Zelfbouw elektrische freeslift

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
20210721_131626.jpg
20210721_131753.jpg

20210721_131645.jpg

De lift werkt met 4 geleidestangen (2 kan ook) en een links en rechts draaiend motortje van 30 rpm/minuut. En is gebaseerd op dit model
Zoek op youtube naar

Part1: How to make a trimmer(router) automatic lift/ build a homemade trimmer automatic lift DIY

Ik zal eerst even wat linkjes geven naar de gebruikte materialen.

Machifit 15pcs 400mm Optical Axis Guide Bearing Housings Linear Rail Shaft Support Screws Set Deze heb ik 2x gebruikt
Als je niet in china wil kopen ivbm garantie zoek dan even op amazon naar lineaire+geleiderail lagers dan komt er ook van alles tevoorschijn.)

Het motortje

Ik heb een makita freesje er in hangen, maar uit de zelfde fabriek en scheelt de helft in euro kan deze ook.

Toevoeging: dimmer voor electro motor om de draaisnelheid van het liftmotortje traploos te kunnen regelen.


Ik heb de houder uit een blok hardhout gemaakt, maar dit kan ook met multiplex op elkaar gelijmd.
De diameter van de hals van de frees is 64,8 mm en heb met een gatenboor van 65 mm een gat er in gezaagd.
20210721_151132_resized.jpg

Daarna de houder aan 1 kant open gezaagd en een gat aan de zijkant geboord waar een slotbout met een vleugelmoer doorheen gaat zodat je de frees kan spannen. ik heb de hoeken uitgezaagd om gewicht te besparen. Ik wist niet of het motortje het gewicht ging dragen, maar dit gaat prima.

20210721_150940_resized.jpg

Het is de bedoeling dat er een aan/uit knop komt voor de frees en druk knoppen voor omhoog en omlaag alswel een aan uit schakelaar voor de motor van de lift en een dimmer om het toerental van de motor te regelen. Voor het elektrische gedeelte krijg ik wat hulp . Het zal niet al te moeilijk zijn maar daar ligt mijn kennis niet.

volgende stappen volgen ;)
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Leuk om te zien en je maakt het iedereen makkelijk met de links!
Ik ben benieuwd naar de volgende stappen.
 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Ziet er knap uit! Heel benieuwd hoe je (en of) je die dan ook nauwkeurig op hoogte kunt stellen!
Daar zat ik ook aan te denken dus heb ik net deze besteld zodat ik traploos de draaisnelheid van het lift motortje kan instellen. dan moet ik mm nauwkeurig kunnen werken.
 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Ik wacht nog steeds op mijn elektricien;). Ik baal ervan dat ik qua elektra 0 kennis heb. Misschien toch maar eens een cursus gaan volgen.
Ik ben even verder gegaan met de frees.
Ik ga de achterwand dubbel maken en heb in 1 van de twee delen kabelgootjes gezaagd. Zodat straks alle kabels netjes weggewerkt zijn.
20210726_144836_resized.jpg
20210726_144916_resized.jpg

Het is de bedoeling dat de frees naast mijn dewalt zaagtafel komt en dat moet er dan zo uit gaan zien.
20210726_145228_resized.jpg

20210726_145405_resized.jpg
20210726_145459_resized.jpg
Het vervelende is ik kan nog even niets verlijmen want ik weet niet wat er nog allemaal open moet qua kabeltjes , en dergelijke. Maar geduld is een schone zaak zeggen ze.;)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik wacht nog steeds op mijn elektricien
op dit forum zit heel wat elektrische wijsheid . . .
Ik baal ervan dat ik qua elektra 0 kennis heb
ik dacht dat je toch enige kennis had, want je hebt 'zomaar eventjes' die spanningsregelaar besteld

1627306234798.png netjes ! uitsparing in zaagtafel zelf uitgezaagd ?

Het vervelende is ik kan nog even niets verlijmen
het meest praktische is dat je het geheel later nog kan demonteren
volstaat schroeven ?

geduld is een schone zaak zeggen ze
dit is een kleine klus
als die elektrieker een beroeps is, dan is die langer onderweg dan hij bij jou aan de slag is
desnoods krabbelt die voor jou het schema op een bierkaartje
mij komt dit als een eenvoudige construktie over
heb je geen handige gebuur ?
zou tussen de volgers die je bij dit draadje hebt, geen goeie hobby-elektrieker zitten ?
tip: je kan je profiel met je regio/woonplaats vervolledigen, zodat de collega's weten of ze op een doenbare afstand van jou wonen
 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
op dit forum zit heel wat elektrische wijsheid . . .

ik dacht dat je toch enige kennis had, want je hebt 'zomaar eventjes' die spanningsregelaar besteld
Kennis om dingen uit te zoeken van materiaal wat ik nodig heb dat is er wel.
Je hebt ook gelijk hier is kennis genoeg. Maar ik ben er nog niet uit welke knoppen ik ga gebruiken.
Aan/uit frees wordt deze
20210726_154741.jpg
Maar ik had als drukknopjes deze gevonden.
20210726_154832.jpg
Maar met 12 mm vallen ze in het echt wel klein uit.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Met zulke schakelaars moet je frees altijd aan staan. Dus zorg ervoor dat je een nullast-schakelaar hebt. Dan zal de frees niet automatisch inschakelen als de stroom er weer terug op komt na een stroomuitval. Die drukknopjes zijn dat vermoedelijk niet, de eerst getoonde schakelaar misschien wel.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kennis om dingen uit te zoeken van materiaal wat ik nodig heb dat is er wel.
ben even het noorden kwijt
je weet te vinden welk materiaal je nodig hebt, maar je weet niet hoe het te schakelen ?
de meeste gebruikte volgorde is: schema uittekenen, en nadien het geschikte materiaal zoeken
Aan/uit frees wordt deze
die zal het wel doen
bij machines die aan de veiligheidsnormen voldoen, is de stop tegenwoordig uitgevoerd als een knop die volledig uitsteekt, en die je bij noodstop kan inkloppen
de opmerking van @arjaano is terecht
ik had als drukknopjes deze gevonden
waarvoor ga je die gebruiken ?
of komt die grote schakelaar in de plaats

heb je een stofzuiger die bij belasting automatisch start ?
dan gaat de stekker van je frees daar in
 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Die drukknopjes ga ik gebruiken om de frees omhoog en omlaag te bewegen, en daar zit voor mij ook even de crux qua aansluiten.

Het lift motortje ga ik denk ik voor de in/uit schakeling van de freesmotor zetten zodat deze altijd stroom heeft.

Ja die stofzuiger heb ik ;)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Die drukknopjes ga ik gebruiken om de frees omhoog en omlaag te bewegen, en daar zit voor mij ook even de crux qua aansluiten.
ok
de liftmotor heb je al
heb je een foto van de aansluitingen die er op zitten en/of draden die er aan hangen ?
zit er een handleiding met aansluitschema bij ?
als die motor in 2 richtingen kan draaien, dan verwacht ik 4 draden/aansluitpunten zoals bij een rolluikmotor
die draait ook in 2 richtingen
je zou die drukknopjes kunnen gebruiken, maar er bestaan rolluikschakelaars
hier onder video over hoe aansluiten
geëigenste schakelaars kosten 8 & 12 euro
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
De aansluitingen van de motor.
51042RmyMXL._AC_SL1001_.jpg
Er zit verder geen schema bij. Zou toch graag met soortgelijke drukknoppen werken dat vind ik mooier.

20210726_165119_resized.jpg


Alleen die zullen dan 4 polig moeten worden denk ik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.