15' Ski Tow Runabout by Geertjun

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Fotos-Bewerken.nl (11).jpg

Hopelijk eind deze week ligt het gehele dek dicht.


(PS: ook nieuwe pics op pagina 6! :cool:)
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Je gaat toch niet vertellen dat je al die planken met het handen hebt lopen schulpen. Als het wel zo draai je de plank ook regelmatig om ???? En dan nog niet eens met een of ander fancy merk met houten handgreep en design soort metaal welke teflon gecoat is en tweezijdig gesmeed.
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Nee jeroentje, ik heb ze ingezaagd met de festool cms.. :D Maar die komt niet verder dan 50mm dus bijde kanten inzagen kom ik op 100mm en het dekdeel dat rondom komt (vissingdeel) is op de breedste maat 170mm dus die laaste 70mm moest ik met de hand verder schulpen.
ach, het houd je fit! de andere dekdelen zijn maar 70mm breed en die kan ik dus wel machinaal zagen.

De boot is inmiddels ook te water geweest, als bewijs een filmpje:
sorry voor dat gelul op de achtergrond :p
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Glasmat aangebracht..

gY1ex6CGva.jpg

Nu flink schuren en nog 1 keer een dunne laag epoxy, waarop nog 4 lagen blanke DD-lak volgen.
Deze zomer lukt het me niet meer om de boot gereed te krijgen. Maar ik ga niets overhaasten, daar krijg je in het algemeen geen mooi werk van.

Wat zijn de gevolgen van het aangebrachte antifouling? aangezien er op het blik stond vermeld dat de boot na max 3 maanden te water gelaten moest worden..
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Met een glimlach op mijn gezicht heb ik dit topic doorgelezen :RESPECT.
Zo zie je maar weer : waar een wil is, is een weg, uuuuh water....uuuh boot :)
Het hele bouw verslach breng je op een leuke manier aan de man, zowel qua woord als foto's.
Hier straald voor mij een mooi stukje gereedschap en materiaalbeheersing van af.

Ben benieuwd naar verdere vorderingen, en laat ik afsluiten met een one liner:

Hest doar een mooie boat m'jong :)
 

Toonboog

Actieve deelnemer
18 sep 2012
74
0
51
Lochem
Ik ben nog nieuw op het forum, maar ik heb dit gehele topic met veel plezier gelezen.

Wat een prachtboot is het geworden, Geertjun. Een stukje vakmanschap waar je (ik in ieder geval) Ú tegen zegt!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat zijn de gevolgen van het aangebrachte antifouling? aangezien er op het blik stond vermeld dat de boot na max 3 maanden te water gelaten moest worden..
Ik denk dat dat betekent dat de antifouling coating nat gehouden moet worden omdat ie anders 'uitdroogt'. Een antifouling coating is bedoeld (naast natuurlijk als verf/coating) als slow-release formulering van een biocide dat moet voorkomen dat waterorganismen als algen en zeepokken zich hechten aan de romp en daar een groeiende kolonie vormen. Dat werkt het beste als de coating zich onder water bevindt, zodat het langzaam vrijkomende gif een soort van continue heel lage concentratie rond het schip vormt en vervolgens met het water wordt afgevoerd zodat er ruimte is voor nieuw vrijkomend gif. Als de boot op het droge ligt wordt het gif, dat wel steeds vrijkomt (door diffusie) niet afgevoerd. Dat heeft mogelijk effect op de coating, en leidt verder tot ophoping van het gif op de buitenkant van het schip.

Ook zijn veel (professionele) antifouling coatings tegenwoordig zelfslijpend, waarbij het slow-release effect iig gedeeltelijk wordt bereikt door het 'afslijpen' door mechanische, of meestal chemische verwering van de bovenste laag coating. Bij een zelfslijpende coating wordt dus in de praktijk ook de coatinglaag steeds dunner. Ook hier geldt: op het droge zal de coating zich anders gedragen dan onder water, en wellicht zijn werking(en) verliezen.
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Zo, dat is weer een hele tijd geleden!.. maar het is inmiddels 2013!
Allereerst de beste wensen en een gelukkig nieuw jaar allemaal.

bedankt voor de reacties, altijd leuk om te lezen!

