15' Ski Tow Runabout by Geertjun

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
192
0
Overijssel
bedankt voor jullie reacties!

Ik zal polyservice eens vragen of ze ook een handleiding voor mij hebben, klink heel handig! :D
Heb al wel het hele praktijkhandboek Kunststoffen voor de 2e maal uitgelezen.

En uiteraard jij ook veel succes met het bouwen van je boot Bas!
Ik kijk nu al uit naar een (foto)update in je eigen topic :cool:
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
2.720
34
Goeree-Overflakkee
Het meeste is wel gezegd. Een kleine aanvulling:

-Plamuren met 2k epoxy-plamuur
-Schuren k120 (alleen het plamuur)
-Stofvrij/vetvrij maken
-Epoxy primer aanbrengen met roller niet nodig
-Epoxy aanbrengen met roller (weggooiroller van polyservice)
-Glasmat aanbrengen en (met dezelfde roller) verzadigen met Epoxy
-Schuren niet nodig
-meteen 2e Glasmat aanbrengen in Epoxy, en meteen narollen met ontluchtingsroller
-Schuren (om dit schuren te voorkomen kan je peelply over het natte doen)
-Epoxy aanbrengen niet nodig
-2 a 3 lagen dd blanke lak (tussendoor schuren met steeds fijner schuurpapier)
-Antifouling laag aanbrengen (is 1 keer voldoende? en kan dit gewoon over de dd blanke lak?)

Ik miste de functie doorhalen :) Volgens mij hou je wel erg van schuren :?:
Wat bedoel je met de 2e laag glasmat haaks aanbrengen? Als de vezels in alle richtingen lopen heb je geen haaks toch? Bij glasmat is het heel makkelijk om overlappen aan te brengen, door de mat op maat te scheuren. Waar je het scheurt wordt het dunner, en wordt de overlap dus niet dikker.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
4.180
179
Terkaple
www.woodworking.nl
Nou weet ik niet helemaal precies hoe Glen L zijn ontwerpen berekent, maar bij mijn Bateau ontwerp zijn de overlappen van het glasweefsel een zeer gewenst onderdeel van de constructie. Deze overlappingen vallen allemaal op de randen en je moet ze ook zeker niet wegschuren, maar wegplamuren. Dat hoeft niet zo veel werk te zijn als je netjes lamineert, in de meeste laminaten zit te veel hars. Een redelijk ideale verhouding is 50% glas 50% hars (gewicht!) maar dat is hard werken en lever een mooi droog laminaat op. Meestal zit je met de hand lamineren in de buurt van de 60% hars. Hoe beter de glas/hars verhouding, des te sterker en goedkoper is het laminaat; epoxy is niet goedkoop. Gebruikt de roller voor het aanbrengen van de hars en het bevochtigen van het glas en gebruikt dan een grote kunststof spatel om de hars goed te verdelen, te ontluchten en om de overtollige hars uit het laminaat te strijken. Soms heb je een tweede spatel nodig om het laminaat op zijn plaats te houden. Leer een beetje spelen met de druk van de spatel om het laminaat niet te vervormen en toch de hars er uit te persen.
Als het laminaat alleen bedoeld is om het hout te beschermen, kun je het glas wel stotend leggen, maar als het als echt composiet bedoeld is , met je overlappen, ander heb je een serieus risico op breuk. Een glas/harslaag met 450 gr glasmat is ongeveer 1 mm dik.
Als je meerder glasmatlagen aan moet brengen, doe dat zoveel mogelijk in 1 keer; de 2e laag gebruikt dan zo 20% minder hars en dan levert dus een sterker laminaat op.

Maar waar ik eigenlijk mee had moeten beginnen: wat wordt dat een mooie boot! En je bouwt ook erg netjes, we krijgen dit jaar een aantal tewaterlatingen zo te zien!!

jaap
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
192
0
Overijssel
Bijtel zei:
Wat bedoel je met de 2e laag glasmat haaks aanbrengen? Als de vezels in alle richtingen lopen heb je geen haaks toch? Bij glasmat is het heel makkelijk om overlappen aan te brengen, door de mat op maat te scheuren. Waar je het scheurt wordt het dunner, en wordt de overlap dus niet dikker.

Om vergissing te voorkomen, ik ben van plan om met glasweefsel te werken en niet met glasmatjes. (Glasweefsels hebben in vergelijking met glasmat een hogere treksterkte. Bij vierkantweefsel gaat iedere inslagdraad over en onder de volgende kettingdraad door. Hierdoor ontstaat een schuifvast weefsel, maar het is bij vormen die in meer richtingen zijn gekromd, moeilijker aan te brengen.)

Ik bedoel dus eigenlijk dat ik de stroken glasweefsel tegen elkaar leg en dan weer overlap met een 2e laag die dan de naad afdekt van de eerste laag.

En nee, ik ben geen liefhebber van schuren.. :D het werken met epoxy is voor mij de eerste keer.
Maar bovendien bedankt voor je reactie Bijtel!


