Alles over de bijl.

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Me klover voor naast de kachel om aanmaakhout te haken.
Bekijk bijlage 48734
Vandaag een las om een balk te verlengen met een schuin haaklas met tanden en wiggen. Een lip is gewoon weg te zagen de andere die tussen twee borsten ligt moet gehakt. In ver uit de meeste gevallen is dat met zaagsnede en beitel maar kan ook met bijlen worden gedaan. Nou eimand zou kunnen zeggen, pak de bandhacke​ (heelas geen Nederlands benaming die ik ken) maar gezien de nauw ruimte vond ik de dwarsaks een beter keuze.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Hallo bijlvrienden
Op: OUTILS ANCIENS ART POPULAIRE: is een apart hoofdstuk over bijlen en dissel ed :Les Haches & Doloires: .
Mvrgr Adr L
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Een aantal mooie uit Scandinavische landen.
P1250469_zpshskiswyc.jpg
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Hallo Ernest en allen
Pasgeleden liet je een foto zien van een SLIJPMAL .
Waar is zo'n mal te verkrijgen ?
Heb bij enkele gerenommeerde zaken geïnformeerd , maar kon er geen vinden .
Mvrgr
Adri L
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Nieuw onderwerp binnen dit BIJLENTOPIC , (vraag)http://www.woodworking.nl/images/icon

Hoe moet ik handelen als ik een nieuw onderwerp wil aansnijden .
Steeds verschijnt (ANTWOORD MET CITAAT) , maar ik wil niet antwoorden met een citaat , maar een nieuw onderwerp binnen dit topic.
Zo had ik boven vorig bericht geplaatst :WEEKENDVONDSTEN: en daarna het bericht .
Mvrgr Adr L
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Hoe moet ik handelen als ik een nieuw onderwerp wil aansnijden .
Steeds verschijnt (ANTWOORD MET CITAAT) , maar ik wil niet antwoorden met een citaat , maar een nieuw onderwerp binnen dit topic.
Zo had ik boven vorig bericht geplaatst :WEEKENDVONDSTEN: en daarna het bericht .
Mvrgr Adr L

Heb net een bijl schoongemaakt , blijkt van het merk RIVAL te zijn , boven het woord RIVAL is een vos met gestrekte staart afgebeeld .
Op wikipedia word bij RIVAL melding gemaakt van een Engels motorfietsmerk , over gereedschappen word niets vermeld .
Is iemand bekend met dit merk .
Mvrgr Adr L
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Merken van gereedschap

Hallo allemaal
Naast één van de bijlen die ik dit weekend vond heb ik ook op een HAALMES/TREKMES een merk gevonden tw :W-m GREAVES & SONS : , dit merk vond ik op Google , en komt uit Scheffield , (dit woord is inmiddels van het mes afgeslepen .
Dit was tot nu toe een voor mij onbekend merk .
Zijn er mensen op Woodworking die ook gëiteresseert zijn in (oude) gereedschapsmerken ?
Is het mogelijk hier een topic voor te openen ?
Mvrgr Adr L


Heb net een bijl schoongemaakt , blijkt van het merk RIVAL te zijn , boven het woord RIVAL is een vos met gestrekte staart afgebeeld .
Op wikipedia word bij RIVAL melding gemaakt van een Engels motorfietsmerk , over gereedschappen word niets vermeld .
Is iemand bekend met dit merk .
Mvrgr Adr L
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Mischien offtopic

Kan iemand die snijhoekmeter inscannen op een scanner? Dan print ik het uit op papier en maak ik een houten:) Ik woon in polen en gereedschap is moeilijk te vinden plus 9 eurie neerleggen vind ik veel voor een stukje staal.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Hallo allemaal
Naast één van de bijlen die ik dit weekend vond heb ik ook op een HAALMES/TREKMES een merk gevonden tw :W-m GREAVES & SONS : , dit merk vond ik op Google , en komt uit Scheffield , (dit woord is inmiddels van het mes afgeslepen .
Dit was tot nu toe een voor mij onbekend merk .
Zijn er mensen op Woodworking die ook gëiteresseert zijn in (oude) gereedschapsmerken ?
Is het mogelijk hier een topic voor te openen ?
Mvrgr Adr L

Ik ben altijd geïnteresseerd in oude gereedschappen beetje kennis hierover kan altijd goed van pas komen.

Als je trouwens onder het tekstbalkje kijkt waar je een nieuw bericht kan typen staat er ook geavanceerd bij, als je daarop klikt kan je je bericht een titel geven.

Heb je ook foto's van je nieuwe aanwinst?
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Mischien offtopic

Kan iemand die snijhoekmeter inscannen op een scanner? Dan print ik het uit op papier en maak ik een houten:) Ik woon in polen en gereedschap is moeilijk te vinden plus 9 eurie neerleggen vind ik veel voor een stukje staal.
Nee Goldigger daar heb ik geen verstand van .
Echter nu je verteld dat je in Polen werkt een andere vraag ,ken je het merk :SMIEC: , van dit merk heb ik nl een bijl .
Wel is me bekend dat :SMIEC : oa meetgereedschap maakt , weet niet of de bijlen van dezelfde fabrikant zijn , en of er meer type's bijlen zijn .
De mijne is ca 1500 a 2000 gram en een steel van ca 60 cm .Het blauw-witte stickertje met SMIEC staat er nog op .
Mvrgr Adr
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.