Zelf trap maken

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Bij mij in ieder geval geen roest, want ik heb nog nooit eerder zo'n trap gemaakt. Alleen een kleiner recht trapje.

Een spil is geen boom. M'n trap heeft twee spillen, degene aan de bovenkant (bij het bovenkwart) steunt op de bg-vloer. Maar ik vraag me af of dit wel nodig is. Ach, kan hem altijd nog wegzagen :)

Ik had dat van de hartzijde boven ergens gelezen, maar niet aan gedacht toen ik de treden maakte. Dus theoretisch ligt 50% verkeerd om :) Ik heb vooral erop gelet dat de mooie zijde van de tree de zichtzijde is.

Vandaag de linker boom nog niet gemaakt. Kwam ik niet aan toe, want ik moest ook nog boodschappen doen. De spillen zijn in ieder geval af.

Nog een filmpje over een trap.
 

tuoh

Oud hout
Een spil is meestal een trappaal, in dit geval zijn er vermoedelijk twee spillen verbonden met een korte binnenwang. Of de bovenspil moet doorlopen tot onder is louter een visuele keuze, constructief gezien is het niet nodig. Het ding stopt meestal op een 50mm onder de verdiepingsvloer, zo is er een mooie aansluiting mogelijk met de leiwangen.

Trap en trappalen of spillen moeten op de afwerkvloer steunen, niet op de ondervloer, anders is het een crime om die afwerkvloer op zijn plaats te krijgen. Nooit de vloer uitwerken rond een trap, de vloer moet onder de trap doorlopen. In jou geval zou ik de trap en de spillen dus voorlopig uitvullen tot de afwerkvloer gelegd word en de uitvulling terug mag verwijderd worden.

De dikte van de afwerkvloer zou je normaal gezien wel al moeten kennen, anders klopt de hoogte van de trap niet meer. 12mm dikte of 22mm dikte maakt wel een verschil van 10mm!!

Voor de verbinding tussen trap en treden zijn spijkers met ronde kop van oudsher gebruikelijk. ( 5 x100mm) Schroeven mag ook, die moeten dan wel afgedopt worden op de zichtzijden, hier is 5 à 6 x 80mm een courante maat, langer is echt niet nodig.

Succes met de job,

André
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Een spil is meestal een trappaal, in dit geval zijn er vermoedelijk twee spillen verbonden met een korte binnenwang. Of de bovenspil moet doorlopen tot onder is louter een visuele keuze, constructief gezien is het niet nodig. Het ding stopt meestal op een 50mm onder de verdiepingsvloer, zo is er een mooie aansluiting mogelijk met de leiwangen.

Trap en trappalen of spillen moeten op de afwerkvloer steunen, niet op de ondervloer, anders is het een crime om die afwerkvloer op zijn plaats te krijgen. Nooit de vloer uitwerken rond een trap, de vloer moet onder de trap doorlopen. In jou geval zou ik de trap en de spillen dus voorlopig uitvullen tot de afwerkvloer gelegd word en de uitvulling terug mag verwijderd worden.

De dikte van de afwerkvloer zou je normaal gezien wel al moeten kennen, anders klopt de hoogte van de trap niet meer. 12mm dikte of 22mm dikte maakt wel een verschil van 10mm!!

Voor de verbinding tussen trap en treden zijn spijkers met ronde kop van oudsher gebruikelijk. ( 5 x100mm) Schroeven mag ook, die moeten dan wel afgedopt worden op de zichtzijden, hier is 5 à 6 x 80mm een courante maat, langer is echt niet nodig.

Succes met de job,

André

Roest verdwijnt met de minuut vanavond met de snelheid van antwoorden. :D

Kijk weer eens wat geleerd. Nog nooit gehoord van Leiwangen, nummer 15. Gelukkig hebben we Joost de Vree en antwoorden. En ik heb meters Leiwang in profiel geschaafd in mijn carrière.