@ Jaap:
Bedankt voor de info/tips en uiteraard voor de complimenten! :D
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
192
0
Overijssel
Vandaag een trailer gekocht voor de boot, het was een hele mooie aanbieding.. kon ik 'm zelf niet voor maken! :D

De boot is inmiddels aan de binnenkant voorzien van een injecteer en epoxy filet's
Verder zijn er opstapjes op de spiegel aan de achterkant van de boot gemonteerd, de stootrand/opstapje volgens tekening valt niet in mijn smaak, en vind dit een beetje een breuk in de vloeiende vormgeving van de boot, er zijn wel andere alternatieven om de boot te beschermen tegen een steiger/andere boot











Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/47063=9621-Geert boot 1.jpg http://woodworking.nl/upload/attachments/47063=9622-Geert boot 2.jpg http://woodworking.nl/upload/attachments/47063=9623-Geert boot 3.jpg http://woodworking.nl/upload/attachments/47063=9624-Geert boot 4.jpg http://woodworking.nl/upload/attachments/47063=9625-Geert boot 5.jpg
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
192
0
Overijssel
Weet iemand van jullie waar ik ergens beslag (onder andere zoals op de foto hieronder) kan krijgen voor de boot? al behoorlijk wat online verkoopsites afgestruind, maar met weinig succes.
De botenbouwers onder ons weten vast wel een leuk adresje waar ze zoiets verkopen of op maat maken..



Alvast bedankt!

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/47480=9716-windscherm beslag.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
4.180
179
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je je een tijdje wil verlekkeren aan allerlei verschillende modellen dan deze in California of wat dichter bij in de UK.

Maar waarom maak je het niet van hout, de kunst is dan wel om het sierlijk te houden en er geen boerenhekwerk van de maken, maar ook de grote namen van weleer maakten hele mooie ramen in hout.

jaap
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
192
0
Overijssel
Jaap, hebben ze jou wel eens gezegd dat je geweldig bent?... dan zeg ik het nu in ieder geval! :D
Dat is precies wat ik zocht, wel prijzig trouwens. (maar ik ben inmiddels toch al over het budget van wat ik in gedachten had)
Ik vind het juist wel mooi dat er een beetje chroom/rvs aan een een klassieke boot zit, mist het niet te overdreven is uiteraard.

Bedankt! Gr Geert,
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
0
Breda
Geert,

Probeer De Geus Jachtbouw in Breda eens, die kunnen dat vast wel leveren.

Ze hebben ook mooie RVS stootlijsten voor op je boot :mrgreen:
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
192
0
Overijssel
Bedankt voor je tip Stefan! :cool:

Inmiddels iets verder verdiept in de windshields.. en toch wel iets heel moois tegen gekomen!



Alleen nog spelen met de verhoudingen, en dan is‘t helemaal zo gek nog niet.


Verder ben ik druk met schuren, schuren en nog eens schuren... pfff wat een werk zeg! maar de 2 lagen matten in epoxy liggen er op/in! Na het schuren wil ik nog 1 keer een laag epoxy aanbrengen voor de zekerheid. Daarna het onderwatergedeelte aanbrengen.

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
4.180
179
Terkaple
www.woodworking.nl
Zie je wel, een heel mooie houten windscreen. Ik zou de glaslatten aan de binnenkant maken voor het inwateren, of je moet een rvs glaslat gebruiken voor het effect.
Sterkte met het schuren, ik heb de romp van mijn fl26 helemaal met de hand geschuurd met de schuurplank om de romp mooi strokend strak te krijgen. Dat vond ik wel veel werk, maar we hebben een paar geleden kunstofproducten geleverd voor een superjacht van 88 meter, en zag ik dat daar alles met de hand, de schuurplank en schuurvijl werd geschuurd. Sindsdien klaag ik niet meer :)

jaap
 

WR1944

Oud hout
Bij Amels worden de rompen van de miljoenen jachten door speciaal ingehuurde Italiaanse specialisten met de hand geschuurd. Die specialisten geven die rompen een betere lakbehandeling dan de Maserati's en Ferrari's. Maar ja, voor 60 tot 150 miljoen mag je wel wat kwaliteit verwachten. ;)
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
192
0
Overijssel
Voor het schuurwerk gebruik ik de Festool rotex 150 icm met Festool Granat schuurpapier wat niet volloopt en lekker lang meegaat :D Enigste gevaar is dat je heel goed moet oppassen dat je niet door de mat heen gaat!

Ik geloof best dat je met de hand wellicht een beter resultaat kunt krijgen, maar gezien de boot vind ik dat een beetje te veel van het goede (de plaat naden) Ik heb ze dan wel mooi vlak tegen elkaar gekregen, maar met de tekening van het hout klopt het natuurlijk niet helemaal

Voor mijn eerste boot, ben ik zeer tevreden met het resultaat tot zover!













