Zelfbouw stofafzuigunit.

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Hier een paar foto's van het lijmprocess:

image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg

Volgens de fles zou de klemrijd tussen 45 minuten en een uur zijn, de eerste batch heb ik niet echt opgelet omdat in toen ben gaan lunchen, gelukkig kwamen ze goed uit.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
alle bladen zijn verlijmd, ik heb er één extra gemaakt voor het geval dat:

20160424_090724386_iOS.jpg

de bladen heb ik bewus langer en breder gemaakt dan nodig, dit omdat het fineer ondank alles toch gaat drijven. dmv schilderstape van exact 50mm breed op de bladen te plakken kan ik dit mooi volgen om af te schuren.
20160424_090740504_iOS.jpg

zo zijn straks alle bladen even breed, daarna komt het op maat zagen van de bladen in de lengte en daarna stuk voor stuk wegen. ik wil kijken of ik ze op gewicht allemaal gelijk kan krijgen, gezien dat juist telt voor het stabiel krijgen.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik heb nog eens verder zitten kijken. Jouw 60l vat is niet zo veel groter dan van Matthias, namelijk ongeveer 600mm hoog bij een diameter van 400mm. Ik vermoed dat de opvangbak van Marius circa 100l is. Beide leiden de spaanders niet via de impellor en hebben compacte machines. Daar kun je de filter van HBM (of een eigen gemaakte) dan nog op kwijt. Wat ik mij afvraag: waarom zou je dan zo'n reuze cycloon willen bouwen?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik heb nog eens verder zitten kijken. Jouw 60l vat is niet zo veel groter dan van Matthias, namelijk ongeveer 600mm hoog bij een diameter van 400mm. Ik vermoed dat de opvangbak van Marius circa 100l is. Beide leiden de spaanders niet via de impellor en hebben compacte machines. Daar kun je de filter van HBM (of een eigen gemaakte) dan nog op kwijt. Wat ik mij afvraag: waarom zou je dan zo'n reuze cycloon willen bouwen?


ik kan me niet voorstellen dat die 100 liter is, de impellor zelf is 480×450mm, deze heeft hij rechtopstaand, dus 480mm hoog, zijn opvangbak is lager dan de impellor met daar een tweede emmer als cycloon:
finish76-b.jpg

ik verwacht dat het nog neit eens de helft is. mijn vat heeft een diameter van 450mm en is denk ik 800mm hoog (niet gemeten) daarboven komt de cycloon a 800mm hoog en daarbovenop komt de afzuiger plat te liggen. dit zou resulteren in een totale hoogte van iets minder van 2 meter, en een oppervlakte van pakweg 500×500, zeker gezien mijn schuur waarin ik alles heb een hele kleine oppervlakte heeft en dit naar alle waarschijnlijkheid de meeste zuigkracht en inhoud heeft, gaat hier mijn voorkeur naar uit. qua oppervlakte is die van mathias niet groter, maar hij heeft veel minder inhoud wat bij schaven sowiezo resulteerd in veel vaker legen/lopen, en hij heeft een aardige filterbox gebouwd wat nou ook niet bepaald onderhoudsvriendelijk lijkt.

vanmorgen/middag heb ik alle bladen op maat geschuurd, zojuist allemaal gewogen, het gewicht loopt uit een tussen de 17 en 23 gram.
vd week verder s'avonds weer verder.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik gaf aan dat die van Marius Hornberger 100l is. Die heeft een houten opvangemmer geconstrueerd met een kijkvenster om af te lezen hoe vol de emmer is. Maar ik moet toegeven dat 500x500 vloeroppervlakte wel heel compact is. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik gaf aan dat die van Marius Hornberger 100l is. Die heeft een houten opvangemmer geconstrueerd met een kijkvenster om af te lezen hoe vol de emmer is. Maar ik moet toegeven dat 500x500 vloeroppervlakte wel heel compact is. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Sorry, khad je reactie verkeerd gelezen, khad Marius Hornberger niet gelezen.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Gisteren een klein ontwerp gemaakt, mogelijk verduidelijkt dit doe boel:
design.PNG
Dit is het idee tot nog toe, er moet nog wel een ingang in de cycloon worden getekend, tevens zal het geheel iets hoger komen en komt de ton op 2 balkjes te staan,
indien deze geleegd moet worden koppel ik de deksel los welke vast zit aan de cycloon, daarna de balken verwijderen en de ton valt een klein stukje naar beneden om weg te kunnen schuiven.

