bij afwezigheid van een schema op papier
staat er iets op het machinehuis of gedrukt ?
helaas wordt dat tegenwoordig niet meer gedrukt, maar is dat een uitstulping bij het gieten
wat strijklicht kan helpen
schematisch:
dit is een foto die ik van bovenstaande video heb
kleuren:
1) geel-groen is de aarding - komt hier toe van je stekker en de draad naar de motor wordt er op aangesloten
2) blauw is de nul of de - (min) - komt hier toe van je stekker en de draad naar de motor wordt er op aangesloten
3) bruin in het midden - is de aangevoerde stroom of de + (plus)
4) bruin links - doet de motor links of rechts draaien
5) zwart rechts - doet de motor rechts of links draaien
zwarte schakelknop in midden - geeft de stroom van 3) aan ofwel 4) ofwel 5) door
we proberen deze logica op jouw motor terug te vinden
in de eu zijn de kleuren nu gestandardiseerd
over wat je van buiten de eu betrekt, kan ik mij niet uitspreken
hopelijk heeft blauw dezelfde betekenis
rood is in de eu nu door bruin vervangen - hopelijk heeft hun rood dezelfde betekenis als ons bruin
belangrijke vraag: de motor draait op 220-240 ?

kunnen we later uitzoekenZou toch graag met soortgelijke drukknoppen werken dat vind ik mooier. Alleen die zullen dan 4 polig moeten worden denk ik
binnen mijn kennis heeft een drukknop 2 mogelijke werkingen, die mekaar uitsluiten:
1) bij indrukken gaat die in de aan- of uit-stand staan (stand wisselt bij elke keer indrukken)
2) bij indrukken laat die stroom door - laat je hem los, dan is de stroom weer afgesneden - de stroomstoot dient om een afstandsschakelaar te bedienen, die meestal een hoger vermogen vermogen heeft dan de drukknop
wil je drukknoppen, dan moeten die kunnen schakelen zoals een rolluikschakelaar
maar . . . zorg voor later