Zelf trap maken

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
2.654
10
Goeree-Overflakkee
Hallo,

Ik zit er aan te denken om zelf een trap te gaan maken (met bovenkwart). Nu kan ik hier weinig vinden erover (alleen een topic dat vers eikenhout niet geschikt is).

Ik heb uit een timmermanshandboek pagina's doorgelezen waarin staat hoe die zo'n beetje gemaakt moet worden, en heb tijdens de opleiding wel eens een trap getekend, al is dat wel lang geleden. Ik zit nog te twijfelen om de trap helemaal in 3d uit te tekenen.

Bij het in elkaar zetten en plaatsen zoek ik het liefst iemand met ervaring, om te helpen. Het tekenen, zagen en fresen moet wel lukken denk ik.

Ik heb nog wel wat specifieke vragen. Zijn hier mensen met ervaring hoe zo'n trap te maken?

Een rechte trap is niet zo moeilijk. Deze heb ik een maand geleden in een paar uur tijd gemaakt, van reststukken MDF. Dit om de nieuwe trap IRL te testen:

Attached files
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
0
langerak
ik heb zelf geen ervaring met trappen, maar je zou eens kunnen kijken in een heruitgave van het trappenboek van tieleman van der horst. dit 18e eeuwse boek is het beste boek op dit vakgebied.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
2.654
10
Goeree-Overflakkee
Dat zou niet verkeerd zijn, maar misschien een beetje overdreven voor het maken van een moderne, nieuwe trap.

Ik vind één originele, maar met 1450 euro wordt m'n trap wel erg duur :shock:
 

tuoh

Oud hout
Op onderstaand topic vind je wat meer uitleg over een kwartdraaitrap, weliswaar een onderkwart, maar dat mag de pret niet drukken.

Om een trap uit te tekenen volstaat een 2D bovenaanzicht, daar zijn alle relevante afmetingen op te vinden.
Eventueel nog een zijaanzicht om de afmetingen van de onderdelen al te kunnen bepalen, zo kan het hout al besteld worden. Maar de driehoek gevormd door de op- en aantrede ( als de rechthoekzijden) volstaat ook om de wanglengte te bepalen.
De lengte van de schuine zijde x het aantal optreden levert de benodigde lengte.
Een 3D tekening is constructief gezien voor niks nodig. Het helpt je eventueel wel om de constructie beter te doorgronden.

http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=4163


Mvg,

André
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
2.654
10
Goeree-Overflakkee
Bedankt voor de reacties. Een tekening bestellen die ik zelf moet kunnen maken is tegen mijn principes :)

Ik ben al aan het tekenen geweest. Toch in 3d, want dat kan ik toch. Ik kom wel wat problemen/vragen tegen:
- De trap is nu getekend zonder welstuk. Het trapgat is niet heel ruim voor een trap van 900mm breed. Ik wil proberen het welstuk te maken in de vloer (die bestaat uit balken 70x170+houten delen 22+multiplex 18mm). Kan dat? Kan de trap evt. ook zonder welstuk geplaatst worden?
- Hoe komen de trapbomen in de hoek bij elkaar? Als je de lijnen doortrekt, zit er een aardig verschil in. Zie de tekening.
- Nog tips/opmerkingen over de verdeling/verdrijfmethode? Ik heb geprobeerd bij de spil nog voldoende achterhout bij elke trede te houden. De binnenboom is recht.
De aantrede is nu 183 en de optrede 200. Zit er aan te denken om een trede meer te maken (optrede 188) maar dan wordt de hal kleiner :)

Attached files
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
923
1
hey hallo
ik pas zelf ook een trap gemaakt .
moet de foto's nog plaatsen :oops: .
volgens mij is een welstuk of weltrede niet perze nodig dit is alleen om een mooie overgang te maken tussen de vloer en de trap .
verder is een optrede van 188 beter dan 1 van 20 .
en in de hoek moet je de bomen enig sinds naar elkaar toe werken volgens mij en dan een half hout verbinding maken .
succes er mee groetjes van leroy
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
2.654
10
Goeree-Overflakkee
ok, dank je. Ik zat de tekening aanpassen en de bomen op elkaar aan laten sluiten. De kleinere optrede zorgt voor een langere trap, en een kleinere hal. Moet ik ook goed bekijken of dit kan. De aansluiting op de bovenkant kan ik natuurlijk ook gewoon even uittekenen (in doorsnede).

Ben benieuwd naar je foto's, Leroy. Wat voor hout heb je gebruikt?

Dat wordt het volgende, prijzen opvragen van hout. Wat voor houtsoorten zijn zinvol om te onderzoeken? Budget is belangrijk, maar ik heb liever harder hout dan vuren.
 

Jan P

Actieve deelnemer
8 jul 2012
31
0
Twente
Hallo,

Leuke trap met en heel mooi onderstuk.
Als je hier stootborden voor wilt maken, staat je nog wel een (leuke) uitdaging te wachten.