Nu heb ik nog een aardig stuk berken multiplex 5mm liggen, nu vraag ik mij af of dit sterk genoeg is. of dat ik voor 10mm moet gaan.
de bedoeling is wel om in de hoeken extra latten de lijmen om de verbinding te verstevigen, tevens wordt de cyloon aan de binnenkand wat meer "rond" ipv hoekig.
daarna wou ik de binnenkant voorzien van een laag epoxy die ik nog in de kast heb liggen.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Sorry, khad je reactie verkeerd gelezen, khad Marius Hornberger niet gelezen.

Geeft niet, heb ik ook wel eens last van. :cool:

Op basis van de schets die op de vorige pagina stond, begon het mij een beetje te dagen. De tekening maakt het beeld mooi compleet!
Waarom ga je voor de cycloon en niet voor de Thien separator (dank zij de parallel topic over afzuiging weet ik nu de benaming)?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Geeft niet, heb ik ook wel eens last van. :cool:

Op basis van de schets die op de vorige pagina stond, begon het mij een beetje te dagen. De tekening maakt het beeld mooi compleet!
Waarom ga je voor de cycloon en niet voor de Thien separator (dank zij de parallel topic over afzuiging weet ik nu de benaming)?

Ik weet neit exact wat je bedoeld met Thien seperator, maar las je die rechthoekige box bedoeld met die 2 45graden buishoeken of die andere bak met die 2 filters.

De bak met 2 45graden bochten geeft mij een gevoel van heel erg veel drukverlies vanwege alle bochten. en hoeken.

de bak met die filters, ook hier, filters zorgen voor weerstand, daarna moeten die filters (regelmatig) worden vervangen wat mij nou ook niet onderhoudsvriendelijk en bevorderlijk lijkt voor de constructie. de constructie zoals ik hem nu heb gedacht zal minimale onderhoud nodig hebben, de cycloon zal van binnenuit geseald zijn door de epoxy daarnaast zal er alleen een filter aan de buitenkant van de constructie komen welke makkelijk te vervangen is zonder dat ik een bak moet openen waar druk om komt. bovendien heb ik een regenton/vat van 450x800 welke ik nu gebruik als opvangbak en cycloon in één voor mijn stofzuiger. deze ga ik gebruiken om ruimte en geld te besparen.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Zie hier voor die separator, maar op Matthias zijn site kun je onderstaande afbeelding vinden.

image.png

Het voordeel van deze oplossing is dat je die rare toeter niet hoeft te maken.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Zie hier voor die separator, maar op Matthias zijn site kun je onderstaande afbeelding vinden.

Bekijk bijlage 47413

Het voordeel van deze oplossing is dat je die rare toeter niet hoeft te maken.

ah, nu begrijp ik wat je bedoeld, dit heb ik nu alleen dan zonder de seperator plank onder de in en outlet, deze zijn nu de breedte van standaard afvoerpijp (50mm?)
ik probeer nu een manier te vinden om 100mm leidingen te kunnen gebruiken, ik ben bang dat de ton daar te laag voor is.

wat ik mij wel afvraag, wat is de meerwaarde van de trechter vorm? kan ik een ronde "pijp" maken ipv een cycloon? dat zou mij een hoop moeite schelen en toch 60cm aan hoogte winnen omdat ik nog een mooie plaat multiplex heb liggen hiervoor, welke niet groot genoeg is voor de cylcoon van 800mm maar wel voor een pijp van 600mm
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik vermoed dat de trechtervorm voor het cycloon effect is. Het zorgt ervoor dat het afval langs de wand wervelt en zo buiten de zuigkracht van de uitlaat valt.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.539
254
Omdat de snelheid van de stof in een pijp (en cyclone) afneemt door de wrijving met de wand, wordt dit steeds minder goed tegen de wand geslingerd en daarmee gaat de scheiding van lucht en stof steeds slechter. Door de diameter steeds maar kleiner te maken hef je dit op en blijft de stof op snelheid en heb je een beter resultaat.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
wat ik mij wel afvraag, wat is de meerwaarde van de trechter vorm? kan ik een ronde "pijp" maken ipv een cycloon? dat zou mij een hoop moeite schelen en toch 60cm aan hoogte winnen omdat ik nog een mooie plaat multiplex heb liggen hiervoor, welke niet groot genoeg is voor de cylcoon van 800mm maar wel voor een pijp van 600mm

