Anoniem project

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Heb zeer genoten van de bouw

nog een vraagje

is de motor aandrijving veel sneller dan de trap aandrijving?
 

tuoh

Oud hout
Altijd leuk om lezen dat het topic in de smaak valt, bedankt:D

Voorlopig is de motoraandrijving nog sneller dan de trapaandrijving. Motoraangedreven haalt de draaias nu bijna 1500tr/min, al trappend kom ik tot een 1000 à 1100tr/min:p Omdat ik in de toekomst meestal motorondersteund ga draaien ga ik wel de overbrenging op de draaibank wat aanpassen zodat het toerental in de toekomst iets lager komt te liggen. Bedoeling is om dit terug te brengen naar 1200tr/min, een ideale waarde voor deze draaibank en voor wat ik er op draai. Dit houd ook in dat wanneer ik dan toch occasioneel via de trapper de bank ga aandrijven het toerental op een 800 à900 tr/min zal komen te liggen.
Maakt hier niet veel uit, draaien lukt even goed, gaat enkel wat trager.

Waarom niet ineens de juiste ratio via de nieuwbouw? Omdat de buitenafmeting van het grote wiel niet groter mocht worden dan het nu is, groter past niet meer in mijn auto, en de motorpoulie niet kleiner meer kon worden. In eerste instantie had ik gedacht om het grote wiel ongeveer 1600mm diameter te maken maar dat stuite op logistieke problemen:p Had dan wel een grotere marge gehad om met toerentallen te spelen, maar via een omweg komen we er nu ook wel uit.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Super mooie uitwerking, wel in het begin op het verkeerde been gezet met je holzappfel foto ik loop nog mank :rolleyes:

Je wippende touwspanners kan het jongere publiek wel eens fascineren gaat ie vallen, waarom wip ie etc.
 

tuoh

Oud hout
Deze morgen de draaias eens uitgebouwd, nieuwe poulie gedraaid en de boel terug gemonteerd. Motoraangedreven is de draaisnelheid nu 1150tr/min geworden;) Oude poulie ga ik maar bijhouden, je kan nooit weten wat de toekomst nog brengt. Paar dagen geleden alle nieuwe onderdelen gebeitst, dat alles was nu droog genoeg om er een laagje lijnolie op te smeren. De oudere delen ook maar mee gesopt, die waren er na een paar jaar dienst wat verschraalt gaan uitzien, maar dat is zo opgelost met een verse laag lijnolie erop. Als volgende week alles mooi droog is kan ik de bank eens volledig opbouwen en tevens de motorcover maken. Dat word dan het sluitstuk van de metamorfose, ruim binnen mijn deadline:D


Een gedemonteerde as met dubbelrijig hoekcontactlager erop.
CIMG4903.jpg

Grotere werkdiameter in wording.
CIMG4901.jpg

En gereed voor plaatsing.
CIMG4906.jpg

Niks gebeurt:p:p
CIMG4918.jpg

Beits + lijnolie = kleur bekennen.
CIMG4911.jpg

CIMG4916.jpg

CIMG4919.jpg
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
@Schrijnwerker, bij het gebruik van touw als aandrijfsnaar ontkom je niet aan een "las" om er een eindeloos lint van te maken. De eerste snaar die ik gemaakt had voor op het trapgedeelte had ik met een lange splits uitgevoerd, geen verdikking in het touw dus, maar door de kleine poulie en de slag die het touw hier rond maakt werkte de splits zich na enige tijd los, de platte knoop van ingedraaide derde streng kwam los. Nu gebruik ik al een tijdje vierstrengs touw met een korte splits die ik wel een paar maal meer doorsteek en telkens ook laat verjongen. Dit veranderd niks aan de verdikking maar alles loopt toch wat minder bruusk en ook niet onbelangrijk, de verbinding geeft verder geen krimp, dat wippen van de touwspanners neem ik er maar bij, het heeft gelukkig geen invloed op de draaias;)

Duidelijk verhaal jammer dat dat niet heeft gewerkt.
 

