Zaagtafel amerikaans of europees model

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hallo

Mijn keuze voor een nieuwe zaagtafel worden duidelijker. Ik heb een budget van ongeveer 3000 euro.

ik werk eigenlijk voornamelijk met plaatmateriaal en dan zou een paneelzaag zoals:

Een goede oplossing kunnen zijn.

Ik ben alleen precies meer gecharmeerd door een amerikaans model die lijkt me ook degelijker.


Ik vroeg mij af wat jullie ervan denken.

samuel
 

zwaluwstaart

Actieve deelnemer
24 okt 2008
94
20
Eindhoven
Als je voornamelijk platen zaagt, is dan een platenzaag geen betere oplossing?
Wat vloeroppervlak een stuk minder nodig dan een zaagtafel (inc. voor en achter de machine) en de plaat staat stil, de zaag beweegt. minder lichamelijke belasting.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Zo een cabinet zaag ziet er leuk uit, maar eenmaal met een roltafel gewerkt wil je niet meer anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik ben het met Mathieu eens: als je met een roltafel hebt gewerkt, dan wil je niet meer terug. Het lastige in dit geheel is wel het budget. Voor €3000 kom je uit bij de in China gebouwde machines, zoals de Tendo Tools en de HBM. Die HBM is niet slecht en de Tendo Tools lijkt daar een verbeterde versie van. Maar een A-merk zoals Hammer of SCM is duurder. Zo kost mijn SCM SC 2C €3600. Dat is meer dan jouw budget, maar dan heb je ook gelijk veel meer machine.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik werk eigenlijk voornamelijk met plaatmateriaal
een wagen heeft het voordeel dat je de plaat zonder enige onderbreking + rimpelloos kan zagen
je klemt de plaat op de wagen, en duwt die langzaam zonder stilstand of haperen vooruit
een voorritser is een verdere uitbreiding, maar niet onmisbaar
op een wagen met een bereik van 1.300 mm kan je nipt de helft van een plaat van 2.500 mm zagen
controleer wat die 1.300 mm inhoudt
waarschijnlijk is dat tov de voorzijde van het zaagblad op zijn hoogste stand
het zaagblad staat dus na die 1.300 mm nog naast de plaat
wankelt het zaagblad tijdens het tot stilstand komen, dan heb je een groef op de zijkant van de plaat
 

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
een wagen heeft het voordeel dat je de plaat zonder enige onderbreking + rimpelloos kan zagen
je klemt de plaat op de wagen, en duwt die langzaam zonder stilstand of haperen vooruit
een voorritser is een verdere uitbreiding, maar niet onmisbaar
op een wagen met een bereik van 1.300 mm kan je nipt de helft van een plaat van 2.500 mm zagen
controleer wat die 1.300 mm inhoudt
waarschijnlijk is dat tov de voorzijde van het zaagblad op zijn hoogste stand
het zaagblad staat dus na die 1.300 mm nog naast de plaat
wankelt het zaagblad tijdens het tot stilstand komen, dan heb je een groef op de zijkant van de plaat
Als je voornamelijk platen zaagt, is dan een platenzaag geen betere oplossing?
Wat vloeroppervlak een stuk minder nodig dan een zaagtafel (inc. voor en achter de machine) en de plaat staat stil, de zaag beweegt. minder lichamelijke belasting.


Hallo


Nu ben ik nog even verder aan het zoeken naar een paneelzaag en ik kan 3 modellen vinden die in mijn prijsklasse vallen. Ze lijken allemaal zeer goed op elkaar maar verschillen behoorlijk in prijs.

de HBM 1600

das de goedkoopste (wordt niet overal even goed ontvangen)

1400 euro


AT254PS13 Axminster​

iets duurder zie weinig verschil

1920 euro


Paneelzaag Sliding Comfort TT1300​


2700 euro

paar verschillen opnieuw maar lijken me klein


I er iemand die hier meer over weet ?