Ik heb gezien dat je met sketchup overweg kunt. Als je een model importeert, kun je zoeken op dust collector of aanverwante termen. Dan krijg je wat mogelijkheden te zien, waarbij sommige weer naar een site verwijzen. Daar kun je dan weer de achtergronden of toelichting opzoeken. Wellicht zit daar het kleinere model tussen dat je zoekt (ik vermoed van wel).
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Tijdje geleden dat ik een update heb gegeven.

er zij ondertussen vorderingen op2 vlakken, de belangrijkste is toch wel op motorisch vlak. Door het nog een aantal maar volledig doorlezen van alle topics op de site van mathias mbt de afzuiger en het blijvend ondervinden van problemen met de gekozen motor ben ik overgestapt naar een borstelloze inductiemotor die ik nog in de schuur had staan, de draait een stuk langzamer maar daarentegen een stuk stiller en stabieler. Er zit een dubbele poelie op welke ik er niet af kreeg. Lang leve de slijptol met 1mm doorslijpblad, de poelie is gehalveerd, hierdoor heb ik exact de juiste diepte. De blower word tegen de poelie aangeschroefd, hierdoor heb ik een "plaat" van 50mm rond waar de blower tegenaan word geschroefd. Hierdoor is de blower 100% haaks op de as wat trillingen minimaliseert. De blower is nog een klein beetje uit balans maar dat is op te lossen met het lijmen van stukjes fineer.

De tweede vordering is op gebied van elektronica. De bedoeling was een ingebouwde master/slave schakeling met één stopcontact voor apparatuur. Totdat ik de festool powerhub zag. Direct verliefd maar helaas veelste duur om te kopen en natuurlijk veel leuker om zelf te maken. In totaal voor een kleine €100 aan onderdelen gekocht, 5 geaarde inbouwcontactdozen, geaarde stekker, 16a master/slave schakeling, 230v signaalled een aanuitaan schakelaar voor maniak override, zo kan je de stofzuiger of stofafzuigunit gebruiken zonder een extra apparaat in te hoeven schakelen (handig voor gewoon "stofzuigen") en 3 230v 16a zekeringen, voor zowel voor als achter de master/slave schakelaar.

Een festool systainer heb ik al tot mijn beschikking, 2 jaar geleden heb ik 2 sysainers gratis gekregen via Facebook. Het zijn de oudere versies, dus niet de T-lock, maar zullen perfect dienen voor dit doel.

Zo kan ik het stationair gebruiken bij de unit en als ik net als laatst op locatie bezig moet zijn op de stofzuiger.

als laatste komt er een Apple USB adapter in voor het opladen van telefoons en tablets.

Ik zit nog even met het (spat) waterdicht maken van de unit, ik zit te denken om een vorm van rubberkit te gebruiken, dit zal wel om de zoveel tijd moeten worden vervangen ivm uitdrogen maar de zou er voor moeten zorgen dat met een "plotselinge" regenbui de stoppen niet direct doorslaan.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
voor de mensen die geinterreseerd zijn in de master slave schakeling, zojuist heb ik een nieuw topic geopend hierover.
door veel werk (bereikbaarheidsdiensten heb ik niet veel in de "werkplaats" kunnen doen, alles wat ik nu doe is in de woonkamer, helaas wordt het niet gewaardeerd als ik hier een afkortzaag, tafezaag, bovenfrees of ander lawaai ga gebruiken... we zullen dus even geduld moeten hebben...
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi Lhoornweg.

Leuk project.
Ik ben ook begonnen met een ventilator bouwen.
Vindt je het leuk als ik het verslag hiervan samenvoeg met dit topic?
Misschien kunnen wel elkaar helpen?

Voorzetje:

Ik heb een Ferm tegelzaag gekocht voor de inductiemotor (600W opgenomen vermogen en 2950 rpm)
Hier zit al een zaagbladflens op dus montage is makkelijk met de flens of met een zaagblad.
Ik ga een goedkope diamant slijpschijf gebruiken waar al 8 gaatjes in zitten die ik voor schroeven kan gebruiken.

Gisteren heb ik de ventilatorbladen gefreesd, er komen 4mm mdf of buigtriplex schoepen in.
IMG_20160522_215554220.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.