%25C2%25A9%2520Joost%2520de%2520Vree%2520Trapbenamingen.jpg


Afmetingen schroeven zijn ook wel afhankelijk van de houtsoort. Bij grof vuren klasse C, niet normaal om te gebruiken, zou ik wat langer willen hebben. Een merbau trap liever wat korter omdat ze sneller afbreken. Eiken, looizuur, liever RVS. Zo heeft iedere hout soort zijn eigen soort.
Bolkop spijker van 5x100 ken ik ook niet. Meestal gewoon vier of vijf duimers met platte kop met zo'n mooi rastertje dat de hamer er niet af gleed. Eigenlijk nooit anders gezien. Wel eens sierringetjes met schroeven met verzonken kop.
 

tuoh

Oud hout
Het zijn geen spijkers met een bolle kop, maar spijkers zonder kop, tenminste onder deze naam zijn ze in Vlaanderen toch zo gekend. De schacht heeft bovenaan een lichte verdikking zonder karteling, de kop is plat. Na het spijkeren werden de koppen wat verzonken met een doorslag, daarna werden de gaten gestopt met mastiek.( hier ook wel stopverf genoemd) De spijkers worden enkel in de trapboom voorgeboord, in het kopshout van de treden is dat niet nodig. Voor het inslaan worden de spijkers eerst in wat vet gedipt, of even over een blok paraffine gehaald, zo schuiven ze beter.

Zo heeft elk land of streek zijn gewoonten, hier in Vlaanderen werden of worden de meeste trappen uit Beuk vervaardigd, nog enkele uit Eik, Essen of Esdoorn, en de laatste jaren word er ook weleens Yellow Pine gebruikt;) maar dan heb je het wel gehad.

Vuren trappen worden hier nooit gemaakt, klote hout voor trappen, veel te zacht. Zolder- of keldertrappen werden of worden wel eens uit Grenen gemaakt, maar dat gaat niet van harte.



Mvg,

André
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Kijk Belgische benamingen even weer wennen, aan dat, voor ons rare taaltje. Het land van de prachtige wipzaag. Bolle kop heet hier verloren kop en daar werden wel eens trappen mee gespijkerd. Spijkers worden onder een hoek naar elkaar toegeslagen. Daardoor krijgen de nagels nog meer grip. Ook hier worden spijker en schroeven gevet om ze er makkelijker in te laten gaan. Spuug is iets prachtigs wat je altijd bij je hebt. Zou bij een spijker niet gauw glijmiddel gebruiken. Een doorslag heet hier drevel, geen idee waarom ??
Nou is een draadnagel (spijker) een heel bijzonder iets. Je drijft het hout uiteen en het hout vormt zich door de elasticiteit om de spijker. Hou ouder hoe, hoe sterker de verbinding wordt. Als het hout tenminste niet splijt. Er is een prachtig filmpje over wat ik nu even niet kan vinden.

Volgens mij worden hier trappen vaker tegen de muur gezet en ingestucd. En in dat prachtige land aan de andere kant van de lijn staan ze meer vrij. Leuk is dat je hier heel veel trappen kan bewonderen in Funda. Soms sla je stijl achterover van de smaak. Hier komen de meest grote extremen in Nederlandse huizen voorbij. Tijdje terug stond er een glazen trap bij zonder spil, op de foto's werd je er al niet goed van.

Inderdaad in Belgische vakantiehuizen veel beuken trappen gezien. Altijd over verbaasd waarom ze zo'n harde houtsoort, die veel werkt, daarvoor nemen. Mooie is dat in Nederland trappen uit vuren worden gemaakt. Vuren word dan wel een klasse B met minder noesten en een fijnere draad. Maar het lijkt of het hout van tegenwoordig de grond is uit getrokken. Vroeger werd wel vaker grenen genomen. En pas als de sierwaarde omhoog moet gaan we naar hardhoutsoorten meranti en of merbau. En in oude panden eiken en essen.
Zie in het lijstje van Vos trappen ook nog Iroko staan. Ooit een trap er van gemaakt die uit één boomstam kwam. Vanwege de kleur werd dat gedaan. Wat een ramp werd dat. Trap gemaakt en de trap ging een jaar in opslag en dat ging krom staan en trekken. Op de bouwplaats met lijmtangen druk er op gezet om alles in vorm te krijgen. Ben erg benieuwd of die trap nog in dat huis staat.

