Zelfbouw fijnstof filterunit

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
ik heb ondertussen ook mijn filterunit afgewerkt, (bedankt kor voor de vriendelijke en correcte adviezen)
ik dacht ik ga ook een fototje plaatsen.
ik heb wel de drukmeter ingebouwd om het "stoten tegen" te vermijden(hangt vlak naast trapopening)
toevallig had ik exact de juiste klokboor liggen. effe rubberen dichting gemaakt en klaar.
hopelijk genieten jullie van de foto's

grts raf20191126_160708.jpg20191126_160724.jpg20191126_160730.jpg20191126_160754.jpg
 

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
@ MatthijsG nu zit de meter helemaal "ingebouwd" anders staat hij er gewoon tegen gemonteerd zie de vele voorgaande foto's.
hier mijn situatie vlak naast trapopening, doorgeefluik met hijslier

20191202_142813.jpg
 
Laatst bewerkt:

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
199
80
Ik wilde al de hele tijd verder met mijn nieuwe werkplaats inrichten, maar ja werk, een verbouwing en kinderen laat weinig tijd over. Nu deze ZZP theatermaker tijdelijk zonder werk zit is er wat meer ruimte voor dat project.
Na flink ruimen nu de tijd genomen om een fijnstoffilter te maken.

Donderdag contact gehad met Kor. 's Avonds de factuur al binnen en betaald en vrijdag heeft Kor alles verzonden. Zaterdag was alles binnen! Alle complimenten voor Kor. Hij stond me uitgebreid telefonisch te woord op donderdag, supersnel in versturen, top verpakt en top materiaal. Echt Hulde!

Op vrijdag ook de afzuigmotor gehaald in mijn geval een MES MC 35-2A bij JR luchttechniek. Meteen begonnen aan de box en de motor ingebouwd. Bij de bouwmarkt had ik rubber elastieken gehaald bedoeld om vrachtwagen zeilen vast te zetten, met de bedoeling hiermee straks de box op te hangen. Maar ik kon de verleiding niet weerstaan om hiermee de motor trillingsvrij in de box op te hangen.

Tijd voor een foto.
Motorophanging.jpg

problemen
Het was al laat maar ik wilde motor testen, dus aangesloten. De motor draaide, maar maakte veel geluid en er kwam weinig lucht uit. Bij nadere inspectie bleken de schoepen weg te draaien van de uitblaas opening, de motor draaide de verkeerde kant op! Nu zijn de meeste motors in dit type blowers 1 fasige inductie motoren. Er komen 4 draden uit de motor, naast aarde (geel groen) ook blauw(nul), bruin (fase spoel 1) en zwart (fase spoel 2). Om de motor te kunnen laten draaien op 1 fase wordt er tussen spoel 2 en de fase een condensator in serie gezet. Deze zorgt voor een kleine verschuiving van de sinus waardoor de motor op twee spoelen draait. RJ Luchttechniek had de motor en condensator voorbedraad aangeleverd. Kleurtechnisch leek alles goed aangesloten, maar met de fase op bruin liep de motor dus achteruit. Aansluiten van de fase op de zwarte draad van spoel twee zorgde voor een goede draairichting. Omdat spoel 2 echter vaak als hulpspoel en dus lichter, is uitgevoerd (dunnere draad /kortere wikkeling) kun je deze truc niet niet zomaar ongestraft op elke motor toepassen. Een ohmse meting van de twee spoelen wees echter uit dat deze identiek zijn. Dus voor deze motor is dit juist. Wel een vreemd iets waar ik na de Pasen nog even met de leverancier over wil bellen.

Op zaterdag kon ik na arriveren van de filters de kast af maken.

De uitblaasopening. omdat de motor trillingsvrij hangt kan de blower ook niet hard aan de uitblaasopening verbonden worden brede schuimtape werkt hier perfect.

IMG_20200411_184217.jpg

De inlaat. In het hoofdfilter zitten vier gaten de lijst. Deze zijn niet door en door, maar heb ik doorgeboord en zo kan ik de filter met 4 parkers in het achterliggende houtwerk schroeven. Ertussen zit de door Kor meegeleverde tochtband. Op het hoofdfilter weer tochtband en dan het voorfilter. Een simpel raamwerk met wat eigen tochtband drukt het filter op zijn plek.

