Alles over de bijl.

P

Pel

Guest
Heb je die las gezien hoe ze twee balken aan elkaar te maken, hij was vast gezet met wiggen, prachtig, ik dacht dat de Japanners alleen zulke lassen maakte?

Groet Pel.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Deze steel gaat na een paar klappen kapot denk ik. Je kan beter een stuk hout zoeken met de nerfrichting in de steelvorm. Of de steelvorm aanpassen aan de nerf.
Misschien overheen gelezen, heeft niemand je hier al op gewezen?
040.jpg

Heel veel rechter dan dit gaat het toch echt niet worden met essen dus ik weet niet waarom je denkt dat de steel kapot zal gaan?
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Denk dat de steel in de lengterichting te veel verspringt wat draad/vezelrichting betreft .
Het kopse hout op de foto is mi redelijk , mits de draad zich verder ongeveer evenwijdig voort zet , al zijn de meningen over de richting der jaarringen (horizontaal/verticaal ) nogal verschillend .
Let vooral ook op de vezelrichting aan de onder/bovenkant en de linker/rechterzijde deze moeten recht zijn cq de kromming van de steel volgen .
Hoop dat ik je niet helemaal gek maak .
Als je bij een gereedschappenwinkel/Boerenbond oid kijkt zie je ook maar zelden een ideale steel die aan al deze eisen voldoet .
Succes
Adr L
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Denk dat de steel in de lengterichting te veel verspringt wat draad/vezelrichting betreft .
Het kopse hout op de foto is mi redelijk , mits de draad zich verder ongeveer evenwijdig voort zet , al zijn de meningen over de richting der jaarringen (horizontaal/verticaal ) nogal verschillend .
Let vooral ook op de vezelrichting aan de onder/bovenkant en de linker/rechterzijde deze moeten recht zijn cq de kromming van de steel volgen .
Hoop dat ik je niet helemaal gek maak .
Als je bij een gereedschappenwinkel/Boerenbond oid kijkt zie je ook maar zelden een ideale steel die aan al deze eisen voldoet .
Succes
Adr L

Hier kan ik wat mee dankjewel.

Ik koop voor mijn stelen essen planken en probeer dan op de nerven te letten maar helaas kun je niet alles krijgen. Als de nerven recht zijn heb ik er vertrouwen in dat deze niet zomaar breekt.

Maar erg bedankt voor je uitleg.
 
P

Pel

Guest
Inderdaad dat is in het dialect (ein hieëp) Nederlandse benaming weet ik niet, werd eigenlijk hoofdzakelijk gebruikt om houtjes klein te kleven ( knabbe kluive dialect). Lag of stak altijd bij of in de houtblok waar het brandhout lag voor de kachel aan te maken. Heeft zich vroeger menig kind aan bezeerd, of erger in zijn hand of been geslagen, mocht je helemaal niet aan komen, maar ja wat verboden was?????

Groet Pel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Verbindingen met bijlenP5161040.jpgP5161041.jpgP5161039.jpg gaat snell hoor.
P5161036_zpsihrhz0zx.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.