Anoniem project

tuoh

Oud hout
Terwijl ik gisteren bovenstaande beelden stond te nemen wist ik al dat ik de constructie voor een deel terug ging demonteren en aanpassen. Ik voelde mij niet happy met die hele spindel en al wat dat meebracht voor de constructie. door de centrale plaatsing ervan moest de snaar een rare bocht gaan maken. Met de spindel kon ik de snaar wel opspannen, maar dat is dan heel rigide, maar omdat de snaar op de plaats van de splits dikker is, word telkens als die dikte over de kleine poulie passeert de snaar iets korter, dat moet in de constructie kunnen opgevangen worden. Iets moeten dus kunnen meegeven, anders is het buigen of barsten. Dat zou betekenen dat ik nog een (verende) poulie zou moeten inbouwen hebben ergens. Maar, "no way" als je moet beginnen "bricoleren" om iets werkende te krijgen is tijd om de zaag er in te zetten, dan scheelt er iets aan de basis. Nu, voor dat laatste probleem zat er al een oplossing op de trapdraaibank, alleen, met die spindel in de weg kon ik er geen gebruik van maken.

Om een lang verhaal kort te houden, die schroefspindel heb ik er vandaag terug uit gehaald en de rest aangepast:p Het hele bouwsel oogt nu een stuk simpeler en efficiënter, terwijl het hele bouwwerk nog wat korter kon gehouden worden ook. Het opbouwen gaat nu ook wat makkelijker gaan omdat de diverse onderdelen kleiner geworden zijn. Met wat er nu staat ben ik heel tevreden, hier komt verder geen "bricoleren" meer bij kijken, we zitten terug op het juiste spoor:D

Enige cosmetische opsmuk:p
CIMG4836.jpg

Met dit als resultaat, enkel de snaar nog wat inkorten.
CIMG4834.jpg

De flexibele snaarspanner.
CIMG4841.jpg

As blockage in Padouk en stalen toognagel.
CIMG4838.jpg

De motor al even gepresenteerd.
CIMG4845.jpg
 

tuoh

Oud hout
Hallo Juriaan,

ik ben er mij van bewust dat ik daar mogelijks tegen een probleem oploop, door de grote ratio is het verschil in pouliediameter wel erg groot, met als gevolg een kleine contactzone op de kleine poulie. Hoe groter de asafstanden hoe beter, maar dat is hier niet haalbaar.
Nu ga ik dat in eerste instantie trachten te ondervangen door een aangepaste poulie te maken. Dat word een houten riemschijfje met een nauwe V groef erin, daar gaat het touw de meeste grip in vinden. De overbrengingsverhouding werkt ook in mijn voordeel, dit, samen met een fikse voorspanning van de snaar zou moeten volstaan om de boel draaiende te houden:p

Lukt het zo niet, dan is er al een plan B, er komt dan een vlakke schijf met opstaande randen op de motor te zitten, hier kan ik de snaar dan dubbel rondslaan, analoog als nu al op de draaias, dat geeft meer dan voldoende frictie heb ik al ondervonden;) Nog een paar dagen knutselen en ik kan gaan testen wat werkt en wat niet.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Vandaag weer een stukje verder geraakt richting finisch, de constructie is nu praktisch volledig gereed, één dezer dagen kan alles in de beits;) De motor heeft ook al een poulie gekregen, het is een exemplaar uit Olijfhout geworden, had een geschikt droog stukje rondhout liggen met het hart mooi in het midden, een half uurtje verder was dat een mooi passende riemschijf met spiebaan geworden.
De volgende klus word het bouwen van een motorophanging, of beter gezegd, een motorslede. De motor komt namelijk op een soortement "manchet" te staan die rond de bodemplank past en er ook gaat kunnen over heen en weer schuiven. Slede met motor erop gaat ook kunnen geblokeerd worden met een houten wig, idem als de rest dus. Geen sleutels of tangen nodig om de boel op- of af te bouwen, maar enkel een hamer:p

Het verticale steunpunt bijna helemaal klaar nu.
CIMG4848.jpg

Dat komt er dan zo uit te zien eens geplaatst.
CIMG4851.jpg

De volledige constructie, koppeling onderaan tussen oud en nieuw is ook gereed.
CIMG4849.jpg

Olijfhouten poulie.
CIMG4857.jpg

In de lijnolie.
CIMG4859.jpg
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
André, Knap zoals je een en ander construeert! Mooie combinatie tussen werktuigbouw en houtbewerking. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.449
539
Tuoh,

zie ik het juist dat die motor 2 condensatoren heeft? Wat kan de reden zijn?