WR1944

Oud hout
Dat is weer een mooi project geworden. Ik volg je verrichtingen met veel bewondering. En je hebt gelijk, het maken van iets is belangrijker dan het uiteindelijke te verwachten rendement.
Zou je inplaats van touw een ronde lederen snaar kunnen gebruiken. Dat ziet er in mijn ogen ook voldoende ambachtelijk uit en je hebt weinig met een verdikking te maken. Daarnaast kan je touw verbinden met een lange splits die verjongd wordt. Door de splits te bekleden met stevig garen dat bovendien met een naald regelmatig door de splits gestoken wordt kan je het uiteen rafelen aardig voorkomen.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Als de machineverbouwing volledig achter de rug gaat zijn, alles in dezelfde kleur, inclusief motorcover, ben ik er zeker van de meeste mensen de motor gewoon niet meer gaan opmerken:D

Potver, idd je hebt gelijk. Nu alles in de olie staat zie ik op de laatste foto inderdaad de motor niet meer :p

Tof project Tuoh en zoals gewoonlijk snel en zeer strak uitgevoerd !
 

tuoh

Oud hout
Dat is weer een mooi project geworden. Ik volg je verrichtingen met veel bewondering. En je hebt gelijk, het maken van iets is belangrijker dan het uiteindelijke te verwachten rendement.
Zou je inplaats van touw een ronde lederen snaar kunnen gebruiken. Dat ziet er in mijn ogen ook voldoende ambachtelijk uit en je hebt weinig met een verdikking te maken. Daarnaast kan je touw verbinden met een lange splits die verjongd wordt. Door de splits te bekleden met stevig garen dat bovendien met een naald regelmatig door de splits gestoken wordt kan je het uiteen rafelen aardig voorkomen.

Bedankt WR1944, ben zelf ook heel tevreden met het eindresultaat;) En ja, die snaren hé, op het trapgedeelte heb ik nu een lederen snaar zitten met een diameter van 5mm, en dat werkt perfect, maar de standaardkoppelingen zijn kl*** . Dat zijn van die simpele enkele haakjes, werken wel op een naaimachine, maar op een draaibank schieten ze duidelijk tekort, ze verplooien gewoon en komen dan los. Heb de lederen snaar nu verbonden met een stukje zeer sterk takelgaren, dat werkt wel, maar perfect is het toch niet. Moet nu de takeling regelmatig eens opnieuw intapen om voortijdige slijtage te voorkomen.
Vroeger bestonden er speciale haken om lederen snaren te koppelen die werden op de uiteinden vastgeknepen en daarna in elkaar gehaakt, de gekoppelde haken werkten dan als een kruiskoppeling, zo konden ze ook op de kleinste poulies gebruikt worden zonder uiteen te plooien.

Als er deftige koppelingen te vinden waren was een lederen snaar de max geweest, nu moet het dus maar met touw. Maar het touw doet zijn werk hoor, ben er best tevreden mee en is nog spotgoedkoop ook:D
 

WR1944

Oud hout
Die verbinders voor platte riemen bestaan nog steeds. Ze worden bij platte rubberen of nylon riemen gebruikt. Bijvoorbeeld bij de banden van een lopende band. In m'n jonge jaren (ahum) heb ik zowel lederen riemen als nylon riemen (banden) voorzien van die verbinders. En gewoon op de derde wereld manier met een hamer in de einden van de riemen geslagen.
Ik vraag me af of een smalle lederem riem bij jouw project meer ambachtelijkheid toevoegd. ;)
 

