Alles over de bijl.

P

Pel

Guest
@Ernest, ik kwam dit filmpje op internet tegen, misschien dat hij al eens gepost is maar dan staat hij er nog eens op.

Groet Pel.

 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
@Ernest, ik kwam dit filmpje op internet tegen, misschien dat hij al eens gepost is maar dan staat hij er nog eens op.

Groet Pel.



Axel Weller (zie video) verdient veel waardering voor de opleving en bevordering van bijl werk op veel plaatsen in Europa van Duitsland, Frankrijk tot Zweden en Noorwegen. Kijk ook het werk van de Tsjechische timmerman Petr Růžička in verband met meer bijl werk meer tot het oosten en ook François Calame zijn uitstekende website over timmeren in houten constructies. Maar vergeet niet de Openlucht Museum te Arnhem ook te bezoeken zo veel als mogelijk.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Meestal beschadigd de vóór en achterkant van de snede het meest , als je dan toch een rechte snede wil herstellen blijf je aan het slijpen on slijp je het beste van de bijl weg .

Adr L
Begrijp ik dit goed, dat jij slijpt alleen de beschadiging op vóór en/of achterkant van de snede want op die manier heb je minder staal verlies? Daarmee zou je verzekerde van zijn dat je een rond snede hebben.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
op het gebied van bijlen ben ik een leek maar fan van oude gereedschappen als dat ik ben koop ik in de kringloop of op een marktje nog wel eens een bijl .
kan iemand mij vertellen wat het voor een soort bijlen zijn IMG_0476.jpgIMG_0477.jpgIMG_0478.jpgIMG_0479.jpgIMG_0480.jpgIMG_0481.jpgIMG_0484.jpgIMG_0485.jpg

de enige die ik met regelmaat gebruik is die met het padouk ingelegde steel voor als ik grote stukken weg wil hakken gebruik ik deze voor het grof weghakken om het vervolgens met de hakbeitel af te werken
de laatste is denk ik geen bijl maar een soort pikhaak weet iemand de toepasssing ?
trouwens een hoop respect voor al die mensen die dit soort gereedschappen in ere houden en gebruiken in deze dagen van het kapitalisme :cool:
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
De bovenste is een true temper kelly works felling axe. Prachtig stukje staal (althans ligt eraan wie je het vraagt). Mocht je die ooit kwijt willen dan weet je mij te vinden.

De tweede lijkt mij een goedkope bouwmarkt versie van een timmermans bijl. Ik kan er ook compleet naast zitten.

De derde durf ik je niet te vertellen.

De "pikhaak" is een sappy/pickaroon gebruikt om in stammen te slaan en zo een handvat te maken voor makkelijker verslepen. Ik heb eentje met lange steel als hulp tijdens het hout kloven zodat ik niet steeds hoef te bukken. Ben dan nog wel "jong" maar als je een hele wintervoorraad aan hout moet kloven zijn die dingen ideaal.

Verder weer voer voor het bijlen topic:

019.jpg

Crafting bijltje hersteld compleet met nieuwe steel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Die steel van de Amerikaan vind ik zo mooi, strak en slank zoals hij is.
En dan heb je een houten leien hammer. In Duitsland en Frankrijk, Poland, Romania, Zwitserland, nou bijna elke ander land gebruiken ze gekloft houten lien als dak en gevel bekleding. Met dit hammer kan je de leien passmaken, vast spijkeren en zelfs spijkers trekken.
De volgende is om houten kisten open te maken en was veel gebruikt in de tijd waaneer houten kisten de gangbaar verpakking middel waren.
En dan de hand sappie. Die lijkt een mooie. Als meubelmaker soms moet ik een plank die onder in een stapel planken ligt uithalen. Zo'n handsappie is in die geval handig om een plank vast te pakken en uit trekken, maar meestal gebruik ik het ook bij het kloven van me brandhout. Sterker nog, ik ga nooit naar de brandhout stapel zonder de handsappie.

Dat is een mooi bijl geworden met nieuwe steel, gefeliciteerde.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Hallo Pine en allen
De eerste vind ik wat model/vorm betreft nog altijd één van de mooiste bijlen .
Gezien de geverfde steel ex militair uit tweede wereldoorlog ?
De tweede is volgens mij een zgn dakdekkersbijltje .
Het derde voorwerp is een zgn kistopener , koevoet - hamer - spijkertrekker en bijl in één .
Werd /word gebruikt om kisten /kratten ed te openen /sluiten .
Soms zijn ze in heel kleine luxe uitvoering , dan zijn ze bedoeld voor wijn /sigaren kistjes .
Mooie aanwinst , proficiat .
Adr L
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Bedankt voor de uitleg allemaal !
Het dakdekkersbijltje heb ik inderdaad uit frankrijk meegenomen
Ik ben weer een hoop wijzer geworden :p
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Bedankt voor de uitleg allemaal !
Het dakdekkersbijltje heb ik inderdaad uit frankrijk meegenomen
Ik ben weer een hoop wijzer geworden :p

Waar heb je de true temper gevonden?

@Ernest Dubois bedankt, is nu dan eindelijk deel van mijn verzameling werkende bijlen en zal goed van pas komen bij toekomstige projecten:)
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Deze komt van de kringloop voor een euro of 5
Trouwens mooi gemaakt die nieuwe steel !
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Had ik zulk geluk maar eens, prachtige vondst.

dankje ik ben nog aan het leren maar het gaat steeds beter.


Zou `ze niet te vinden zijn bij een echt leger dump?

Er was eens in Leeuwarden een tweedehands gereedschap handelaar met een hele kist vol oude Amerikaans leger bijlen maar sinds de aanleg van alle die nieuwe wegen ten zuiden van de stad is hij verdwijnen tot waar weet ik niet meer. Iemand die het wel weet?
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Zou `ze niet te vinden zijn bij een echt leger dump?

Er was eens in Leeuwarden een tweedehands gereedschap handelaar met een hele kist vol oude Amerikaans leger bijlen maar sinds de aanleg van alle die nieuwe wegen ten zuiden van de stad is hij verdwijnen tot waar weet ik niet meer. Iemand die het wel weet?

Ik kan natuurlijk eens opzoek gaan, bedankt voor de tip, ben toch wel wat fijn van de amerikaanse bijlen.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
In amerika zijn er maar zat te koop en nog niet eens zo duur
Verzenden kost al bijna meer
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.