Wordt vervolgd! :D

Attached files
 

Kwibus

Nieuw lid
6 okt 2011
23
0
Beste Geertjun,

Nu ben je tot zo ver goed bezig geweest maar doe jezelf nu een lol.
Lijm stroken massief langs de zijvlakken.
Je gaat er spijt van krijgen wanneer je de naad zichbaar laat.
Het wordt bijzonder uitvergroot zichtbaar zo een ogenschijnlijk klein naadje.
Zonde van je werk.

Sinaasappel effect?,
Niemand je verteld dat de temperatuur van het te bewerken oppervlak en het mengsel moet overeenkomen met de omgeving temperatuur? Het hout mag ook warmer zijn...

Nee, het is geen afgunst maar na de post van "schitterend" werd het me te gortig.

Inderdaad, een forum is niks voor mij, allemaal de groeten!
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Was er niet een gezegde met iets van stuurlui die aan wal stonden?.......

Je vorderingen zien er erg goed uit Geertjun!
Ik moet zeggen dat je alles erg netjes afwerkt.
Ook je trailer ziet er erg goed uit.


Zoals Kwibus aangaf zat ik na het aanbrengen ook te denken dat het beter was geweest om het doek in de lengte aan te brengen.
Je hebt dan inderdaad geen naden.
Maar na heel wat extra schuur en epoxy werk is er niets meer van te zien.
In de bouw wordt er wel eens gezegd "bouwen moet je 3 keer doen" dit omdat je er steeds van leert.
Ik denk dat dit ook telt voor het bouwen van een bootje.
Veel dingen kun je navragen maar sommige dingen moet je toch echt zelf ervaren om er iets van op te steken.

Ik ben er van overtuigd dat wanneer je klaar bent met je boot deze er erg goed uit gaat zien!
Ga zo door.

Gr. Bas
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
1.841
19
Heelsum
Toon van Kwibus beetje teleurstellend, Geertjuh bouwt superstrak zijn eerste boot. Al zou het anders kunnen , dan kan dat ook op een andere toon.

Bas, jij noemt het doek, ik denk dat Kwibus het heeft over de naden van de houten platen die zichtbaar zijn op bijvoorbeeld foto5. Bedoelt hij niet dat ja langs de hele zijkant stroken uit 1 lengte moet plakken om die dwarsnaad niet meer te zien? Volgens mij wordt de boot dekkend gelakt en dan zie je toch helemaal niks meer? Dat moet toch vanwege de gaatjes die geplamuurd zijn.

geertjuh, ik geniet van je vakwerk en van je posts. Ik heb nog geen eerste boot strakker gebouwd zien worden dan die van jou en Bas dus keep up the good work...
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
192
0
Overijssel
Kwibus zei:
"Nu ben je tot zo ver goed bezig geweest."
"Niemand je verteld dat de temperatuur van het te bewerken oppervlak en het mengsel moet overeenkomen met de omgeving temperatuur?"

Sorry, maar ik volg je niet helemaal meer.. Eerst ben ik goed bezig en vervolgens niet meer?
Zoals Bas al aangaf, soms moet je zelf dingen ondervinden hoe iets in zijn werking gaat. Kijk, voor mij is een boot bouwen volledig nieuw! dat wil niet zeggen dat ik het niet kan, maar ik probeer het wel, en doordat ik het hele proces hier online op het forum zet, hoop ik door middel van commentaar/hulp van jullie iets meer te weten te komen hoe zo iets in zijn werking gaat, en ik begrijp je wel dat ik beter dunne stroken massief hout in de lengte langs de romp had kunnen lijmen, maar ik houd me nu voorlopig zo veel mogelijk aan de bouwtekening. Zo gauw ik meer ervaring heb opgedaan, en het leuk vind om vervolgens nog een boot te gaan bouwen houd ik jouw'n argument zeker in het achterhoofd!
Toch vriendelijk bedankt voor je berichtje!

Wat het glasweefsel betreft, eerst heb ik de banen glasweefsel aangebracht in de lengte richting van de boot, na tijdsgebrek laten uitharden, en vervolgens na een week, geschuurd en de 2e laag glasweefsel over de breedte van de boot aangebracht zoals op de foto's duidelijk te zien is.
Ja Scheppie, Kwibus doelt idd op de naden van de platen. En nee Scheppie, de boot krijgt een blanke lak, het onderwatergedeelte dekt net de geplamuurde gaten af en voorop aan het uiteinde komt iets van een rvs bescherm strip/plaat ;)

Thx voor jullie reactie's :D
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
192
0
Overijssel
Foto update...







Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/47875=9786-onderwater 1.jpg http://woodworking.nl/upload/attachments/47875=9787-onderwater 2.jpg http://woodworking.nl/upload/attachments/47875=9788-onderwater 3.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
1.841
19
Heelsum
Hoezo niet goed bezig :D ... topwerk geertjun.

Prachtig hoe de nerf in het hout benadrukt wordt door het glasweefsel en de epoxy.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.