tuoh

Oud hout
Ja, die kammen om platte riemen te voegen heb ik hier thuis nog in de kast liggen, maar dat werkt jammer genoeg niet voor ronde snaren. Met (smalle) platte riemen kan ik niks aanvangen op het grote wiel omdat er twee aandrijfriemen naast elkaar moeten kunnen lopen. Een bol oppervlak, nodig om de platte riem op het wiel te houden, gaat problemen opleveren als ik er twee exemplaren ga opleggen; die gaan vechten;) Idem op de kleine poelies, voor meer tractie leg ik de snaren hier met een slag rond, dat gaat ook niet lekker lopen.
Nee, ik blijf wel trouw aan het touw, ik moet er gelukkig mijn dagelijks brood niet mee verdienen;) Als ik regelmatig eens een vers touw moet omleggen is dat geen (financiële) ramp:D
 

tuoh

Oud hout
Het is hier al eens aangestipt dat draaiende delen een bepaalde aantrekkingskracht hebben op sommigen om er toch de vingers eens tegen te houden, of er tussen te stoppen:p Om deze avonturiers de pas af te snijden moet ik rond de machine dus een veiligheidszone afbakenen. Liever dit dan de bewegende delen van de machine volledig af te schermen natuurlijk, dan zou er namelijk een groot stuk van de uitstraling van de machine wegvallen achter zo een omkasting:(

Nu had ik een paar jaar geleden een "gedroogd" stuk Apenboom gekregen waar met de beste wil van de wereld niks meer mee aan te vangen was (collaps) Maar om de één of andere reden had ik dat stuk stam toch niet in de kachel kunnen gooien. Omdat het hout op zich wel wat gewicht in de schaal wierp heb ik er nu toch een bestemming aan kunnen geven;) Heb het stamdeel verzaagd om er steunvoeten van te maken, in combinatie met enkele stukken Populier en een touw heb ik nu een flexibele afsluiting in de maak. Nog een paar lagen lijnolie erop en klaar is kees.

Jakkes,
CIMG4933.jpg
+
CIMG4928.jpg
=
CIMG4931.jpg
 

tuoh

Oud hout
Vandaag de motorcover gemaakt, meteen het sluitstuk van de update. Heb de cover maar het uitzicht van een pakkist(je) meegegeven, ruw van uitzicht, bereikt door de plankjes te herzagen op de lintzaag en de zaagsporen niet te verwijderen. Het bouwmateriaal is Populier, oorspronkelijk 42mm dik x 140mm maar herzaagd naar 9mm x 60mm voor de planken en 9mm x 45mm voor de "klampen":p

Het hele boeltje met het nagelpistool samengebouwd, maar als extra er ook telkens één drupje lijm tussen gedaan, mag ook niet meer zijn dan dat, één druppel lijm midden de verbinding zodat het hout verder kan blijven werken!! Volzat lijmen levert enkel miserie op.
Daarna een passend kleurtje erop en een eerste maal de machine kompleet opgebouwd, het totaalbeeld ziet er goed uit vind ik:D Na een paar maal op- en afbouwen, en een paar uur draaien zal één en ander er wel wat meer gaan uitzien als iets dat uit een schuur is tevoorschijn gehaald:D:D:D

Heb ook de onderste spanner wat ingekort zodat het wiel wat dichter bij het scharnierpunt komt te zitten, ziet er beter uit zo, de werking blijft gelijk.
Voor de rest werkt alles zoals het hoort, aanpassingen zijn niet meer nodig lijkt me, maar vermoedelijk volgende week nog eens een finale duurtest inlassen om de hele constructie grondig te testen en zo de laatste plooien glad te strijken.

Een pakkist in de maak.
CIMG4940.jpg

Motor ingepakt:p
CIMG4943.jpg

Niet volledig dichtgetimmerd.
CIMG4949.jpg

CIMG4952.jpg

Daar hoort ie.
CIMG4960.jpg

Het totale plaatje
CIMG4963.jpg
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Het is weer een prachtig werkstuk geworden, we genieten van je vakmanschap.
Ik zou wel, om iedere gedachte aan een motor te verdringen, zo'n drinkfles voor hamsters aan het kistje hangen :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.