Zelfbouw elektrische freeslift

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
1627311474174.png
bij afwezigheid van een schema op papier
staat er iets op het machinehuis of gedrukt ?
helaas wordt dat tegenwoordig niet meer gedrukt, maar is dat een uitstulping bij het gieten
wat strijklicht kan helpen

schematisch:
dit is een foto die ik van bovenstaande video heb
kleuren:
1) geel-groen is de aarding - komt hier toe van je stekker en de draad naar de motor wordt er op aangesloten
2) blauw is de nul of de - (min) - komt hier toe van je stekker en de draad naar de motor wordt er op aangesloten
3) bruin in het midden - is de aangevoerde stroom of de + (plus)
4) bruin links - doet de motor links of rechts draaien
5) zwart rechts - doet de motor rechts of links draaien
zwarte schakelknop in midden - geeft de stroom van 3) aan ofwel 4) ofwel 5) door

we proberen deze logica op jouw motor terug te vinden
in de eu zijn de kleuren nu gestandardiseerd
over wat je van buiten de eu betrekt, kan ik mij niet uitspreken
hopelijk heeft blauw dezelfde betekenis
rood is in de eu nu door bruin vervangen - hopelijk heeft hun rood dezelfde betekenis als ons bruin

belangrijke vraag: de motor draait op 220-240 ?

1627311938058.png

Zou toch graag met soortgelijke drukknoppen werken dat vind ik mooier. Alleen die zullen dan 4 polig moeten worden denk ik
kunnen we later uitzoeken
binnen mijn kennis heeft een drukknop 2 mogelijke werkingen, die mekaar uitsluiten:
1) bij indrukken gaat die in de aan- of uit-stand staan (stand wisselt bij elke keer indrukken)
2) bij indrukken laat die stroom door - laat je hem los, dan is de stroom weer afgesneden - de stroomstoot dient om een afstandsschakelaar te bedienen, die meestal een hoger vermogen vermogen heeft dan de drukknop
wil je drukknoppen, dan moeten die kunnen schakelen zoals een rolluikschakelaar
maar . . . zorg voor later
 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
De motor draait op 220 en werkt ook al in mijn freeslift. De drukknoppen moeten ingedrukt blijven bij loslaten stopt de motor ( springt terug) dus jouw optie 2
2) bij indrukken laat die stroom door - laat je hem los, dan is de stroom weer afgesneden - de stroomstoot dient om een afstandsschakelaar te bedienen, die meestal een hoger vermogen vermogen heeft dan de drukknop
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.739
2.598
Gaanderen
Weet je wat voor vermogen die drukknopjes kunnen schakelen? Zo wat ik zie zou ik er een relais mee bedienen en die schakelt dan de boel. Kan me niet voorstellen dat die 16a kunnen schakelen. Dat is ook de reden dat ik niet snel een gewone lichtschakelaar een serieuze motor laat schakelen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.739
2.598
Gaanderen
die worden voor het motortje van de lift gebruikt
volgens de fabrikant pakt dat 28 W bij 220 V (url in #1)
dus nog geen 1,5 A
en wordt ook kortstondig gebruikt
volgens mij mag @Dencom het erop wagen
zo lang de drukknop zelf niet onder stroom komt
Dat had ik inderdaad terug kunnen vinden. En ja dit zou makkelijk moeten lukken.
 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Weet je wat voor vermogen die drukknopjes kunnen schakelen? Zo wat ik zie zou ik er een relais mee bedienen en die schakelt dan de boel. Kan me niet voorstellen dat die 16a kunnen schakelen. Dat is ook de reden dat ik niet snel een gewone lichtschakelaar een serieuze motor laat schakelen.

Dit zijn de specificaties van de knoppen
 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
hoe is de motor nu aangesloten ?
met 2 drukknoppen, waarvan je probeert om slechts 1 tegelijk in te drukken ?
Excuses zot van hout, de motor is nu zo aangesloten.

20210726_220153_resized.jpg

Ik wissel de bruine draad van de verbindingsklemmen (kroonsteentjes) handmatig.

20210726_220254_resized.jpg
Dit was puur om de motor te testen. Nog geen knoppen aangesloten
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
Excuses zot van hout
geen pb
kwestie van de draad niet kwijt te spelen

op jouw foto (hier links) staat dus de linkerzijde van de foto van de fabrikant op amazon.nl (hier rechts) ?
zo ja, dan kon je op de kleuren niet afgaan, want op de plaats van het aziatische rood steekt nu het europese blauw