De hartkant van trapbomen was ook iets mee. Maar ik weet het niet meer. Mijn gevoel zegt de hartkant naar de trap zodat de trap tegen de muur aansluit. Theoretisch is het juist andersom. Treden vallen door de bolling uit hun nesten. Andersom liggen ze weer voor en achter in het nest. Wie weet het ???
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
@JPAJS: Bedankt voor de ingescande bladzijden, vooral het gedeelte over de scheluwe trap trokken mijn aandacht. Binnenkort moet ik voor m'n broer een keldertrap maken, en dat wordt er hoogstwaarschijnlijk zo eentje.
Nu probeer ik dus alles vast te krijgen wat met scheluwe trappen te maken heeft;-)

@Tuoh: Ik dacht om de trap voor m'n broer in yellow pine te maken, vind jij dat zelf een goede keus?

Groeten,
Steven
 

tuoh

Oud hout
Hallo Steven,

van alle naaldhoutsoorten is Yellow Pine samen met Lariks het meest geschikt om trappen mee te bouwen. Beide houtsoorten zijn relatief hard en slijtvast.
Van deze twee geniet Yellow Pine de voorkeur omdat dit hout stabieler is dan Lariks, maar het lukt met beide houtsoorten. Yellow Pine is wel makkelijker op grote breedtes te verkrijgen, en de gezaagde dikte is ook perfect. Ongeveer 42mm gezaagd (= 7/4), Dit is zo een rare Amerikaanse maat. Er is ook 50mm dikte (=8/4) in de handel te vinden.


@JPAJS: hartkant bij trapwangen altijd weg van de treden, dus altijd langs de buitenzijde van de trap. Doordat drogend dosse gezaagd hout wegtrekt van het hart komen in dit geval de treden niet los, in tegendeel zelfs hoe meer de wang schotelt hoe vaster de treden in de nesten komen te zitten. Beuk is geen probleem om trappen mee te bouwen, er is maar één vereiste, het hout moet voldoende droog zijn.


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Steven,

een scheluwe trap vraagt net zoals een (kwart)draaitrap een juiste grondtekening, omdat je daar de schuinte van de treden op afschrijft. Hoe juister de hoek tussen voorkant trede en wang kan benaderd worden hoe vlotter het ding kan gemonteerd worden.

Om een vlot beloopbare (enkel) scheluwe trap te krijgen moet er zorg besteed worden aan het bepalen van de looplijn. Dwz. onderaan ligt de looplijn op 1/3 van de breedte van de binnenwang, bovenaan eindigt ie op 1/3 van de breedte van de muurwang. De looplijn vormt tussen deze twee punten een flauwe booglijn. Voorop gesteld natuurlijk dat de afschuining in dit geval onderaan ligt.

Looplijn en binnenwang worden verdeeld in een gelijk aantal aantreden, de gevonden punten worden nadien met elkaar verbonden en klaar is kees. Je zal nu zien dat langs de kant van de muurwang de treden naar boven toe gaan versmallen, waaruit volgt dat deze eens afgeschreven en uitgezaagd een holle vorm krijgt. De binnenwang blijft recht omdat hier alle aantreden even groot zijn.
Als je weet dat er altijd één aantrede minder is dan het aantal optreden is de rekening vlug gemaakt;)

Een enkel scheluwe trap is niet moeilijker dan een rechte trap om te maken, het vraagt enkel wat aandacht om de kopse kanten van de treden juist te zagen. Door de hoek die de treden met de wangen maken is het ook nodig om de treden af te knotten ( zeker aan de kant van de muurwang) dan kan je de nesten mooi haaks inhakken.

Zowel Vandergucht als Kocklenberg hebben altijd wel Yellow Pine op voorraad.


