Zelfbouw stofafzuigunit.

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Ik ga je project ook volgen
nu ik meer aan het schuren ben ontstaat bij mij ook de noodzaak voor een stofafzuiging
ik heb zelf wat geknutseld met een oude afzuiging en wat oude stofzuiger slangen met een cycloon erbij zou het wel kunnen werken
maar jou idee ziet er ook goed uit
mvg Tom
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
klinkt goed, maar zijn die er ook in 4000rpm+ versie voor onder €100?

Een tweepolige kooiankermotor heeft 3000 omw/min. Weet je zeker dat je 4000 nodig hebt? En haalde je koolborstelmotor dat in belaste toestand?
Ik heb zelf 1 pk tot 1,5 pk enkelfase kooiankermotortjes voor rond 50 tot 75 euro gekocht (tweede hands).

mvg
klaas0639
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik merk dat er meer intresse is naar dit systeem, daarom zal ik wat toelichting geven over de kosten tot nu toe.
ik heb de plannen van Mathias Wandels site woodgears.ca gekocht voor €15, in deze plannen staat niet alleen de impeller, maar ook een scheidingssysteem in stofzuigerformaat, deze ga ik niet maken.
voor het hout had ik nog wat vuren balkjes liggen voor de impellor pladen, voor de "wand" van de impellor wou ik simpelweg panlatten gaan gebruiken, mooi makkelijk en deze heb ik ook nog.
het plaatmateriaal heeft met tot nu toe €20 gekost maar de eerste impellor is mislukt dus 2 multiplek bladen van 350*350*10 moet ik opnieuw kopen, dit kost me rond de €7 denk ik zo.
de motor had ik nog liggen maar ben bang dat ik geen vervangende koolborstels kan vinden, ik verwacht dat ze echt wel ergens zijn maar vinden is soms niet makkelijk.
daarnaast had ik bij HBM 4 meter afzuigslang en een stofzak gekocht, dit was tot nu toe de grootste uitgave van €68.
ik heb nog een 60liter blauw plastic vat staan welke ik als opvangbak wil gaan gebruiken.
20+7+68=€95

Al met al ben ik tot nu toe een kleine €100 kwijt, dit is tot nu toe nog onder de helft van de HBM 100 waarvan ik begrijp dat de zuigkracht niet echt geweldig is.
In tegenstelling tot de verwachte kracht van dit ontwerp nav de test van Matias Wandell.

indien ik geen koolborstels kan vinden zal ik miminaal nog eens €100 kwijt zijn voor een nieuwe motor, of ik koop via marktplaats een 2e hands tafelzaag en cirkelzaag elke als donor gaat spelen.

Verwachte uitgaven zijn dus nog een motor of koolborstels, een PVC 100mm pijp van 300mm, een PVC 100mm T stuk 45 graden, en multiplex voor de impellor. De rest (ombouw) ga ik maken van vuren balkjes en multiplex wat ik al heb.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Als ik jou was zou ik direct voor 3 aderig gaan, dan kan je tenminste ook gereedschappen gebruiken die wel aarding nodig hebben

je kan de aardedraad toch gewoon om het de master/ slave heen leiden? Die hoeft er niet persee door volgens mij. Of zeg ik dan iets geks?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Hoi ik ben even aan het meedenken qwa motor
is de motor van een electriche grasmaaier meschien een idee ?
Is gemaakt om lang achter elkaar te draaien verbruik valt mee volgens mij en krachtig genoeg om rotors te laten draaien
mvg Tom

daar heb ik ook over na zitten te denken, maar hoe snel draait die motor die er in zit? een motor van 1750rpm zou betekening dat mijn impeller 70CM! groot zou moeten zijn om dezelfde hoeveelheid lucht te kunnen verplaatsen. dan moet die motor ook nog erg krachtig zijn omdat in beweging te kunnen zetten.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Vraagje: wordt bij die plannen van Wandel de maat van de impellor gekoppeld aan het toerental? Zit er met andere woorden een tabel bij hoe groot de impellor moet worden bij 3000 tpm?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Vraagje: wordt bij die plannen van Wandel de maat van de impellor gekoppeld aan het toerental? Zit er met andere woorden een tabel bij hoe groot de impellor moet worden bij 3000 tpm?

helaas is er geen tabel gemaakt, ik ben bang dat dat echt te veel werkt is, mijn theorie heb ik gebaseerd op het volgende citaat van mathias:

"Another question that comes up: Can a 1750 RPM motor be used? Not really. I built a blower using a 1750 rpm motor. I actually made that one larger than this one, but I only got 95 mm of pressure. Not enough for what I needed. If you halve the RPM, you need to double the diameter of the impeller to get the same pressure, which would make for a very large impeller with a slower motor."

daarmee verwacht ik dat de verhouding altijd het zelfde moet zijn om een constant resultaat te krijgen. wat de ideale is zal voor iedereen anders zijn, hoe meer ruimte je hebt hoe groter je je impellor kan maken. hoe sneller je motor is, hoe kleiner je die kan maken. omdat ik weinig ruimte heb en toch graag een sterke afzuiger wil maken heb ik gekozen voor een hoge RPM (4000) en de orginele maten. mijn gedachte was dat wanneer de zaag door 80mm rood eiken kan zagen zonder problemen een impellor van 350mm van multiplex ook makkelijk aan zou kunnen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Op de site van Matthias Wandel staat ook de versie van Marius Hornberger. http://woodgears.ca/reader/marius/dust_collector.html
Deze werkt met een 3pk motor en 2800rpm.