IMG_20200411_172248.jpg

De drukverschilmeter netjes ingebouwd net als mijn voorganger hierboven. Ik heb wel een dunner schuimpakking tussen houtwerk en meter zitten. mooi spul!

IMG_20200411_184150.jpg

En daar hangt hij.
IMG_20200411_184551.jpg

Met de 750 kuubs fan heb ik een filterdruk van 65 Pascal (zie foto). Dit lijkt me normaal. De uitblaasopening is 17x10 cm en ik meet ruwwweg een luchtsnelheid van 12 m/s. Dat betkend 0,17x0,10x 12 x3600=734m3 per uur. Best netjes dus.

Kor nogmaals bedankt!
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
199
80
op de foto lijkt het erger dan het is. bovendien heb ik zowel de het uitblaasvolume op de grond als toen hij hing gemeten. geen verschil. Dus ik denk dat het ok is zo.
 
Laatst bewerkt:

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Advies gevraagd.

Voor mijn werkplaats - 75m3 (7*3*3 (ja, hoog ..)) - zoek ik een geschikte afzuigmotor, beter gezegd: met hoeveel Watt zou ik rekening moeten houden? Op dit moment zit ik in de fase van elektriciteit aanleggen + overzicht maken hoeveel Watt alle machines hebben.

Deze leverancier kwam al een keer voorbij: Afzuigmotor kopen? Bekijk onze afzuigmotoren | Spirototaal Er worden kuub's weergegeven. Dan kan ik voor een afzuigmotor met een beetje overkill gaan en kom ik uit bij 250m3/h (Afzuigmotor 250M3/h / MC 15-4A kopen? | Spirototaal).

Of is het raadzaam nog zwaarder te gaan en de motor zachter te laten draaien?
En: welk merk is lekker stil :)
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Advies gevraagd.

Voor mijn werkplaats - 75m3 (7*3*3 (ja, hoog ..)) - zoek ik een geschikte afzuigmotor, beter gezegd: met hoeveel Watt zou ik rekening moeten houden? Op dit moment zit ik in de fase van elektriciteit aanleggen + overzicht maken hoeveel Watt alle machines hebben.

Deze leverancier kwam al een keer voorbij: Afzuigmotor kopen? Bekijk onze afzuigmotoren | Spirototaal Er worden kuub's weergegeven. Dan kan ik voor een afzuigmotor met een beetje overkill gaan en kom ik uit bij 250m3/h (Afzuigmotor 250M3/h / MC 15-4A kopen? | Spirototaal).

Of is het raadzaam nog zwaarder te gaan en de motor zachter te laten draaien?
En: welk merk is lekker stil :)

Ik ben door Kor zelf verwezen naar de volgende site:
Voor mijn schuur van 65m3 heb ik de motor van 550m3/u. Hij bevalt goed en is stil genoeg voor mij :)
Qua benodigd vermogen moet je ongeveer rekening houden met 9 a 10 keer per uur de inhoud van je schuur verversen. Nu staat je schuur natuurlijk niet leeg dus zul je ook niet aan 75m3 totaal zitten. Wellicht dat je aan de 550m3 dan ook al genoeg hebt. Maar er zitten hier op het forum genoeg mensen die dat beter weten dan ik :)
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Dus 9 a 10 keer je inhoud van je werkplaats aanhouden. Ik zou zelf voor 1x per uur verversen gaan. Is dat een kwestie van liever iets te veel dan te weinig of zit er ook nog onderbouwing onder?
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Dus 9 a 10 keer je inhoud van je werkplaats aanhouden. Ik zou zelf voor 1x per uur verversen gaan. Is dat een kwestie van liever iets te veel dan te weinig of zit er ook nog onderbouwing onder?
Daar zit wel een onderbouwing achter maar dat kan iemand anders vast beter uitleggen?
Volgens mij gaat het er met name om dat er zoveel fijnstof in de lucht komt dat je niet wil dat het een uur kost om het meeste er uit te filteren. Plus de filters verminderen de doorstroom ook iets lijkt me. Daarentegen wil je ook niet hebben dat er een tornado door je werkplaats blaast (te veel vermogen) :)
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Als richtlijn kun je 5 keer verversen per uur aanhouden.
Als je van plan bent een unit te bouwen, kan ik uiteraard een filterset en drukmeter leveren.
Maar ook heb ik een regeling met Greenline in Purmerend om ventilatoren en Variac's ( regeltrafo's) met korting aan te schaffen. Dit zijn Torin Sifan kwaliteits ventilatoren.
Voor meer info kun je op mijn site kijken of een berichtje sturen.