1627331022821.png 1627330995921.png
Ik wissel de bruine draad van de verbindingsklemmen (kroonsteentjes) handmatig.
het wisselen staat gelijk met het indrukken van drukknop 1 of drukknop 2
als je beide bruine draden die naar de motor gaan met de uitgaande draad van een drukknop verbindt, dan is de installatie elektrisch rond

maak je een testopstelling, zorgt er dan voor dat je niet aan blote draden komt
zelfs bij een test zou ik de drukknoppen in een (houten) plaatje steken, zodat druk- en aansluitkant door het plaatje gescheiden zijn

je spanningsregelaar komt normaal vóór de drukknoppen
ik hoop dat die een effekt heeft

ik heb gemerkt dat er naast jouw motor van 30 t/m ook versies van 2,5 zijn
1627332085933.png
bij een test steek ik de stekker altijd in een verdeeldoos met schakelaar en verklikkerlampje
voor mij de veiligste manier om een opbouw te testen
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Klopt qua foto's aansluiting motor
Het duurt nu ongeveer 5 seconden om met 30 rpm een volledige uitslag te krijgen van de lift.. Met 2,5 rpm gaat dit dus een minuut duren. Daar ga ik me aan storen met die snelheid. De spanningsregelaar is misschien niet eens nodig, maar
voor de fijn afstelling wel handig.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
dus met wat geluk bij het opbouwen kan je ons binnen een paar dagen laten weten dat alles op wieltjes loopt & je geen elektrieker meer nodig hebt 🤸‍♂️

voor fijninstelling heb ik in dit draadje 'over het muurtje gekeken' naar een manuele fijninstelling
bekijk de uitleg van @Fluo & volg mijn vragen vanaf #19
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
We doen ons best(y)😂
Zo zie je maar weer hoe fijn dit forum is, er is altijd wel iemand die net even wat meer weet van bepaalde zaken en graag hulp aanbied.
Indeze dank zotvanhout voor je hulp zover en het geduld!
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Alles aangesloten en werkt perfect de drukknoppen gaan prima. alleen de dimmer helaas niet. het motortje vraagt gewoon een bepaalde stroom/ spanning en werkt wel of niet. Als ik de dimmer bv op 50% zet dan slaat het motortje wel aan maar maakt qua draaisnelheid niet uit. Jammer.

Met 30rpm kan ik de frees makkelijk op 0.1 mm nauwkeurig instellen

Maar ik geef nog niet op er zijn ook spanningsregelaars die met een soort van interval werken maar wel de volledige spanning aanbieden.
Ik weet alleen niet hoe die heten en waar ik op moet zoeken.

Advies gevraagd ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
Alles aangesloten en werkt perfect de drukknoppen gaan prima.
je vertrouwen in jezelf is dus onterecht te klein geweest
heb je de elektrieker al afgebeld ?
Als ik de dimmer bv op 50% zet dan slaat het motortje wel aan maar maakt qua draaisnelheid niet uit.
dit had ik op amazon gelezen, maar hoe het te interpreteren wist ik niet
volt = spanning
1627420614888.png
Met 30rpm kan ik de frees makkelijk op 0.1 mm nauwkeurig instellen
dan is het vanaf nu houtbewerkingstechnisch interessant om weten, maar niet meer noodzakelijk
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.739
2.598
Gaanderen
mijn aanvulling van jouw bijdrage was goed bedoeld
na een pak berichten in een draadje raakt iedereen de draad kwijt

bij zo'n drukknopjes vraag ik me wel af in welke mate die goed geïsoleerd zijn
nu er 240 V op komt . . .
Ik ben volledig overtuigd van je goede bedoelingen. Hollanders zijn soms erg direct. Dat komt soms niet goed over. Belgen zijn op dat gebied anders. Een voorbeeld waren sommige reacties van Toxiq maar ja wat wil je met zo'n naam. Ik kon goed met hem opschieten en vind het jammer dit hij hier niet meer komt.
Gelukkig is er genoeg aanwas.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom en ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.739
2.598
Gaanderen
Alles aangesloten en werkt perfect de drukknoppen gaan prima. alleen de dimmer helaas niet. het motortje vraagt gewoon een bepaalde stroom/ spanning en werkt wel of niet. Als ik de dimmer bv op 50% zet dan slaat het motortje wel aan maar maakt qua draaisnelheid niet uit. Jammer.

Met 30rpm kan ik de frees makkelijk op 0.1 mm nauwkeurig instellen

Maar ik geef nog niet op er zijn ook spanningsregelaars die met een soort van interval werken maar wel de volledige spanning aanbieden.
Ik weet alleen niet hoe die heten en waar ik op moet zoeken.

Advies gevraagd ;)
Heel veel gewone dimmers beginnen pas bij 40 of 60 watt. Je kunt er een gloeilamp bij zetten en dan kijken of het wel werkt. Kijk naar een regelaar voor een ventilator.
Succes.
 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
je vertrouwen in jezelf is dus onterecht te klein geweest
heb je de elektrieker al afgebeld ?

Hij kwam toevallig vanavond langs en we hebben onder het genot van een pintje de lift omhoog en omlaag gedaan en elkaar opdrachten gegeven stel hem eens in op die hoogte.
Dan zit je op zon hoogtemetertje te kijken en zegt dju 0,1 mm ernaast.
Maar je hebt gelijk 0,1 mm is niets in houtbewerking dus ik ga het zo laten.
Ik zal als alles netjes is ingebouwd verder verslag doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.