Ja, 3 pk is misschien royaal maar ik moet zeggen dat ik uitermate verbaasd was over het lage vermogen (paar honderd watt) waarover Matthias het had.
Geldt misschien alleen bij zijn 1750 omw/min-versie, maar voor 3000 omw/min geloof ik het (gevoelsmatig) vooralsnog niet dat zo''n laag vermogen volstaat. (tenzij je de centrifugebladen heel laag houdt, zodat de luchtverplaatsing gering is. (NB: er zijn twéé belangrijke factoren die de effectiviteit bepalen dacht ik: volume in aantal liters lucht per sec. en drukopbouw)

mvg
klaas0639
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Voor zover ik het heb begrepen heeft Matthias een 0,75PK waarmee hij 3500 rpm haalt. De 3500 rpm staat vermeld bij de cfd test van zijn ontwerp.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
gistgeravond heb ik een Powerplus POW1044 cirkelzaag besteld voor €50, deze heeft een 1200W motor met een 5500 toerental. toerental is nogal hoog, ik heb hem eigenlijk besteld omdat de bouw van deze zaag vrijwel identiek is aan de kinzo motor die ik heb. ik hoop dan ook dat deze koolborstels wel passen (deze zijn namelijk nabestelbaar) en zo niet dan ga ik denk ik alsnog deze motor gebruiken. voordeel is dan wel dat ik um kleiner kan maken. ik wou er niet echt een berekening op loslaten maar ergens tussen de 250 en 300mm gaan zitten. dan kan ik alles iets compacter maken en (hopelijk) toch eenzelfde hoeveelheid luchtverplaatsing en druk houden.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Vraagje tussendoor, heeft iemand ervaring met de Bosch Optiline zaagbladen? danwel de Bosch Cirkelzaagblad Optiline Wood 305 x 30 x 3,2 mm, T80
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
YES, de koolborstels van de PowerPlus cirkelzaag passen in de kinzo!
nu hoef ik niet een nieuwe motor te kopen :D binnenkort nog een setje borstels kopen voor de cirkelzaag zelf, kan ik die doorschuiven naar een kameraad van wie de kinzo was.

vd week de rest maar uit de ijskast halen en verder met de afzuiger.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
volgens mij kun je niet elke motor gebruiken voor een afzuiger.

Heb zelf een 1500 watt afzuiger met een motor waar je U tegen zegt zeker 20 kg.(220v)
zou koppel ook niet mee tellen?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
volgens mij kun je niet elke motor gebruiken voor een afzuiger.

Heb zelf een 1500 watt afzuiger met een motor waar je U tegen zegt zeker 20 kg.(220v)
zou koppel ook niet mee tellen?


Zeker, koppel telt mee. Vermogen (watts) is het product van toerental en koppel. Dus in feite ligt het koppel voor een gegeven vermogen en een gegeven toerental vast.

Wel is het zo dat bijv. een enkelfase motor een laag aanloopkoppel heeft. Dat is inherent aan zijn principe (zijn vol vermogen kan hij pas ontwikkelen bij nominaal toerental). Gelukkig is er bij een ventilator nauwelijks een aanloopkoppel nodig. Een koolborstelmotor heeft overigens wel een behoorlijk aanloopkoppel, maar voor een ventilator is dat dus niet zo van belang.


mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ja, opschieten! Leg maar bier in de koelkast. We willen resultaten zien! ;)

HAHAHA, ik merk het al, als de ventilator niet kan functioneren voor de afzuiger heb ik iig voor komende zomer een heerlijke verkoeler voor bij het koude biertje! :p
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
volgens mij kun je niet elke motor gebruiken voor een afzuiger.

Heb zelf een 1500 watt afzuiger met een motor waar je U tegen zegt zeker 20 kg.(220v)
zou koppel ook niet mee tellen?

Daar heb je zeker gelijk in, ik heb nog 2 motoren 1 fase op 230V één van een vloeistofpomp en één met een dubbele poelie. het nadeel van deze 2 motoren is dat ik niet weet wat de TPM zijn. daarvoor heb ik bij DX een Tachometer besteld, blijkt het geval dat de huidige motor toch niet geschikt is kan ik mogelijk één van die andere inzetten. nadeel is wel dat ik dan weer het houtwerk opnieuw kan bouwen.

maar ach, het houd je bezig ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.