Zelfbouw stofafzuigunit.

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Lijkt jou dat niet goed dan? Of heb je nog een zaag over? ;)
Het valt op dat er van alles voor wordt gebruikt. Kijk naar Marius Hornberger of hier wordt een motor van een kleine lintzaag gebruikt http://youtu.be/bEK_E2zTfbY
Nou, ik heb er nog geen heel uitgesproken mening over. Het is voordelig omdat je een wat hoger toerental kunt kiezen (volgens mij meestal 4000-5500 rpm) en dan een kleinere impeller kunt bouwen.
Ik ben benieuwd hoe je op zo'n zaag een behuizing en impeller monteerd, er zit namelijk geen grote flens of poelie op. Alleen een klein dingetje om een zaagblad te monteren.
Het is belangrijk dat de ventilator niet wiebelt.

Als het werkt wil ik zelf ook wel eens zoiets bouwen.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Nou, ik heb er nog geen heel uitgesproken mening over. Het is voordelig omdat je een wat hoger toerental kunt kiezen (volgens mij meestal 4000-5500 rpm) en dan een kleinere impeller kunt bouwen.
Ik ben benieuwd hoe je op zo'n zaag een behuizing en impeller monteerd, er zit namelijk geen grote flens of poelie op. Alleen een klein dingetje om een zaagblad te monteren.
Het is belangrijk dat de ventilator niet wiebelt.

Als het werkt wil ik zelf ook wel eens zoiets bouwen.

dat valt reuze mee, die goedkope modellen hebben de ombouw om het blad heen vast aan de gearbox. deze zitten met 4 schroeven vast aan de rest van de motor.
Ik heb het gebogen gedeelte er afgeslepen met een slijptol me doorslijpblad, daar een aantal gaten in geboord en zo heb je ineens een fles. daarna heb ik het handvat verwijderd en de schakelaar er tussenuit gehaald (ik ga een masterslave schakeling gebruiken).
zal vanavond wel ff een foto plaatsen dan zal het waarschijnlijk verduidelijken. voor vanavond staan de ronde platen voor de impellor op de planning, indien er nog tijd over is ga ik een jig maken voor mn decoupeerzaag om de impellor bladen mooier te kunnen zagen, die was namelijk niet ideaal bij de vorige, het blad ging schuin staan door zijwaartse druk.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
ff wat foto's van de motor:
20160421_170948229_iOS.jpg

ennnn de Jig:

20160421_192534783_iOS.jpg
20160421_192558246_iOS.jpg

vanavond ook 2 nieuwe platen voor de impellor gemaakt, ditmaal van berken multipex, deze is van een stuk betere kwaliteit dan dan het eerder gebruikte multiplex, en 2 plaatje van 350x350 voel je de meerprijs niet in je portemonnee.

zaterdag verder, de bladen maken:cool:
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Ik heb hier nog twee defecte radiaalventilatoren liggen. Eentje met een wiel van ongeveer 20 cm, de andere zal ongeveer 35 cm zijn.
Ze zijn gratis af te halen.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Gisteravond nog even nagedacht over het soort hout waar ik de bladen van ga maken, de eerste had ik van vuren gedaan, maar bij het "trimmen" van de uitstekende stukjes met de bovenfrees vlogen de stukjes bladen in het rond. ze braken af op de vezel... nu heb ik nog rood eiken en essen liggen. ik heb ook nog wit eiken fineer in huis daar zou ik eventueel ook bladen van kunnen verlijmen, wat zouden jullie doen?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik heb hier nog twee defecte radiaalventilatoren liggen. Eentje met een wiel van ongeveer 20 cm, de andere zal ongeveer 35 cm zijn.
Ze zijn gratis af te halen.
Oh nice, je komt zeker nooit in de buurt van Arnhem?:rolleyes:

- - - Updated - - -

Gisteravond nog even nagedacht over het soort hout waar ik de bladen van ga maken, de eerste had ik van vuren gedaan, maar bij het "trimmen" van de uitstekende stukjes met de bovenfrees vlogen de stukjes bladen in het rond. ze braken af op de vezel... nu heb ik nog rood eiken en essen liggen. ik heb ook nog wit eiken fineer in huis daar zou ik eventueel ook bladen van kunnen verlijmen, wat zouden jullie doen?