Groet, Kor
 
  • Leuk
Waarderingen: Saffraan

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Als richtlijn kun je 5 keer verversen per uur aanhouden.
Als je van plan bent een unit te bouwen, kan ik uiteraard een filterset en drukmeter leveren.
Maar ook heb ik een regeling met Greenline in Purmerend om ventilatoren en Variac's ( regeltrafo's) met korting aan te schaffen. Dit zijn Torin Sifan kwaliteits ventilatoren.
Voor meer info kun je op mijn site kijken of een berichtje sturen.

Groet, Kor
Bedankt voor de expertise Kor! Ik was qua frequentie van verversing waarschijnlijk in de war met mijn andere hobby: aquaria :)
 

Cabos

Nieuw lid
8 dec 2020
1
0
Met veel interesse dit draadje door gelezen.
Nu heb ik vraag of iets handig/verstandig is.
Klushok/garage is ca 28m3,
oude afzuiger ventilator 572m3/u
En dan via een rechthoekige pijp (104X64) naar buiten.
Dus eigenlijk geen filters nodig.
Alleen die rechthoekige pijp is ruim 5 mtr lang voordat hij buiten uitkomt (horizontaal).
Ik ben een beetje bang dat er na verloop van tijd toch aangekoekte stof in gaat zitten wat uit eindelijk problemen gaat geven of zal dat mee vallen.
Of toch misschien een voor filter er op zetten.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.614
1.134
Fryslân
Ik zou persoonlijk voor een filter gaan. Ik weet niet hoe en waar je woont, maar als je dicht op je buren zit, dan wil je sat stof niet naar de buren blazen.
En een ander punt is dat als je je garage verwarmd, blaas je al je warme lucht naar buiten en koude licht van buiten weer lekker naar binnen getrokken. Je stookt je arm op die manier.
 

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
Met veel interesse dit draadje door gelezen.
Nu heb ik vraag of iets handig/verstandig is.
Klushok/garage is ca 28m3,
oude afzuiger ventilator 572m3/u
En dan via een rechthoekige pijp (104X64) naar buiten.
Dus eigenlijk geen filters nodig.
Alleen die rechthoekige pijp is ruim 5 mtr lang voordat hij buiten uitkomt (horizontaal).
Ik ben een beetje bang dat er na verloop van tijd toch aangekoekte stof in gaat zitten wat uit eindelijk problemen gaat geven of zal dat mee vallen.
Of toch misschien een voor filter er op zetten.
dit was eerst ook mijn plan, ik gebruik de filter vooral in de winter periode en als ik echt veel lawaai maak. In de zomer zet ik alles open en kan het stof weg. Verschillende van mijn buren stoken met hout dus mijn fijn stof kan er nog wel bij denk ik dan. ik woon wel in landelijk gebied. ik veronderstel ook dat dit klushok niet dagelijks gebruikt wordt, ik zit er gemiddeld toch 10 tot 16u/week . Tenslotte wil ik ook nog zeggen dat ik heel tevreden ben over mijn filter(foto's bovenaan pagina) en dat dit voor mij zijn geld wel waard was. het eerste dat ik doe is het licht aansteken en de ventilator opzetten voor ik ga klussen. ik heb reeds 4x de voorfilter gestofzuigd, en voor de rest cool runnings ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: kiesvoorhout

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Klaar...
Even proefdraaien

Bekijk bijlage 10621

Ik heb er voor gekozen om de motor naast het filter te plaatsen, zo is er minder ruimte nodig voor het hele gevaarte.
de afmetingen zijn 90x35x32

de filter unit pas hier precies in, ik heb deze afgekit met een dun randje, loshalen kan heel simpel door dat randje door te snijden.

het voorfilter is daar bovenop geplaatst en ook met een dun randje kit afgewerkt.
Goedenavond Toxiq,

Hoe functioneert de opstelling met de ventilator naast de filterunit?
Heb je op deze wijze niet dat de rechter filters meer te verduren krijgen dan de linker filters?

Groet, Ronald
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.