Omde hoek van de bomen netjes te krijgen (zonder negatieve verkanteling) kun je het voorhout tpv trede 12 beter wat groter maken en de holling in de bovenste boom daardoor zo horizontaal mogenlijk laten eindigen.

Als je ook gelamineerde gebogen leuningen wilt maken is het handig om de bovenkant van de afgewerte boom als mal te gebruiken.

Veel plezier gewenst.

gr Jan.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
2.654
10
Goeree-Overflakkee
De stootborden beginnen pas bij trede 7, daarmee voorkom ik een hoop gedoe.

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met negatieve verkanteling. Ik wist niet dat de aansluiting van de bomen op elkaar te maken had met de breedte van de treden in de hoek. Klinkt wel logisch. In ieder geval is dit niet meer te veranderen. De treden zijn al gemaakt en ik had weinig speling ivm de beschikbare ruimte. Met wat groter achterhout moet het wel op te lossen zijn denk ik.

Goede tip om de leuning te maken op de boom, thx! Misschien maak ik aan de andere kant ook een gebogen leuning. Inspiratie:
bi4k.jpg
Art Nouveau trapk.jpg
 

Jan P

Actieve deelnemer
8 jul 2012
31
0
Twente
In de hoek komen de bol naar bovenlopende boom en de hol naar beneden lopende boom samen.
Als je dit vloeiend wil aafwerken moet de onderste boom naar de muurkant schuin afgeschaafd worden (dit heet een negatieve verkanteling) .hierdoor krijg je echter een soort kuiltje tegen de muur..Dit is over het algemeen geen mooi gezicht)
De bovenste boom moet dan schuin naar binnen geschaafd worden (positieve verkanteling)
Wil je de eventuele naad tussen trapboom en muur met en latje afwerken is dat ook bijna niet te doen
Dit alles heeft dus temaken met jouw probleemvraag in het blauwe tekenvakje in bovengaande tekening.


Hoe horizontaler de 2 bomen elkaar raken hoe kleiner dit probleem.

Veel inspiratie met je binnen leuning gewenst.

gr Jan
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
2.654
10
Goeree-Overflakkee
Aha, bedankt voor de uitleg. Maar de bomen kunnen op het contactvlak gewoon vlak gemaakt worden, dan heb je geen last van vreemde verkantelingen. En dat is ook vloeiend.

Maar het is makkelijk praten als je het nog nooit gedaan hebt (ik). Komend weekend verder en de week erna wil ik hem in elkaar zetten en plaatsen. Ik plaats dan nog wel wat meer foto's van het proces. Als het gelukt is dan :eek:
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
999
8
't hoofd van Overijssel
Al weer jaren terug dat ik het mijzelf eigen heb gemaakt om trappen te tekenen op een uitslag en te maken. Wat ik mis is de Hollandse trapformule in jullie verhaal maar zo het eerste gezicht te zien is dat wel goed. Het is allemaal wel wat roestig in de hersenen wat betref de regeltjes.
Verder schoof ik altijd in de hoeken zodat je beter uit kwam met voorzijde tree en de trapboom aan de binnenzijde. An de buitenzijde in de hoek ervoor zorgen dat één trede bijde bomen pakt. Dan krijg je een betere verbinding.
De spil dat was een cirkel en voorzijde was een lijn. In autocad heet dat tangent onder Object snap. De andere verdeling op twee derde van de breedte, de looplijn. De looplijn deelde je door het aantal treden. Dan kreeg je vijf centimeter naar achteren de achterzijde van de tree parallel lopend.

Wil hier wel wat oude timmerboeken gaan scannen als er interesse voor is. Daaruit heb ik het uiteindelijk ook geleerd en met veel vallen en weer opstaan.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
1
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb net mijn eerste rechte steektrap met stootborden gemaakt. Had er ooit al eentje gemaakt, maar die was open.
Mijn vrouw besloot dat het uittrektrapje naar de zolder levensgevaarlijk was (waar ze wel gelijk in heeft;-)), en dat de ruimte veel meer zou worden gebruikt met een vaste trap. Gevolg: Trap maken, vloer leggen in gans de zolder (osb), inmaakkasten maken, en m'n gipsplaten hangen er ook nog niet aan. Daarbij nog een kantelraam (velux) en mijn verlof zal goedgevuld zijn;-).

@JPAJS: Dat zou wel tof zijn, van die timmerboeken! Van waar ergens ben je eigenlijk? Het lijkt me dat we er hier een vakman bijkregen;-)

Groeten,
Steven
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
999
8
't hoofd van Overijssel
@JPAJS: Dat zou wel tof zijn, van die timmerboeken! Van waar ergens ben je eigenlijk? Het lijkt me dat we er hier een vakman bijkregen;-)

Groeten,
Steven
Heb even een rondje voorstellen gedaan en mijn instellingen aangepast.