Ik heb weer een hele tijd niet kunnen werken aan de boot, ivm met andere werkzaamheden. Maar deze week weer 40 uur gereserveerd.. dus hopelijk kan ik jullie eind deze week, daar bewijs van leveren in de vorm van een aantal foto's.
Helaas moet/wil ik een aantal dingen veranderen. Ik ben niet tevreden met het resultaat van de bovenkant van de boot (het dek) dus wil dit geheel weer kaal schuren tot op het hout. vanwege een aantal witte puntjes in of onder de glasvezelmat, en krijg dat helaas niet weg.
Wat betreft de antifouling.. het is een beetje dof geworden, dus ik ben bang dat de werking er inmiddels wel uit is.
Is het verstandig om dit er af te halen, en dit te vervangen voor een pantsercoat? aangezien de boot maar een paar dagen van een vaarseizoen in het water ligt. (heel stom van mij, om dit niet eerder te bedenken, en ook jammer van de toch wel dure antifouling)
Wat denken jullie hiervan?

Tips omtrent een goede onderwater coating is ook welkom.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Als de boot maar een paar dagen per jaar in het water ligt is antifouling helemaal niet nodig. Dat is alleen nodig voor boten die hun vaste ligplaats in het water hebben.

Groet,

Ad
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Daar was ik inmiddels ook (te laat) achter gekomen Ad! haha jammer, want het is niet goedkoop.
Zo zie je maar dat je in de loop van zo'n ''bootbouwproces'' van alles leert!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Helaas moet/wil ik een aantal dingen veranderen. Ik ben niet tevreden met het resultaat van de bovenkant van de boot (het dek) dus wil dit geheel weer kaal schuren tot op het hout. vanwege een aantal witte puntjes in of onder de glasvezelmat, en krijg dat helaas niet weg.

Wat jammer Geertjun van al dat vele werk dat je hieraan besteed heb.
Voor mij was het al mooi genoeg want ik vind het een prachtboot.
Maar kan het wel begrijpen als je er niet tevreden mee ben en je er misschien later aan gaat ergeren.
Veel plezier bij het verder afwerken en ik ben benieuwd naar de foto's die nog komen :D
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
152
7
Geertjun,

Wat mij betreft is dit één van de mooiste posts op het forum. Met veel interesse en plezier heb ik de foto's bekeken. Erg netjes en bovenal knap gedaan!
Inderdaad een prachtig bootje
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Bedankt voor de complimenten! :D

Na hééél veel schuren alles kaal gekregen, en ik heb een begin kunnen maken aan de achterbank.
De achterbank is dus verrijdbaar om zo straks gemakkelijk bij de tank en accu te kunnen komen, en alle onderdelen van de wieltjes vervangen voor RVS.

De fototjes...

FotoFlexer_Photo.jpg FotoFlexer_Photo 2.jpg
FotoFlexer_Photo 3.jpg FotoFlexer_Photo 5.jpg FotoFlexer_Photo 6.jpg
FotoFlexer_Photo 4.jpg FotoFlexer_Photo 7.jpg
FotoFlexer_Photo 9.jpg FotoFlexer_Photo 8.jpg

Wordt vervolgd!
 

Bijlagen

  • FotoFlexer_Photo 9.jpg
    FotoFlexer_Photo 9.jpg
    65,2 KB · Weergaven: 561
Laatst bewerkt:

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Goed opgemerkt spaander!:cool: Dat wilde ik doormiddel van een rvs kantschuif oplossen! Dus aan de voorzijde van de bank, onder de zitting 2 stuks infrezen..

FotoFlexer_Photo.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.