MDF?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Is MDF sterk genoeg? er gaat zaagzel, houtsnippers, af en toe een schroef of moer doorheen, de bladen zijn maar 4mm dik

Alles wordt daarvoor toch al gescheiden?

Ter aanvulling: de slang wordt aangesloten op de emmer waar een soort cyclone is ingebouwd. Daarna gaat de lucht via een soort filtersectie naar de impellor. Hoe kan daar dan nog een schroef komen?
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
grote delen gaan er zeker niet doorheen, en waarom zou massief hout beter tegen stof kunnen dan MDF?

Je zou het kunnen harder kunnen maken door het met parketlak te behandelen.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
dat was niet te bedoeling, de bedoeling is eenzelfde constructie als de HBM100. is dat niet verstandig?
een cycloon is zeker verstandiger vanwege het opzuigen van puin... op naar een nieuw ontwerp...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Hoe ga je die impellor balanceren? Zorgen over voldoende sterk materiaal ivm impact van stukjes hout en dergelijke lijken me de minste zorg. Zulk een diameter gaat behoorlijk trillen, zeker bij hogere toerentallen. En dan is het risico reëel dat het heel zaakje uit elkaar klapt.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik raak het draadje kwijt. Je hebt toch het ontwerp van Matthias Wandel?

klopt, ik heb inderdaad het ontwerp van Matthias Wandel, maar ik gebruik er alleen een deel van, namelijk de "Blower". Mathias heeft een stofzuigerformaat afzuiger met een vrij kleine opvangbak gemaakt:
finish76-b.jpg
Dit spreek mij niet aan vanwege de kleine opvangbak, deze zal met een vlakvandiktebank snel vol zitten en de filters verwacht ik relatief vaak te moeten verschonen omdat de cycloon erg klein is voor de hoeveelheid lucht die er doorheen wordt gezogen.

mijn idee was om de blower te bouwen voor een HBM model:
hbm-p-0120-1.jpg-1920x1080-3113337c8d.jpg

waar ik later de fijnstoffilter van HBM op wil moteren ipv een stofzak, en mijn 60 liter kunststof vat ipv een platic spaanvat.
dat zou een stationaire stofzuiginstallatie opleveren die veel krachtiger is dan de HBM100 voor voor een vergelijkbare/lagere prijs dan de HBM100.

maar ik begin steeds meer te twijfelen over of de bladen de spaanders en dergelijken wel af kunnen of dat ik toch meer voor een cycloon moet gaan met de afzuiger op de uitgang van de cycloon:
p_100646400.jpg

Dit zal mogelijk iets mindere zuigkracht opleveren maar dan zal er geen risico zijn dat de impellor bladen kapot kunnen gaan door de spaanders.

@Hunto, het uitbalanceren wil ik op dezelfde manier doen als dat Mathias dat heeft gedaan, een knikker en daar de impellor op leggen. en dan gewichten plakken net zo lang tot de impellor kan balanceren op de knikker. dan zou deze geballanceer genoeg moeten zijn om te kunnen draaien op die snelheid.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Met een cycloon voor je zuiger hoeven je bladen helemaal niet zo sterk te zijn want dan raakt niks je bladen
ik ben zelf mijn eerste stappen aan het zetten om een stofafzuiging te bouwen
aangezien ik er helemaal niks van ken
maar een proefopstelling gemaakt om beter te begrijpen hoe het allemaal moet gaam werken
ik heb nu achter de draaibank een slakhuisafzuiging gemonteerd om het stof bij het schuren weg te zuigen
als ik hier nog een cycloon aan zou toevoegen
dan zou ik de restlucht gewoon buiten kunnen afvoeren
denk ik
ik volg jou vooruitgan op de voet :)
mvg tom
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
begonnen met het maken van nieuwe impellorbladen, ik ga ze eerst proberen te maken van verlijm fineer, de eerste 3 bladen zitten in de klemmen, ziet er tot nu toe goed uit, a 5 minuten klemmen buigde de eerste al niet meer terug, zal vanmiddag/vanavond een foto posten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.