Net even het belangrijkste boek op de scanner gelegd en het hoofdstuk trappen deels ingescand. Komende tijd hoop ik nog meer er bij te zetten. Het eerste stukje PDF bestand is hier te vinden hoop ik.
 
Laatst bewerkt:

PBT

Actieve deelnemer
zoals ik begrijp ben je al bezig met de trap? Ik heb hier nog een aantal schoolboeken liggen van toen ik nog op school zat (Sint Jansberg Maaseik (B)). Bijna mijn hele opleiding ging over trappen, vanaf het 4e jaar tot en met het 7e jaar. Als je wil kan ik hier kopiën van opsturen na mijn vakantie.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
2.654
10
Goeree-Overflakkee
Ik ben inderdaad bezig met de trap. Vorig weekend alle treden gemaakt, en gisteren de twee buitenbomen. Vandaag de twee spillen en de binnenboom, dan kan ik morgen alles gaan schuren en passend maken. Volgende weekend staat gepland om de trap in elkaar te zetten en te plaatsen. Ik ben bang dat hij in het trapgat in elkaar gezet moet worden, omdat de spillen doorsteken voor de leuningen. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Bedankt voor het aanbod van de kopien. Vooralsnog lukt het meeste wel. Ik haal de info nu uit een hoofdstuk in een timmermanshandboek, die ik geleend heb. Als je tips hebt over het in elkaar zetten, hoor ik het graag. De trap hoeft niet in elkaar gelijmd te worden heb ik begrepen, dus alleen schroeven.

Ben nog een beetje aan het stoeien met de marge aan de onderkant. Ik weet nog niet precies wat voor vloerafwerking er komt (dikte), alleen dat het houten delen moeten worden. Ik kom 6cm "te kort" (maximale dikte afwerkvloer). De spillen hou ik maar even 6cm langer, dus die komen op de kale vloer. Is dit logisch? Als de buitenboom ook op de kale vloer moet, moet ik er even een stukje aan vast lijmen :)

Moet de bovenste spil wel tot op de vloer doorlopen?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
999
8
't hoofd van Overijssel
Ik ben inderdaad bezig met de trap. Vorig weekend alle treden gemaakt, en gisteren de twee buitenbomen. Vandaag de twee spillen en de binnenboom, dan kan ik morgen alles gaan schuren en passend maken. Volgende weekend staat gepland om de trap in elkaar te zetten en te plaatsen. Ik ben bang dat hij in het trapgat in elkaar gezet moet worden, omdat de spillen doorsteken voor de leuningen. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Bedankt voor het aanbod van de kopien. Vooralsnog lukt het meeste wel. Ik haal de info nu uit een hoofdstuk in een timmermanshandboek, die ik geleend heb. Als je tips hebt over het in elkaar zetten, hoor ik het graag. De trap hoeft niet in elkaar gelijmd te worden heb ik begrepen, dus alleen schroeven.

Ben nog een beetje aan het stoeien met de marge aan de onderkant. Ik weet nog niet precies wat voor vloerafwerking er komt (dikte), alleen dat het houten delen moeten worden. Ik kom 6cm "te kort" (maximale dikte afwerkvloer). De spillen hou ik maar even 6cm langer, dus die komen op de kale vloer. Is dit logisch? Als de buitenboom ook op de kale vloer moet, moet ik er even een stukje aan vast lijmen :)
De roest verdwijnt wel weer redelijk snel als je er mee bezig bent.

Traphoogte / aantal treden is optrede. Op trede komt heel nauw een paar millimeter verschil en je struikelt. Mooi voorbeeld hier.
Als je in een kasteel komt doen ze het wel eens bewust. De vijand is niet bekend met het verschil in optrede waardoor de verdediger voordeel heeft in het zwaardgevecht.

Nog zo'n eentje. Hartzijde, bolle kant boven. Dan ligt de trede voor en achter in het nest dragend mocht die krom trekken. Andere reden is dat aan de bolle zij meer winter ringen zitten dus het hout is harder.

Op zich hoef je niet te lijmen. De werking van de planken is zo verschillend omdat ze onder een hoek staan dat het na een tijdje toch geen zin meer heeft. Lekker lange schroeven van minimaal 6 x 150 mm er in jassen. Bij de trapspil vanaf onderzijde trede schuin omhoog de spil in. Hoef je niet af te doppen. Tot je boven de meter komt dan wordt het weer zicht werk. Of je moet een dichte trap met stootborden hebben.

Moet de bovenste spil wel tot op de vloer doorlopen?
Deze opmerking snap ik niet. Spil is de binnenste trapboom dus waar de trap om heen draait Die loopt meestal voorbij de verdiepingsvloer om er een balustrade boven aan te maken. Buitenste boom boven wordt afgesnuit gelijk met afgewerkte verdiepingsvloer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.