Zelfbouw fijnstof filterunit

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Fons belde aan..... dus maar even kijken wat er in fijnstof filter wereld aan de hand is.
Om maar meteen me de deur in huis te vallen;
De filters zijn in iedere geval zolang ik in de luchtfiltratie werkzaam ben te verkrijgen bij mij. Voorfilters (hele en halve) heb ik nog op voorraad.
Ik heb net te horen gekregen dat ik waarschijnlijk tot mijn 67 ste door moet werken, dus zeker nog 13 jaar leverbaar (met dank aan mijn werkgever).
Maar ook daarna zijn er nog steeds wel filters te koop.
Ik zal tijdig zorgen voor een alternatief!
Het is belangrijk, dat een combinatie voor voorfilter en eindfilter wordt gebruikt.
Een G4 voorfilter (volgens EN779 2012 standaard getest) en een eindfilter wat minimaal F9 is volgens diezelfde standaard.
Ik voer zelf deze testen uit en weet dus dat de filters voldoen aan de norm.
Hierbij geldt, dat het maximale lucht volume over een full size filter ( 595x595 mm frontmaat en plm 300mm diep) 3400 m3/uur is.

Voor een kleine werkplaats (de mijne is 5x6 m) volstaat een half filter (289mm x595mm x300 mm) met bijbehorend voorfilter.
Alle zelfbouwunits van forummers zijn zo opgebouwd, maar daar is in dit topic al uitgebreid over geschreven.

Met dank aan Fons voor het 'belletje'

Ik zal deze draad de komende tijd wat vaker volgen.
Als er iemand is die meer wil weten, kan die altijd met vragen bij mij terecht via dit forum of via kor-apestaartje-kiesvoorhout.nl mocht het te lang duren:)


Groeten, Kor
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Nog even @ Toxiq,

Lakken zou het beste gaan in een spuitcabine met goede luchtfilters.(plafondfilters M5 en retour verfnevel afscheider)
Dit zal lastig te realiseren zijn of je moet een autospuiterij in de buurt hebben waar je terecht kan.
Mijn ervaring met de fijnstofunit is, dat als na stoppen met schuren etc. de unit nog een uur draait de werkplaats vrijwel stofvrij is.
Tenminste de lucht is dan schoon, je moet niet als een gek rond gaan rennen, want dan heb je weer een stofwolk.
Als je voorzichtig te werk gaat kun je prima lak/spuitwerk realiseren.
Water nevelen, zoals Wupsie oppert helpt het liggende stof vast te houden. Dit werk zolang het vochtig blijft natuurlijk.

Kor
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Dag Kor,

Twee kleine vraagjes:
- Moet er een minimum aantal personen zijn die de filters willen bestellen?
- Wil jij ook naar België leveren?

Groeten, K-wood
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Kor bedankt


Ik meen ergens gelezen te hebben dat een pakket op ca. 90 euro uitkwam, maar dat zijn oude prijzen (2 jaar oud ?!) wat is de huidige prijs ?

Je schrijft dat je aan een half pakket voldoende hebt, dus je kan met 1 pakket 2 setjes maken, klopt dit.

Op basis van het volume van je werkplaats zeg je aan een half filter genoeg te hebben, dit is gekoppeld aan de aanzuigsnelheid (lucht circulatie)
Is het zo dat als je een heel pakket zou willen installeren (zeg maar onder het motto dan gaat het 2x zo lang mee) dat je ook een zwaardere motor moet hebben ?
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Toxiq,

De prijzen zullen ongeveer hetzelfde zijn. Dit is de prijs van een half filter plus voorfllter. (dit model stond tijdens de open dag in Zwolle )
Met een half filter bedoel ik een 1/2 size Dit is een filterunit van plm. 300 x 600 mm. Een full size is 600 x 600 mm
Vandaar de naam 'half' filter. Je kan met 1 pakket dus maar 1 set bouwen.
Een 'half' filter kan dus maar de helft worden belast ( 1750 m3 in plaats van 3400 voor een full size) Dit alles heeft te maken met het totaaloppervlak van het filter.
Hoe groter het oppervlak hoe meer lucht er door kan bij eenzelfde luchtweerstand.
Meer lucht door een klein filter kan wel , maar dan loopt de weerstand op en kan de ventilator de opbrengst niet halen.

Ik heb tot op heden alleen maar 1/2 size filters opgestuurd naar forumleden.
Het schijnt, dat de werkplaatsen niet erg groot zijn...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ah ok duidelijk. heb je ook een idee van hoe lang zo een filter mee gaat (laten we zeggen als je 2 a 3x in de week lekker staat te hobbyen ?
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Mijn unit gaat nu bijna 3 jaar mee en ik heb alleen het voorfilter 1 keer vervangen.
Reden was, dat de unit mee moest naar Zwolle. Anders had ik het voorfilter nog niet hoeven vervangen.
Je moet wel regelmatig het voorfilter voorzichtig uitkloppen in de afval container.
Ik ben zeker 3 keer per week in de werkplaats, op zaterdag meestal de hele dag.
Hangt ook af van wat je doet, met name met schuren komt veel stof vrij wat niet met de machine afzuiging allemaal weg te nemen is.

Kor
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Kor,

Ik ben geïnteresseerd in een vol filter (heb een enorme werkplaats) en woon in de provincie Groningen; ik weet niet wat de transportkosten zijn, maar ik ben ook bereid om via Friesland te rijden (als Rottum inderdaad bij Hurdegaryp ligt zoals Google Maps aangeeft). Ik hoor graag van je.

Groeten,
hans
 

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
Ik zou ook graag zo'n unit bouwen. Wat zijn de kosten van de filters voor een complete unit?
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Hans (HoutHAns)

Ik zal navragen wat een full size filter kost.
Voorfilters hiervoor heb ik nog liggen.
Je hoort dit weekend hoe en wat.

Welke versie google maps heb jij?
Rottum is intussen verplaatst naar vlak onder Heerenveen:). (afslag Oudehaske tussen Heerenveen en Joure)

Groet, Kor
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi Kor,

Tsja, welke versie, die hier draait in het buitengebied van Appingedam met een redelijk waardeloze internet verbinding..... Hoe dan ook onder Heerenveen durf ik ook wel te komen, en dan kan ik nog bij Inlands Hout langs; ook geen straf.

Groeten,
Hans
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Mijn interesse gaat ook uit naar de bouw van zo'n filter! We wachten rustig af.....:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.