groeten,
Ornament
 

tuoh

Oud hout
De motor is een aangepast type, extra grote koelfan voor semi-continu werk, en een bijkomende startcondensator voor een supersnelle start. Tenminste dat was de eerste uitleg, een beetje later kwam de aap uit de mouw, twee kleinere condensatoren kosten minder dan één grote, een centenkwestie dus. Moet wel zeggen, het oogt toch sportief hé, zo twee van die dingen er op:D

Bij poulies gedraaid uit droog hout is er praktisch geen gevaar voor splijten, heb al meerdere malen houten poulies gebruikt in de loop der jaren en nog nooit problemen mee gehad. Ze zijn zelfs heel slijtvast te noemen, zeker als er een touw gebruikt word als snaar:p Het is wel aan te raden om een houtsoort te kiezen met een redelijk gesloten structuur zoals Beuk, Esdoorn, Kers, Haagbeuk, etc. Olijfhout zoals hier gebruikt is een beetje zonde in deze toepassing, maar "wie het breed heeft, laat het breed hangen" hé:D:D:D
 
Laatst bewerkt:

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Nog een vraag mbt tot de poulie, en mijn excuses voor mijn onwetendheid - maar waarom is hij zo breed, je touwtje is misschien maar 5mm breed, de poulie oogt vele malen meer?
 

tuoh

Oud hout
Nog een vraag mbt tot de poulie, en mijn excuses voor mijn onwetendheid - maar waarom is hij zo breed, je touwtje is misschien maar 5mm breed, de poulie oogt vele malen meer?

Niemand is alwetend, tenminste, ik ken er toch geen enkele, stel dus gerust alle vragen die bij je op komen, dan zal ik proberen om er een valabel antwoord op te geven:p

Tussen groot wiel en motorpoulie komt een snaar (touw) te zitten van 10mm diameter, dit touw word met een slag rond de poulie gelegd om meer frictie te hebben. Op de motorpoulie komt dus 2 x 10mm naast elkaar te liggen. Nu heb ik op mijn trapdraaibank ondervonden dat ik deze touwen in de breedte de ruimte moet geven, die zoeken steeds zelf een positie op de poulie. Ik kon evenwel de poulie wel wat minder breed gemaakt hebben, maar de as van de motor heeft nu eenmaal ook een bepaalde lengte. Voor de werking maakt de breedte van de poulie dus niks uit, als ie maar breder is dan de dubbele dikte van de snaar.

Hier zie je de manier van omleggen op de poulie, is wel nog een touw van 8mm.
CIMG4869.jpg
 

tuoh

Oud hout
Stillaan kom ik op het laatste rechte stuk richting finisch, vandaag de motorslede samengebouwd en geplaatst, dan rest er nog enkel een riemspanner onderaan het grote wiel. Ook hier weer om de wisselende lengte van de snaar op te vangen. Dat word dan een mooi symetrische opstelling, één spanner bovenaan op de draaibank, de andere er diagonaal tegenover, onderaan het wiel:D

De motorslede word vastgezet met een Essen wig op de onderplank en dat werkt perfect, één tikje op de wig en de motor zit muurvast, een tik langs de andere zijde en ie is terug los. Omdat de motor niet mooi in het midden van de onderplank kan zitten zorgt die assymetrie voor een torsie, om dit te ondervangen heb ik de slede een regelbaar steunpunt mee gegeven. Had nog een spindeltje op overschot liggen dat mooi van maat was.

Het fijn tunen van de wig, zodat ie over de hele lengte mooi aansluit.
CIMG4861.jpg

Dat past.
CIMG4864.jpg

De spindel op zijn plaats.
CIMG4867.jpg

Klaar voor plaatsing.
CIMG4863.jpg

Zo dus,
CIMG4873.jpg

Mooi stabiel zo.
CIMG4875.jpg

Het laatste onderdeel in de steigers, wel even een ringscheur moeten lijmen.
CIMG4878.jpg
 

tuoh

Oud hout
Er vandaag even een sprintje uitgeperst wat finaal resulteerde in een perfect werkende machine:D Het laatste resterende klusje om zo ver te raken was die onderste touwspanner inclusief gelagerd steunwieltje.
Om dit wiel te lageren heb ik gebruik gemaakt van twee kunststoffen wieltjes, deze zijn langs beide zijden half ingewerkt in een houten blok, de rest van de kunststof heb ik weggedraaid. Waarom zo? Die kunststofwielen heb ik een paar jaar geleden eens gekocht omdat ze zo licht liepen, kosten toen iets van 5€ voor zes stuks geloof ik:p Heb er toen al een paar gebruikt voor de bovenste spanner trouwens. Ondanks de flodderachtige bouw zijn ze toch duurzaam gebleken onder belasting, die eerste ingebouwde set werkt nog altijd als de beste.

