Alles over de bijl.

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Nog meer hakwerk

Nog een paar You Tube filmpjes .
Mollenhauwer Grevenhagen
Der mollenhauwer aus dem Braunsweiger land .
Mvrgr Adr L


[/QUOTE]
 
P

Pel

Guest
Prachtige filmpjes, maar zeker ook diep respect voor de vakmannen die vroeger deze zware arbeid moesten verrichten om toch een boterham te verdienen voor hun gezin. Mooi in beeld gebracht, en duidelijk is te zien dat iedere slag met het bijl tot op de millimeter nauwkeurig is, ongelofelijk hoe hij het complete binnenste hout van de bak er met beuken wiggen uitslaat. Alleen maar om het feit dat daar ook nog een bak van gemaakt kon worden, er werd niets weggegooid. Wat zou hij met de schors, die hij heel hield, en buiten neer zette om weer hergebruikt te worden, doen?

Groet Pel.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Bekijk bijlage 48443

Vandaag deze bijl via MP gekocht. Opknappen en een nieuwe steel, ben benieuwd hoe die gaat werken.

Hallo Capricorn en allemaal
Proficiat met je nieuwe aanwinst .
Wel een bijzondere kloofbijl , in de jaren 50 werd er nogal reclame mee gemaakt , denk dat dit systeem toen uitgevonden /bedacht is , geloof niet dat het een geweldig succes geworden is .
Heb ook een dergelijke bijl , plus een Adler die volgens hetzelfde principe werkt .
Wel geschikt voor mooie rechte rechtdradige gemakkelijk splijtende blokken , voor scheve en warrelige houtblokken is het niks .
Zie dat er aan de linkerkant een (trek)veertje ontbreekt .
Deze veertjes houden de pallen ingetrokken .
Succes met de restauratie , ( die van mij hebben allebei gebogen stelen ) .
Mvrgr Adr
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Hallo Capricorn en allemaal
Proficiat met je nieuwe aanwinst .
Wel een bijzondere kloofbijl , in de jaren 50 werd er nogal reclame mee gemaakt , denk dat dit systeem toen uitgevonden /bedacht is , geloof niet dat het een geweldig succes geworden is .
Heb ook een dergelijke bijl , plus een Adler die volgens hetzelfde principe werkt .
Wel geschikt voor mooie rechte rechtdradige gemakkelijk splijtende blokken , voor scheve en warrelige houtblokken is het niks .
Zie dat er aan de linkerkant een (trek)veertje ontbreekt .
Deze veertjes houden de pallen ingetrokken .
Succes met de restauratie , ( die van mij hebben allebei gebogen stelen ) .
Mvrgr Adr

Ik heb hem meer gekocht uit nieuwsgierigheid eigenlijk het zal vast af en toe werken maar men werkt al jaren met de "normale" kloofbijl voor een reden.
Klopt die ontbreekt maar ik heb het gevoel dat ik meer onderdelen nodig ga hebben als ik alles uit elkaar ga halen om de roest te verwijderen.
Dankjewel, voor de steel wil ik misschien of een alu beschermhoes maken zoals ze bij GB doen of van Leer.

Wat, of hoe is de werking van zo'n bijl?

Groet Pel.

Zodra de bijl een paar CM in het hout zit drukt het hout de de stukken staal naar buiten en deze zorgen ervoor dat het hout makkelijker splijt (theoretisch gezien).

 
P

Pel

Guest
Filmpje bekeken, inderdaad zoals je zelf al zegt theoretisch zou dat volgens de fabrikant moeten werken? Echter in de praktijk is het een zware botte klomp ijzer, die eigenlijk door zijn eigen gewicht door recht dradig hout gaat. Ik denk dat je met een lichtere goede scherpe bijl op een dag meer gedaan krijgt. Er schijnen weinig bijlen van dat kaliber gemaakt te zijn, dat zegt m.i. genoeg over de werking er van. Maar als collectors item voor een verzamelaar is het misschien wel een goede aanwinst.

Groet Pel.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Filmpje bekeken, inderdaad zoals je zelf al zegt theoretisch zou dat volgens de fabrikant moeten werken? Echter in de praktijk is het een zware botte klomp ijzer, die eigenlijk door zijn eigen gewicht door recht dradig hout gaat. Ik denk dat je met een lichtere goede scherpe bijl op een dag meer gedaan krijgt. Er schijnen weinig bijlen van dat kaliber gemaakt te zijn, dat zegt m.i. genoeg over de werking er van. Maar als collectors item voor een verzamelaar is het misschien wel een goede aanwinst.

Groet Pel.

Ik verwacht inderdaad ook niet dat het super werkt. Het is voor mij een stukje verzamelen. Ik vind het leuk om oude gereedschappen weer in ere te herstellen. Zal waarschijnlijk nooit echt gebruikt gaan worden maar leuk als uitbreiding van de verzameling.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Zaterdag stonden wij in het Twentse Enter midden in het dorp op een grasveld met twee stamen cipres. Onze bedoeling was de stamen tot vierkant balken te bewerken met onze bijlen. Het was een zwaar werk gezien de toestand van het hout, de opstelling daarvan samen met het warm weer en het ontbreken van enig schaduw. De weerstand van het hout heeft onze gezelschap 3 bijl stelen geëist maar op het einde van de dag was er een mooi balk als resultaat. Ik had geen foto toestel bij me gisteren dus geen beelden te laten zien voor nu.
 

Oakfox

Nieuw lid
20 mei 2016
13
0
Alles wat een man nodig heeft om te overleven in de wildernis , die was, komt, of waar je naar opzoek gaat... is een goed bijl. Al de rest wat je nodig hebt kun je met een goed bijl maken..

De oxenkopf dissel heb ik ook.. Veel bijlen die je hebt lijken me botweg gewoon te lomp om mee te werken :) Ik ben veel te nuchter om dingen te verzamelen waar je niet veel aan hebt . Toch begrijp ik je passie :)

geluk ! ,

f
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Alles wat een man nodig heeft om te overleven in de wildernis , die was, komt, of waar je naar opzoek gaat... is een goed bijl. Al de rest wat je nodig hebt kun je met een goed bijl maken..

De oxenkopf dissel heb ik ook.. Veel bijlen die je hebt lijken me botweg gewoon te lomp om mee te werken :) Ik ben veel te nuchter om dingen te verzamelen waar je niet veel aan hebt . Toch begrijp ik je passie :)

geluk ! ,

f


Of had je het over mijn verzameling? Zo ja hoezo te lomp?
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Lomp ? euhm.. kennelijk een gevalletje wat je zegt ben je zelf.. sorry, had andere woorden moeten gebruiken , wilde je niet kwetsen :-/
Oh ik voelde mij niet gekwetst hoor haha ik vroeg mij gewoon af waarom je dat denkt/dacht?

Gewoon benieuwd naar andermans mening zeg maar en die hoor ik nog steeds erg graag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.