Zelfbouw stofafzuigunit.

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Hoi Lhoornweg.

Leuk project.
Ik ben ook begonnen met een ventilator bouwen.
Vindt je het leuk als ik het verslag hiervan samenvoeg met dit topic?
Misschien kunnen wel elkaar helpen?

Voorzetje:

Ik heb een Ferm tegelzaag gekocht voor de inductiemotor (600W opgenomen vermogen en 2950 rpm)
Hier zit al een zaagbladflens op dus montage is makkelijk met de flens of met een zaagblad.
Ik ga een goedkope diamant slijpschijf gebruiken waar al 8 gaatjes in zitten die ik voor schroeven kan gebruiken.

Gisteren heb ik de ventilatorbladen gefreesd, er komen 4mm mdf of buigtriplex schoepen in.

Is helemaal goed, bij mij ligt het momenteel toch stil vanwege andere prioriteiten.

hoe heb je die sleuven gefreesd? tevens vraag ik mij wel af of je de kromming van de schoepgroeven wel genoeg is, te recht en het zal weinig lucht verplaatsen, te krom en het zal te veel weerstand opleveren.
om dit soort redenen heb ik bewust de plannen van matthias gekocht, hij heeft onderzoek gedaan naar dit soort kwesties.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
hoe heb je die sleuven gefreesd? tevens vraag ik mij wel af of je de kromming van de schoepgroeven wel genoeg is, te recht en het zal weinig lucht verplaatsen, te krom en het zal te veel weerstand opleveren.
om dit soort redenen heb ik bewust de plannen van matthias gekocht, hij heeft onderzoek gedaan naar dit soort kwesties.

Zo:
IMG_20160522_174344929.jpg

De kromming van de schoepen is niet heel kritisch. Een ventilator met gekromde schoepen is stiller een efficienter dan een met rechte schoepen.
Rechte schoepen werkt ook prima hoor, er zijn genoeg rechte ventilatoren.
De minimale radius van de schoepen wordt in mijn setup bepaald door de radius van het ventilatorblad. Het draaipunt ligt namelijk daarbuiten en zodoende is de radius van de schoepen ietsje groter dan die van de ventilatorbladen.

Als ik foto's bekijk van Mathias Wandel dan zijn die schoepen inderdaad sterker gebogen. Echter zijn mijn schoepen straks veel regelmatiger van vorm waardoor in theorie het eenvoudiger moet zijn het te balanceren.
Wanneer de ventilator teveel vermogen vraagt dan kan ik het hele ding afdraaien tot ik de 600W goed benut.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Gisteren heb ik een plaatje hoge kwaliteit mdf gekocht van precies 4 mm dik (met de schuifmaat mee naar de bouwmarkt).
Als het te dik is past het niet in de sleuven en als het te dun is kan ik het er niet goed in lijmen.

Het is mooi MDF en kneiterhard en glad maar wat blijkt, zo hard en onbuigzaam dat ik het niet in de gebogen groeven krijg zonder te breken.
Eerst geprobeerd het voor te buigen:
IMG_20160523_194506961.jpg
Echter na een half uur gebogen klemmen veren ze weer bijna 100% terug. Wat is dit voor turbo-mdf?! Normaal gesproken moet ik juist mijn best doen om dat spul vlak te houden, wil ik het eens buigen dan gaat dat niet :rolleyes:..

Toen bedacht ik me dat wanneer ik er ondiepe groeven in zaag ik ze veel makkelijker kan buigen. Als ik dan de groeven aan de onderdrukzijde van de schoepen plaats dan heeft dit nauwelijks effect op het functioneren van het ding.
Zo gezegd zo gedaan.
Het past allemaal perfect in elkaar.
Ik heb inmiddels ook de slijpschijf (nu omgedoopt naar draagschijf) gemonteerd en dat ziet er zo uit:
IMG_20160524_081552797.jpg

Ik moet nu een bevestiging maken voor de motor, daar zaten 4 korte m5 tapjes in het gietijzeren lagerstuk maar dat vindt ik niet zo handig/robuust.
Nu ga ik de spanners die de motor bij elkaar houden vervangen door draadeinden die ook dienen voor bevestiging van de motor aan het ventilatorhuis.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Yeah right, ik denk dat ik maar opnieuw ga beginnen...
Pijnlijke les wat er gebeurt als je met 3000 rpm gereedschap oneigenlijk gebruikt, die liep nog met een sisser af en gelukkig is de motor niet beschadigd.
IMG_20160527_204254820.jpg
Ik wou de schijf rond draaien maar daar moet ik maar iets anders op verzinnen.
Nu eerst mijn beurse hand maar even laten rusten, mag van geluk spreken dat die niet gebroken is.
Het gaf een enorme klap.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Project heeft een tijd stil gelegen. Vanavond de laatste hand gelegd aan het verlijmen van de segmenten van de ombouw voor de ventilator:
image.jpg

De planning is om het morgen uit te zagen en nog een poging te doen aan het uitballanceren van de impellor.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Gisteren de ombouw op maat gezaagd, alleen de binnenkant heb ik netjes rond gezaagd, de buitenkant heb grof op maat gezaagd.
Ik beschik niet over lintzaag dus heb het met een decoupeerzaag met een 140mm zaag moeten doen, het was duidelijk tegen max aan, het gearsysteem was bijna oververhit na het zagen.

20160625_154625075_iOS.jpg

@ The Woodworker, zo'n Thien-baffle lijkt interresant, maar ik moet er 2 slangen van 100mm op aansluiten, een 36 zoals in nu heb voor m'n stofzuiger.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Gisteren de ombouw op maat gezaagd, alleen de binnenkant heb ik netjes rond gezaagd, de buitenkant heb grof op maat gezaagd.
Ik beschik niet over lintzaag dus heb het met een decoupeerzaag met een 140mm zaag moeten doen, het was duidelijk tegen max aan, het gearsysteem was bijna oververhit na het zagen.

Bekijk bijlage 49788

@ The Woodworker, zo'n Thien-baffle lijkt interresant, maar ik moet er 2 slangen van 100mm op aansluiten, een 36 zoals in nu heb voor m'n stofzuiger.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Impellor en ombouw samen:
image.jpg

Al even getest, er komt aardig wat lucht uit.
helaas ook aardig wat geluid, dat viel me even tegen.
eens kijken hoe we dat gaan oplossen.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
vanavond heb ik 2 200L olievaten gekocht via marktplaats, opgehaald hier in de buurt en direct aan de gang gegaan:
20160714_182312877_iOS.jpg
De 2 olievaten staan bovenop elkaar waarvan de bovenste ondersteboven staat. in de onderkant van de bovenste ton heb ik een gat gezaagd van 125mm de blazer staat op 4 trildempers van +-5cm dik. een buis verbind de blazer met het vat. in het bovenste vat komt bovenaan de ingang van 100mm met de mogelijkheid om een 100mm slang aan te sluiten.
20160714_182328531_iOS.jpg
het is moelijk te zien maar hier zie je een van de trildempers.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
gisteren de omgang er in gemaakt en een test gedraaid, werkt super! ik kan het niet meten wat er nog uit komt aan fijnstof, maar als ik zaagsel van de tafelzaag opzuig zie ik er niets uit vliegen. ik had ook nog een hele bult met eiken schaafsels liggen van de handschaaf, ook deze gaan er super in. het geluid valt uiteindelijk nog wel mee en is zeker niet oorverdovend. zal vd week wel ff foto uploaden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.