Voor het contragewicht te vinden heb ik wat moeten testen, eerst te licht, dan te zwaar, maar finaal het juiste gewicht gevonden, 1800gr op een schommelarm met als verhouding 1 op 1,6. Zo loopt de boel vlot rond en is er geen slip op de motorpoulie. Misschien ook aardig om weten, het grote wiel draait 43tr/min, dit geeft op de draaias juist 1448tr/min, terwijl ik al trappend een 1000 à 1100tr/min haalde:D

In de loop van volgende week nog wat kleine details bijwerken, een overkapping voor de motor fabriceren en daarna alles in de beits en lijnolie soppen zodat oud en nieuw mooi samensmelten tot één geheel.

In opbouw.
CIMG4881.jpg

Zo iets dus.
CIMG4882.jpg

Klaar voor aktie.
CIMG4886.jpg

Paar houten afstandhouders draaien.
CIMG4887.jpg

Geplaatst.
CIMG4894.jpg

Spanner +
CIMG4892.jpg

+ verstelbaar contragewicht, gewicht 1800gr.
CIMG4898.jpg

Het totale plaatje, werkend:D
CIMG4893.jpg
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
Jammer van de verdikking in de snaar.
Misschien had een lange splits hier op zijn plaats geweest?
Verder ziet het er erg mooi uit.
 
A

Athanor

Guest
Mooie ambachtelijke prestatie André! Complimenten voor het mooie geheel. Kijk er naar uit om op de open dag Hout het in werking te zien.


Fons
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mooi gemaakt. Wat ik wel grappig vindt is dat met die kleine poelie op de motoras en een draaibankspindel die grofstoffelijk dezelfde diameter heeft het effect niet anders is dan wanneer de motor de spindel direct zou aandrijven. Mechanisch zit dat grote wiel, in deze opstelling, er dus feitelijk voor niks ;-)
 

tuoh

Oud hout
Als het enkel de bedoeling was om de trapdraaibank motorisch te gaan aandrijven dan is de gevolgde weg inderdaad heel omslachtig en deels nutteloos geweest:p Had dan gewoon een motorslede kunnen opbouwen, motor plus drietrapschijf erop en klaar, hooguit een paar uurtjes werk.
Maar dit was juist wat ik niet wilde, draaibanken met motor zijn er al te kust en te keur, daar ga ik geen raar houten exemplaat aan toevoegen, daar heeft de toeschouwer niks aan.
Van meet af aan wilde ik met de verbouwing twee vliegen in één klap slaan. Als eerste, op één machine twee verschillende mogelijkheden werkend tonen die de vroegere houtdraaiers ter beschikking hadden om met een continu roterende beweging in één richting hout te vormen. Je kan wel hele verhalen ophangen over grote wielen en touwen als aandrijfriem, maar de mensen willen het liefst iets tastbaar zien;)
Als tweede punt wilde ik tezelfdertijd de aandrijving wat hedendaagser maken, een motor bijplaatsen dus, oneigenlijk, maar wel makkelijk voor de gebruiker:D Die motor moest dus op een onopvallende plaats komen te zitten, met als bijkomend probleem, de trapaandrijving moest volledig functioneel blijven. Dit laatste punt bepaalde in feite waar en hoe de motor zijn werk ging doen, weg van de bank dus, en de aandrijving via dat "overbodige" grote wiel:D
Als de machineverbouwing volledig achter de rug gaat zijn, alles in dezelfde kleur, inclusief motorcover, ben ik er zeker van de meeste mensen de motor gewoon niet meer gaan opmerken:D En laat dit nu juist mijn bedoeling geweest zijn.
Alle wegen leiden dan wel naar Rome, maar niemand word verplicht om altijd de korste weg te nemen:D

@Schrijnwerker, bij het gebruik van touw als aandrijfsnaar ontkom je niet aan een "las" om er een eindeloos lint van te maken. De eerste snaar die ik gemaakt had voor op het trapgedeelte had ik met een lange splits uitgevoerd, geen verdikking in het touw dus, maar door de kleine poulie en de slag die het touw hier rond maakt werkte de splits zich na enige tijd los, de platte knoop van ingedraaide derde streng kwam los. Nu gebruik ik al een tijdje vierstrengs touw met een korte splits die ik wel een paar maal meer doorsteek en telkens ook laat verjongen. Dit veranderd niks aan de verdikking maar alles loopt toch wat minder bruusk en ook niet onbelangrijk, de verbinding geeft verder geen krimp, dat wippen van de touwspanners neem ik er maar bij, het heeft gelukkig geen invloed op de draaias;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.