Mvg,

André
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Het lijkt me dat als ik slaag in het maken van de grondtekening, de rest wel zal meevallen. Onder hoek zagen is op zich niet zo moeilijk, gelukkig heb ik een paneelzaag ter beschikking;-).

'k Zal er toch nog eens moeten op studeren, gaandeweg zal het me ook wel duidelijker worden vermoed ik. (hoop ik:D)
Alle begin is moeilijk hé, veel ervaring in trappen maken heb ik niet...

Wist niet dat Kocklenberg ook Yellow Pine heeft, zal er na het bouwverlof eens m'n licht gaan opsteken:).

Bedankt voor de uitleg, je hebt me weer wat verder geholpen!

Groeten,
Steven
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Lekker handig, meerdere vragen door elkaar :) Misschien beter een nieuw topic te maken.

Ik dacht dat Yellow Pine gewoon vuren was. Wat is dan de NL benaming?

Ben vandaag best een eind gekomen, al is het niet gelukt om alles te schuren. De twee spillen en binnenboom zijn af, en de treden daar ook netjes passend op gemaakt. Was een leuk werkje om de pen en gat verbinding te maken. De filmpjes en links die hier voorbij komen hebben hun nut al wel gehad! Alles is ook geplamuurd en wat scheuren en foutjes gelijmd.

Ik denk dat dit hout nog flink gaat werken. Er zaten in sommige planken scheuren, die heb ik er zoveel mogelijk uitgezaagd. De rest zal zich ook nog wel moeten zetten. Toch eens een vochtigheidsmeter kopen. Ach, een beetje oud-uitziende trap is niet erg in dit 100 jaar oude huisje...

Ik maak regelmatig foto's, zal ze binnenkort eens plaatsen en een beschrijving erbij tikken. Nu gaat alle tijd zitten in het maken, de tijd dat ik hier een berichtje tiepte was in de pauzes :)
 

tuoh

Oud hout
Yellow Pine is een grenesoort, heeft dus niks met Vuren te maken.
Het hout is ook bekend onder de naam "Carolina Pine" Hier ten lande word ze ook wel eens foutief aangeduid als Amerikaans Grenen.

Deze laatste benaming is normaal gezien voorgehouden voor andere Pine soorten zoals Pitch Pine, Caribbean Pine en Honduras Pine. Maar alsof het nog niet lastig genoeg is, onder de naam "Pitch Pine" werd er ook hout op de markt gebracht. Dit was een zeer harsrijke grenesoort met een hoge natuurlijke duurzaamheid. Tot begin jaren '30 op regelmatige basis ingevoerd. Nadien is hier een uitvoerverbod op gekomen.

Het tegenwoordig verkrijgbare "Pitch Pine" is maar een flauw afkooksel van het vroeger ingevoerde hout, de duurzaamheid is nu heel wat minder.

Maar alle hier genoemde houtsoorten zijn "Pinus" soorten en dus nauw verwant aan de alom bekende "Pinus Sylvestris" oftewel Rood Noords Grenen.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
De trap is (eer)gisteren geplaatst. Was een hele klus, maar het is gelukt.

2012-07-21 Trap 024.jpg

2012-07-21 Trap 025.jpg

2012-07-21 Trap 026pk.jpg

Als ik er tijd voor heb, maak ik nog wel een wat uitgebreidere beschrijving. Ik heb gaandeweg diverse foto's genomen.

Bedankt voor alle adviezen!
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Da's een mooie trap geworden! 'k Vraag me alleen af of de onderste treden niet enigszins doorbuigen, hoop dat ze sterk genoeg zijn!
In het slechtste geval kan je er misschien nog verstevigingen onder aanbrengen natuurlijk...
Verder echt wel sjiek gemaakt!