Thanks

Samuel
 

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Ik ben het met Mathieu eens: als je met een roltafel hebt gewerkt, dan wil je niet meer terug. Het lastige in dit geheel is wel het budget. Voor €3000 kom je uit bij de in China gebouwde machines, zoals de Tendo Tools en de HBM. Die HBM is niet slecht en de Tendo Tools lijkt daar een verbeterde versie van. Maar een A-merk zoals Hammer of SCM is duurder. Zo kost mijn SCM SC 2C €3600. Dat is meer dan jouw budget, maar dan heb je ook gelijk veel meer machine.
Hey L.N.

je geeft aan dat die Tendo tools zaag je een verbeterde versie lijkt kun je misschien iets specifieker zijn naar de verschillen die jij ziet.

Thanks

Samuel
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Hey L.N.

je geeft aan dat die Tendo tools zaag je een verbeterde versie lijkt kun je misschien iets specifieker zijn naar de verschillen die jij ziet.

Thanks

Samuel
Ik ga enkel af op de specs en de afbeeldingen, dus mogelijk zijn er meer verschillen. Oplegtafel heeft een rol, de ondersteuning van de oplegtafel is beter, de dwarsgeleider is telescopisch, de tafelverlenging is van gietijzer, de langsgeleider is langer en de powerknop zit op een handigere plek. De roltafel is 1300 mm (HBM 1600mm) en daarmee kun je net wel of net niet een volledige plaat in de breedte (=122 cm) doorzagen. De Tendotools is ook 100 kg zwaarder.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
de hbm 1600 van @L.N. staat sinds gisteren te koop
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Voor dat geld kan je toch prima een wat oudere profi formaatzaag aanschaffen? Zien er misschien niet meer zo mooi uit, maar omdat ze goed gebouwd zijn, blijven ze nauwkeurig werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Yep, ik ben het helemaal eens met @chevy66 . Beter een 2e hands formaatzaag, dan een nieuwe (en in mijn ogen veel minder veilige) zaag naar Amerikaans model. De goede merken hebben vaak een aparte site of rubriek binnen hun site voor machines die zijn ingeruild door klanten voor een "beter" exemplaar. Daar zit vaak heel leuk speelgoed voor een mooie prijs tussen. De meeste machines die ik ken zijn dusdanig robuust dat die gerust enige decennia mee kunnen. Soms moet je een lagertje o.i.d. vervangen, maar dat is meestal ook alles. Cosmetische defecten doen verder niets af aan de werking van die machines. En als je niet zelf wilt sleutelen, dan hebben veel leveranciers een servicedienst die je kunt inhuren.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Voor dat geld kan je toch prima een wat oudere profi formaatzaag aanschaffen? Zien er misschien niet meer zo mooi uit, maar omdat ze goed gebouwd zijn, blijven ze nauwkeurig werken.
Ik kijk met een half oog naar enkele verticale platenzagen die momenteel te koop staan. Wat zijn ze voornaamste voor/nadelen van die machines ten opzichte van een paneelzaag met roltafel?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Geen als je alleen platen zaagt.
Dan is die variant een stuk praktischer
wil je ook wel een een sponning zagen of iets dergelijks gaat dat niet
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
De belangrijkste is dat je er alleen plaatmateriaal op kan zagen. Ze vragen minder vloeroppervlak.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Mijn afweging ging over een echte paneelzaag gebruikt, of pruts paneelzaag nieuw. Ik zou persoonlijk nooit mijn oude vertrouwde wadkin inruilen voor een paneelzaag, om de simpele reden dat die paneelzaag al je ruimte op slokt en ik hem daar niet vaak genoeg voor gebruik. Maar de topicstarter zegt zelf vooral met plaatmateriaal te werken en kijkt toch al naar paneelzagen. Dan zou ik voor zijn budget een gebruikte paneelzaag van een gerenomeerd merk kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.