwafsluiting rond de machine te staan die een veiligheidszone afbakent. De machine zal meestal in V-vorm komen te staan denk ik, met het grote wiel zo veel mogelijk naar een blinde muur of zo gericht waar mogelijk.
Nu is het wel zo dat de meeste kijkers automatisch al een zekere afstand bewaren tijdens het draaien, al was het maar om niet onder de krullen komen te zitten, maar er zijn altijd uitzonderingen op de regel:p
Kan ook nog opteren voor "schrikdraad" natuurlijk in plaats van touw:D

De aandrijfsnaren worden gemaakt uit vlastouw van 8mm, en het grote wiel gaat draaien aan een relatief trage snelheid van 30 toeren per minuut, maar het momentum is natuurlijk wel verbazend hoog bij deze afmetingen, dat stopt zo maar niet. Beter voorkomen dan genezen dus.
 

tuoh

Oud hout
En weer wat verder geraakt vandaag, de draagstructuur voor het grote wiel is zo goed als klaar. De volgende klus word de koppeling met de trapdraaibank, eens dit klaar kan ik aan de motorophanging gaan denken. Die motor ga ik op een slede plaatsen die gaat kunnen glijden over een brede plank die onderaan komt te zitten tussen achterste steunpunt en de voet van de trapdraaibank. Aanspannen van de snaar en het vastzetten van de motor gaat gebeuren met een houten wig:D Eén tik en de zaak zit vast, idem om de zaak te lossen.

En nog een paar foto's van de werken.

Gewigde pennen.
CIMG4804.jpg

Voor de schoren heb ik twee droge takken Plataan gebruikt.
CIMG4807.jpg

Het voorlopige eindresultaat.
CIMG4814.jpg
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
854
65
Thuis
Dat wiel ziet er echt schitterend uit! Een van de beste projecten op heel het forum vind ik!
 

tuoh

Oud hout
Bedankt voor alle positieve commentaren heren, dat is altijd plezant om lezen;)

En ja, dat wiel hé, het heeft wat tijd gevraagd om alle verhoudingen goed te krijgen. Heb zelfs op het laatste moment de buitenrand nog een paar mm versmalt op de freesmachine omdat die nog wat log oogde.
Ben zelf ook heel tevreden met het eindresultaat, het ziet eruit zoals ik het in gedachte had, terwijl het gebouwd is uit restmaterialen. De bosse uit een stukje Afzelia, spaken uit restjes Europees Noten en Kersen, de buitenrand uit tweedehands Populieren.
Volledig gemonteerd, dus incl. as en lagers, weegt het hele ding 8,5kg, terwijl het toch heel rigide is door de 12 lichte spaken, en dank zij de lagers loopt het heel soepel. Ik ben me er van bewust dat het "de" blikvanger van de draaibank gaat worden, voornamelijk door zijn buitenafmeting, daardoor krijgt het ook ineens allure:p
Verder is het de zaak om zeer zorgvuldig en bedachtzaam te bouwen, alle boringen uit te voeren met de draaias als referentie bijvoorbeeld, alle spaken exact even lang en op de juiste lengte, alle verdelingen met de passer zodanig uit te zetten dat de onderlinge afstanden alle identiek zijn, etc.. Dit alles resulteert dan uiteindelijk in een licht lopend wiel zonder enige slag naar links of rechte, of hobbelend op en neergaand.

Het is het cruciale onderdeel van de hele verbouwing geworden, de rest is een "anti-climax":D

Mvg,

André
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
André,
Grote bewondering en respect voor het ambachtelijk werk.
Petje af voor wat je hier hebt gepresteerd.
Chapeau en een dikke puim.
Ik hou van zo'n uitdagende projecten.
Proficiat.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
De projecten van Tuoh zijn steeds iets apart. Maar nog merkwaardiger is voor mij de snelheid waarmee hij alles ineen bokst. En het ziet er dan nog gelikt uit ook. Super!
 

tuoh

Oud hout
Nou, filosofie is een groot woord, maar de combinatie van bekantrecht hout met rondhout zorgt bij deze, of gelijkaardige, constructies voor een meer authentieke look vind ik. Alles in bekantrecht hout geeft een te strak uitzicht aan iets wat verondersteld word uit het verleden te komen. Verder vind ik het leuk om in sommige werken het materiaal aan te wenden als het ware recht van de boom. Het doet de mensen even stilstaan bij de afkomst van dat materiaal en laat zien dat je niet altijd recht en haaks geschaafd hout nodig hebt om iets stevigs of moois te bouwen. Niet alle snoeihout hoeft als brandhout te eindigen, bovenstaande stukken zijn twee jaar geleden weggesnoeid uit enkele Platanen bijvoorbeeld:p
 

tuoh

Oud hout
Vandaag weer een stap verder gezet in het bouwproces, de (bovenste) koppeling tussen oud en nieuw is een feit:D
Hiervoor moesten de horizontale balken, de schroefspindel en de stalen koppelingsplaat tot één geheel worden samengebouwd. Houten moer en leiblok zijn 10mm diep ingewerkt in de balken en daarna vastgeschroefd met "oubollige" houtschroeven met gleuf, maat 25 x 60:p De horizontale balken worden telkens door middel van twee (nog te maken) stalen toognagels vastgezet op de staander, boringen en beschermplaatjes zijn al aangebracht.

Eens de onderdelen gekoppeld kon het wiel er terug ingehangen worden en kon ik de maat nemen om van een lengte touw, door middel van een korte splits, een functionele aandrijfsnaar te vervaardigen. Volgende klus word een bijkomend klein geleidewieltje om de snaar via dit wieltje naar de draaias te geleiden zonder de schroefspindel te raken. Kon dit ook doen zonder wieltje maar dan werd de hele constructie een stuk langer, dat was hier geen valabele optie. Eens dit wieltje geplaatst is de aandrijving van de draaias klaar en word het tijd om de aandrijving van het grote wiel aan te vatten, daarna kan er proef gedraaid worden;)

De juiste bouwlengte bepalen via empirische weg:p
CIMG4821.jpg

De "achtervork"
CIMG4823.jpg

Hé, die "vijzen" bestaan ook nog!
CIMG4824.jpg

Gekoppeld.
CIMG4826.jpg

De stalen beugel laat ruimte voor de snaar van het trapstel.
CIMG4827.jpg

De snaar spanner.
CIMG4829.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.