Groeten,
Steven
 

patrickbendijk

Nieuw lid
16 mei 2012
16
0
Zwolle
@ Bijtel,
Heb net je hele thread even gelezen. Een mooi avontuur waar je aan begonnen bent en waar veel forumleden zinvolle toevoegingen hebben gedaan. Resultaat mag er zeker wezen!
Ik vind vooral die speelse onderste treden een mooie toevoeging. Die foto ga ik bewaren als idee mocht ik ooit mijn eigen huis kunnen bouwen.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Allen,

Ik wil binnenkort ook een trap gaan maken. (vaste trap naar de zolder) Ik heb dit topic (met bijlage) en de topic van Tuoh meerdere malen gelezen, maar blijf met een vraag zitten. Ik ga een halve draai trap maken, zoals in de tekening hier onder. Maar hoe bepaal ik de vorm van de trede nabij de boom? En hoe maak ik de pen-gat verbinding in de boom? Iemand tips hiervoor?

Bedankt vast
trap.JPG
 

tuoh

Oud hout
Hallo Thom,

de trap die je wil maken is een spiltrap, er is geen binnenwang, alle treden komen aan de binnenzijde in de trappaal. Eén probleem is dan al opgelost, bij deze constructie heb je geen pen en gat verbinding in de boom. De trappaal word op zijn plaats gehouden door de invallende treden. De verschillende muurwangen worden halfhouts ineen gewerkt. Probeer steeds om in een hoek tussen twee opeenvolgende wangen de trede hier een stuk in de ene, en een stuk in de andere wang te laten vallen. Dit levert een serieuze versterking van de desbetreffende hoek op.

Op je grondtekening duid je het center van de trappaal aan, alle lijnen die de voorzijde van een trede aanduiden komen in dit center samen. Bij het verdelen van de treden moet je er voor zorgen dat elke trede min. 30mm overlapt met de volgende.
Als je weet dat elke trede 30mm overlapt op de volgende krijg je ook ineens de juiste breedte van de treden te zien;) Bij een spiltrap ligt de looplijn ook best op 2/3 van de trapbreedte, dat zorgt voor een minder extreme vorm van de treden.

De meeste treden gaan maar voor een stuk in de trappaal vallen, en ander deel steekt uit. Bij dit uitstekende deel word de hoek rond gezaagd, dat staat netter. Dit geld enkel bij een open trap.

Word het een trap met stootborden dan word het iets lastiger, dan moet je niet alleen rekening houden met de voorkant van de trede, maar ook met de voorkant van de stootborden. Bij de verdeling van de treden komt de nadruk dan op de voorkant van de stootborden te liggen. Die kan je nu eenmaal niet laten landen op een hoek van de trappaal, dat is niet makkelijk om die in te werken. Bij een trap met stootborden zijn het dus deze lijnen die je gaat tekenen om de trap te verdrijven. Voorkant trede en uiteindelijke vorm van de treden word dan vanuit deze lijn verder bepaald.

Het is niet geheel duidelijk op je tekening, maar vergeet het welstuk niet in te tekenen, en hou er ook rekening mee tijdens het uitekenen van de trap. Deze laatste trede word meestal ongeveer 100 à 130mm breed genomen, waarbij er een 30 mm à 50mm op de verdiepingsvloer valt. Bij het uittekenen moet de netto breedte van dit welstuk ( = het deel welks in het trapgat valt) van de totale val afgerekend worden om de te verdelen val te bekomen. De juiste definitie van de val is altijd de maat van voorkant eerste trede tot voorkant laatste trede. Of van voorkant eerste stootbord tot voorkant laatste stootbord.
Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Een paar plaatjes hoe het met zo'n spil in elkaar zit.

Vanuit de tekening neem je de maten over op een blok, met dezelfde afmeting als de spil. De enige andere maar die je nodig hebt, is de optrede. Nummer alles, dan gaat er als het goed is niets fout.
DSCF9231.jpg

En zo ziet het eruit als de treden en stootborden zijn gefreesd:
2012-07-21 Trap 002.jpg

Heb je eerder een trap gemaakt? Als eerste is het best lastig. Niet in de laatste plaats vanwege het in elkaar zetten.

@mod: is het niet handiger om dit naar een nieuw topic te verplaatsen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.